Sama homma sakuilla kun infrasruktuurit oli täysin paskana, voitiin rakentaa täysin uutta tilalle, eikä tekohengittäää vanhaa. Jotkut vielä muistaa sakujen talousihmeen
Muistaa varmasti. Ja osittain sen seurauksien takia eurooppa on siellä missä on.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sama homma sakuilla kun infrasruktuurit oli täysin paskana, voitiin rakentaa täysin uutta tilalle, eikä tekohengittäää vanhaa. Jotkut vielä muistaa sakujen talousihmeen
Eli summa summarum.. Suomen pitänee ottaa mallia Italiasta.
- verot alas eikä noudeta "merkatilistista teoriaa", niin hyvä tulee. Vai?
Mutta, onko Italiassa asiat paremmin kuin meillä?
- ehkä on. Siellä on eletty jo muutama tuhatta vuotta pidempään kuin täällä pohjan perillä.
- Italiassa asuu paljon ahkeria ja ihan hyvin toimeentulevia ihmisiä. Toki löytyy köyhempääkin aluetta mutta kuitenkin.
Suomi on maailman korkeimman kokonaisverotuksen maa. joten meillä olisi todellista tarvetta alentaa verotusta. Ehkä liittovaltion myötä saataisiin verotusta tasattua koko EU:n alueella.
- tässä tasauksessa suomalaisilla olisi vain hyvää odotettavissa.
Hallituksella on nyt 2000 sivua kesälomalukemista, kun käyvät läpi komission esityksen.
Kovin paljon aikaa en käyttäisi sen pohtimiseen, kuka aikanaan maksaa tuon nyt nostettavan 750 miljardin lainan. Ei kukaan, ei koskaan. Siitä tulee pysyvä osa EU:n budjettia (rahoituspuolella). Eivätkä niitä avustuksia ja lainoja jäsenmaatkaan takaisin maksa.
Aikaa käyttäisin enemmän sen pohtimiseen, mitä noilla varoilla ostetaan. Mitä näkyy budjetin menopuolella? Tai jos tase on tutumpi käsite, mitä varallisuutta kertyy 750 miljardin velan vastineeksi?
Jälleenrakennuksen jälkeen pitäisi näkyä elinkeinorakenteen muutoksia.
Tuosta 750mrd:stä olen samaa mieltä Eikä summa siihen jää. Kriisejä tulee riittämään. Ja sitä kautta jaettava korruptioraha.
Mutta se verotusoikeus. Se on eri maata. Se kun kerran annetaan, alkaa maailma muuttumaan.
Valitettavasti lulen, että sitä ei ajatella liikoja. Kun on saatavilla 3mrd eur "ilmaista" rahaa omiin projekteihin.
Komissio ei ole tyhmä.
No jos siitä seuraisi se vanha vitsi, että etelän maihin pitäisi saada saksalaiset virkamiehet ja suomen veroviranomaiset, niin olisin tyytyväinen...
En kuitenkaan aio pidättää henkeäni sitä odotellessa...
.EU tulee muuttumaan liittovaltiomaisempaan suuntaan, mutta ei sitä edelleen voi sellaiseksi sanoa, sillä mailla on omat valtionpäämiehet.
. Miksei kuvernööri voisi olla presidentti-tittelillä? Sehän on vain ihmisen keksimä titteli eikä mikään luonnonlaki. Tai keksitään uusi. Miten olisi Tsippendöölis Niinistö....Jos EUsta tulisi liittovaltio, niin osavaltioilla pitäisi olla kuvernöörit, kuten USAlla. Nykyään EU-maiden valtionpäämiehiä ovat presidentit ja monarkit.
Eivät etelän kansat ole tyhmiä.
Meillä Suomessa yksinasuva saa sen 500-750.Yksinasuvalle taataan vähintään 462 euron tulot kuukaudessa. Perustulo on sitä isompi, mitä isompi perhe on. Enimillään perustuloa voi saada 1 015 euroa kuussa.
Ei ole ei. Mitäs tällä 750 miljardilla voisi saada aikaan?
.
					
				Kappas. Hyvä juttu Helsingin Sanomilta.
"Komission omat laskelmat tukien jakautumisesta osoittavat, että merkittävä osa hätärahoituksesta olisi komission ehdottamassa mallissa menossa maille, jotka eivät kuulu kriisin suurimpiin kärsijöihin. Erityisesti Puola ja muut Itä-Euroopan maat olisivat paketin merkittävimpiä nettohyötyjiä, vaikka esimerkiksi koronakuolemien määrällä tai ennustetuilla talousvaikutuksilla mitattuna maat ovat selvinneet kriisistä toistaiseksi verraten vähin vaurioin.
...
KUITENKIN neljänneksi suurin suorien tukien saaja olisi Puola lähes 38 miljardilla eurolla.
Maa ei ole kärsinyt koronapandemiasta muita EU-maita pahemmin. Väkilukuun suhteutettuna koronakuolemien määrä on puolet pienempi kuin esimerkiksi Suomessa.
...
KORONATUKIEN kohdentuminen näyttäytyy entistä kyseenalaisempana, kun katsotaan perusteita, joilla tuet komission esityksessä jaettaisiin. Esimerkiksi 560 miljardin euron RFF-rahoitusvälineen tukien jakoperusteissa ei oteta lainkaan huomioon sitä, kuinka koronapandemia on vaikuttanut eri maihin kuluvana vuonna."
![]()
HS-analyysi | EU:n tukirahojen piti auttaa pahiten pandemiasta kärsineitä maita, mutta jakoperusteet ovatkin ihan toiset
Suorien tukien jakoperusteissa ei huomioida lainkaan koronapandemian vaikutuksia jäsenmaiden talouteen.www.hs.fi
Jutun lopussa on asiaa siitäkin.Nyt he voivat tehdä vielä uuden jutun tukien ajallisesta jakautumisesta ja sen suhteesta koronakriisin aiheuttamaan tilanteeseen.
Jutun lopussa on asiaa siitäkin.