EU - onko järkee vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ajatusten Tonava.

Jyrki Katainen katuu euroalueen yhteisvastuun kritisoimista, ja kertoo nyt HS:lle kolme mullistavaa ehdotustaan euron muuttamiseksi

1. Ei eurobondeja, mutta osin yhteisvastuullisia velkakirjoja

2. Pankkijärjestelmä uusiksi: valtioiden velkakirjoille riskipainot

3. Euromaiden yhteinen työttömyysrahasto

https://www.hs.fi/talous/art-2000005696361.html

Ehdotus 1 on ilmeisesti ns. synteettinen eurobondi. Ehdotus 2 on vanha virsi, jota on veisattu jo kymmenen vuotta, kun valtioiden velkakirjoille asetettiin vakavaraisuuslaskennassa riskipainot. Ehdotus 3 on euromaiden työttömyysvakuutusrahasto, jota vastustetaan varmaan samoin argumentein kuin yhteistä talletusvakuusrahastoa.
 
Mutta jos ja kun on vastaan EU:n yhteisiä systeemeitä niin äänestäkää ihmeessä Halla-Ahoa. Persut lienee ainoa puolue joka kannattaa eroa yhteisöstä.

Hilla-aho.

Jussi Halla-aho yllätti radiossa: ”EU:sta eroaminen ei ole realismia”
Halla-aho perusteli näkemystään sillä, että suurin osa suomalaisista ei kannata EU:sta eroamista. Hän sanoi ymmärtävänsä sen oikein hyvin, koska osaksi EU:ta mielletyt asiat tarjoavat monen mielestä käytännön etuja, kuten vapaa liikkuvuus ja yhteiset työmarkkinat. Hänen mielestään ihmisille on vaikea selittää, miksi EU kannattaisi jättää.

Toisaalta Halla-aho luonnehtii EU:ta turvallisuuspoliittiseksi kysymykseksi, sillä ”Suomi ei uskalla liittyä Natoon”, joten EU on vähän kuin ”köyhän miehen” turvallisuusratkaisu. Lisäksi sitä voidaan Halla-ahon mielestä pitää todisteena siitä, että ”olemme osa länttä, emmekä Venäjän etupiirissä”.

–Syyt ovat moninaisia, mutta EU:sta eroaminen ei ole realismia minun mielestäni.

Halla-ahon mukaan hänen näkemyksensä voidaan tiivistää niin, että jos hän itse saisi päättää, EU:sta erottaisiin, mutta ratkaisu ei ole realistinen kansan tahtotilan takia.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/249753-jussi-halla-aho-yllatti-radiossa-eusta-eroaminen-ei-ole-realismia

Ja muistakaa äänestää ensi vuonna Euroopan parlamentin vaaleissa. Hillotolpalla tavataan.
 
Ihmiset saivat töitä ja opiskelivat ulkomailla ja myös matkusteltiin ennen kuin Suomi oli EU;n jäsen. Joten niisä asioissa ei ole paljon muuttunut. Mitäs sitten vaikka pitikin seistä passijonossa vähän aikaa.

Juu, kasarilla minunkin serkut olivat laittomissa töissä Saksassa. Olisi vaatinut työlupaa. Sitä ei kekkoslovakialaisille käytännössä herunut.

Itäblokissa tosiaankin opiskeli varsin moni. Esimerkiksi Puola oli suosittu paikka opiskella lääkäriksi. Länteen ei sitten useimpien rahkeet riittänetkään kun olisi pitänyt maksaa lukukausimaksut länsivaluutalla ja meidän elintaso oli reilusti alempi.
 
Tuli tuosta liikkumisesta mieleen, että mitä tuossa on viimevuosina katsonut niin euroopassa liikkuminen ja eläminen ei vaadi minkäänlaista passia tai henkilökorttia ;) Sen kun vain painaa mennä rajan yli. Ainakin 1 000 000 turvapaikanhakijaa toimi näin ilman mitään ongelmia. Eli vapaa liikkuvuus toimii vaikka ei EU:n jäsen olisikaan.
 
