EU:n turvatakuut jäsenmailleen

  • 1 "Jos jäsenvaltio joutuu alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, muilla jäsenvaltioilla on velvollisuus antaa sille apua kaikin käytettävissään olevin keinoin Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 51 artiklan mukaisesti. Tämä ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen. Tämän alan sitoumusten ja yhteistyön on oltava Pohjois-Atlantin liiton puitteissa tehtyjen sitoumusten mukaisia, ja Pohjois-Atlantin liitto on jäseninään oleville valtioille edelleen niiden yhteisen puolustuksen perusta ja sitä toteuttava elin."

  • 2 "Unioni ja sen jäsenvaltiot toimivat yhdessä yhteisvastuun hengessä, jos jäsenvaltio joutuu terrori-iskun taikka luonnon tai ihmisen aiheuttaman suuronnettomuuden kohteeksi. Unioni ottaa käyttöön kaikki käytettävissään olevat välineet, mukaan lukien jäsenvaltioiden sen käyttöön asettamat sotilaalliset voimavarat: a) torjuakseen terrorismin uhan jäsenvaltioiden alueella; suojellakseen demokraattisia instituutioita ja siviiliväestöä mahdolliselta terrori-iskulta; antaakseen apua jäsenvaltiolle tämän alueella ja tämän poliittisten elinten pyynnöstä terrori-iskun tapahtuessa; b) antaakseen apua jäsenvaltiolle tämän alueella ja tämän poliittisten elinten pyynnöstä luonnon tai ihmisen aiheuttaman suuronnettomuuden tapahtuessa."

1. Onko Ranska joutunut alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen kohteeksi? Terrori-iskut kohdistuivat ihmisiin, vihollinen räjäytti itse itsensä hengiltä. Jotenkin käsitän tuon "alueeseensa kohdistuvan" niin että jokin vieras toimija yrittää vallata aluetta ja tilanne on päällä.

2. Tämän artiklan perusteella apu rajoittuisi apua pyytävän maan alueelle?
 
1. Onko Ranska joutunut alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen kohteeksi? Terrori-iskut kohdistuivat ihmisiin, vihollinen räjäytti itse itsensä hengiltä. Jotenkin käsitän tuon "alueeseensa kohdistuvan" niin että jokin vieras toimija yrittää vallata aluetta ja tilanne on päällä.

2. Tämän artiklan perusteella apu rajoittuisi apua pyytävän maan alueelle?

No, eikö tuossa 2. kohdassa juuri todeta että
Unioni ottaa käyttöön kaikki käytettävissään olevat välineet, mukaan lukien jäsenvaltioiden sen käyttöön asettamat sotilaalliset voimavarat: a) torjuakseen terrorismin uhan jäsenvaltioiden alueella; suojellakseen demokraattisia instituutioita ja siviiliväestöä mahdolliselta terrori-iskulta;

Terrorismin uhka on kohdistunut jo useamman jäsenmaan alueelle, Ranskaan, Belgiaan, Saksaan jne. jne. Ruotsikin ilmoitti tänään terrorismin riskiluokituksen noususta..

Jopa meiltä Suomesta löytyy kyseisen ISIS-organisaation joukossa toimivia henkilöitä. Kymmenittäin on lähtenyt laittomiksi taistelijoiksi Syyriaan ja jokuset ovat sieltä tulleet jopa takaisin EU:n alueella ja Suomeen. Ilmeisesti meillä laki kieltää terroristeina ja laittomina taistelijoina toimineiden henkilöiden pidättämisen, koska mihinkään turvallisuutta lisääviin toimiin ei liene meillä ryhdytty. Oman etunsa vuoksi Suomen tulisi ottaa rikolliset kiinni ja esimerkiksi luovuttaa heidät asianomaisten maiden viranomaisille tutkittaviksi ja tuomittaviksi.
 
