EU - onko järkee vai ei?

Koko muu maailma on kuitenkin pärjännyt hyvin ilman dieseleitä (henkilöautoissa). Ja hyvin tuntuvat pärjäävän.

Ei kukaan täälläkään dieseleiden perään itke, jos vaan niiden verotuet lopetetaan.

- DPF:ssä on paljon vikoja, kalliita uusia. Lisää auton hintaa.
- Urearuiskutukset monimutkaisia ja vikaherkkiä. Lisää auton hintaa.
- Tärisee kuin kuumehorkkainen ja meluaa kuin tyhjä betonimylly.
- Tankkauksen jälkeen kädet haisee tupaäljylle ja kengät sotkee auton lattiat.
- Pakkasella hyytyy tien varteen, jos on kesälaatua tai edes tavallista talvilaatua tankissa.
- Kierrosalue kapea ja joutuu jatkuvasti kepittämään.

Levätköön rauhassa ja annettakoon rekkapekkojen nauttia noista.
mutta kyllä muutkin valmistaa dieselautoja, kuin vw konserni. Nimittäin nuo tunnusmerkit täyttyy vinksinwonkkelilla... :)
 
Dieselmoottorien käytön lopettamisen lopettamisen jälkeen tulisi ratkaista mitä tehdään dieselille jota syntyy käsitykseni mukaan joka tapauksessa raakaöljyn jalostamisen oheistuotteena.
 
i
mutta kyllä muutkin valmistaa dieselautoja, kuin vw konserni. Nimittäin nuo tunnusmerkit täyttyy vinksinwonkkelilla... :)
Vielä vääntäviäkin dieseleitä onneksi löytyy.

Ajoin äskettäin uudehkolla Fordin dieselillä. Lähdin liikkeelle, ajattelin että varmaan tämä on rikki, alavääntöä ei yhtään, masentava kokemus. Kierroksilla ja kepittämällä liikkuu.

Ei dieseliä raskaassa kalustossa vielä nykytekniikalla korvaa mikään. 600 hp bensakone Scanian keulalle, näkisin että ainakin polttoainesäiliön tulisi olla nykyistä selvästikin isompi..
 
- DPF:ssä on paljon vikoja, kalliita uusia. Lisää auton hintaa.
- Urearuiskutukset monimutkaisia ja vikaherkkiä. Lisää auton hintaa.
- Tärisee kuin kuumehorkkainen ja meluaa kuin tyhjä betonimylly.
- Tankkauksen jälkeen kädet haisee tupaäljylle ja kengät sotkee auton lattiat.
- Pakkasella hyytyy tien varteen, jos on kesälaatua tai edes tavallista talvilaatua tankissa.
- Kierrosalue kapea ja joutuu jatkuvasti kepittämään.

Jostenkin tuntuu, että kirjoittajalla ei mitään kokemusta dieseleistä ja onkohan edes ajokorttia..kun ei ymmärrä,,että polttoaineen jakelijat huolehtivat siitä, että asemilla on oikeata ainetta tarjolla eri vuoden aikoina...vielä kaiken hyväksi tankkaakin käsille ja kengille :unsure:
 
Juncker selittää että täytyisi alkaa ottamaan Venäjää huomioon sen koon mukaisella tavalla. Pitäisi lähentyä? Kaiken myrkkyiskujen ja salamurhien jälkeen. Juncker lausuu tällaisia Usan terästullipäätöksen jälkeen. On ollut muutakin,kuten Eu epäonnistunut yritys välttää sanktiot Iran kaupasta. Olisiko yllättävällä Putinin kosiskelulla yhteyttä noihin? Eilen tuli tullit ja sitten Juckerilta meni kuppi nurin.
Hmm, mahdoitko kenties viitata tähän?
 
i
Ei dieseliä raskaassa kalustossa vielä nykytekniikalla korvaa mikään. 600 hp bensakone Scanian keulalle, näkisin että ainakin polttoainesäiliön tulisi olla nykyistä selvästikin isompi..