Tuli tuosta liikkumisesta mieleen, että mitä tuossa on viimevuosina katsonut niin euroopassa liikkuminen ja eläminen ei vaadi minkäänlaista passia tai henkilökorttia ;) Sen kun vain painaa mennä rajan yli. Ainakin 1 000 000 turvapaikanhakijaa toimi näin ilman mitään ongelmia. Eli vapaa liikkuvuus toimii vaikka ei EU:n jäsen olisikaan.

Edelleen, passitarkastusten puuttuminen on Schengeniä, ei EU:ta.
 
Edelleen, passitarkastusten puuttuminen on Schengeniä, ei EU:ta.

Miksi sitten näin?

EU:n vapaan liikkuvuuden Schengen-alueen sääntöjen mukaan tarkastukset pitäisi lopettaa kahden vuoden jälkeen. Ruotsi kuitenkin kiertää vaatimuksen sillä, että se vetoaa nyt turvallisuussyihin.

....
"Jos Schengen kuolee, Eurooppa kuolee"
Koska maat vetoavat nyt eri pykälään kuin ennen, kahden vuoden määräajan ei pitäisi rajoittaa niiden mahdollisuuksia jatkaa tarkastuksia.

Johansson kertoi puhuneensa asiasta maahanmuuttokomissaari Dimitris Avramopoulosin kanssa, joka oli ollut tarkastusten jatkamisesta eri mieltä.

– Kaikki haluavat palauttaa Schengen-alueen säännöt voimaan, mutta turvallisuustilanne Euroopassa on erilainen tänään kuin silloin kun se perustettiin, Johansson sanoi.

Komissio puolustaa vapaata liikkuvuutta.

– Mitä teemmekään, sen on oltava linjassa poliittisen tavoitteen kanssa, joka on rajojen pitäminen vapaana tarkastuksista, Avramopoulos sanoi.

– Jos Schengen kuolee, Eurooppa kuolee, hän jatkoi.
https://yle.fi/uutiset/3-9881962
 
ja maailma pelastuu...

”Dieselautojen aika on ohi – Ne katoavat täysin joidenkin vuosien päästä”


istock-502736852-630x400.jpg

© ISTOCK


8:02

Tekniikan Maailma

Dieselautojen päivät Euroopassa ovat luetut, sanoo uutistoimisto Bloombergin haastattelussa sisämarkkinoista ja teollisuudesta vastaava EU-komissaari Elzbieta Bienkowska.
Bienkowska sanoo haastattelussa, että Euroopan unioni koki ”läpimurtohetken”, kun saksalainen autovalmistaja Volkswagen myönsi vuonna 2015 asentaneensa autoihinsa huijausohjelmistoja, joilla se kaunisteli dieselautojensa tuloksia päästötesteissä.
Tämä skandaali oli käännekohta, joka sai suuren yleisön suhtautumaan myönteisemmin vähäpäästöisempiin autoihin, Bienkowska sanoo.
”Dieselautojen aika on ohi”, Bienkowska sanoo. ”Uskon, että ne katoavat täysin joidenkin vuoden päästä. Tämä on menneisyyden teknologiaa.”

DIESELAUTOJEN SUOSIO on jo viime vuosien aikana kääntynyt laskuun, ja äskettäin bensa-autot ovat nousseet takaisindieselautoja suositummiksi ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen.

”Ihmiset ovat ymmärtäneet, että meillä ei tule koskaan olemaan täysin puhtaita – NOx-päästöttömiä – dieselautoja.”
Toisaalta uusien dieselautojen päästöt ovat paljon pienempiä kuin vanhempien autojen, ja bensamoottoriautojen suosion kasvu on tarkoittanut takapakkia Euroopan unionin tavoitteille laskea hiilidioksidipäästöjen määrää.