Juuri näin. En voisi olla enempää samaa mieltä. Jälkisuomettuneet mainingit lyövät edelleen vahvoina, valitettavasti. Aivan anteeksiantamatonta lähteä avautumaan, ennen kuin edes tiedossa mitä Ranska on pyytämässä. "Me emme ainakaan ole sitten mukana". Kenkää miehelle kaikista turvallisuuspolitiikkaan liittyvistä toimenkuvista, mieluummin heti eikä viidestoista päivä.

Kokonaan toinen asia on, että nyt kun näin maallikkona luen sekä turvatakuulauseketta, että terrorismin erityisesti mainitsevaa solidaarisuuslauseketta, niin kuinka hemmetissä meillä voi vieläkin olla lait täysin ristiriidassa niiden kanssa! EU:ssa ollaan oltu jo vaikka kuinka helvetin kauan. Molemmissa kun erityisesti mainitaan sotilaallinen apu. Siis molemmissa lausekkeissa.

Nyt on nukuttu yön yli, joten palataanpa tähän.

Lähdetään siitä, että Kanerva on kuitenkin erittäin kokenut poliitikko. Mitä siis miehen lausunnon takana oikein oli?

a) Kuten itse avauduin, mies elää suomettumisen aikaa, ensireaktiona hätä että "me ei ainakaan sekaannuta mihinkään". (saatanan tunari)
b) Kokeneena konkarina halusi lausunnollaan vesittää Puolustusvoimien mahdollisen osallistumisen turvatakuissa (vielä pahempaa kuin yllä: harkittua rintamakarkuruutta a la kotiryssien aika).
c) Kokeneena konkarina halusi lausunnollaan varmistaa, että koska "lainsäädäntövajeen" korjaaminen ei ole edennyt, niin se saadaan tapetille ja luodaan samalla painetta asian edistämiseksi (päinvastoin kuin yllä, hyvinkin isänmaan etua edistävä veto).
d) Jotain muuta, mitä?

Suluissa olevat arviot toki omaa näkemystäni, notta nyttenkään ei olisi hyvä yksin jäädä. ;)

Mitäpä mieltä arvon voorumilaiset?
 
1. Onko Ranska joutunut alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen kohteeksi? Terrori-iskut kohdistuivat ihmisiin, vihollinen räjäytti itse itsensä hengiltä. Jotenkin käsitän tuon "alueeseensa kohdistuvan" niin että jokin vieras toimija yrittää vallata aluetta ja tilanne on päällä.

2. Tämän artiklan perusteella apu rajoittuisi apua pyytävän maan alueelle?

Aika pitkään saisi tänään odottaa kukin apua, jos odotellaan rauhassa silmän kantamattomiin yltäviä panssarilauttoja Seinellä. Fintsu, uudista käsityksesi niistä sodista, joita tulemme näkemään ja niistä, joihin osallisiksi tätä nykyä olemme itsekin matkalla kokemaan hurmekenttien ihanuutta. Potkaise kansanedustajaasi perseeseen, jos hän kertoo odottavansa sodanjulistusta, ennakkovaroituksen sisältäviä ilmaiskuja ja lopun viimein panssari-iskuarmeijoiden ilmestymistä Kymijoen teräsmyrskyyn. Kaikki tämä poliitikkojen asettamia sääntöjä ja ODOTUKSIA noudattaen.

Lissabonin sopimuksen klausuulit laukesivat nyt tärähtäen. Keskisuomalaisessa oli muuten tänä aamuna verkkoversiossa hyvä uutinen laukeamisesta, tämä nyt sivumennen ja tulkoon sivuutetuksi puolisotilaallisena kuriositeettina. Nyt on tilaisuus nähdä, mitä tarkoittaa Lissabonin sopimus de facto ja mitä se tulee tarkoittamaan de jure? Viisastumme omankin turvallisuuspolitiikkamme tulkintojen suhteen satasella siinä samalla.

