EU - onko järkee vai ei?

"Pakolaisvyöry" tapahtuu juuri siinä määrässä, minkä EU sallii mahdollistaa. Halukkaita tulijoita on satoja miljoonia maailmassa. Kyse on vain siitä, millä todennäköisyydellä he voivat päätyä pysyvästi haluamiinsa maihin. Ensimmäinen rajoite on poliittiset rajoitukset ja toinen rajoite on siirtyminen. Siirtymisen osalta ei olla käyty lähelläkään logistisia taikka taloudellisia rajoitteita.
 
Mitä ovat nämä asiat, jotka etenee Macronin vision mukaan? (muuri)
Ei tainnut kellään olla HS:n tunnuksia?

Jos pitää veikata Macronin puheiden perusteella (pikainen googletus), niin enemmän roolia "maanosa" (eurooppa) keskeisesti, jossa eurooppa on yhtenäisempi niin taloudellisessa kuin sotilaallissa osallistumisessa. Elvytetään ja kasvatetaan taloutta, vähennetään riippuvuutta jenkeistä elektroniikan ja IT:n tasolla, kuten myös sotilaallisesti luomalla eurooppaan omat voimat. Eli että EU ei olisi vain NATO vaan että "läntinen voima" olisi EU + NATO (USA).

Tietty voin olla väärässäkin, mutta noi oli pikaisella lukaisulla (Macrons 10-year vision, Macrons vision of EU - haut) suurinpiirtein pääkohdat muutamasta puheesta n. vuoden - puolentoista sisään.
 
Estääkö sitä enemmän lähtöpää vai Euroopan toimet? Kuinka paljon tuo 10M yläraja kestää esim aseellisia konflikteja, esim vedestä?

Euroopan toimet. Toimia voivat olla toki myös esimerkiksi lähtöpään hallitusten lahjominen likaisen työn hoitajiksi. Joukkohaudat autiomaassa ovat poliittisesti vähemmän hankalia kuin hukkuneet Italian rannikolla.

Se, miksi ihmiset lähtevät liikkeelle ei ole merkityksellistä. Heidät tullaan pysäyttämään tavalla tai toisella jos määrät kasvavat paljon. 1 miljoona jo natisutti koko eurooppaa. 2 miljoonaa vuodessa saisi aikaan poliittisen hirmumyrskyn. Siinä ei auttaisi edes Putinilla uhkailu.

Ja siinä vaiheessa ei sitten enää kauheasti itketä pysäytyskeinojen perään.
 
Euroopan toimet. Toimia voivat olla toki myös esimerkiksi lähtöpään hallitusten lahjominen likaisen työn hoitajiksi. Joukkohaudat autiomaassa ovat poliittisesti vähemmän hankalia kuin hukkuneet Italian rannikolla.

Se, miksi ihmiset lähtevät liikkeelle ei ole merkityksellistä. Heidät tullaan pysäyttämään tavalla tai toisella jos määrät kasvavat paljon. 1 miljoona jo natisutti koko eurooppaa. 2 miljoonaa vuodessa saisi aikaan poliittisen hirmumyrskyn. Siinä ei auttaisi edes Putinilla uhkailu.

Ja siinä vaiheessa ei sitten enää kauheasti itketä pysäytyskeinojen perään.
Viheruskovaiset sitten rupeavat ihmiskilviksi, taikka sitten eivät :giggle:
 
Ei tainnut kellään olla HS:n tunnuksia?

Jos pitää veikata Macronin puheiden perusteella (pikainen googletus), niin enemmän roolia "maanosa" (eurooppa) keskeisesti, jossa eurooppa on yhtenäisempi niin taloudellisessa kuin sotilaallissa osallistumisessa. Elvytetään ja kasvatetaan taloutta, vähennetään riippuvuutta jenkeistä elektroniikan ja IT:n tasolla, kuten myös sotilaallisesti luomalla eurooppaan omat voimat. Eli että EU ei olisi vain NATO vaan että "läntinen voima" olisi EU + NATO (USA).

Tietty voin olla väärässäkin, mutta noi oli pikaisella lukaisulla (Macrons 10-year vision, Macrons vision of EU - haut) suurinpiirtein pääkohdat muutamasta puheesta n. vuoden - puolentoista sisään.
Macronia ei mainita kertaakaan tuon kuvatekstin ulkopuolella. Jutussa Jutan Kreikka-vakuudet laitetaan perussuomalaisten piikkiin, ja tuo persuilla ja EU-vaikutusvallan heikkenemisellä pelottelu on oikeastaan ainoa sisältö. Muistelisin, ettei täällä saa lainata koko juttua. Voin kyllä kopioida sen jos näin ei ole, mutta lukemisen arvoinen se ei ole.
 