Sähköautojen suosio on kasvanut Euroopassa hyvin hitaasti, mutta Bienkowska sanoo haastattelussa, että Eurooppaan pitäisi saada synnytettyä koko sähköautojen rakentamisen arvoketju akkuteollisuudesta alkaen.
https://tekniikanmaailma.fi/eu-komi...in-vuosien-paasta/?shared=854521-21e1dee1-500
 
Sähköautojen ongelma on tolkuttoman kallis hankinta ja ylläpito hinta. Akut täytyy uusia määrävälein vaikka itse sähkömoottori ei paljon (ilmeisesti) huoltoa kaipaakaan. Sanotaan näin, että maa jossa autojen keski-ikä on 13 vuotta ei ole realistista odottaa, että liikenne sähköistyisi kovinkaan nopeasti. Seurauksena todennäköisti on se, että isolla osalla ihmisiä ei ole varaa hankkia ja pitää omaa autoa ollenkaan joka tarkoittaa sitä, että kaikenlaisen työnvastaanottaminenkin vaikeutuu. Suomessa suurinosa työmatkoista kuitenkin taitetaan omalla autolla. Se on hinta pitkien etäisyyksien maasta.

Sähköauton ekologisuudestakin voidaan olla montaa mieltä. Monet sen tarvitsemista mineraaleista louhitaan lapsityövoimalla, ovat käytännössä ympäristömyrkkyjä ja aiheuttavat myös niitä ympäristö ongelmia tätä myöden. Toki ongelmat rajautuvat alueille joilla näitä myrkkyjä louhitaan ja käsitellään. Eli vihreä, eco ihminen voi tuudittautua siihen maailman parannus uneensa kun ei itse saastuta kuin välillisesti.
 
Sähköautojen ongelma on tolkuttoman kallis hankinta ja ylläpito hinta. Akut täytyy uusia määrävälein vaikka itse sähkömoottori ei paljon (ilmeisesti) huoltoa kaipaakaan. Sanotaan näin, että maa jossa autojen keski-ikä on 13 vuotta ei ole realistista odottaa, että liikenne sähköistyisi kovinkaan nopeasti. Seurauksena todennäköisti on se, että isolla osalla ihmisiä ei ole varaa hankkia ja pitää omaa autoa ollenkaan joka tarkoittaa sitä, että kaikenlaisen työnvastaanottaminenkin vaikeutuu. Suomessa suurinosa työmatkoista kuitenkin taitetaan omalla autolla. Se on hinta pitkien etäisyyksien maasta.

Sähköauton ekologisuudestakin voidaan olla montaa mieltä. Monet sen tarvitsemista mineraaleista louhitaan lapsityövoimalla, ovat käytännössä ympäristömyrkkyjä ja aiheuttavat myös niitä ympäristö ongelmia tätä myöden. Toki ongelmat rajautuvat alueille joilla näitä myrkkyjä louhitaan ja käsitellään. Eli vihreä, eco ihminen voi tuudittautua siihen maailman parannus uneensa kun ei itse saastuta kuin välillisesti.


Näin paljon sähköauto tarvitsee kilometrejä mittariin ennen kuin se on dieseliä puhtaampi
10.6.2017 14:05
SähköautoAutoSähköYmpäristö

2017065165571.jpg

Trondheimin yliopiston laskelmien mukaan Nissan Leaf tuotti valmistusvaiheessa 13,1 tonnia hiilidioksidia, kun dieselmoottorilla varustettu Mercedes-Benz A -malli vai 6,6 tonnia. KUVA: JUSSI TURTIAINEN/KL
Sähköauton ympäristövaikutuksissa on huomioitava koko elinkaari. Toistaiseksi sähköauton päästöt valmistusvaiheessa ovat isommat kuin dieselin, kertovat Trondheimin yliopiston laskelmat.

Liikennesektori on merkittävä energian käyttäjä ja kasvihuonekaasupäästöjen tuottaja. Suomessa liikenteestä syntyy viidennes kaikista kasvihuonekaasupäästöistä ja noin 40 prosenttia ei-päästökauppasektorin päästöistä.

Noin 90 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä syntyy tieliikenteessä ja siitä yli puolet henkilöautoliikenteestä.

Suurin vaikuttaja päästöjen hillinnässä on autojen, varsinkin henkilöautojen, energiatehokkuuden parantuminen ja uusiutuvan energian käyttöönotto.

Vähähiilinen liikennejärjestelmä hyödyntää polttoaineita, jotka aiheuttavat mahdollisimman vähän kasvihuonekaasupäästöjä käytön aikana sekä muissa elinkaaren vaiheissa raaka-aineista jätehuoltoon asti.

