EU - onko järkee vai ei?

Tilipäivä. Suomi saa 10,9 MEUR ratainfran parantamiseen ja Turun ratapihan ja sataman pimppaamiseen. Rahat käytetään suunnittelukustannuksiin. Kummaa touhua kun ei voida itse maksaa infran suunnittelua ja toteuttamista. Maaliskuussa Suomi lahjoitti "Mombasan sataman" pimppaamiseen samaiset 10 MEUR. Suomen talousjärjestelmä alkaa olla EU-johtoinen sosialismi. Suomalaiset luovuttavat miljardeja EU:lle ja jos hyvä heiluu, saamme pähkinöitä takaisin. Vertailun vuoksi Etelä-Euroopan maissa rakennettaan miljoonasiltoja ja louhitaan tunneleita vuorten läpi EU-rahoilla. Vetelä-Euroopassa isompien siltojen kupeessa on usein kyltti jossa silta todetaan rakennetuksi EU-rahoilla.
 
Saksalaiset maksavat yllättävän isoja lämmityslaskuja. Saksa on yllättävän pohjoinen maa ja talojen eritykset eivät vastaa suomalaisia. Siellä on monella 1-kerroksiset akkunatkin.

Pisteenä iin päälle sähkö maksaa reilusti Suomea enemmän.

Lopputuloksena keskivertoisesti sakemanni käyttää varmasti aikalailla yhtä paljon rahaa lämmitykseen kuin suomalainen. Ruoka, autot ym. ovat tietysti paljon halvempia.
Saksassa sähkön hinta ilman veroja ja siirtoa ei ole kovin paljon suurempi kuin Suomessa. Sen sijaan verojen ja siirron jälkeen hinta on n. kaksinkertainen. Veikkaan, että siirron ja veron hinnoittelulla maksetaan mm. Saksan tuulimyllyt ja aurinkopanelit.

Lähde:

Samanlaista hintaa toivotaan tietyissä piireissä Suomeenkin vihreän siirtymän nimissä.
 
"Tuleeko jossain se raja, että myös EU-fanaatikkojen mielestä on perusteltua sanoa ei?" (n. kohdassa 12:30)

EU uhkaa - perussuomalaiset pelastaa. Vapaan kansan suora tie.

 
  • Tykkää
Reactions: ER
Autotehtaat päättivät jo kauan sitten siirtyä sähköön henkilöautojen kohdalla. Sähkömoottorin edut polttomoottoriin verrattuna ovat niin isot. Tähän asti vain akkukapasiteetti on ollut esteenä, mutta kehitys on mennyt siinäkin eteenpäin kovaa vauhtia ja jatkaa menoaan mm. auton korin toimiessa akkuna ilman erillisiä akkuja. Tuo on vielä tällä hetkellä vähän kallis toteuttaa ja taitaa osa tarvittavista raaka-aineistakin olla sieltä vähän harvinaisemmasta päästä, mutta kunhan vähän kehitys kulkee niin...
Autotehtaat päättivät siirtyä sähköautojen tekemiseen, koska sääntely teki polttomoottoriautojen valmistamisesta koko ajan hankalampaa. Autovalmistajalle on aivan sama, että millä tekniikalla tuotteitaan tekevät paitsi, koska sähköautot ovat kalliimpia niillä toivotaan suurempaa liikevaihtoa.

Polttomoottoriauto on sähköautoon verrattuna parempi, mutta sääntelyllä saadaan toki pakotettua kuluttajille huonompia tuotteita. Se nyt vaan on väkinäistä kuljettaa ajoneuvossa mukana satojen kilojen kuollutta painoa (akkua). Parannusta tilanteeseen tuskin tulee akkutekniikasta. Polttokennolla saadaan ehkä jossakin vaiheessa toteutettua järkevä sähköauto. Polttokennojakin on kehitetty kymmeniä vuosia, mutta hyvän hinta/laatusuhteen ratkaisua ei liene vielä näkyvissä. Toki parilla autovalmistajalla on polttokennomalleja, mutta hinnat ovat vielä liian korkealla.

Toyotan mielestä polttokennoauton hintakehitys näyttää tältä:
Aikajana-555x249px_tcm-3018-1098905.jpg

Tuossa ei tietenkään kerrota lopullista hintaa muihin ratkaisuihin verrattuna.
 
Autotehtaat päättivät siirtyä sähköautojen tekemiseen, koska sääntely teki polttomoottoriautojen valmistamisesta koko ajan hankalampaa. Autovalmistajalle on aivan sama, että millä tekniikalla tuotteitaan tekevät paitsi, koska sähköautot ovat kalliimpia niillä toivotaan suurempaa liikevaihtoa.

