EU:n turvatakuut jäsenmailleen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jurppi
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sauli on myös sitä mieltä, että pykälät eivät mahdollista. Korostus allekirjoittaneen.

"Presidentti Niinistö: Suomi tukee Ranskaa kaikin mahdollisin tavoin
http://yle.fi/uutiset/presidentti_niinisto_suomi_tukee_ranskaa_kaikin_mahdollisin_tavoin/8461809
17.11.2015 klo 14:46|päivitetty 17.11.2015 klo 15:19

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö lupaa, että Suomi tukee Ranskaa kaikin lainsäädännön mahdollistavin tavoin.

– Oikeastaan välitin sen jo suruvalittelujen yhteydessä, että olemme kyllä kaikin tavoin tukena, Niinistö kommentoi tiedotustilaisuudessa.

Ranska pyysi EU:n turvatakuiden käyttöönottoa perjantain terrori-iskujen jälkeen, ja EU:n puolustusministerit päättivät yksimielisesti turvatakuiden käyttöönotosta. Lissabonin sopimukseen kirjoitettua artiklaa, jonka nojalla Ranska pyysi apua ja tukea, ei ole koskaan aiemmin unionin historiassa käytetty.

Suomi on tehnyt jo nyt on Ranskan kanssa yhteistyötä erityisesti tietojen vaihtamisen osalta. Sotilaallista tukea Suomen ei sen sijaan ole mahdollista Ranskalle ainakaan tällä hetkellä tarjota.

– Se on puoli, johon Suomi ei kykene vastaamaan, johtuen siitä, että lainsäädäntö ei salli tämäntyyppistä apua, Niinistö toteaa.

Puheet koventuneet
Ranskan lisäksi myös Venäjä on koventanut puheitaan terrorismin torjunnassa. Isis pudotti venäläisen matkustajakoneen Egyptissä lokakuun lopussa, ja Venäjä on nyt ilmoittanut pitävänsä sitä kiistatta terrori-iskuna. Tämän seurauksena Venäjän presidentti Vladimir Putin ilmoitti Venäjän lisäävän iskujaan Syyriassa.

Presidentti Niinistö näkee sekä Ranskan presidentin François Hollanden että Putinin puheissa samanlaista henkeä. Tämä tarkoittaa Niinistön mukaan panosten kovenemista terrorismin vastaisessa sodassa ja herättää toivoa siitä, että Syyriassa pyrittäisiin saamaan aikaan ratkaisuja."
Ei nyt en ymmärrä miksi Ranskan pyyntö nimenomaan estää toimenpiteet jotka olivat viime viikolla vielä sallittuja.
 
Onko kyseessä nyt sitten tämä kohta laista?


Apu toiselle valtiolle
Puolustusvoimat voi osallistua toista Suomen viranomaista tukeakseen pelastus- ja muun vastaavan avun antamiseen toiselle valtiolle terrori-iskun, luonnononnettomuuden, suuronnettomuuden tai niihin rinnastettavan tapahtuman johdosta. Puolustusvoimat voi osallistua avun antamiseen kalustolla, materiaalilla tai asiantuntija-avulla. Avun antamisessa ei saa käyttää voimakeinoja.

Puolustusvoimien osallistumisesta 1 momentissa tarkoitettuun toimintaan päättää puolustusministeriö toimivaltaisen ministeriön pyynnöstä ja ulkoasiainministeriötä kuultuaan.

Jos kysymyksessä on laajakantoinen ja periaatteellisesti tärkeä hanke tai asian merkitys sitä muusta syystä vaatii, päätöksen puolustusvoimien osallistumisesta 1 momentissa tarkoitettuun toimintaan tekee valtioneuvoston yleisistunto. Jos avun antaminen on ulkopoliittisesti merkittävää, avun antamisesta päättää tasavallan presidentti.