Macronia ei mainita kertaakaan tuon kuvatekstin ulkopuolella. Jutussa Jutan Kreikka-vakuudet laitetaan perussuomalaisten piikkiin, ja tuo persuilla ja EU-vaikutusvallan heikkenemisellä pelottelu on oikeastaan ainoa sisältö. Muistelisin, ettei täällä saa lainata koko juttua. Voin kyllä kopioida sen jos näin ei ole, mutta lukemisen arvoinen se ei ole.
Eli aika normi Hesaria. Ja ei tarvitse koko juttua lainata, tulee vain turhaa copyright tauhkaa. Normisäännöt lainauksissa on hyvä muistaa; pääkohdat ja intro. Loput linkin takaa.
 
Toivottavasti Suomi ja suomalainen poliittinen keskustelu pääsevät paketin kuumentamista tunnelmista vihdoin eteenpäin. Kotitekoisesta nurkkakuntaisesta politikoinnista tulee siirtyä eurooppalaiselle tasolle, jos Suomi haluaa vaikuttaa siihen, millaisia paketteja ja elpymismalleja Euroopan unionissa on tulevaisuuden kriisien varalle rakenteilla.
--
Aito Suomen edun edistäminen Euroopan unionissa on pitkäjänteistä, ja työn saavutukset ovat kaukana. Liian kiltti ei kannata olla, mutta jyrkkä ei
--
Näinhän kävi Kreikan kriisin aikaan. Silloiselle hallitukselle ja erityisesti Sdp:lle oli tärkeää osoittaa, että Suomi on tiukka eikä salli tulonsiirtoja etelään. Kreikan tuen vastikkeeksi Suomi sai neuvoteltua niin sanotut vakuudet. Mikään muu euromaa ei tätä järjestelyä kaivannut.

Nollakorkomaailma söi sijoitustuotot, ja hallinnointikulut tulivat kuorman päälle.

Syy järjestelyyn oli se, että Suomessa perussuomalaiset yksinkertaistivat velkakriisin hoitamisen pelkäksi rahalliseksi kysymykseksi, ja muut puolueet valuivat populistien kannatuksen nousun pelossa samalle apajalle ääniä kalastelemaan.
--
Toinen suomalainen erityispiirre EU-asioissa on ylikorostunut legalismi. Suomessa mietittiin hartaasti perustuslakivaliokuntaa myöten, oliko elpymispaketti ”laillinen”. Eli salliiko EU-järjestelmä yhteisvelkaa. Jäsenmailla, niiden instituutioilla ja jäsenmaiden puolueilla saa olla toki teemasta mielipiteitä, mutta ”laillisuuden” mittaaminen kuuluu vain EU-tuomioistuimelle.
--
Kiinan aggressiivinen poliittinen ja taloudellinen laajentuminen pakottaa unionia suojautumaan, ja suojautumisen nimissä kehitetyillä ratkaisuilla voi olla valtava merkitys Suomelle.
--
Ilmastopolitiikan nimissä EU valmistelee isoja päätöksiä, jotka vaikuttavat Suomen metsien käyttöön ja Suomeen mahdollisesti suuntautuviin investointeihin.
 
Mun näkemykseni mukaan EU:ssa on viisastuttu vuoden 2015 jälkeen ja vaikka silloin sisäministeri Petteri Orpo ei uskaltanut pysäyttää tulijoita rajalle, nyt tästä oppineena toimittaisiin rohkeammin ja toisin jossain ajankohtana. Kokonaan eri asia on sitten se, millä tavoin nykyinen sisäministeri Ohisalo saadaan muuttamaan mielensä rajan sulkemiseksi jos se tapahtuisi nyt? Ohisalo ei pelkää, se pystyy päättämään vaikka ideologia ohjaakin päätöksen suunnan niin että porukkahan tulee sisään. Mutta päättää se pystyy.

EU:ssa ymmärretään tänään jo erotella käsitteet "pakolainen" ja "siirtolainen". Kukaan mikään maa EU:ssa ei uudelleen halua sitä samaa tilannetta "housuihinsa". Näin uskon.

Jos Venäjän kautta alkaisi tulla siirtolaisia, niin ei kannata jäädä odottamaan ohjeita Brusselistä. Niitä johtavia EU maita ei kovin paljoa kiinnosta Suomen väestötilanne, koska karttaa katsomalla tilaa näyttää olevan hyvin 20 miljoonaiselle väestölle. Mieti.

Mietin asiaa näin, että Suomessa oleskeluluvan saaneella on oikeus matkustaa Schengen alueella ilman viisumia 90 päivän ajan. Varmasti EU:ssa kiinnostaa jos Suomeen tulisi 20 miljoonaa uutta potentiaalista EU- kansalaista.