Polttomoottoriauto on sähköautoon verrattuna parempi, mutta sääntelyllä saadaan toki pakotettua kuluttajille huonompia tuotteita. Se nyt vaan on väkinäistä kuljettaa ajoneuvossa mukana satojen kilojen kuollutta painoa (akkua). Parannusta tilanteeseen tuskin tulee akkutekniikasta. Polttokennolla saadaan ehkä jossakin vaiheessa toteutettua järkevä sähköauto. Polttokennojakin on kehitetty kymmeniä vuosia, mutta hyvän hinta/laatusuhteen ratkaisua ei liene vielä näkyvissä. Toki parilla autovalmistajalla on polttokennomalleja, mutta hinnat ovat vielä liian korkealla.

Toyotan mielestä polttokennoauton hintakehitys näyttää tältä:

Mutta sen satojen kilojen painoisen metallimöhkäleen jonka hyötysuhde on hyvällä tuurilla jopa melkein 30% on järkevää? Paljonkos painaa 150 heppanen sähkömoottori?

Tuossa on Volvon akkuideaa tulevaisuuteen

Tuossa Teslan
 
Saksassa sähkön hinta ilman veroja ja siirtoa ei ole kovin paljon suurempi kuin Suomessa. Sen sijaan verojen ja siirron jälkeen hinta on n. kaksinkertainen.
Eikö olennaista ole hinta, joka seisoo sähkölaskussa? Suomalaisella kuluttajalla se on reilusti saksalaisia halvempi.
 
Autotehtaat päättivät siirtyä sähköautojen tekemiseen, koska sääntely teki polttomoottoriautojen valmistamisesta koko ajan hankalampaa. Autovalmistajalle on aivan sama, että millä tekniikalla tuotteitaan tekevät paitsi, koska sähköautot ovat kalliimpia niillä toivotaan suurempaa liikevaihtoa.
Jos ne ovat kalliimpia kuin mihin ihmisillä on varaa niin auto jää ostamatta. Suuri osa suomalaisista ajaa käytettynä ostetulla, reilusti alle 10 000 euron autolla. Missä sellaisia sähköautoja myydään?
 
Jos ne ovat kalliimpia kuin mihin ihmisillä on varaa niin auto jää ostamatta. Suuri osa suomalaisista ajaa käytettynä ostetulla, reilusti alle 10 000 euron autolla. Missä sellaisia sähköautoja myydään?
Joku tilasto tiesi kertoa, että suomalaisen ostaman kotteron keskihinta on 3500e. Ostin juuri itsekin "uuden" auton, kun vanha hajosi käsiin. Kauppahinnaksi tuli 700e.
 
On tämä EU:n "taakanjako"-politiikka niiin umpikieroa, että jos EU-komissio osaisi itkeä, kyyneleet valuisivat pitkin selkärankaa. Eli ne maat, jotka muutenkin muiden taakkoja kantavat, saavat lisää kannettavaa, koska tähänkin asti ovat kantaneet! Välimeren seuduilla vihellellään vain, kuin Jeti wannabe-jihadistin siskolle konsanaan
 
Eikö olennaista ole hinta, joka seisoo sähkölaskussa? Suomalaisella kuluttajalla se on reilusti saksalaisia halvempi.
Ei, vaan olennaista on se mikä kokonais kwh on saksalaisen omakotiasukkaan vuosilaskussa. Sen mukaan se kulu muodostuu.
Yksittäisen kwh hinnan vertailulla ei ole merkitystä.

Kuten aikaisemmin sanoin, saksalaisen palkkapussilla ostelee kokonaisuudessaan enemmän kuin suomalaisen. Siksi suomalaiselle ei tarvita enempää kuluja.
.
 
Viimeksi muokattu:
On tämä EU:n "taakanjako"-politiikka niiin umpikieroa, että jos EU-komissio osaisi itkeä, kyyneleet valuisivat pitkin selkärankaa. Eli ne maat, jotka muutenkin muiden taakkoja kantavat, saavat lisää kannettavaa, koska tähänkin asti ovat kantaneet! Välimeren seuduilla vihellellään vain, kuin Jeti wannabe-jihadistin siskolle konsanaan
EU toimii juuri niin että ideoita heitetään yleisölle ja jos suurta purnausta ilmenee sitten muutetaan suunnitelmaa. Isoissa maissa kansalaiset älyävät protestoida enemmän, siksi tuollaiset riistosuunnitelmat eivät mene siellä läpi mutta täällä kyllä - kun ei olla totuttu vastustamaan päätöksentekijöiden toimintaa.
 
Mielenkiintoista että EU komissio " ei ole huomioinut" Suomelke tärkeää talvimerenkulkua.


Jotenkin ajattelen että logistisesti lauttaliikenteellä on Suomelle samoja tarkoituksia kuin Saksalla on autobaanoilleen tai vaikkapa Rhein ja Tonavan jokilaivoille. Ne ovat pikkuteiden jatkeita ihmisten ja tavaroiden liikkumiselle.