Se on eri asia, mitä apua Ranska tarvitsee ylipäätään? On vaikea kuvitella, mikä tuo apu olisi esim. Suomesta käsin ammennettuna? Ranskalaiset eivät ota vastaan tuulipukuja keräyskamana, villasukat eivät ole siellä in, perunoita heillä on omasta takaa ja asevoimaakin tarpeeksi. Tiedustelunsa on varmasti kehittynyt arabien kanssa rettelöidessä jo vuosikymmenten saatossa tasolle, jolla toimittaessa tuskin Suomelta on mitään lisäarvoa saatavissa. Tärkein anti tämän sopimuksen laukaisemisessa onkin poliittinen: Unioni osoittaa yksituumaisuutta kaikille toimijoille. ISIS tuskin on raponut housujaan tämän takia ja ehkä tärkein viesti onkin osutettu Unionin omiin kansalaisiin. Etkö vain tunnekin puntissa erikoista värinää, jonka vain voimantunne voi aiheuttaa.....olet siis osallisena itsekin tässä näytelmässä, jossa kaikki on veljiä keskenään.

No, huomio on turvallisesti siirretty Syyriaan ja muihin sellaisiin hiekkamestoihin, joista ei tavis mitään tiedä ja vielä vähemmän edes kiinnostaa tietää. Koko sinfonian painavin pointti jää kiusallisesti hieman syrjään: ISIS ja monta muuta vekkulia kirjainyhdistelmää kantavaa orgaania on ollut SISÄLLÄ JO ajat sitten....perkuusavotta pitäisi kohdistaa siihen ja niinhän itseasiassa toimitaankin. Ilmaiskuilu on teatteria, toki sillä joku pahis saadaan kaadettuakin, mutta terrorismi jää kyllä kitkemättä.
 
Nyt on nukuttu yön yli, joten palataanpa tähän.

Lähdetään siitä, että Kanerva on kuitenkin erittäin kokenut poliitikko. Mitä siis miehen lausunnon takana oikein oli?

a) Kuten itse avauduin, mies elää suomettumisen aikaa, ensireaktiona hätä että "me ei ainakaan sekaannuta mihinkään". (saatanan tunari)
b) Kokeneena konkarina halusi lausunnollaan vesittää Puolustusvoimien mahdollisen osallistumisen turvatakuissa (vielä pahempaa kuin yllä: harkittua rintamakarkuruutta a la kotiryssien aika).
c) Kokeneena konkarina halusi lausunnollaan varmistaa, että koska "lainsäädäntövajeen" korjaaminen ei ole edennyt, niin se saadaan tapetille ja luodaan samalla painetta asian edistämiseksi (päinvastoin kuin yllä, hyvinkin isänmaan etua edistävä veto).
d) Jotain muuta, mitä?

Suluissa olevat arviot toki omaa näkemystäni, notta nyttenkään ei olisi hyvä yksin jäädä. ;)

Mitäpä mieltä arvon voorumilaiset?

Ihan oikeita ajatuksia..

Kanerva on saman aikakauden poliitikko kuin Väyrynen...edelleenkin mukana vahvasti päivänpolitiikassa. Kanerva tunnetaan myös Venäjällä. Hänet profiloitiin moneen kertaan jo edesmenneen Neuvostoliiton ja KGB:n aikana. Ehkä häntä jossain määrin ymmärretään myös nykyisen Venäjän johdossa. Päätellen siitä että hän on tullut valituksi ETYJ:in johtoon. Väyrynen elää täysillä menneessä maailmassa..hänelle löytyy kannattajansa Lars Levi Lestadiuksen kotikonnuilta.

Ike ei kuitenkaan ole mikään maanpetturi. Hän on oman aikakautensa poliitikko ja hänellä on jo geeneissä varovaisuus kaikessa Neuvost..siis Venäjään liittyvässä. Viktor Vladimirov'in ( ja Akulov'in) myötävaikutuksella Kanerva sai karistettua itsestään ns. "neuvostovastaisuuden" leimamerkin ja hän jatkaa samaa linjaa edelleenkin..mitä nyt joskus hieman seikkailee naistensa kanssa. Loppuviimeksi Kanerva on ihan fiksu kaveri, mutta jotkut käyttävät hänen hyväuskoisuuttaan väärin. Politiikassa häneltä puuttuu röyhkeyttä ja pyrkyryyttä..Mutta, juuri siksi hänestä myös pidetään yli puoluerajojen. Mielestäni Ikestä olisi voinut tulla myös erinomainen diplomaatti..
 
