EU - onko järkee vai ei?

Tuskin kukaan tiesi 1946, miten Euroopan Yhdysvallat rakennetaan.
...
Läntiseen Eurooppaan oli määrä luoda uudet, osapuolten yhteiseen etuun pohjautuvat rakenteet. Ne taas perustuisivat sopimuksiin, joilla taattaisiin oikeusvaltion periaatteiden noudattaminen ja eri maiden tasavertaisuus.

Tuo tasavertaisuus ei ainakaan ole toteutunut.

Jonkinlaisena kaukaisena tavoitteena taivaanrannanmaalareilla häämötti horisontissa “ever closer union”. Sitten pyörää alettiin polkea siihen suuntaan.

Minusta tuo tavoite on sitä kylmän sodan ajan ajattelua jossa uskotaan että on mahdollista löytää yksi ratkaisu joka soveltuu kaikille, kuten DDR:ssä ja vastaavissa oli tapana. Sen jälkeen on huomattu että kaikki asiat eivät ratkea parhaiten hakemalla kaikille samaa ratkaisua. Jollekin ryhmälle voi yksi olla hyvä, toiselle toinen. EU vaan ei ole tätä tajunnut vaan jatkaa eteenpäin massiivisella byrokratialla ja yrittää survoa kaikki jäsenmaat yhteen muottiin ja ihmettelee kun monissa asioissa päädytään huonoihin Brysselin komiteapäätöksiin sen sijaan että annettaisiin valtioiden päättää itse mikä heille on parasta.

EU-komission virkamiehet valitaan yleisillä kilpailuilla (eli älykkyys- ja kielitaitotesteillä sekä terveystarkastuksella). Pääosastoja tai “ministeriöitä” johtavat komissaarit saisivat tosiaan olla äänestyksellä valittuja “ministereitä” Euroopan parlamentista tms.

EU:lla ei ole liittovaltiotason verotusoikeutta. Veroprosentti on pyöreä 0%. Siltä osin EU on veroparatiisi verrattuna liittovaltioihin. Mutta verotus on ongelma jäsenvaltiotasolla. Esimerkiksi Suomen verorasitus on banaanivaltiotasoa.

EU:lla ei VIELÄ ole verotusoikeutta, mutta sellaista suunnitellaan.

Tässä sitten vielä uusi juttu elvytyspaketista - " kun velkarahoituksen malli muuttuu kielletystä käytännöksi, on pian päättäjien edessä ilman uusia kriisejäkin nopeasti pitenevä lista tuiki tärkeitä yleishyödyllisiä hankkeita, joita on kätevintä – tai pakko – panna toteen yhteisin toimin. "
 
Viimeksi muokattu:
Tuo tasavertaisuus ei ainakaan ole toteutunut.



Minusta tuo tavoite on sitä kylmän sodan ajan ajattelua jossa uskotaan että on mahdollista löytää yksi ratkaisu joka soveltuu kaikille, kuten DDR:ssä ja vastaavissa oli tapana. Sen jälkeen on huomattu että kaikki asiat eivät ratkea parhaiten hakemalla kaikille samaa ratkaisua. Jollekin ryhmälle voi yksi olla hyvä, toiselle toinen. EU vaan ei ole tätä tajunnut vaan jatkaa eteenpäin massiivisella byrokratialla ja yrittää survoa kaikki jäsenmaat yhteen muottiin ja ihmettelee kun monissa asioissa päädytään huonoihin Brysselin komiteapäätöksiin sen sijaan että annettaisiin valtioiden päättää itse mikä heille on parasta.



EU:lla ei VIELÄ ole verotusoikeutta, mutta sellaista suunnitellaan.

Tässä sitten vielä uusi juttu elvytyspaketista - " kun velkarahoituksen malli muuttuu kielletystä käytännöksi, on pian päättäjien edessä ilman uusia kriisejäkin nopeasti pitenevä lista tuiki tärkeitä yleishyödyllisiä hankkeita, joita on kätevintä – tai pakko – panna toteen yhteisin toimin. "

Tasavertaisuus tarkoitti aikoinaan yksimielisyyttä. EU-lakia ei syntynyt, jos yksikin jäsenvaltio vastusti sitä. Järjestelmä toimi, kun jäsenvaltioita oli 6. Kun jäsenvaltioita on 27, harva lakialoite menisi läpi yksimielisesti. Jarrumies (lue: UK) voisi kiusallaan aina torpata esityksen. Enemmistö tai kaksoisenemmistö on nyt järkevämpi äänestystapa.

