EU - onko järkee vai ei?

Suurin osa arvostaa vapaakaupan periaatteita, mutta EU ei ole yhtä kuin vapaakauppa. EU on organisaatio, joka imee suvereeneilta valtioilta koko ajan valtaa pois. Miksi kauppaliitto päättää meidän aselaeista? Miksi pakolaispolitiikasta? EU:n liittovaltiokehitys, josta Kataiset ja kumppanit hehkuttavat ei ole libertaarien mieleen. Brexit on näyttänyt, että EU:sta ei noin vain poistuta. Samalla kun demokratiaa hehkutetaan jaloimpana hallintomuotona, EU itse ei ole demokraattinen. Vapaat markkinat on ihan kiva, mutta jos kuitenkin pidetään Suomi itsenäisenä, ja suomalaisena.

Marx halusi puhdasta demokratiaa (esim. Suomi ei ole demokratia vaan tasavalta vaikka nykyään puhutaankin demokratiasta) Ateenan malliin. Kansa päättää itse miten resurssit jakaa. Se, että se on mahdotonta miljoonien ihmisten yhteisöissä ei hänen päätään pakottanut. Marx ylipäätään oli niin vaikea ihminen, että aikalaiset sosialistit eivät tehneet hänen kanssaan yhteistyötä vaan hänen ajatuksiaan tulkittiin monella tapaa. "Työläisten diktatuuri" tulee Aristoteleen kuvauksesta demokratiasta enemmistön diktatuurina.

Ja kuten sanoin, Marxistinen ajattelutapa tänä päivänä on sitä kulttuurimarxismia ja tasa-arvoa. Jos et sitä näe niin avaa silmäsi.
Tässä on esimerkkiä käytännön marxilaisuudesta..toki muitakin versioita löytyy. Kuten löytyy myös aatteelle uskollisia seuraajia. edelleenkin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Marxismi-leninismi

Ei ole myöskään syytä sekoittaa demokratiaa ja tasavalta(siis valtiollisena terminä) ne ovat eri asioita.

EU:n jäsenmailla on myös oma lainsäädäntönsä..eri (jäsen)valtiolla on erilaista omaa lainsäädäntöä niin aselain, pakolaisuuden ja kaiken muun osalta.
Suomessakin aselakia parhaillaan sorvataan täysin oman ministeriön toimesta. Suomen oma eduskunta tulee päättämään ko. säädöksistä. Suomen olisi mahdollista noudattaa pakolaisten osalta vaikkapa Viron tai Tanskan esimerkkiä.

Mutta Suomessa kansalaiset valitsee edustajansa ja valinnan jälkeen voi jättää turhat pulinat pois. Jäädään seuraamaan kuinka asiat etenee tulevina vuosikymmeninä..
 
Suomen oma eduskunta tulee päättämään ko. säädöksistä.

Tämä on SE. Suomalainen politiikka esittää yleisölle perusteena: nokuEU sitä ja tätä.....tosiasia on edelleen se, että ihaite pitää päättää ja jättää päättämättä.

Ns. suuret asiat vaan eivät löydä enää pussin perälle, esim. sote-uudistus ja muutama muu. EUn selän taakse kätkeytyminen on päivän sana joka käänteessä. Eikä Suomi ole ainoa Euroopan valtio, jossa pelin henki on tämä.

Noh, sote-uudistuksen kanssa ei sentään ole vielä iljetty mennä EUn selän taakse, siitä piti tällä kertaa tulla Keskustan oma luomus.
 
Tämä on SE. Suomalainen politiikka esittää yleisölle perusteena: nokuEU sitä ja tätä.....tosiasia on edelleen se, että ihaite pitää päättää ja jättää päättämättä.

Ei Suomi päätä täysin itse, vaikka lainsäätäjämme menevätkin direktiivien minimitason ohitse ja yli. On aivan yhtä epärehellistä syyttää vain omia poliitikkoja, kuin pelkästään EU:takin. Jos Suomi päättäisi täyttää uudesta asedirektiivistä vain minimin, niin mitä Suomi olisi päättänyt itse?
Tuosta vielä kertausta, miten asetukset ja direktiivit toimivat:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=LEGISSUM:l14527
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=LEGISSUM:l14522
 
Tämä on SE. Suomalainen politiikka esittää yleisölle perusteena: nokuEU sitä ja tätä.....tosiasia on edelleen se, että ihaite pitää päättää ja jättää päättämättä.

Ns. suuret asiat vaan eivät löydä enää pussin perälle, esim. sote-uudistus ja muutama muu. EUn selän taakse kätkeytyminen on päivän sana joka käänteessä. Eikä Suomi ole ainoa Euroopan valtio, jossa pelin henki on tämä.

Noh, sote-uudistuksen kanssa ei sentään ole vielä iljetty mennä EUn selän taakse, siitä piti tällä kertaa tulla Keskustan oma luomus.
Tämä. Mikä sen ihanampi tekosyy Suomen paisuneelle virkamieskoneistolle, kuin EU, jonka taakse voi mennä joka asiassa, ja jonka joka ikistä ohjetta voi pyörittää ja monimutkaistaa ja sen jälkeen pilkun tarkasti noudataa ja valvoa hamaan maailman tappiin.
 