Nykytekniikalla olisi helppo integroida livekamera tuollaisen bensatankkiin ja siitä kuvaa 6'1 kosketusnäytölle kabiiniin. Olisi mukava ajella ja katsella samaan aikaan imusta aiheutunutta pyörrettä/vortexia tankissa...
 
Nykytekniikalla olisi helppo integroida livekamera tuollaisen bensatankkiin ja siitä kuvaa 6'1 kosketusnäytölle kabiiniin. Olisi mukava ajella ja katsella samaan aikaan imusta aiheutunutta pyörrettä/vortexia tankissa...

90-luvulla intissä oli näitä bensakäyttöisiä neukku kuormureita. Jostain kumman syystä pauke, pakokaasu ja kulutuslukemat ei mitenkään tuoneet mieleen, että painellaan "maailma pelastuu" ajoneuvolla.

Yllättäen ohjaamon penkit oli paskoja ja ohjattavuus oli aivan hirveä. En jostain kumman syystä koskaan nukkunut ohjaamossa, vaikka muissa ajoneuvoissa ramasi melkoisesti. Jos tätä tekstiä lukee joku niistä perheenjäsenistä jonka yli ajoneuvomme meinasi jyrätä kadulla, niin pyydän anteeksi. Onneksi kuski sai ajoneuvon hallintaan ja teitte väistöliikkeen oikeaan suuntaan. Toivottovasti selvisitte alushousujen vaihdolla, eikä mitään isompia traumoja jäänyt?
 
Liikennekäytön osalta se palaa vielä pitkään jatkossakin raskaan kaluston, työkoneiden ynnä muiden isojen vehkeiden moottoreissa.

Niin kauan kuin lento- ja laivaliikenne käyttää kerosiinia ja raskasta polttoöljyä - ja tulevat käyttämään KAUAN - ei ole mahdollista luopua sen paremmin bensiinistä kuin dieselistäkään. On parempi että jalostuksen sivutuotteet palavat jossain hyötykäytössä kuin että niitä ruutattaisiin taivaalle tyhjän takia, tai dumpattaisiin mereen...
 
Tämä on hyvä ehdotus...Saksa ulos Eurosta. Tai sitten Saksalle luotaisiin oma super-euro?

Näin Euroa olisi paljon helpompaa devalvoida.. Velkaisimmat maat kuten Suomi, Kreikka, Italia, Ranska, Espanja jne. voisivat yhdessä toteuttaa pitkäjänteisempää rahapolitiikkaa.
Eikös noissa euron eriyttämispuheissa ole kaavailtu Suomea samaan pakettiin Saksan kanssa. Suomihan ei ole erityisen velkainen euromaa: julkista velkaa noin 62% BKT:stä. Jopa Saksan valtionvelka on hitusen korkeampi, noin 64% BKT:stä. Ehkä tämä tosin kertoo enemmän siitä, kuinka yleistä velkaantuminen on, kuin siitä, etteikö Suomenkin velkaantuminen olisi ongelma.

Itse asiassa Suomi näyttäisi olevan toiseksi vähiten velkaantunut vauras euromaa, jos vauraiksi lasketaan ns. perinteinen hyvinvoiva Länsi-Eurooppa (ja sivuutetaan Luxemburg). Tässä joukossa ainoastaan Hollanti on niukasti vähemmän velkaantunut, lukema noin 57%.

Kun usein on keskusteltu siitä, onko euro ollut Suomelle siunaus vai kirous, niin hiukan tuossa yllä linkitetyssä taulukossa pisti silmään euron ulkopuolisten EU-maiden Tanskan ja Ruotsin kovin maltilliset velkaprosentit: noin 36% ja 41%.
 