Tavoitteena on rakentaa liittovaltio (vuosisadassa?). Aika näyttää, millainen liittovaltiosta tulee vai tuleeko valtioliitto. Jos mallina on Sveitsi tai Intia, kielten ja kulttuurien moninaisuus säilyy. Tuskinpa Saksa, Ranska, Italia tai Espanja luopuvat omista tavoistaan. Toisaalta liittovaltiotason politiikkoja (yksi yhteinen muotti) on toistaiseksi vähän. Yhteisvaluutta ja yhteinen rahapolitiikka lienee merkittävin niistä.

EU on toistaiseksi tullut toimeen jäsenmaksuilla ja rahastoilla. Liittovaltiot tapaavat rahoittaa toimintaansa myös veroilla. Kilpailevista vaihtoehdoista olisi mielenkiintoista valita paras ehdotus.
 
Euroopan kaakonkulma.

Jukka Seppisen mukaan jännitteiden kiristymisen taustalla piilee varsin pitkään vallinneen suurstrategisen tilanteen murtuminen Lähi-Idässä.

”Yhdysvaltain otteen heikentyminen näyttäytyy muutoksen airuena. Daeshin (Isisin) kalifaatin tarinan päättyminen 2019 on antanut uusia mahdollisuuksia uusjärjestelyille. Syntynyt valtapoliittinen tyhjiö täyttyy, kuten aina, muiden toimesta. Nyt aktiivisia ovat alueen valtioista erityisesti Turkki, mutta kauempaa myös Venäjä. Viimeksi mainittu on profiloitunut erityisesti Syyrian nykyhallinnon tukena. Venäjän otteet enteilevät pysyväisluontoista läsnäoloa alueella, rahkeiden riittävyyden puitteissa”, hän sanoo.

Seppisen mukaan Turkki on muuttunut presidentti Erdoganin aikana voimapoliittisesti merkittävästi aktiivisemmaksi kuin niinä vuosina, jolloin Turkin EU-jäsenyys oli pöydällä. Hän kuvailee Turkin ja Ranskan suhteiden kiristyneen itäisen Välimeren tilanteen vuoksi.

”On syytä myös noteerata Ison-Britannian, alueen aiemman aktiivisen merkittävän toimijan, matala profiili alueella. Sille löytyy selitys siitä sekavuudesta, joka Lontoossa vallitsee Boris Johnsonin hallituksessa. Suhde EU:hun on sekin kriisiytynyt.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/su...tarkasti/1d718762-0fd1-4a9a-af9f-9ff9120a77db

Pyromaanikot valavat öljyä laineille.
 

Sannikka on oikeassa, että sääntöjen rikkoja joutuu jäähylle (ainakin jääkiekossa).

EU:n “No bailout” -klausuulia rikottiin joukolla kymmenen vuotta sitten Kreikan talouskriisin aikana. Silloin esimerkiksi Suomen valtion olisi pitänyt suoraselkäisesti kieltäytyä tukemasta Kreikkaa, sen sijaan että nyhrättiin “takuutuksista”. Slovakiaa lukuunottamatta sääntöjä rikkoivat muutkin EU-jäsenmaat.

EU:n elvytysrahaston ottamat lainat maksetaan takaisin EU:n budjetista.

Heinäkuun huippukokouksen tulossaldo oli melkein liian hyvä ollakseen totta: EU-johtajat sopivat, että EU hakee markkinoilta 750 miljardia euroa lainaa, jakaa ne EU-maille elvytykseen ja maksaa velan takaisin uusilla EU-veroilla, kuten muovi-, päästö-, hiiliraja- digi- ja finanssitransaktioveroilla.

EU.n rahaministerit keskustelivat EU:n omista varoista, ja on selvää, että ehdotukset jakavat mielipiteitä. Vaihtoehtona on kuitenkin se, että elvytysrahasto maksetaan EU-jäsenmaksujen korotuksena. EU-maiden velkataakka kasvaa jo nyt huomattavasti koronakriisin takia, joten lisämaksuille on vähemmän halua.