Jotta globaaleissa ilmastotavoitteissa pysyttäisiin, pitäisi sähköautojen määrän nousta 600 miljoonaan vuoteen 2040 mennessä, laskee Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n raportti.
Toistakymmentä maata on lähtenyt mukaan niin sanottuun EVI-aloitteeseen (Electric Vehicle Initiative), jolla tavoitellaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä 20 miljoonan sähköauton avulla vuoteen 2020 mennessä. Näitä maita ovat muun muassa Yhdysvallat, Kiina, Intia ja useat Euroopan maat.

”Jos päästötavoitteisiin yritetään päästä, sähköauto on tässä hyvä työkalu”, sanoo mekatroniikan professori Kari Tammi Aalto-yliopistosta.

Aallossa tutkitaan muun muassa autojen sähköistä voimansiirtoa, älyliikennettä ja automaattista ajamista sekä renkaita ja kitkaa.

Sähköllä kulkevien henkilöajoneuvojen määrä kasvoi viime vuonna globaalisti kahteen miljoonaan, mutta siitä huolimatta niiden osuus on yhä noin 0,2 prosenttia kevyen liikenteen ajoneuvomäärästä.
Niinpä hybridi- ja sähköautoilla on vielä pitkä matka kuljettavana, ennen kuin niillä saadaan globaalisti aikaan merkittäviä kasvihuonekaasujen vähennyksiä.

Kansainvälinen konsensus on, että sähköautojen ympäristövaikutuksia voidaan analysoida vain ottamalla huomioon sen koko elinkaari mukaan lukien tuotanto, käyttö ja kierrätys, ja vertaamalla näitä perinteisiin ajoneuvoihin.
Vertailuissa kiinnitetään huomiota elinkaaren aikaiseen hiilijalanjälkeen. Valmistuksen aikaiset päästöt ovat sähköautoilla korkeammat kuin perinteisellä dieselillä, mikä johtuu koboltin ja litiumin suuresta määrästä akkujen valmistuksessa.

Esimerkiksi Trondheimin yliopiston laskelmien mukaan Nissan Leaf tuotti valmistusvaiheessa 13,1 tonnia hiilidioksidia, kun dieselmoottorilla varustettu Mercedes-Benz A -malli vai 6,6 tonnia. Sähköautolla pitää tässä vertailussa ajaa 60 000 kilometriä ennen kuin se oli dieseliä puhtaampi.

”Kyse ei ole pelkästään sähköautojen materiaaleista, vaan myös volyymeistä. Sähköautot eivät ole vielä sellaisia massatuotteita, että niiden valmistus olisi pystytty suunnittelemaan teollisesti mahdollisimman pienellä hiilidioksidijalanjäljellä”, Tammi arvioi.

Hän uskoo, että valmistusprosesseihin on tulossa vielä parannuksia, koska tuottajavastuu autoteollisuudessa tiukka.

”EU:lla on myös tavoitteena, että 40 prosenttia vanhoista litium-akuista pitäisi kierrättää. Tämä koskee ennen kaikkea mobiililaitteiden ja tietokoneiden akkuja, joita on paljon enemmän kuin sähköautojen litium-ioniakkuja”, sanoo Tammi.

Sähköauto voi olla joissakin elinkaarivertailuissa polttomoottoriautoa parempi, mutta myös huonompi. Etenkin kestävästi tuotettu puupohjainen diesel on elinkaaripäästöiltään yhtä hyvä kuin vesisähköä käyttävä akkusähköauto. Näitä tutkimustuloksia on puolestaan esittänyt itävaltalainen Joanneum Research-tutkimuslaitos tehdessään ajoneuvojen elinkaarianalyysejä IEA:n hybridi- ja sähköautoja koskevalle tutkimussopimukselle.

Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa esitetään kunnianhimoiseksi tavoitteeksi, että Suomessa olisi vuonna 2030 yhteensä 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa.

Sillä saataisiin puolitettua liikenteen hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä.

