EU - onko järkee vai ei?

Toisaalta olisiko EU huonompi jos se antaisi joissakin asioissa jäsenmaiden päättää itse miten joku asia heidän alueellaan hoidetaan? Eri mailla on erilaiset kokemukset historiansa ajalta ja esim. nämä entiset Varsovan liiton maat todennäköisesti arvostavat itsemääräämisoikeutta eri tavalla kuin länsi-Euroopan maat jotka eivät vähään aikaan ole olleet miehitettynä. Sujuvaa kaupankäyntiä EU:n alueella arvostavat varmaan kaikki jäsenmaat, mutta Brysselin jäsenvaltioiden eri näkemyksistä viis veisaavaa sanelupolitiikkaa ei läheskään kaikki.
"Joissakin asioissa päättää itse".. Valtaosa asioista on edelleen sellaisia, joissa EU:n jäsenmaat ovat suvereeneja päättämään mitä itse haluavat.

Puolan tapauksessa kyse on tuomareiden riippumattomuudesta eli voiko valtiovalta määräillä tuomareita vaiko ei. Se on aitoa poliisivaltiomeininkiä, jos käräjilläkin istuu jonkin valtaklikin sätkynukkeja. Sellaista tapahtuu paskanistaneissa, mutta ei Euroopassa.

Turvapaikkakysymystä tai jotain vastaavaa on tähän turha vetää. Ei tarvitse mennä Viroa kauemmaksi katsomaan, mitä suvereeni EU-jäsenmaa voi tehdä asiassa eli jättää hyvesignalointi muille, vetää tiukkaa ja nopeaa linjaa turvapaikkaprosessissa ja ennen kaikkea pitää vetovoimatekijät matalina. Täysin vapaasti saa Viro näin toimia.

Ero on lähtökohtaisesti siinä, että Viro ja virolaiset valtaapitävät eivät olekaan slaaveja. Polakit ja etenkin heidän valtaapitävät katsovat haikeasti itään heimoveljiensä "hallintoamallia".

Virossa oikeusvaltio on vahva, lehdistö on vapaa kun taas Puolassa, Unkarissa ym. tilanne on toinen.
 
"Joissakin asioissa päättää itse".. Valtaosa asioista on edelleen sellaisia, joissa EU:n jäsenmaat ovat suvereeneja päättämään mitä itse haluavat.

Puolan tapauksessa kyse on tuomareiden riippumattomuudesta eli voiko valtiovalta määräillä tuomareita vaiko ei. Se on aitoa poliisivaltiomeininkiä, jos käräjilläkin istuu jonkin valtaklikin sätkynukkeja. Sellaista tapahtuu paskanistaneissa, mutta ei Euroopassa.

Turvapaikkakysymystä tai jotain vastaavaa on tähän turha vetää. Ei tarvitse mennä Viroa kauemmaksi katsomaan, mitä suvereeni EU-jäsenmaa voi tehdä asiassa eli jättää hyvesignalointi muille, vetää tiukkaa ja nopeaa linjaa turvapaikkaprosessissa ja ennen kaikkea pitää vetovoimatekijät matalina. Täysin vapaasti saa Viro näin toimia.

EU on kyllä uhkaillut rangaistuksilla jos Puola ei suostu vastaanottamaan muihin EU-maihin päässeitä pakolaisia.

Ukrainalaisia työntekijöitä on otettu Puolaan yli miljoona - joten kaikenlaista maahanmuuttoa eivät vastusta. Ainoastaan sellaista jonka arvelevan omassa maassaan ongelmia. EU ajaa monikulttuuria ainoana oikeana ratkaisuna ja nämä maat jotka ovat islamia vastaan aiempina vuosisatoina taistelleet tietävät mitä siitä seuraa. Troijan hevonen odottaa rajalla.

Ero on lähtökohtaisesti siinä, että Viro ja virolaiset valtaapitävät eivät olekaan slaaveja. Polakit ja etenkin heidän valtaapitävät katsovat haikeasti itään heimoveljiensä "hallintoamallia".

Virossa oikeusvaltio on vahva, lehdistö on vapaa kun taas Puolassa, Unkarissa ym. tilanne on toinen.