Merkittävä tulonlähde olisi päästökaupan tulojen ohjaaminen EU:lle ja päästökaupan laajentaminen. Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen tiettävästi esittelee päästökaupan laajentamista tänään keskiviikkona vuosittaisessa linjapuheessaan. Euroopan komissiolta voi odottaa myös ehdotusta hiilitulleista eli hiilirajaverosta. Hiilitulleilla estetään hiili-intensiivisen teollisuustoiminnan siirtyminen maihin kuten Kiinaan, missä päästöjen tuottamista ei rajoiteta. Hiilitulli on monimutkainen, eikä sen ensisijainen tarkoitus ole tuottaa verotuloja, vaan pakottaa EU:n ulkopuoliset maat kunnianhimoisempiin ilmastotoimiin.

Brysseliläisen ajatushautomo Bruegelin ja saksalaisen Ifo-instituutin asiantuntijoiden mielestä realistisin uusi tulonlähde on päästökauppatulojen ohjaaminen EU:lle. Päästökauppa on EU:n yhteinen järjestelmä, joka lähtökohtaisesti kohtelee maita tasapuolisesti. Tuotot riittäisivät kattamaan elvytysvelan: vuoteen 2050 mennessä päästökaupan tulot ovat arviolta noin 800 miljardia euroa. Laajennettuna päästökauppa voisi tuottaa jopa 1 500 miljardin euron tuotot.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...tuntijat/54473d48-8cf1-4fc2-91ff-e00c4b34c5c0

Päästäjä maksaa.
 
Heil EU!

Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta

tSdp8 nmoehronsorgsed ·

EU ja Saksa rahoittavat palestiinalaiskoululaisille oppikirjoja, joissa opetetaan vihaamaa ja tuhoamaan juutalaisia, Tagesspiegel-lehti kirjoittaa.

 
Tuo on Islamin oppi, tässä kerrotaan sama asia. Memrin Youtube-kanavaan kannattaa tutustua jos haluaa katsoa mitä mieltä muslimimaissa ollaan maailmanmenosta.

 
MEMRI TV käy (tragi)komediasta
Harvemmin tuollaista tekstiä näkee Suomen TV:ssä. Mutta tietääkseni nuo ovat ihan todellisista TV-lähetyksistä otettuja videoita, ei mitään keksittyjä.
Se olikin pointti että näissä muslimimaissa varsinkin poliittinen ajattelu menee ihan eri tavalla kuin lännessä - vaikka monet länsipoliitikot yrittävät väittää että kaikki ollaan samanlaisia ja hyvin tullaan toimeen keskenään. Tuolla ei EU:n vihapuhesäännöistä tarvi välittää.
 
Tuo on Islamin oppi, tässä kerrotaan sama asia. Memrin Youtube-kanavaan kannattaa tutustua jos haluaa katsoa mitä mieltä muslimimaissa ollaan maailmanmenosta.


Siinä saarnasi paikallinen Amy Mek – vihapuhetta ja propagandaa kallonsisäisestä vaihtoehtotodellisuudesta.

Samaan aikaan näkyvässä maailmassa:

Israel and the United Arab Emirates (UAE) have signed a historic agreement which makes the Emirates only the third Arab state to recognise Israel after Egypt in 1979 and Jordan in 1994.

https://theconversation.com/whats-next-for-arab-israeli-relations-after-the-uae-deal-144651

https://en.wikipedia.org/wiki/Israel–United_Arab_Emirates_relations

Tulkoon valkeus.

1602569615798.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_the_European_Union
 
Siinä saarnasi paikallinen Amy Mek – vihapuhetta ja propagandaa kallonsisäisestä vaihtoehtotodellisuudesta.
Se vaihtoehtotodellisuus on nimeltään Islamin oppi. Israeliin myönteisesti suhtautuvia muslimimaita on erittäin vähän verrattuna niihin jotka ovat sitä vastaan. Voit katsoa Memrin videoita joissa eri maiden edustajat kertovat mitä mieltä ovat UAE:n ja Qatarin rauhansuunnitelmista.
Ehkä asenne vastustavissa maissa tulee muuttumaan tulevaisuudessa - mutta silloin kyse ei ole enää islamista.