IEA:n Energy Outlookin mukaan merkittäviä kasvihuonekaasuvähennyksiä saadaan aikaan vain, jos sähköautojen kehitys kulkee käsi kädessä hiilidioksidipäästöjä vähentävän energiantuotannon kanssa.

Niinpä Suomen kova tavoite 250 000 sähköautoa pitää sisällään myös sen, että muutkin autot käyvät osittain jollakin muulla kuin fossiilisella polttoaineella.

”Jos sähköauton rinnalla ei olisi muita vaihtoehtoja, pitäisi koko Suomen autokanta sähköistää, että pääsisimme hiilidioksidin vähennystavoitteisiin.”

Trafin tilastojen mukaan Suomessa liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat Suomessa maaliskuun alussa 162,2 grammaa kilometriltä. Pienimmät päästöt olivat Uudellamaalla, jossa ajoneuvokanta oli nuorinta.

”Hiilidioksidipäästöt olisivat noin 170–180 grammaa, jos sähköautoa ajaisi puhtaasti hiilisähköllä”, varoittaa Tammi.

Hänen mukaansa pohjoismainen verkkosähkö on sähköautoille erittäin hyvää, koska uusiutuvan ja ydinvoiman osuus on suuri.
”Meillä päästään selvästi alle polttomoottoriautojen hiilidioksidilukujen kilometriä kohden.”

Myös IOSScience-julkaisussa on laskettu, että sähköautojen elinkaarenaikaiset päästöt ovat 12–31 prosenttia perinteisiä ajoneuvoja korkeammat, jos energia on tuotettu hiilivoimalla.
Esimerkiksi Suomessa biopolttoaineiden kulutukseen tavoitellaan merkittävää lisäystä. Ensi vuosikymmenen lopuilla biopolttoaineiden osuus liikennepolttoaineiden kulutuksessa pyritään nostamaan kolmannekseen.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-ennen-kuin-se-on-dieselia-puhtaampi/xcARb9tV
 
Juncker selittää että täytyisi alkaa ottamaan Venäjää huomioon sen koon mukaisella tavalla. Pitäisi lähentyä? Kaiken myrkkyiskujen ja salamurhien jälkeen. Juncker lausuu tällaisia Usan terästullipäätöksen jälkeen. On ollut muutakin,kuten Eu epäonnistunut yritys välttää sanktiot Iran kaupasta. Olisiko yllättävällä Putinin kosiskelulla yhteyttä noihin? Eilen tuli tullit ja sitten Juckerilta meni kuppi nurin.
 

Koko muu maailma on kuitenkin pärjännyt hyvin ilman dieseleitä (henkilöautoissa). Ja hyvin tuntuvat pärjäävän.

Ei kukaan täälläkään dieseleiden perään itke, jos vaan niiden verotuet lopetetaan.

- DPF:ssä on paljon vikoja, kalliita uusia. Lisää auton hintaa.
- Urearuiskutukset monimutkaisia ja vikaherkkiä. Lisää auton hintaa.
- Tärisee kuin kuumehorkkainen ja meluaa kuin tyhjä betonimylly.
- Tankkauksen jälkeen kädet haisee tupaäljylle ja kengät sotkee auton lattiat.
- Pakkasella hyytyy tien varteen, jos on kesälaatua tai edes tavallista talvilaatua tankissa.
- Kierrosalue kapea ja joutuu jatkuvasti kepittämään.

Levätköön rauhassa ja annettakoon rekkapekkojen nauttia noista.
 
Juncker selittää että täytyisi alkaa ottamaan Venäjää huomioon sen koon mukaisella tavalla. Pitäisi lähentyä? Kaiken myrkkyiskujen ja salamurhien jälkeen. Juncker lausuu tällaisia Usan terästullipäätöksen jälkeen. On ollut muutakin,kuten Eu epäonnistunut yritys välttää sanktiot Iran kaupasta. Olisiko yllättävällä Putinin kosiskelulla yhteyttä noihin? Eilen tuli tullit ja sitten Juckerilta meni kuppi nurin.
Jahas, Juncker on sitten Putintrolli? Trollittelijoilla tulee vaikeat ajat eteen kun ei enää tiedä ketä voisi ilmiantaa...
 
Back
Top