Jos meidän lainsäädäntö sekä viranomaiset hyväksyvät sen että meitä lähtee islamisteja laittomiksi asemiehiksi/sotilaiksi ISIS:in joukkoihin niin sitä voi jo pitää taustatukena. Mahdollisesti järjestämme heille myös sairaanhoidon sotavammojen vuoksi, jopa pysyvien vammojen vuoksi eläkkeet jne. jne. Mitä muuta tämä on kuin ns. laittomien taistelijoiden toiminnan tukemista?

Pidän myös täysin järjettömänä että Suomen poliisi tutkisi näiden laittomien taistelijoiden/terroristien Syyriassa tekemiä sotarikoksia. He ovat syyllistyneet rikoksen jo lähtiessään laittomiksi asemiehiksi. Käytännössä oikea paikka heidän rikostensa tutkimiseen on Syyria..sinne heidät voisi lähettää vaikka Venäjän kautta.
Vammojen hoito saatika sotarikoksien tutkiminen ei missään nimessä ole toiminnan tukemista. Samalla periaatteella puolustusvoimat tukisi tänne hyökänneen valtion toimia tai poliisi tukee rikollisia, kun se tutkii rikoksia.

Belgian viranomaisten mukaan Molenbeekin lähiö on tavalla tai toisella osallisena lähes kaikissa Euroopan islamistisissa terrori-iskuissa. Ranskassa tapahtuneissa islamistien iskuissa on tekijöistä valtaosa ollut Ranskassa elämänsä asuneita. Nyt kerätään tuloksia, kun nämä maat ovat monikulttuurisuuden myötä luoneet todellisia no go zoneja. Kannattaisi heidän keskittyä näiden asioiden kuntoon laittamiseen. Ovatko todellisia terrorismin tukijoita ne Euroopan maat, jotka monikulttuurisuutta ihannoiden ovat luoneet no go-alueita, jotka todellakin toimivat terroristien tukialueina?
 
Vammojen hoito saatika sotarikoksien tutkiminen ei missään nimessä ole toiminnan tukemista. Samalla periaatteella puolustusvoimat tukisi tänne hyökänneen valtion toimia tai poliisi tukee rikollisia, kun se tutkii rikoksia.

Belgian viranomaisten mukaan Molenbeekin lähiö on tavalla tai toisella osallisena lähes kaikissa Euroopan islamistisissa terrori-iskuissa. Ranskassa tapahtuneissa islamistien iskuissa on tekijöistä valtaosa ollut Ranskassa elämänsä asuneita. Nyt kerätään tuloksia, kun nämä maat ovat monikulttuurisuuden myötä luoneet todellisia no go zoneja. Kannattaisi heidän keskittyä näiden asioiden kuntoon laittamiseen. Ovatko todellisia terrorismin tukijoita ne Euroopan maat, jotka monikulttuurisuutta ihannoiden ovat luoneet no go-alueita, jotka todellakin toimivat terroristien tukialueina?

Miksi Suomen poliisin pitäisi tutkia Syyriassa ja Irakissa tehtyjä sotarikoksia?

Eihän meidän poliisilla ole käytännössä mahdollisuuksia käydä rikospaikoilla haastattelemassa ja selvittämässä mitä siellä on tehty.
Suomen tulisi lähettää rikolliset Syyriaan ja Irak'iin tutkittaviksi. Siellä paikalliset viranomaiset osaavat puhua samaa kieltä, tuntevat paremmin näitä tekijöitä, olosuhteita, tietävät tapahtumista ja osaavat myös haastatella uhreja sekä heidän perheenjäseniään jne.. Käytännössähän jo pelkkä laittomana taistelijana oleminen on rikos, puhumattakaan siitä minkälaisiin tekoihin kukin on henkilökohtaisesti osallistunut.
- nykyisellään Suomen viranomaiset käytännössä suojelevat Syyriasta takaisin palanneita ISIS:n laittomia taistelijoita...vai kuvitteleeko joku että he tunnustaisivat Suomen poliisille tekojaan? Hyvin todennäköisesti heitä vain kuulustellaan ja homma jää silleen. He jäävät Suomeen, käytännössä ISIS:n reserviksi, jos eivät sitten lähde uudelleen Syyriaan tai jonnekin muualle missä ISIS kulloinkin harjoittaa terroriaan.