Islam sellaisena kuin se heidän pyhissä kirjoissaan kuvataan suhtautuu negatiivisesti muihin uskontoihin - kaikki muut ovat vääräuskoisia. Ja tämä näkyy hyvin myös käytännössä monissa maissa, esim.

Samalla tavalla Turkki näkee Azerbaidzanin muslimiveljenään jota pitää auttaa koska uskonto on sama.
 
Viimeksi muokattu:
Se vaihtoehtotodellisuus on nimeltään Islamin oppi. Israeliin myönteisesti suhtautuvia muslimimaita on erittäin vähän verrattuna niihin jotka ovat sitä vastaan. Voit katsoa Memrin videoita joissa eri maiden edustajat kertovat mitä mieltä ovat UAE:n ja Qatarin rauhansuunnitelmista.
Ehkä asenne vastustavissa maissa tulee muuttumaan tulevaisuudessa - mutta silloin kyse ei ole enää islamista.

Islam sellaisena kuin se heidän pyhissä kirjoissaan kuvataan suhtautuu negatiivisesti muihin uskontoihin - kaikki muut ovat vääräuskoisia. Ja tämä näkyy hyvin myös käytännössä monissa maissa, esim.

Samalla tavalla Turkki näkee Azerbaidzanin muslimiveljenään jota pitää auttaa koska uskonto on sama.

Kallonsisäinen vaihtoehtotodellisuus syntyy sokeasta uskosta ideologioihin, olipa kyse fundamentalistikristityistä, ortodoksijuutalaisista, muslimifanaatikoista tai kiihkokommunisteista, äärioikeistolaisista, linkolaisista, natseista, intersektionaalisista feministeistä, yms.

Onneksi suurin osa tavan tallaajista vähät välittää vuosituhansia vanhoista Lähi-idän paimentolaisuskonnoista ja -uskomuksista. Yliluonnolliset satuolennot tai taikausko eivät kiinnosta maallistuneita nykyihmisiä. WYSIWYG.

Valta on toki aina kiinnostanut valtiaita. Valta taas vaatii alamaisia ja liittolaisia. Valta-asemaa voi perustella jumalallisella alkuperällä (esim. Japanin keisari) tai pönkittää valtion valtauskonnoilla (esim. Intian hindunationalismi).
 
Onneksi suurin osa tavan tallaajista vähät välittää vuosituhansia vanhoista Lähi-idän paimentolaisuskonnoista ja -uskomuksista. Yliluonnolliset satuolennot tai taikausko eivät kiinnosta maallistuneita nykyihmisiä. WYSIWYG.
Telkkariaivot kuuluvat ihan samaan kastiin kuin nuo edellisetkin. Sillä poikkeuksella, että näihin pehmeisiin päihin uppoaa subversio ihan eri tavalla.
 
Kallonsisäinen vaihtoehtotodellisuus syntyy sokeasta uskosta ideologioihin, olipa kyse fundamentalistikristityistä, ortodoksijuutalaisista, muslimifanaatikoista tai kiihkokommunisteista, äärioikeistolaisista, linkolaisista, natseista, intersektionaalisista feministeistä, yms.

Onneksi suurin osa tavan tallaajista vähät välittää vuosituhansia vanhoista Lähi-idän paimentolaisuskonnoista ja -uskomuksista. Yliluonnolliset satuolennot tai taikausko eivät kiinnosta maallistuneita nykyihmisiä. WYSIWYG.

Valta on toki aina kiinnostanut valtiaita. Valta taas vaatii alamaisia ja liittolaisia. Valta-asemaa voi perustella jumalallisella alkuperällä (esim. Japanin keisari) tai pönkittää valtion valtauskonnoilla (esim. Intian hindunationalismi).
Yksi syy miksi EU ei saa konfliktien suhteen juuri mitään aikaan on tuollainen ajattelu, että kuvitellaan kaikkien maiden toimivan samanlaisen ajattelun varassa kuin maallistuneissa länsimaissa. Sen sijaan että koettaisivat tajuta mitä toisten päässä oikeasti liikkuu, yritetään selittää asioita kuin kaikki pyrkisivät samoihin tavoitteisiin - ja sitten ihmetellään kun tapahtumien kulkua ei osata ennustaa ollenkaan vaan kerta toisensa jälkeen lyödään päätä seinään. Asiat kehittyvät huonompaan suuntaan ja mitään ei pystytä sille tekemään.