Jos Suomelle esitetään rajoituksia lauttaliikenteeseen, niin kiinnostaa tietää tuleeko Saksan jokilaivaliikenteeseen samat rajoitteet?
Tai ne autobaanat - säilyykö entisellään ja ehkä jatketaan Suomeen saakka?

Kysymyksiä ja vertailua esittämällä varmasti saisi huomiota.
.
 
Mielenkiintoista että EU komissio " ei ole huomioinut" Suomelke tärkeää talvimerenkulkua.


Jotenkin ajattelen että logistisesti lauttaliikenteellä on Suomelle samoja tarkoituksia kuin Saksalla on autobaanoilleen tai vaikkapa Rhein ja Tonavan jokilaivoille. Ne ovat pikkuteiden jatkeita ihmisten ja tavaroiden liikkumiselle.

Jos Suomelle esitetään rajoituksia lauttaliikenteeseen, niin kiinnostaa tietää tuleeko Saksan jokilaivaliikenteeseen samat rajoitteet?
Tai ne autobaanat - säilyykö entisellään ja ehkä jatketaan Suomeen saakka?

Kysymyksiä ja vertailua esittämällä varmasti saisi huomiota.
.
Samalla vaivalla voisi lopettaa kaiken lauttaliikenteen välimerellä, ihan vaan luonnon vuoksi...
Kaiken kaikkiaan EU on täysin korruptoitunutta paskaa!
 
Jos ne ovat kalliimpia kuin mihin ihmisillä on varaa niin auto jää ostamatta. Suuri osa suomalaisista ajaa käytettynä ostetulla, reilusti alle 10 000 euron autolla. Missä sellaisia sähköautoja myydään?
Toisaalta eiväthän halpoja käytettyjä ostavat nytkään osta uusia polttomoottoriautoja. Siinä mielessä tilanne on valmistajien kannalta sama ja kyllä niitä käytettyjä sähköautojakin sitten tulevaisuudessa tulee markkinoille.
 
Mielenkiintoista että EU komissio " ei ole huomioinut" Suomelke tärkeää talvimerenkulkua.


Jotenkin ajattelen että logistisesti lauttaliikenteellä on Suomelle samoja tarkoituksia kuin Saksalla on autobaanoilleen tai vaikkapa Rhein ja Tonavan jokilaivoille. Ne ovat pikkuteiden jatkeita ihmisten ja tavaroiden liikkumiselle.

Jos Suomelle esitetään rajoituksia lauttaliikenteeseen, niin kiinnostaa tietää tuleeko Saksan jokilaivaliikenteeseen samat rajoitteet?
Tai ne autobaanat - säilyykö entisellään ja ehkä jatketaan Suomeen saakka?

Kysymyksiä ja vertailua esittämällä varmasti saisi huomiota.
.


Huvittavaa touhua kun tällaista paskaa pitää TAAS edes harkita SUVEREENINA MAANA. Mutta ei, viherkommunismilla eteenpäin, HEIL EU!!!

On tämä kyllä uskomatonta touhua.
 
Viimeksi muokattu:
Suuri osa suomalaisista ajaa käytettynä ostetulla, reilusti alle 10 000 euron autolla. Missä sellaisia sähköautoja myydään?
Vaikka katsottaisiin muidenkin maiden markkinoita, niin autovalmistajia ei edes kiinnosta se millä käytettyjen ostajat ajavat. Uusia autoja ostavat todennäköisesti samat henkilöt jotka niitä ovat ostaneet tähänkin saakka. Autotehdas vaan virittää mallituotantonsa kysynnän mukaiseksi. Aika simppeliä lopulta.

Käyttövoimapuolella voi olla kimurantti tilanne jos perinteistä litkua ei jatkossa mene entisellä tavalla ja määrällä. Noh, öljy-yhtiöiden johto on varmasti käärinyt sellaiset summat jo fossiilisesta ettei paljon harmita. Laittaa lapun luukulle ja porukalle potkut. Pankkitilillä on ihan varmasti riittävästi rahaa tähän elämään.
.
 
Vaikka katsottaisiin muidenkin maiden markkinoita, niin autovalmistajia ei edes kiinnosta se millä käytettyjen ostajat ajavat. Uusia autoja ostavat todennäköisesti samat henkilöt jotka niitä ovat ostaneet tähänkin saakka. Autotehdas vaan virittää mallituotantonsa kysynnän mukaiseksi. Aika simppeliä lopulta.
Minun ymmärtääkseni akkujen vanheneminen tekee käytetyn sähköauton ostamisesta huonomman diilin kuin perinteisten autojen ostamisen. Jos autoon joutuu vaihtamaan akut auton hinta pomppaa ihan uudelle tasolle.
Joten jos autovalmistajia ei kiinnosta, poliitikkoja pitäisi kiinnostaa jos haluavat että yksityisautoilla liikkuminen on edelleen mahdollista. Suurimmassa osassa maata ei joukkoliikenteen varassa elämä toimi.
 
Back
Top