Lisäksi toinen asia on ettei Suomi saa antaa täällä asuville ääri-islamisteille ns. rauhallista turvapaikkaa, jossa he voivat vapaasti harjoittaa kouluttautumista ja taistelijoiden värväystä, mahdollista taloudellista tukemista, rikosten ja terroritekojen suunnittelua jne. Eivät nämä ihmiset tyhmiä ole. Jos heidän tekemisiään ryhdytään tarkkailemaan aikaisempaa tiukemmin Keski-Euroopassa he osaavat vaihtaa "maisemaa" itsensä kannalta turvallisempiin maihin. Suomen viranomaisten vastuulla on estää tällaisen "turvapaikan" syntymistä maassamme.

Julkisuudessa on ollut tietoja että Euroopasta on lähtenyt ISIS:in riveihin jopa 50.000 laitonta taistelijaa. Varmasti ainakin yhtä paljon potentiaalisia terroristeja/ muita rikoksentekijöitä on jäänyt jatkamaan toimintaansa EU:n alueelle.

Kyllä tässä toiminnassa riittää urakkaa Suomelle (siis toimintaa täällä Suomessa), osana EU:n yhteistä operaatiota ääri-islamilaista terrorismia vastaan. Enkä edes usko että Ranska olisi vaatimassa Suomelta aseellista toimintaa Syyriassa tai muuallakaan Lähi-Idässä.
 
Olen samaa mieltä, että nuo tulisi palauttaa takaisin, mutta se ei siltikään tarkoita että rikosten tutkiminen olisi toiminnan tukemista. Kyllä se niin on, että keski-Euroopan lukuisista no go -lähiöistä tässä huolissaan pitäisi olla, jos islamistien tukialueista huolestuu.
 
Miksi Suomen poliisin pitäisi tutkia Syyriassa ja Irakissa tehtyjä sotarikoksia?

Ajatus varmaan on se että sotarikoksiin syyllistyneet eivät pääse karkuun vastuutaan siirtymällä maasta toiseen koska näistä on kansainvälisesti tehty sopimuksia miten toimitaan..?

Suomella on tästä hommasta kokemusta ennestään...

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/krp-kuulustelee-kymmenia-ruanda-tutkinnassa/18596/

http://yle.fi/uutiset/krpn_ruanda-tutkinta_valmistumassa/6131144

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2009/02/04/poliisi-sai-valmiiksi-ruanda-tutkinnan
 
Ajatus varmaan on se että sotarikoksiin syyllistyneet eivät pääse karkuun vastuutaan siirtymällä maasta toiseen ...?

Uskoakseni me myöskin hyödymme tuosta sikäli, että sana leviää, että Suomeen ei kannata paeta, koska siellä rikokset tutkitaan. Epäsuoria etuja on myös maineen kasvaminen. Ei liene haitaksi, jos maa on oikeusvaltion maineessa, kun kyetään tutkimaan selkeästikin haastavia oikeusjuttuja, eikä pelätä ulottaa tutkimuksia maan rajojen ulkopuolelle. Jos joku vielä muistaa ne entisen jugoslavian hajoamissotien ihmisoikeusrikokset, niin ihan varmana saatiin mainetta kun meidän tutkijat oli siellä.

Ja monesti kansainvälisessä bisneksessä maine on se tärkein tekijä hinnan jälkeen. Nyt kun vielä saataisiin sitä työn teon hintalappua alas...
 
Olen samaa mieltä, että nuo tulisi palauttaa takaisin, mutta se ei siltikään tarkoita että rikosten tutkiminen olisi toiminnan tukemista. Kyllä se niin on, että keski-Euroopan lukuisista no go -lähiöistä tässä huolissaan pitäisi olla, jos islamistien tukialueista huolestuu.

