skärdis
Greatest Leader
"Joissakin asioissa päättää itse".. Valtaosa asioista on edelleen sellaisia, joissa EU:n jäsenmaat ovat suvereeneja päättämään mitä itse haluavat.Toisaalta olisiko EU huonompi jos se antaisi joissakin asioissa jäsenmaiden päättää itse miten joku asia heidän alueellaan hoidetaan? Eri mailla on erilaiset kokemukset historiansa ajalta ja esim. nämä entiset Varsovan liiton maat todennäköisesti arvostavat itsemääräämisoikeutta eri tavalla kuin länsi-Euroopan maat jotka eivät vähään aikaan ole olleet miehitettynä. Sujuvaa kaupankäyntiä EU:n alueella arvostavat varmaan kaikki jäsenmaat, mutta Brysselin jäsenvaltioiden eri näkemyksistä viis veisaavaa sanelupolitiikkaa ei läheskään kaikki.
Puolan tapauksessa kyse on tuomareiden riippumattomuudesta eli voiko valtiovalta määräillä tuomareita vaiko ei. Se on aitoa poliisivaltiomeininkiä, jos käräjilläkin istuu jonkin valtaklikin sätkynukkeja. Sellaista tapahtuu paskanistaneissa, mutta ei Euroopassa.
Turvapaikkakysymystä tai jotain vastaavaa on tähän turha vetää. Ei tarvitse mennä Viroa kauemmaksi katsomaan, mitä suvereeni EU-jäsenmaa voi tehdä asiassa eli jättää hyvesignalointi muille, vetää tiukkaa ja nopeaa linjaa turvapaikkaprosessissa ja ennen kaikkea pitää vetovoimatekijät matalina. Täysin vapaasti saa Viro näin toimia.
Ero on lähtökohtaisesti siinä, että Viro ja virolaiset valtaapitävät eivät olekaan slaaveja. Polakit ja etenkin heidän valtaapitävät katsovat haikeasti itään heimoveljiensä "hallintoamallia".
Virossa oikeusvaltio on vahva, lehdistö on vapaa kun taas Puolassa, Unkarissa ym. tilanne on toinen.