Puolustusvoimia ei saa määrätä 1 momentissa tarkoitettuihin toimiin ilman 2 tai 3 momentissa säädettyä päätöksentekomenettelyä, ellei puolustusvoimien ylipäällikön toimivallasta muuta johdu.

Osallistuminen sotilaalliseen kriisinhallintaan ja sotilastehtäviin muussa kansainvälisessä kriisinhallinnassa (8.5.2015/577)

Puolustusvoimien tehtäväksi on kyllä määritelty avun antaminen toisille valtioille terrori-iskujen yhteydessä.

c) osallistuminen avun antamiseen toiselle valtiolle terrori-iskun, luonnononnettomuuden, suuronnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman johdosta; sekä

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070551?search[type]=pika&search[pika]=laki%20puolustusvoimista#L1P2

Jotenkin tuntuu, että kyse on nyt enemmän halusta kuin laista.

Kriisinhallintalain puitteissa kuulostaisi olevan mahdollista, kuten on tähänkin asti ollut.

Lain soveltamisala
Tässä laissa säädetään Suomen osallistumisesta kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan, sotilaiden lähettämisestä sotilastehtäviin muuhun kansainväliseen kriisinhallintaan, kriisinhallintaan liittyvästä koulutus- ja harjoitustoiminnasta sekä kriisinhallintahenkilöstön asemasta. (8.5.2015/576)

Suomi voi osallistua Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) turvallisuusneuvoston valtuuttamaan tai poikkeuksellisesti muuhun kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan, jonka tarkoituksena on kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden ylläpitäminen tai palauttaminen taikka humanitaarisen avustustoiminnan tukeminen tai siviiliväestön suojaaminen Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan (SopS 1/1956) päämäärät ja periaatteet sekä muut kansainvälisen oikeuden säännöt huomioon ottaen (sotilaallinen «kriisinhallinta»).

Tässä laissa tarkoitetun kriisinhallinnan toimeenpanijana voi olla YK, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö (ETYJ), Euroopan unioni (EU) taikka muu kansainvälinen järjestö tai maaryhmä.

Tätä lakia ei sovelleta Suomen osallistumiseen Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 51 artiklan nojalla toteutettaviin sotilaallisiin toimiin.

Voimakeinojen käyttö
Kriisinhallinnassa palvelevalla sotilaalla on palvelustehtävää suorittaessaan oikeus käyttää tehtävän kannalta välttämättömiä voimakeinoja. (8.5.2015/576)

Voimakeinoja voidaan käyttää vain siinä määrin ja siihen saakka, kun ne ovat tehtävän kannalta tarpeen, hyväksyttävässä suhteessa operaation tavoitteeseen nähden ja operaatiolle vahvistettujen voimankäyttösääntöjen mukaisia.

Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060211?search[type]=pika&search[pika]=kriisinhallinta#P27

Missä on se ongelma, joka kieltää sotilaiden lähettämisen?

P.S. Mitä hittoa presidentti Niinistö oikein höpisi Venäjän mielenliikkeistä tässä yhteydessä?
 
Suoraan sanoen en ole tiennyt, että suorastaan laki kieltää Suomen osallistumasta Lissabonin sopimuksen täytäntöönpanoon muutoin kuin lähettämällä 25 huippusotilasta kahvinkeitintä vahtimaan ja aimiloimaan sääkarttoja ja puhumaan paskaa. Hienosti ollaan kehuttu Lissabonin sopimuksen tosiolevaa turvatakuuta, mutta mutta.....

Päättäjät puhuvat edelleen siis paskaa jatkuvalla syötöllä. Mikään ei muutu, ei. No, kukin tekee omat tulkintansa.
 
Suoraan sanoen en ole tiennyt, että suorastaan laki kieltää Suomen osallistumasta Lissabonin sopimuksen täytäntöönpanoon muutoin kuin lähettämällä 25 huippusotilasta kahvinkeitintä vahtimaan ja aimiloimaan sääkarttoja ja puhumaan paskaa. Hienosti ollaan kehuttu Lissabonin sopimuksen tosiolevaa turvatakuuta, mutta mutta.....