Se on Ranskan, Belgian ja Saksan huoli..jokainen on velvollinen hoitamaan omat nurkkansa..Suomestakin on lähtenyt kymmeniä taistelemaan ISIS:in riveissä. Ehkä pitää myös huomioida että syksyn aikana meille on tullut jopa kymmeniä tuhansia nuoria miehiä, joilla monilla saattaa olla kokemusta sotimisesta alueella.. Tästä porukasta varmasti löytyy potentiaalisia asemiehiä myös tulevaisuudessa. Suomen poliisille riittää tekemistä jo yksistään näidenkin tarkkailussa.

Ryhtyessä "tutkimaan" palanneita ISIS:in joukoissa toimineita (tänne pakolaisten mukana muuttaneita ja/tai takaisin Suomeen palanneita) laittomia taistelijoita, Suomi käytännässä suojelee ko. rikollisia. Eihän täällä ole mahdollista selvittää heidän tekemisiään Syyriassa tai jossain muualla. Voi olla ettei Suomen poliisi saa selvitettyä edes heidän todellista henkilöllisyyttään.

Juuri tämä, jokaisen jäsenmaan vastuu omalla alueellaan asuvista ISIS:in tukijoukoista, lienee yhtenä Ranskan tavoitteena kun se edellyttää kaikilta EU:n jäsenmailta osallistumista terrorismin vastaiseen operaatioon. Joka tapauksessa nämä Euroopassa asuvat ISIS:in kannattajat, asemiehet, värvärit, lepäävät solut jne. jne. muodostavat potentiaalisen terrorismin uhkan koko Euroopalla. Suomessa asuvat myös Suomelle.

ISIS:in uhkaukset laajentaa sotatoimiaan länsimaihin, Pariisin tapahtumat, venäläisen siviilikoneen räjäyttäminen, siviiliasukkaiden murhat Syyriassa ja Irak'issa, länsimaisten panttivankien murhat, lunnasvaatimukset jne. jne. osoittavat että terroritoimien uhka on todellinen. Myös Suomen kohdalla.

Sinällään minua henkilökohtaisesti ei juurikaan liikuta jos meillä viranomaiset ja poliitikot eivät halua lähteä mukaan Ranskan aloitteeseen. Jatketaan samaan malliin kuin tähänkin asti. Eristäydytään ja jättäydytään yhä enemmän EU:n ja länsimaisten arvojen ulkopuolelle. Sehän olisi vain jatkoa sille tyhmälle ja lyhytnäköiselle politiikalle jota meillä on tähänkin asti harjoitettu.
 
Ajatus varmaan on se että sotarikoksiin syyllistyneet eivät pääse karkuun vastuutaan siirtymällä maasta toiseen koska näistä on kansainvälisesti tehty sopimuksia miten toimitaan..?

Suomella on tästä hommasta kokemusta ennestään...

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/krp-kuulustelee-kymmenia-ruanda-tutkinnassa/18596/

http://yle.fi/uutiset/krpn_ruanda-tutkinta_valmistumassa/6131144

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2009/02/04/poliisi-sai-valmiiksi-ruanda-tutkinnan

No, sitten tutkitaan..kyllähän meillä riittää verovaroja tähänkin. Epäilen kuitenkin että tutkiminen jää näissä tapauksissa vain ns. kuulemisen asteelle. Hommat jäävät pöydälle (kaappiin) odottamaan..ja tekijät vapaalle nauttimaan sosiaalieduistaan kuten tähänkin asti. Ehkä tällainen sitten pelottaa rikollisia maailmanlaajuisesti..
 
No, sitten tutkitaan..kyllähän meillä riittää verovaroja tähänkin. Epäilen kuitenkin että tutkiminen jää näissä tapauksissa vain ns. kuulemisen asteelle. Hommat jäävät pöydälle (kaappiin) odottamaan..ja tekijät vapaalle nauttimaan sosiaalieduistaan kuten tähänkin asti. Ehkä tällainen sitten pelottaa rikollisia maailmanlaajuisesti..

