Tämä lienee Saksan kannalta yhdentekevää. Hinta rajalla ratkaisee, ihan sama kuka sitä hintaa nostaa.
Ei Ukraina kaasun hinta tietääkseni nostaa, ei se ole heidän tuote. Ostaja (Saksa) tekee sopimuksen tuotteen myyjän (Venäjän) kanssa hinnasta. Luulen että olisi kaasu NS:n putkeista tai Ukrainan kautta menevistä putkista, sen ero ei voi olla suuri, vaan hyvin pieni.
Putkeista, jotka kulkevat toisten valtioiden, Ukrainan tässä tapauksesta,kautta pitää huolehtia, ja kaasun myyjä, Venäjä, maksaa heille läpikulkumaksun. Kuinka paljon, ei aavistustakaan. Osa putkien ylläpidosta kuuluu Ukrainan valtiolle, osa on yksityisomistuksessa. Kenen, ei tietoa. Yhden ehkä tai muutaman ihmisen, ja ketä ne ovat, kukaan ei kerro.
Mutta joka tapauksessa tavalliset ukrainalaiset eivät sitä saa nimeksikään. Yksityiset maksavat kyllä veroja, mutta yhtä hyvin se voi olla vain 1%. Kun voivat piirttää paperilla tuloja miten haluaa/huvittaa, maksaa pimeitä palkoja, eli kaikki mitä kuulunut aina korruptioon ja siksi hämärän peitossa.
Venäjän propagandistit huusi miten Ukraina "varastaa heidän kaasua", mitä on tietenkin ihan pötyä. Ukrainakin osanut sitä ja maksanut rahoilla, tai heillä oli muut sopimukset. Vaikka ei sitä kaasua vaikea varastaa, ja venäläiset tavalliset ihmiset varastaa sitä yhtä reippasti kun ukrainalaisetkin. Netti on täynnä juttuja tästä ja mitä seuraa jos jää kiinni ja erilaisia vinkkejä kuinka tätä voi tehdä.
Ukrainan valtio halua nyt kansallistaa läpikulku kokonaan, näin valtio saisi enemmän raha.
Ukrainakin voi ostaa kaasua muualta, Azerbaidzhanista esim. Yhdessä vaiheessa kuulin että ne jo ostaakin sitä Euroopasta, reversena. Mutta kun kaasun ympärillä oligharkit, kuten kaikkien maarikkauksien, joten avointa tietoa ei ole.
Mutta yksi varma. Meren pohjan kautta kulkevat kaasuputket ovat hyvin vaarallisia maan päällä kulkevien verrattuna. Ekologisesti täysin kestämätön ajatus.
Ja NS2 rakentamista jatkettu. Ei Saksa valitä sen enemmään ekologiasta, kun sitäkään että ostaa sitä Putler&co:lta.