Päättäjät puhuvat edelleen siis paskaa jatkuvalla syötöllä. Mikään ei muutu, ei. No, kukin tekee omat tulkintansa.

Ns. koiraslottia.
 
Lakeja voidaan aina muuttaa ja tarvittaessa hyvinkin nopeasti.

Sen sijaan esitän kysymyksen, että miksi pienen Suomen tulisi auttaa sotilaallisesti höyhensarjan suurvallaksi itseään luulottelevaa Ranskaa? Tämä ei ole Suomen sota eikä palkkioksi ole tarjolla muuta kuin mahdollisuus valikoitua terroristiryhmien maalitauluksi. Kumpikaan tuskin on Suomen kansan enemmistön intresseissä pois lukien pieni fantastinen federalistimarginaali.
 
Lakeja voidaan aina muuttaa ja tarvittaessa hyvinkin nopeasti.

Sen sijaan esitän kysymyksen, että miksi pienen Suomen tulisi auttaa sotilaallisesti höyhensarjan suurvallaksi itseään luulottelevaa Ranskaa? Tämä ei ole Suomen sota eikä palkkioksi ole tarjolla muuta kuin mahdollisuus valikoitua terroristiryhmien maalitauluksi. Kumpikaan tuskin on Suomen kansan enemmistön intresseissä pois lukien pieni fantastinen federalistimarginaali.

Suomella ei varmaankaan ole mahdollisuutta lähettää sotilaista tai kalustoa Syyriaan muttei sentään kannattaisi ryhtyä avustamaan vihollista ja tukemaan terroristeja..
Näin taistelualueelta palaavia kohdellaan
Tiistai 17.11.2015 klo 20.51
Taistelualueilta palanneille voidaan tarjota muun muassa mielenterveyspalveluita. Suomeen on palannut suojelupoliisin arvion mukaan noin 20 ihmistä taistelualueilta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015111720682148_uu.shtml
Nämä palaajat ovat nimenomaan sitä samaa porukkaa jotka tappoivat 200 ihmistä Pariisissa..Vähintä mitä Suomi voisi tehdä olisi se ettei toimisi islamistien aktiivisten taistelusolujen taustatukena.

On suorastaan hämmästyttävää kuinka meidän lakimme kieltää osallistumisen EU:n yhteiseen puolustamiseen. Mutta laki ei kuitenkaan kiellä avustamasta vihollisen laittomia sotajoukkoja. Käytännössä Suomi osallistuu EU:n puolustukseen ääri-islamistien puolella auttamalla ja tukemalla sotarikollisia.

Jokainen Suomeen palannut tulisi palauttaa takaisin Syyriaan. Paikallisten (syyrialaisten) viranomaisten tehtävä on selvittää mihin rikoksiin he ovat syyllistyneet ja tuomita heidän asianmukaisesti..Suomen poliisin tehtävänä ei voi olla muuta kuin pidättää ko. rikolliset. Eihän suomalaisilla ole käytännössä edes mahdollisuuksia tutkia heidän tekemisiään Syyriassa.
 
Suomella ei varmaankaan ole mahdollisuutta lähettää sotilaista tai kalustoa Syyriaan muttei sentään kannattaisi ryhtyä avustamaan vihollista ja tukemaan terroristeja..

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015111720682148_uu.shtml
Nämä palaajat ovat nimenomaan sitä samaa porukkaa jotka tappoivat 200 ihmistä Pariisissa..Vähintä mitä Suomi voisi tehdä olisi se ettei toimisi islamistien aktiivisten taistelusolujen taustatukena.