Tai/ja sitten rikoskentutkija tuo matkaltaan adoptoituja lapsukaisia...

http://www.hs.fi/ihmiset/a1409118330154
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=170936&tstart=200
 
Valtionjohto sekä poliitikot ova hipihilja toivoen että suomalaiset eivät huomaa miten he ovat "pissineet kansalaisia suoraan silmään"



http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/salonius kaksinaama-43383

Salonius-Pasternak US:lle: Suuri epäonnistuminen, Suomi ollut kaksinaamainen turvatakuista

Tutkija Charly Salonius-Pasternak katsoo poliittisen johdon luoneen kollektiivisesti epäonnistumalla ristiriitaisen ja kaksinaamaisen turvallisuustilanteen.

Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Charly Salonius-Pasternakarvostelee Uudelle Suomelle maan johdon viime vuosien toimia. EU:n niin sanottuja turvatakuita jatkuvasti korostaneella Suomella ei olekaan omaa valmiutta turvata muita EU-maita sotilaallisin keinoin.

Suomi ei voi lähettää sotilaita ulkomaille muihin kuin rauhanturva- tai kriisinhallintatehtäviin. Lissabonin sopimuksen kanssa ristiriitainen lainsäädäntö on silti yhä voimassa.

– Syy, miksi se on ongelma, ei ole se, että mitään ei tehty. Vaan se, että Suomessa jatkuvasti ja hyvin vahvasti puhuttiin juuri tästä, miten EU-solidaarisuus ja turvatakuut ovat tärkeitä. Se muodostaa ilmiselvän ristiriidan, Charly Salonius-Pasternak sanoo.

– Me olemme puhuneet siitä ulospäin ja samalla itse sanoneet, että me luotamme siihen, että löytyy solidaarisuutta – ja sitten me ei itse olla laitettu suoraan sanottuna tikkua ristiin. Siinä on se epäonnistuminen.

– Tässä ei voi piiloutua johonkin juridiikkaan, vaan minun mielestäni tämä on hyvin, hyvin suuri epäonnistuminen. Suomen turvallisuuspolitiikka on vahvasti perustunut juuri tähän ajatukseen, hän jatkaa.

Salonius-Pasternak arvelee, että puheista huolimatta ei uskottu, että näin oikeasti tarvitsee tehdä. Hänen mielestään kyse on kaksinaamaisuudesta.

– Miten paljon kyse on ollut siitä, että tiedetään, että meillä ei ole mitään aikomuksia mennä auttamaan ketään, mutta puhutaan tässä lämpimikseen, hän pohtii.
 
Se on Ranskan, Belgian ja Saksan huoli..jokainen on velvollinen hoitamaan omat nurkkansa.
Kannattaisi varmaan sitten noiden maiden edes yrittää. Varsinkin Ranskalla ei ole kovin mairittelevia tuloksia. Niitä länsimaalaisia arvoja voi mennä etsimään Molenbeekista ja lukuisilta muilta no-go alueilta, joita keski-Euroopassa kyllä riittää.

Ja jos olet TP-hakijoistasi huolissasi, niin se kovasti ihailtu EU ei kyllä ainakaan auta, kun ulkorajavalvonta on olematonta ja EU:n alueella tietenkin saa vapaasti liikkua..

Noin muuten meillä näyttää olevan sen verta suuria mielipide-eroja, kun minä en pidä vammojen hoitoa tai rikosten tutkimista toiminnan tukemisena, ettei tämä keskustelu ole hedelmällistä.
 
Kannattaisi varmaan sitten noiden maiden edes yrittää. Varsinkin Ranskalla ei ole kovin mairittelevia tuloksia. Niitä länsimaalaisia arvoja voi mennä etsimään Molenbeekista ja lukuisilta muilta no-go alueilta, joita keski-Euroopassa kyllä riittää.