Kun usein on keskusteltu siitä, onko euro ollut Suomelle siunaus vai kirous, niin hiukan tuossa yllä linkitetyssä taulukossa pisti silmään euron ulkopuolisten EU-maiden Tanskan ja Ruotsin kovin maltilliset velkaprosentit: noin 36% ja 41%.
Korrelaatio ei ole kausaliteettia.

Sekä Tanska ja Ruotsi ovat tehneet talousreformeja joita Suomessa ei ole tehty, kuten poistaneet työehtosopimusten yleissitovuuden, joka jäykistää taloutta ja alentaa työllisyysastetta. Suomessa on hoidettu "hyvinvointia" kasvun puuttuesssa lainanotolla ja valtiontuilla. Tällä hetkellä esim asumistuet ovat kutakuinkin puolustusbudjetin suuruisia. Aivan järjetöntä hommaa.

Mutta helppoahan sitä on EU:ta haukkua kun on kustu housuihin.
 
Merkel lateli näkemyksiään Euroopan uudistamisesta: EU:lle yhteinen turvapaikkapolitiikka ja oma valuuttarahasto
https://yle.fi/uutiset/3-10236291?origin=rss
Otsikon aiheiden lisäksi mm.:
Merkelin mukaan on tarpeen kehittää rajavalvontavirasto Frontexista Euroopan yhteinen rajapoliisi, jolla olisi oikeus toimia itsenäisesti EU:n ulkorajoilla. Nykyisin Frontex voi tulla kansallisten viranomaisten avuksi vain pyynnöstä.
 
-Q4ENd1BB4NCSZJ6VoDmXytTvWlemqmX2R10xYTtKBo.jpg
 
Kun usein on keskusteltu siitä, onko euro ollut Suomelle siunaus vai kirous, niin hiukan tuossa yllä linkitetyssä taulukossa pisti silmään euron ulkopuolisten EU-maiden Tanskan ja Ruotsin kovin maltilliset velkaprosentit: noin 36% ja 41%.

Viro on myös koettanut välttää julkishallinnon velkaantumista. Tuskinpa valuutan nimellä on tässä mielessä merkitystä. Suomen 60%/BKT on jo aika kova summa siirrettyä verotusta. Varsinkin kun muutenkin olemme eräs maailman korkeimman kokonaisveroasteen maista. Jossain vaiheessa korkotaso tulee nousemaan nykyisestään. Silloin ehkä ymmärretään konkreettisemmin julkishallinnon ottaman velan merkitys.
 
Viro on myös koettanut välttää julkishallinnon velkaantumista. Tuskinpa valuutan nimellä on tässä mielessä merkitystä. Suomen 60%/BKT on jo aika kova summa siirrettyä verotusta. Varsinkin kun muutenkin olemme eräs maailman korkeimman kokonaisveroasteen maista. Jossain vaiheessa korkotaso tulee nousemaan nykyisestään. Silloin ehkä ymmärretään konkreettisemmin julkishallinnon ottaman velan merkitys.
¨Varsinkin kun sitä velkaa saatiin lyhennettyä aika vähän loppujen lopuksi silloin kun kasvu oli todella kovaa ja rahaa tuli ikkunoista ja ovista. Sellaista kasvua ei ole näköpiirissä, että päästäisiin sitä velkapääomaa itsessään lyhentämään. Eikä sen lyhentäminen ole edes kivaa koska se raha on sitten jostain muualta pois.
 
Brittilehti: Salainen viranomaisraportti povaa EU-erosta pahimmillaan välitöntä katastrofia – ”Kaupoista loppuu ruoka parissa päivässä, sairaaloista lääkkeet kahdessa viikossa”
Brexit-ministeri David Davisille laaditun raportin uhkakuvat perustuvat tavaraliikenteen hidastumiseen Doverin satamassa.

Rekka ajoi Doverin satamaan tammikuussa 2016. (KUVA: TOBY MELVILLE / REUTERS)
Tommi Hannula HS
Julkaistu: 3.6. 16:56 , Päivitetty: 3.6. 17:19
BRITANNIAN korkeat virkamiehet ovat laatineet EU-erosta vastaavalle ministerille David Davisille hälyttävän raportin, uutisoisunnuntailaatulehti The Sunday Times.