On suorastaan hämmästyttävää kuinka meidän lakimme kieltää osallistumisen EU:n yhteiseen puolustamiseen. Mutta laki ei kuitenkaan kiellä avustamasta vihollisen laittomia sotajoukkoja. Käytännössä Suomi osallistuu EU:n puolustukseen ääri-islamistien puolella auttamalla ja tukemalla sotarikollisia.

Jokainen Suomeen palannut tulisi palauttaa takaisin Syyriaan. Paikallisten (syyrialaisten) viranomaisten tehtävä on selvittää mihin rikoksiin he ovat syyllistyneet ja tuomita heidän asianmukaisesti..Suomen poliisin tehtävänä ei voi olla muuta kuin pidättää ko. rikolliset. Eihän suomalaisilla ole käytännössä edes mahdollisuuksia tutkia heidän tekemisiään Syyriassa.

Minkä logiikan mukaan pidättäytyminen sotilaallisesta avusta ja auttamisen rajoittaminen humanitaariseen apuun on "vihollisen auttamista" tai "terroristien tukemista"? Jos lakia on oikeasti tarpeellista muuttaa, niin se olisi varmasti tehty jo vuosia sitten. Pienempiäkin lakimuutoksia on tehty ja tehdään jatkuvasti.

Lisäksi kuka tai ketkä ovat Suomen vihollisia? Suomi ei tietääkseni ole sodassa ketään vastaan. Muiden maiden vihollisia ei kannata ehdoin tahdoin itselleen omaksua, koska ilmankin pärjää vallan mainiosti.

Vaikka näkemykseni opponoi tämän foorumin toisinaan hyvinkin sodanjanoista valtavirtaa, niin jostain syystä minulla on kohtalaisen vahva intuitio, joka saa minut vakuuttuneeksi siitä, että Suomen kansan enemmistö on kanssani tiukasti samalla linjalla.
 
Vähintä mitä Suomi voisi tehdä olisi se ettei toimisi islamistien aktiivisten taistelusolujen taustatukena.
Miten Suomi toimii islamistien taistelusolujen taustatukena?
 
Sen sijaan esitän kysymyksen, että miksi pienen Suomen tulisi auttaa sotilaallisesti höyhensarjan suurvallaksi itseään luulottelevaa Ranskaa?

Suurempi bruttokansantuote kuin Venäjällä, pysyvä paikka YK:n turvallisuusneuvostossa, huipputeknologiaa tuottava aseklusteri, ei hirveän ekspansiivinen ulkopolitiikka, 65 miljoonaa asukasta, merkittävä kauppakumppani ja asetoimittaja Suomelle, ydinasetriadi, historiallisesti halunnut tukea Suomea jne. Itse näkisin, että Ranskan olisi hyvä olla entistä lähempi ystävä.
 
Ptruu. Parahdin lähinnä tietämättömyyttäni siitä kuinka Lissabonin sopimuskaan ei ole näköjään niin aukoton kuin olen sinisilmäisesti lapsellisena kuvitellut. Kappas, sopimus on ollut olemassa jo aika monta eduskuntakautta. "Jostain" syystä tätä nimenomaista lakia ei olla kiirehditty......no, se on semmosta.

Vaivasin tänään hetken mieltäni myös sillä mahdollisuudella, että Ranska olisi sovittamassa operaatioitaan Venäjän kanssa ja tässä kohtaa Suomi ei halua olla mukana......joku Ranska voi antaa halutessaan esikuntapaikkoja venäläisille, meillä sitä varaa ei taida olla?

Onkohan muilla Euroopan valtioilla lakikokoelmissaan tällaisia "puutteita"? Sopimukset ja liitot alkavat näyttäytyä aika samanlaisilta kuin ne olivat -30-luvun lopulle tultaessa. Jokainen tulkitsi suurpalon edellä sitoumuksiaan kuin piru raamattua.
 