Kohtalaisen hedelmätön ketju. Osan mielestä vika on vain pajareissa ja tsaari on erehtymätön. Toisten mielestä tsaaria ja pajareita ei ole edes olemassa, vaan kaiken takana on politbyroo.
 
Tämä. Mikä sen ihanampi tekosyy Suomen paisuneelle virkamieskoneistolle, kuin EU, jonka taakse voi mennä joka asiassa, ja jonka joka ikistä ohjetta voi pyörittää ja monimutkaistaa ja sen jälkeen pilkun tarkasti noudataa ja valvoa hamaan maailman tappiin.

Mihinkähän tietoihin tämä väite paisuneesta virkamieskoneistosta perustuu?
Tilastojen mukaan vuosien 2000-2015 välillä virkamiesten määrää on vähennetty n. 50000 henkilöllä (2015 jäljellä enää reilut 73000, joka on 3,1 % maan kokonaistyövoimasta) ja siis ilmeisesti edelleenkin Suomessa on keskimääräisesti vähiten virkamiehiä EU maista. uudempia tilastoja en löytänyt.

Lisäksi kun tiedetään että n. 40 % virkamiehistä työskentelee sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden tehtävissä voinkin esittää kysymyksen:
kuinka monta rajavartiaa, poliisia tai virassa olevaa sotilasta, ym. haluaisit vähentää?
 
Mihinkähän tietoihin tämä väite paisuneesta virkamieskoneistosta perustuu?
Tilastojen mukaan vuosien 2000-2015 välillä virkamiesten määrää on vähennetty n. 50000 henkilöllä (2015 jäljellä enää reilut 73000, joka on 3,1 % maan kokonaistyövoimasta) ja siis ilmeisesti edelleenkin Suomessa on keskimääräisesti vähiten virkamiehiä EU maista. uudempia tilastoja en löytänyt.

Lisäksi kun tiedetään että n. 40 % virkamiehistä työskentelee sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden tehtävissä voinkin esittää kysymyksen:
kuinka monta rajavartiaa, poliisia tai virassa olevaa sotilasta, ym. haluaisit vähentää?
Maalailin toki lavealla pensselillä, mutta tarkoitin näitä erilaisia toimenkuvia joita pitää olla jokaisessa kunnassa, ja sitä miten kuntien henkilökunta on jos ei räjähtänyt käsiin niin kavanut ihan älyttömästi parin kolmen viime vuosikymmenen aikana. Utsjoen norppavalvojat jne.

Eli mihin tietoihin? No mielikuviin tietysti :camo:
 
Julkisen+sektorin+menot%2C+OECD+%25+BKT%3Asta+2014+Total%2C+%25+of+GDP%2C+2014+Total%2C+%25+of+GDP%2C+2014.jpg
 
Mihin verovarat katoavat?

1530786852363.png

Sosiaaliturvan osuus julkisyhteisöjen menoista kasvoi edelleen vuonna 2016
Sosiaaliturvan osuus julkisyhteisöjen sulautetuista kokonaismenoista nousi 45,8 prosenttiin vuonna 2016. Edellisvuonna sosiaaliturvan osuus oli 44,8 prosenttia. Sosiaaliturvan menot myös kasvoivat eniten vuodesta 2015. Eniten aiemmasta vuodesta kasvoivat vanhuuteen kohdistuvat menot, joista suurin osa oli eläkkeitä. https://findikaattori.fi/fi/19

Suomalaiset ja uussuomalaiset nauttivat liikaa sosiaaliturvaa?
 
Kesäaikaan.

Kaikki suomalaiset europarlamentaarikot kannattavat kesäaikadirektiivin kumoamista.
EU:n komissio on avannut verkkokyselyn, jossa jäsenmaiden kansalaisilta kysytään mielipidettä kesäaikaan siirtymisestä. Suomenkieliseen kyselyyn voi vastata täältä. Komissio kertoo arvioivansa, tulisiko kesäaikaa koskevaa EU-direktiiviä muuttaa tulevaisuudessa. Selvitys on saanut tukea europarlamentilta ja jäsenvaltioilta.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta käsitteli viime syksynä kansalaisaloitetta kesäajasta luopumisesta. Valiokunta ei voinut hyväksyä aloitetta, sillä kesäaikaan siirtymisestä säädetään EU:n kesäaikadirektiivissä.

Kaikki suomalaiset mepit ovat ilmoittaneet kannattavansa kesäajasta luopumista.