Ja jos olet TP-hakijoistasi huolissasi, niin se kovasti ihailtu EU ei kyllä ainakaan auta, kun ulkorajavalvonta on olematonta ja EU:n alueella tietenkin saa vapaasti liikkua..

Noin muuten meillä näyttää olevan sen verta suuria mielipide-eroja, kun minä en pidä vammojen hoitoa tai rikosten tutkimista toiminnan tukemisena, ettei tämä keskustelu ole hedelmällistä.

Näin se on. Minusta laittomat taistelijat tulisi pidättää ja vangita välittömästi tavattaessa. Kaikki muu on heidän sekä heidän toimintansa tukemista..
Erityisesti tämä koskee niitä jotka toimivat asemiehinä juuri ISIS-järjestössä, joka on avoimesti ilmoittanut toteuttavansa terrori-iskuja Euroopassa. Ja, kaiken lisäksi on jo iskenyt Pariisissa tappaen yli 200 ihmistä. Puhumattakaan muista jo tuossa aiemminkin kerrotuista rikoksista.

Sota on sotaa..vihollisen aseellisia taistelijoita ei järkevästi toimivat valtiot päästä kulkemaan vapaina.
 
toisen verkkolehden julkaisu...

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/140949-kaksinaamainen-suomi-poliittinen-johto-epaonnistunut

Kaksinaamainen Suomi: ”Poliittinen johto on epäonnistunut”

Tämä on täydellisesti totta.

Suomen poliittinen johto ei kykene tekemään järkeviä päätöksiä eikä edes säilyttämään maamme ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta aiheeseen normaalisti kuuluvaa johdonmukaisuutta. Tämä johtaa siihen etteivät tavalliset kansalaiset kykene ymmärtämään mikä olisi Suomen turvallisuuden kannalta tärkeää..Samanlaista epävarmuutta ei löydy muiden Euroopan maiden ulkopolitiikasta. Perusasiat on EU-maiden kesken hoidettu kuntoon. Pois lukien oikeastaan vain Suomi. Ruotsikin lienee käytännössä varmistanut selustansa kansallisten turvallisuustarpeidensa suhteen kahdenkeskisillä sopimuksilla USA:n sekä NATO:n jäseninä olevien naapurimaiden kanssa.

Tämä Suomen "roikkuminen tyhjän päällä" näkyy turvallisuuspolitiikan osalta julkisen keskustelun puutteena. Poliitikkojen osalta tämä näkyy myös asioista vaikenemisena sekä hankaluutena ottaa kantaa mm. Eurooppaa koskeviin ajankohtaisiin ongelmiin. Osittain jopa vastuunpakoiluna. Valtion päämies käy vähintään pari kolme kertaa vuodessa Venäjällä keskustelemassa "molempia osapuolia kiinnostavista kansainvälisistä aiheista" sekä keskinäisistä kauppa- ja yhteistyöpolitiikasta..Joista ei yleensä koskaan anneta sen tarkempaa selontekoa julkisuuteen.

Kyllähän se näkyy täälläkin..joskus varsin erikoisina mielipiteinä..hieman kuin joskus YYA-aikoina. Kaikki eivät halua tunnustaa kehitystä joka on muuttanut naapurimme Venäjän yhden puolueen ja yhden johtajan diktatuuriksi. Tai ainakin monet sulkevat silmänsä niille epäkohdille joita naapurin poliittisesta muutoksesta on aiheutunut.
 
Viime syksynä jäin vähän ihmettelemään, kun Ruotsi aloitti sukellusvenejahdin. Suomi ei voi auttaa. Mietin, että miten Lissabonin sopimus, eikö se velvoita Suomea? Ruotsi on kuitenkin EU-maa. Ruotsi ei tosin käyttänyt avunpyyntöä. Jos Ruotsi olisi pyytänyt, täällä olisi laitettu pää pensaaseen. "lalalala, ei pysty". Suomen laki siis ei salli nato-jäsenyyttä, kuin aikaisintaan 2017. Ei ne varmaan ota sellaista maata, joka ei voi jeesata oman maansa ulkopuolella.
 
Back
Top