Suurempi bruttokansantuote kuin Venäjällä, pysyvä paikka YK:n turvallisuusneuvostossa, huipputeknologiaa tuottava aseklusteri, ei hirveän ekspansiivinen ulkopolitiikka, 65 miljoonaa asukasta, merkittävä kauppakumppani ja asetoimittaja Suomelle, ydinasetriadi, historiallisesti halunnut tukea Suomea jne. Itse näkisin, että Ranskan olisi hyvä olla entistä lähempi ystävä.
Eipä ole Ranska myöskään kitsastellut kun on toimittanut sotilasteknologiaa Venäjälle.
 
Väyrysen mielestä nyt perustetaan uusi sotilasliitto, johon Suomi on liittymässä:
"- Jos Suomi hyväksyy sen tulkinnan, että Lissabonin sopimuksen avunantolauseke suoranaisesti velvoittaa jäsenmaita sotilaallisen avun antamiseen, me tulkitsemme EU:n sotilasliitoksi, Paavo Väyrynen kirjoittaa.
- Eikö tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että Suomi olisi mukana Naton eurooppalaisessa pilarissa? Voitaisiinko tästä tosiasiallisesta Nato-jäsenyydestä päättää ilman perusteellista poliittista harkintaa ja kansanäänestystä? Väyrynen jatkaa."
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/140...ta-tarkoittaisi-sita-etta-suomi-olisi-natossa
 
Väyrysen mielestä nyt perustetaan uusi sotilasliitto, johon Suomi on liittymässä:
"- Jos Suomi hyväksyy sen tulkinnan, että Lissabonin sopimuksen avunantolauseke suoranaisesti velvoittaa jäsenmaita sotilaallisen avun antamiseen, me tulkitsemme EU:n sotilasliitoksi, Paavo Väyrynen kirjoittaa.
- Eikö tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että Suomi olisi mukana Naton eurooppalaisessa pilarissa? Voitaisiinko tästä tosiasiallisesta Nato-jäsenyydestä päättää ilman perusteellista poliittista harkintaa ja kansanäänestystä? Väyrynen jatkaa."
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/140...ta-tarkoittaisi-sita-etta-suomi-olisi-natossa

Jos joku on varmaa, niin ainakin se, että Väykkä on jämähtänyt aikaan, jota ei ole enää olemassakaan. Ihmisen pitäisi tajuta itse, että on wanha. Mutta me miehet emme vuorollamme sitä koskaan tajua ja teemme itsemme lähinnä säälittäviksi jatkaessamme höpinöitämme hamaan hautaan saakka. Näin se vaan on.
 
Jos joku on varmaa, niin ainakin se, että Väykkä on jämähtänyt aikaan, jota ei ole enää olemassakaan. Ihmisen pitäisi tajuta itse, että on wanha. Mutta me miehet emme vuorollamme sitä koskaan tajua ja teemme itsemme lähinnä säälittäviksi jatkaessamme höpinöitämme hamaan hautaan saakka. Näin se vaan on.[/QUOTEO
.
Onhan näitä jämähtäneitä naisissakin tulee ensimmäiseksi mieleen joku "väkäleukainen kassialma" ja onhan niitä muitakin jotka elää historiassa.
 
Miten Suomi toimii islamistien taistelusolujen taustatukena?
Jos meidän lainsäädäntö sekä viranomaiset hyväksyvät sen että meitä lähtee islamisteja laittomiksi asemiehiksi/sotilaiksi ISIS:in joukkoihin niin sitä voi jo pitää taustatukena. Mahdollisesti järjestämme heille myös sairaanhoidon sotavammojen vuoksi, jopa pysyvien vammojen vuoksi eläkkeet jne. jne. Mitä muuta tämä on kuin ns. laittomien taistelijoiden toiminnan tukemista?

Pidän myös täysin järjettömänä että Suomen poliisi tutkisi näiden laittomien taistelijoiden/terroristien Syyriassa tekemiä sotarikoksia. He ovat syyllistyneet rikoksen jo lähtiessään laittomiksi asemiehiksi. Käytännössä oikea paikka heidän rikostensa tutkimiseen on Syyria..sinne heidät voisi lähettää vaikka Venäjän kautta.