– Tutkimukset ovat osoittaneet, että kesäajalla on negatiivisia vaikutuksia terveyteen, maatalouteen ja tieturvallisuuteen. Kesäaika on jäänne menneisyydestä, kokoomuksen kansanedustaja Lenita Toivakka sanoi aiemmin keväällä.

https://www.verkkouutiset.fi/eu-selvittaa-kesaajasta-luopumista-julkaisi-avoimen-verkkokyselyn/
 
Noh, sote-uudistuksen kanssa ei sentään ole vielä iljetty mennä EUn selän taakse, siitä piti tällä kertaa tulla Keskustan oma luomus.

Kaikki se mitä kepu on tavoitellut SOTE:n osalta on jo saavutettu.. Siis 18 uutta maakuntaa ja 18 uutta maakuntahallintoa.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kaikkonen-maakuntien-maara-on-kiveenhakattu/738216/

Mitään tosiasiallista tarvetta nykyisen terveydenhuoltojärjestelmän täydelliseen muuttamiseen ei ole olemassa. Tottakai palvelukuvioita on tarpeen muuttaa siinä tahdissa kuin tarvetta tulee.. Muttei todellakaan ole tarpeellista rakentaa kokonaista omaa hallintoporrasta terveydenhuoltoa varten.

Parhaiten Suomen terveydenhuollon kokonaisuus toimisi viiden(5) yliopistollisen keskussairaalan muodostaman "pyramidin" alaisena. Tällaista mallia myös harkittiin mutta siitä olisi jäänyt puuttumaan Kepun alueellisen puoluekoneiston tarvitsemat virkapolut..Siksi puolueessa huomattiin että tarvitaan kaikkialla Suomeen, myös pääosin Kepun hallitsemalle maaseudulle, maakuntahallintoa.

Mutta katsotaan nyt minkälaista soppaa tästä vielä kehittyy..muutkin puolueet halajavat aluetason poliitikoilleen "vihreitä oksia".
 
Voi kunpa se olisikin näin. Onhan naapurillakin se jonkinmoinen vapaakauppa alue, mutta kun näissä pukkaa tulla mukana muutakin kuin se vapaa kauppa.
EU on sääntöpohjainen vapaakauppa-alue. Euraasian unionio on puhelinohjeiden pohjainen talousalue, jossa käydään vapaakauppaa jos Kremlille kumartaa. Jollei, tulee hygienia tms. vaikeuksia.
 
EU on sääntöpohjainen vapaakauppa-alue. Euraasian unionio on puhelinohjeiden pohjainen talousalue, jossa käydään vapaakauppaa jos Kremlille kumartaa. Jollei, tulee hygienia tms. vaikeuksia.


Kuten sanottua niin Eu:ssa pukkaa tulemaan muutakin kuin vapaata kauppaa.

EU:n tehtävät
https://eurooppatiedotus.fi/perustietoa-eusta/eun-tehtavat-2/
 
Näin on hyvä...ja suurin osa suomalaisista on samaa mieltä.

Niin ja näin. EU on monessa mukana, mutta painopisteet se saisi valita tarkemmin: sisämarkkinat, ulkopolitiikka ja yhteinen (ydin)pelote. Suuri suurissa ja pieni pienissä asioissa.

Noista listan toimialoista:
  • Kilpailukyky = Sisämarkkinat (kilpailupolitiikka, vapaakauppa, standardointi, jne.).
  • Koulutus, nuoriso, kulttuuri = ? (enimmäkseen kansallisia asioita; mutta Erasmus yms.).
  • Liikenne, televiestintä, energia = Sisämarkkinat (rajat ylittävä lentoliikenne, televiestintä, energiaverkostot).
  • Maatalous ja kalastus = ? (enimmäkseen kansallisia asioita; mutta huoltovarmuus ja riistokalastuksen esto yms.).
  • Oikeus- ja sisäasiat = ? (enimmäkseen kansallisia asioita; mutta rajat ylittävä rikollisuus yms.).
  • Talous- ja raha-asiat = Jaettu toimivalta (kansallinen budjettipolitiikka, ylikansallinen rahapolitiikka).
  • Työllisyys, sosiaalipolitiikka, terveys- ja kuluttaja-asiat = ? (enimmäkseen kansallisia asioita; mutta rajat ylittävä työskentely, sosiaaliturva, nettikauppa, yms.).
  • Ulko- ja yleisasiat = Ulkopolitiikka.
  • Ympäristö = Jaettu toimivalta.
Sisämarkkinat ovat perinteisesti olleet EU:n keskiössä, mutta nyt resursseja on alettu suunnata myös puolustukseen (EU:n puolustusrahastot) ja ulkorajojen turvaamiseen. Suunta on oikea.
 
Mutta katsotaan nyt minkälaista soppaa tästä vielä kehittyy..muutkin puolueet halajavat aluetason poliitikoilleen "vihreitä oksia"

Tämä. Jokainen puolueeksi itseään tituleeraava tarvii junttakoneelleen -toimitsijoita- ja heille leipäpuun....mieluummin tietysti sakeamman kuin keskimäärin. Yllä Miheikki postasi taulukon, joka kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ja jättää vielä kertomatta ulkoistuksien vaikutukset. Hienoa on meno.
 
Back
Top