Ilmeisesti tuossa on perää. Puola ja Unkari haluaisivat toimia hallintomallin puolesta enemmän oman harkinnan mukaan kuin EU:n sääntöjen. Ehkä näkevät Euroopan turvallisuustilanteen vähemmän rauhallisena kuin Bryssel joka näyttää luottavan pelkkien taloudellisten pakotteiden ja terveisten lähettämisen voimaan. Vaikka juuri esim. Afganistanissa nähtiin miten asioihin voi vaikuttaa sotilaallisessa konfliktissa kun siviiliväestöä on ensin päästy eri tason voimakeinoin painostamaan vuosien ajan "rauhan aikana".
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Saksan liittovaltion tuomioistuin linjannut aivan samoin? Eli ettei mikään EU paperi aja yli Saksan perustuslain. Tosin kysymys taisi olla talousasioista, eikä valtaisaa älämölöä noussut.
 
"Joissakin asioissa päättää itse".. Valtaosa asioista on edelleen sellaisia, joissa EU:n jäsenmaat ovat suvereeneja päättämään mitä itse haluavat.

Puolan tapauksessa kyse on tuomareiden riippumattomuudesta eli voiko valtiovalta määräillä tuomareita vaiko ei. Se on aitoa poliisivaltiomeininkiä, jos käräjilläkin istuu jonkin valtaklikin sätkynukkeja. Sellaista tapahtuu paskanistaneissa, mutta ei Euroopassa.

Turvapaikkakysymystä tai jotain vastaavaa on tähän turha vetää. Ei tarvitse mennä Viroa kauemmaksi katsomaan, mitä suvereeni EU-jäsenmaa voi tehdä asiassa eli jättää hyvesignalointi muille, vetää tiukkaa ja nopeaa linjaa turvapaikkaprosessissa ja ennen kaikkea pitää vetovoimatekijät matalina. Täysin vapaasti saa Viro näin toimia.

Ero on lähtökohtaisesti siinä, että Viro ja virolaiset valtaapitävät eivät olekaan slaaveja. Polakit ja etenkin heidän valtaapitävät katsovat haikeasti itään heimoveljiensä "hallintoamallia".

Virossa oikeusvaltio on vahva, lehdistö on vapaa kun taas Puolassa, Unkarissa ym. tilanne on toinen.
Onhan meilläkin demla, oikeus ei ole sama kaikille
 
Aika moni tärkeä päätös vaatii edelleen kaikkien jäsenmaiden hyväksynnän, mutulla en usko että EU:lla on muskeleita leikata jäsenmaiden tukia koska koko unionin päätöksenteko ja siten myös uskottavuus saatetaan rampauttaa vastauksena. "Oikeusvaltioperiaate" on myös huomattavan epämääräinen käsite, Suomessakin kun vainotaan aika aktiivisesti oppositiopoliitikkoja.

Keitä oppositiopoliitikkoja täällä vainotaan?
 
Eikös Saksan liittovaltion tuomioistuin linjannut aivan samoin? Eli ettei mikään EU paperi aja yli Saksan perustuslain. Tosin kysymys taisi olla talousasioista, eikä valtaisaa älämölöä noussut.

Saksa ei myöskään estänyt sitä tukipakettia, totesi sen vain olevan perustuslain vastainen. EU oikeus menee jäsenmaiden lakien, myös perustuslain yli, siitä sovittiin jo aikoja sitten liittymisneuvotteluissa. Eli tuo Saksan tuomioistuimen linjaus oli enemmänkin viesti [Saksan] hallitukselle että lakia pitäisi tältä osin vähän muuttaa...
 
Päivi on hyvä esimerkki siitä että varmasti ei ole rikkonut lakia ja poliisikin on sen todennut.
Mutta poliittinen syyttäjä vaatii jatkamaan tutkintaa koska ajan henki on lbqt.
Onneksi amerikkalaiset järjestöt ovat alkaneet antaa tukea Päiville ja valtakunnansyyttäjä voi joutua usa pakotelistalle.
Osa Tynkkysen jutuista on vastaavia. Poliisi ei löydä mitään rikokseen viittaavaa mutta joku vaatii jatkamaan tutkintaa.
 