Simpauttaja
 
Sellaista rahasummaa ei ole keksitty jolla tuo tavoite saavutetaan.

Mitä tulee pakolaisvirtojen pysäyttämiseen on merkityksetöntä ollaanko EU:ssa vai ei. Ratkaisu tulee olemaan joka tapauksessa sama jos/kun tilanne pahenee tarpeeksi. Ja se on se ikiaikainen ratkaisu millä kansainvaelluksia on aina pysäytetty.

Mitään 10 miljoonan pakolaisvyöryjä ei tule tapahtumaan.

Niin,

Pakolaislait EU:ssa ja Suomessa perustuvat YK:n ihmisoikeusjulistukseen. Laki Suomessa olisi about sama ilman EU:takin. EU tuo lisämausteen siihen että EU -maiden sisällä voidaan erillisellä sopimuksella pakolaisia uudelleensijoittaa. 2015 vuoden alusta tähän päivään Suomeen sijoitettuja näyttäisi olevan noin 2000. Samalla ajanjaksolla turvapaikkahakemuksia 56000, päätöksiä 65000, joista myönteisiä päätöksiä noin 22000. Pitkä on matka 10 miljoonaan noilla luvuilla.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
YK:n ihmisoikeusjulistus on juuri sellainen kuin nimikin sanoo. Myös Neuvostoliitto julisti tavoitteekseen maailmanlaajuisen kommunismin. Demarit yrittivät sitä myös täällä, onneksi heikoin tuloksin.

Jos Suomi haluaa ottaa islamilaista maahanmuuttoa niin paljon että yhteiskuntarakenteet hajoavat, se onnistuu kyllä. Mutta syynä on silloin eduskunta ja hallitus, eivät EU ja YK. Yksikään laki ei meitä tuollaiseen pakota.
 
Niin,

Pakolaislait EU:ssa ja Suomessa perustuvat YK:n ihmisoikeusjulistukseen. Laki Suomessa olisi about sama ilman EU:takin. EU tuo lisämausteen siihen että EU -maiden sisällä voidaan erillisellä sopimuksella pakolaisia uudelleensijoittaa. 2015 vuoden alusta tähän päivään Suomeen sijoitettuja näyttäisi olevan noin 2000. Samalla ajanjaksolla turvapaikkahakemuksia 56000, päätöksiä 65000, joista myönteisiä päätöksiä noin 22000. Pitkä on matka 10 miljoonaan noilla luvuilla.

Simpauttaja

2015 kriisiäkin edelsi vastaavanlainen ajattelumalli, joka perehtyi tarkistelemaan ainoastaan nykyistä hetkeä. Nyt tulee vain näin vähän. Tämän takia 2015 tapahtui, koska selvästi ennakoitaviin asioihin ei haluttu puuttua, vaan mahdollisuudesta varoittavat leimattiin rasisteiksi ja sen sellaisiksi. Esimerkiksi Ruotsin ja Suomen lait olivat liian lepsuja. Kyseessä oli siis täysin kansalliseen lainsäädäntöön perustuva ongelma, kun halusimme olla paljon humaanimpia kuin mitä oli tarpeen YK:n tai EU:n kannalta. On täysin turha vedota ulkopuolisiin velvoitteisiin tässä asiassa. Voisimme edelleenkin huomattavasti kiristää houkuttimena toimivia lakeja, ilman että astuisimme YK:n tai EU:n jaloille.
 
Varmasti EU:ssa kiinnostaa jos Suomeen tulisi 20 miljoonaa uutta potentiaalista EU- kansalaista.
Millä tavalla kiinnostaisi - huolestuttavasti vai ilahduttavasti? Miksi?

Oman kirjoittamani perustan siihen, että oletan manner-eurooppalaisten katsovan tänne ylöspäin sillä silmällä että tilaa on asuttaa ihmisiä nykyisestä Suomen 5 miljoonasta aina 20 miljoonaan saakka.
Jos siirtolaiset tulisi etelästä, niin isolla kirkolla ollaan sitä mieltä, että pohjoisessa on tilaa ja sinne täytetään. Jos siirtolaiset tulisisvat Venäjän rajan yli, niin isolla kirkolla ollaan sitä meiltä, että "pitäkää Suomessa...... koitetaan keksiä jotain.....nyt älkää lähettäkö tänne niitä".
.
 