Brexit-ministeriön, terveysministeriön ja liikenneministeriön koostama raportti varoittaa välittömästä ruoka- ja tarvikepulasta, koska tavaroiden vapaa liikkuvuus rajojen ja Englannin kanaalin yli lakkaa, mikäli Britannia lähtee EU:sta ja sen tulliliitosta ilman sopimusta.

Britannia ja 27 muuta EU-maata neuvottelevat eroamisen ehdoista, mutta sopimuksen syntyminen on epävarmaa.

RAPORTISSA on kolme skenaariota: kevyt, vakava ja armageddon eli tuomiopäivän taistelu.

”Keskimmäisessä skenaariossa, ei edes pahimmassa, Doverin satama luhistuu ensimmäisenä päivänä. Cornwallin ja Skotlannin kaupoista loppuu ruoka parissa päivässä, ja sairaaloista loppuvat lääkkeet kahdessa viikossa”, lähde kertoo The Sunday Timesille.

Raportin mukaan viranomaisten pitäisi järjestää tilauslentoja tai käyttää ilmavoimia tavarakuljetuksiin Britannian syrjäseuduille.

”Lääkkeitä pitäisi tuoda Britanniaan hätälennoilla, ja kahden viikon kuluttua polttoainekin loppuisi.”


Miehet katselivat kaukoputkella Englannin kanaalin yli kohti Ranskaa Doverin satamassa Britanniassa tammikuussa 2016. (KUVA: TOBY MELVILLE)
ERÄS viranomainen sanoi The Sunday Timesille, että skenaariot ovat niin tulenarkoja, että ne on jaettu vain muutamalle ministerille ja ”säilytetään lukkojen takana”. Vuotajat perustelivat tekoaan sillä, että brexitin kannattajat suhtautuvat heidän mielestään liian luottavaisesti EU-eroon vaikka ilman sopimusta.

”Olemme täysin riippuvaisia siitä, että Eurooppa tekisi samoin kuin me eikä tekisi mitään rajoittaakseen tavaroiden virtaa Britanniaan. Jos Eurooppa syystä tai toisesta hidastaa toimituksia, olemme liemessä.”

BRITANNIAN sisäministeri Sajid Javid sanoi sunnuntaiaamun tv-haastattelussa, että ei tunnista paljastetun raportin skenaarioita.

”Olen mukana yhtä lailla varautumassa sopimuksettomaan eroon kuin neuvottelemassa sopimuksesta – uskon, että saavutamme sopimuksen”, Javid sanoi.

Brexit-ministeriön viestintäedustaja puolestaan vakuutti The Sunday Timesille, että tuomiopäivän skenaario ei voi toteutua.

”Työtä ja päätöksiä on tehty merkittävästi – – etenkin satamiin liittyen. Tiedämme, että näin ei tule käymään.”

BRITANNIA eroaa EU:sta 29. maaliskuuta 2019. Eroa seuraa siirtymäkausi vuoden 2020 loppuun. Siirtymäkauden aikana Britannia on yhä sisämarkkinoiden ja tulliliiton jäsen, mutta sillä ei ole enää valtaa EU:ssa.

Brexit-neuvottelut pitäisi saada päätökseen lokakuun tienoilla, jotta brexit-sopimus ehdittäisiin saattaa voimaan eri jäsenmaissa ja hyväksyttää EU-parlamentissa sekä brittiparlamentissa. Muu EU jo lyönyt lukkoon omat brexit-kantansa. On auki, mitä tapahtuu, jos brittiparlamentti hylkää sopimuksen.

Brexitin toteuduttua jatkuvat neuvottelut EU:n ja Britannian tulevasta suhteesta. Ne voivat viedä vuosikausia.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005705473.html
 
Back
Top