Saksa ei myöskään estänyt sitä tukipakettia, totesi sen vain olevan perustuslain vastainen. EU oikeus menee jäsenmaiden lakien, myös perustuslain yli, siitä sovittiin jo aikoja sitten liittymisneuvotteluissa. Eli tuo Saksan tuomioistuimen linjaus oli enemmänkin viesti [Saksan] hallitukselle että lakia pitäisi tältä osin vähän muuttaa...

EU oikeus tosin ei ole tainnut käsitellä paketin perussopimuksenmukaisuutta
 
Hittojako me jollakin Puolalla teemme?

Jos slaavilaista veljeyttä tuntevat niin hakekoot kumppanikseen Valko-Venäjän ja vastaavat. Siellä se onni ja vapaus varmasti olisikin.

Kovin paljoa ei länsivallat menettäisi, vaikka tuollaiset maat lähtisivät kaltaistensa joukkoon.
EU:sta kun tunnetusti pääsee eroamaan. Ei täällä väkisin pidetä.
Ja vitut! Kun koko Eurooppa on muslimoitu niin viimeinen vapaan valkoisen miehen linnake tulee olemaan Visegrad-maat.
 
Puolahan on vain ollut keskinen maa suunnilleen joka selkkauksessa. Mitäpä sillä tekisi. Ihan yhdentekevä strateginen maa. Tätä menoa se on myös coalition vetäjä siinä vaiheessa, kun muut EU-maat ovat vajonneet naiviutensa seurauksiin.
 
Tässä hyvä linkki jossa selitetään miten EU-lait suhtautuvat Suomen lakiin

 
"Joissakin asioissa päättää itse".. Valtaosa asioista on edelleen sellaisia, joissa EU:n jäsenmaat ovat suvereeneja päättämään mitä itse haluavat.

Puolan tapauksessa kyse on tuomareiden riippumattomuudesta eli voiko valtiovalta määräillä tuomareita vaiko ei. Se on aitoa poliisivaltiomeininkiä, jos käräjilläkin istuu jonkin valtaklikin sätkynukkeja. Sellaista tapahtuu paskanistaneissa, mutta ei Euroopassa.

Turvapaikkakysymystä tai jotain vastaavaa on tähän turha vetää. Ei tarvitse mennä Viroa kauemmaksi katsomaan, mitä suvereeni EU-jäsenmaa voi tehdä asiassa eli jättää hyvesignalointi muille, vetää tiukkaa ja nopeaa linjaa turvapaikkaprosessissa ja ennen kaikkea pitää vetovoimatekijät matalina. Täysin vapaasti saa Viro näin toimia.

Ero on lähtökohtaisesti siinä, että Viro ja virolaiset valtaapitävät eivät olekaan slaaveja. Polakit ja etenkin heidän valtaapitävät katsovat haikeasti itään heimoveljiensä "hallintoamallia".

Virossa oikeusvaltio on vahva, lehdistö on vapaa kun taas Puolassa, Unkarissa ym. tilanne on toinen.
Jäsenmaat ovat suvereeneja päättämään itse... Totta. Joskin niissä raameissa jotka EU määrittelee. Mutta kysymys on siitä, että ne raamit kapenevat kaiken aikaa.

Tuo tuomarikysymys on vaikea. Voiko valtiovalta määräillä tuomareita? Tämä on hyvä kysymys joka vaatii laajan pohdinnan. Mutta tosiasia esimerkiksi suomessa on se, että meillä valtiovalta valitsee tuomarit. Ja tuomarien palkat tulevat valtiolta. Joten suomessakin tuomarit tulevat valituksi kulloisenkin klikin mukaan ja heidän palkkansa maksaa kulloinenkin klikki. Ymmärrän, että tarkoitat radikaalimpaa tilannetta, mutta periaate suomessa ei poikkea Puolan tilanteesta. Meillä vain ei sitä käytetä juuri nyt poliittiseen tarkoitukseen.

Mitä tulee kommenttiisi slaaviroduista. No. Jo saksalaiset tunsivat termin Untermensch ja pyrkivät puhdistamaan Puolan aikanaan heistä. Työ tosin jäi kesken. Eestiläiset käsittääkseni myös tekivät parhaansa ja onnistuivatkin asiassa ainakin Stahleckerin raportin mukaan. Valitettavasti ali-ihmisiä tuli sodan jälken lisää maahan, mikä epäilemättä selittää sen, että Eesti on EU-rahojen ja Suomen turismin varassa elävä maa.
 