Meillä sattuu olemaan perustuslakivaliokunta joka käy läpi hallituksen lakiesitykset . Sipilän hallituksen aikana osa turvapaikan hakijan oikeuksien kiristyksistä kaatui siellä . Se ei ole hallituksen sätkynukke . Asiantuntijat antaa lausunnot esitysten suhteesta perustuslakiin ja kansainvälisiin sopimuksiin . Perustuslakien muuttaminen yhden kauden aikana vaatii lähes kaikkien puolueiden tuen. Mikään iso muutos ei mene läpi . Tavallisen kansan kannattamat ja maalaisjärjen mukaiset ehdotukset eivät toteudu . Jos hakee oikeasti turvapaikkaa kuoleman pelossa niin tyytyisi pelkkään turvaan . Ryhmämajoitus hallissa ja soppatykkiruokailu ilman päivärahoja luulisi riittävän . Mutta se perustuslaki ei salli huonompaa kohtelua kuin muille. Joten en asettaisi suuria toiveita vaikka PS olisi pääministeripuolue .
 
Mitä olemme oppineet perustuslakivaliokunnasta kuluneen kuukauden aikana?
 
En laskisi sen varaan että turvapaikka lakien tiukennukset menisi nyt helpommin läpi kuin ennen . Se perustaa tulkintansa kuitenkin näiden professorien lausuntoihin ja perustuslakia ei ole muutettu . Itse tietenkin toivoisin tiukennuksia ja karkotuksia . Miten karkoittaa kielteisen päätöksen saaneet jos kotimaa ei suostu vastaanottoon . Vain vapaaehtoiset palaajat saadaan maasta nyt palautettua .
 
Miten sitten, etenkin Kiinan osalta? Helppo heittää että ei käy.

Lisätään haateisiin Afrikan väestöräjähdys, jonka näkisin Euroopalle vielä Kiinaa suremmaksi asiaksi. YK:n ennusteen mukaan 2050 Euroopan väkimäärä on vastaava kuin nyt eli 710 M. Afrikan osalta ennuste on väestön kolminkertaistuminen 2490 miljoonaan. Ynnätään tähän ilmastonmuutoksen vaikutus (kuivuudet) alueella joissa maatalous on merkittävä työllistäjä. Tulijoita riittää, miten hanskataan jos ei ole vahvaa yhteistä toimijaa kuten EU?
Tiivistyvälle integraatiolle pitää olla aito ja syvä kannatus kansalaisten keskuudessa. Nyt integraatiota ja keskinäistä pakkoriippuvuutta työnnetään ilman kansalaisten laajaa hyväksyntää. EU ei merkitse kansalaisille mitään olennaista itseisarvoa, jonka puolesta elää ja kuolla olisi halumme korkehin.
Yhteistyötä voidaan tiiviistää laajan ja avoimen kansalaiskeskustelun ja kansanäänestysten myötä ja tehtyjä sopimuksia pitäisi kunnioittaa. Sopimusrikkomukset EU:n toimesta eivät ole sen jalompia kuin kilpailijoidenkaan tekeminä.
Nyt herrat ja rouvat ovat rikkoneet sopimukset tai ainakin niiden hengen aivan siinä kuin keisari rikkoi valansa helmikuussa 1899 tai Neuvostoliitto hyökkäämättömyyssopimuksen 1939.

Edit. Haasteita kyllä on, kuten yllä luettelit. Vahvaa ja yhtenäistä EU:ta ei kuitenkaan ole olemassakaan. Sellainen voi rakentua vain aidon ja avoimen hyväksynnän kautta ja tuota tietä ei ole kuljettu. EU:lla ei ole aitoa kannatusta eikä kansalaisilta hankittua legitimiteettiä. Ulkoinen paine murtaa EU:n kansallisvaltioiden rajojen mukaisesti, kuten on käynyt ylikansallisille liittovaltioille historiassa aiemminkin. EU on palkollistensa kiva hiekkalaatikko, jossa riittää mukavia kalliskuluisia pönötysvirkoja, kuten keisarikunnassa konsanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miten karkoittaa kielteisen päätöksen saaneet jos kotimaa ei suostu vastaanottoon . Vain vapaaehtoiset palaajat saadaan maasta nyt palautettua .
Siten kuin muut tekevät ja siten kuin tehtiin ennen: laittomasti maassaolevilla ei ole oikeutta liikkua vapaasti. Siinä alkaa ahmedilla tulemaan ikävä kotimaata, kun ei pääse diskoon.
 
Siten kuin muut tekevät ja siten kuin tehtiin ennen: laittomasti maassaolevilla ei ole oikeutta liikkua vapaasti. Siinä alkaa ahmedilla tulemaan ikävä kotimaata, kun ei pääse diskoon.
Vaihtoehto B Tanskan malliin, sopimus vaikkapa Mongolian kanssa jonne sijoitetaan nuo haluttomat johonkin vanhaan sotilastukikohtaan...
 
Back
Top