Jos ajattelee Intian valtakuvioita, käsittääkseni aikanaan Pakistan sai itsenäisyyden juuri siksi että tuon alueen muslimeilla olisi oma valtionsa jossa voivat elää islamin mukaan. Joten miksi Intian hinduenemmistön mukaan toimiminen olisi huonompi idea? Kannattaa muistaa että tuolla on vuosisatojen historia muslimivalloittajien kanssa taisteluista joissa kuoli enemmän ihmisiä kuin WW2:sessa. Eivät siis perusta asenteitaan ennakkoluuloihin vaan monen vuosisadan käytännön kokemuksiin. Ja naapurimaa Kiina on tapahtumia sen verran seurannut että ei taatusti päästä islamia kasvuun omalla alueellaan.
 
Muslimien osuus näyttää pieneltä numeroissa mutta koska ovat keskittyneet niin he käytännössä omivat kokonaisia kaupunginosia Brysselissä, Pariisissa ja muualla.

EU-tasolla valoa tunnelin päähän tuo piirakan valkoinen viipale, joka harmaan sektorin ohella osuu junan valokeilaan. Uskonnottomat agnostikot ja ateistit valtaavat alaa Euroopassa.

Muslimit valtaavat palstatilaa.

Onneksi jokaisella on mahdollisuus valita mieleisensä maahanmuuttaja: adoptiolapsi, puoliso, vuokralainen, työntekijä, asunnonostaja, jne. Pakolaisista ja turvapaikanhakijoista päättää valtio. Kerro huolesi kansanedustajallesi.
 
Yksi syy miksi EU ei saa konfliktien suhteen juuri mitään aikaan on tuollainen ajattelu, että kuvitellaan kaikkien maiden toimivan samanlaisen ajattelun varassa kuin maallistuneissa länsimaissa. Sen sijaan että koettaisivat tajuta mitä toisten päässä oikeasti liikkuu, yritetään selittää asioita kuin kaikki pyrkisivät samoihin tavoitteisiin - ja sitten ihmetellään kun tapahtumien kulkua ei osata ennustaa ollenkaan vaan kerta toisensa jälkeen lyödään päätä seinään. Asiat kehittyvät huonompaan suuntaan ja mitään ei pystytä sille tekemään.

Jos ajattelee Intian valtakuvioita, käsittääkseni aikanaan Pakistan sai itsenäisyyden juuri siksi että tuon alueen muslimeilla olisi oma valtionsa jossa voivat elää islamin mukaan. Joten miksi Intian hinduenemmistön mukaan toimiminen olisi huonompi idea? Kannattaa muistaa että tuolla on vuosisatojen historia muslimivalloittajien kanssa taisteluista joissa kuoli enemmän ihmisiä kuin WW2:sessa. Eivät siis perusta asenteitaan ennakkoluuloihin vaan monen vuosisadan käytännön kokemuksiin. Ja naapurimaa Kiina on tapahtumia sen verran seurannut että ei taatusti päästä islamia kasvuun omalla alueellaan.

Isossa kuvassa EU:n rauhanprojekti on onnistunut erinomaisesti:
  • Kuluneet 75 vuotta on pisin rauhan aika Euroopan tuhatvuotisessa historiassa. Pieniä kahinoita on koettu EU:n ulkopuolella Jugoslaviassa, Ukrainassa ja Georgiassa.
  • Juutalaisia tai muita uskonnollisia ryhmiä ei myöskään ole enää viety kaasukammioihin kansanmurhattavaksi sukupuuttoon. Pientä kähinää on koettu muslimienemmistöisissä kortteleissa.
  • Kommunismi on pitkälti kitketty Itä- ja Keski-Euroopasta. Entiset itäblokin maat on saatettu pois Venäjän vaikutuspiiristä.
Valtioiden paremmuutta voi mitata monin tavoin. Kun paremmuusjärjestys on selvitetty, päästään pohtimaan, mitkä tekijät selittävät menestystä. Teokratiat tuskin kipuavat kärkipaikoille.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top