Hittojako me jollakin Puolalla teemme?

Jos slaavilaista veljeyttä tuntevat niin hakekoot kumppanikseen Valko-Venäjän ja vastaavat. Siellä se onni ja vapaus varmasti olisikin.

Kovin paljoa ei länsivallat menettäisi, vaikka tuollaiset maat lähtisivät kaltaistensa joukkoon.
EU:sta kun tunnetusti pääsee eroamaan. Ei täällä väkisin pidetä.
Sulla on slaavilaisessa veljeydessä mennyt puola ja serbia sekaisin :giggle:
 
Tuo tuomarikysymys on vaikea. Voiko valtiovalta määräillä tuomareita? Tämä on hyvä kysymys joka vaatii laajan pohdinnan. Mutta tosiasia esimerkiksi suomessa on se, että meillä valtiovalta valitsee tuomarit. Ja tuomarien palkat tulevat valtiolta. Joten suomessakin tuomarit tulevat valituksi kulloisenkin klikin mukaan ja heidän palkkansa maksaa kulloinenkin klikki. Ymmärrän, että tarkoitat radikaalimpaa tilannetta, mutta periaate suomessa ei poikkea Puolan tilanteesta. Meillä vain ei sitä käytetä juuri nyt poliittiseen tarkoitukseen.
Kuka käräjäoikeuden tuomareiden palkan maksaisi jollei valtio?

Tokihan eduskunta säätää lait ja tuomareiden pitää tuomita lain mukaan.

Ei nämä tuomareiden vapautta kuitenkaan rajaa.

Tuomari on virassaan erottamaton eli vain virkatehtävien laiminlyönti voi johtaa viraltapanoon. Tuotannollisin ja taloudellisin syin ei onnistu, eikä voida lomauttaa.

Tuomareilla ei myöskään ole esimiestä muuta kuin hallinnollisissa asioissa. Käräjiä istuessaan he ovat vapaita tekemään omat ratkaisunsa, eikö laamannilla ole mitään mahdollisuutta puuttua työhön.
 
Jäsenmaat ovat suvereeneja päättämään itse... Totta. Joskin niissä raameissa jotka EU määrittelee. Mutta kysymys on siitä, että ne raamit kapenevat kaiken aikaa.

Tuo tuomarikysymys on vaikea. Voiko valtiovalta määräillä tuomareita? Tämä on hyvä kysymys joka vaatii laajan pohdinnan. Mutta tosiasia esimerkiksi suomessa on se, että meillä valtiovalta valitsee tuomarit. Ja tuomarien palkat tulevat valtiolta. Joten suomessakin tuomarit tulevat valituksi kulloisenkin klikin mukaan ja heidän palkkansa maksaa kulloinenkin klikki. Ymmärrän, että tarkoitat radikaalimpaa tilannetta, mutta periaate suomessa ei poikkea Puolan tilanteesta. Meillä vain ei sitä käytetä juuri nyt poliittiseen tarkoitukseen.

Mitä tulee kommenttiisi slaaviroduista. No. Jo saksalaiset tunsivat termin Untermensch ja pyrkivät puhdistamaan Puolan aikanaan heistä. Työ tosin jäi kesken. Eestiläiset käsittääkseni myös tekivät parhaansa ja onnistuivatkin asiassa ainakin Stahleckerin raportin mukaan. Valitettavasti ali-ihmisiä tuli sodan jälken lisää maahan, mikä epäilemättä selittää sen, että Eesti on EU-rahojen ja Suomen turismin varassa elävä maa.
Aina vedetään tuo "Viro elää suomalaisten turistien rahoilla". No, miten se eroaa suuresta osasta Espanjaa ja Kreikkaa, osin Italiaakin? 79 ja 80- luvuilla Suomi eli idänkaupalla. 90-luvulla idänlauppa poistui ja Suomi oli syvässä lamassa. Ja palatakseni Viroon. 1) Vuosikymmenet Moskova imi Viron rahat, ei ole näkyvissä palautusta. 2) Viron it-puoli kukoistaa. Ja se on ns. high tech -puolta. 3) Viro sai myös kaapattua jonkin verran Brexitiä paenneita busineksia e-kansalaisuussysteemillään.
 
Back
Top