Toisekseen Suomen tulee huolehtia siitä ettei maatamme käytetä suojapaikkana terroristien koulutukseen ja värväykseen jne.

Kun olemme EU:n jäsenmaa meidän on syytä täyttää velvollisuutemme muita jäsenmaita kohtaan. Jo pelkästään siksi että saatamme joutua itse terrorismin ja jopa aseellisen hyökkäyksen kohteeksi. Juuri tällaista varten on laadittu sopimukset EU:n jäsenmaiden yhteisestä puolustuksesta. Suomelle se on oikeastaan ainoa sopimus jonka perustella voimme edellyttää avun saantia muilta jäsenmailta. Kaikki muut EU-maat ovat NATO:n jäseniä joille turvatakuut tulevat em. puolustusliiton toimesta.

Suomella ei ole varaa jättäytyä ulkopuoliseksi EU:n yhteisistä velvoitteista..
 
Eipä ole Ranska myöskään kitsastellut kun on toimittanut sotilasteknologiaa Venäjälle.
Ranska on toimittanut teknologiaa myös Suomelle. Jokainen maa harjoittaa kaupallista toimintaa kun olosuhteet sen sallivat. Ukrainan tapahtumien vuoksi Venäjälle jätettiin toimittamatta mm. Mistral helikopterialukset. Eli, jossain määrin on kitsasteltu Venäjälle menevissä toimituksissa. Varmasti tullaan kitsastelemaan myös jatkossa, jos siihen aihetta ilmenee.
 
Jos joku on varmaa, niin ainakin se, että Väykkä on jämähtänyt aikaan, jota ei ole enää olemassakaan. Ihmisen pitäisi tajuta itse, että on wanha. Mutta me miehet emme vuorollamme sitä koskaan tajua ja teemme itsemme lähinnä säälittäviksi jatkaessamme höpinöitämme hamaan hautaan saakka. Näin se vaan on.

Väykän isä eli n. 100 vuotiaaksi ja hän kuvittelee/uskoo elävänsä yhtä pitkään tai vielä banhemmaksi, joten pitää itseään vielä nuorukaisena.
 
Suurempi bruttokansantuote kuin Venäjällä, pysyvä paikka YK:n turvallisuusneuvostossa, huipputeknologiaa tuottava aseklusteri, ei hirveän ekspansiivinen ulkopolitiikka, 65 miljoonaa asukasta, merkittävä kauppakumppani ja asetoimittaja Suomelle, ydinasetriadi, historiallisesti halunnut tukea Suomea jne. Itse näkisin, että Ranskan olisi hyvä olla entistä lähempi ystävä.

Suomi ei varmastikaan pysty auttamaan Ranskaa suoranaisissa sotilaallisissa asioissa. Monessa muussa ISIS:in vastaisessa asiassa kuitenkin pystymme. Voimme esimerkiksi estää ääri-islamistien lähtemisen laittomiksi taistelijoiksi (tai terrori-iskujen tekijöiksi) ISIS:in riveihin. Samoin voimme estää näiden islamistien järjestäytymisen maassamme. värväyksen, koulutuksen, terveydenhuollon (sotavammojen hoidin jne). Voimme myös pidättää taisteluista palaavat laittomat taistelijat ja toimittaa heidät asianomaisten maiden viranomaisten tutkittaviksi siviileihin jne. kohdistuneiden murhien ja kidutusten murhien osalta jne.

Paljon muutakin voimme tehdä edistääksemme EU-maiden yhteistä taistelua ISIS:iä ja muita äärijärjestöjä vastaan.

Uskoisin että juuri tällaisia toimia Suomelta myös edellytetään EU:n puolustuksen ja turvallisuuden hyväksi.
 
Back
Top