EU - onko järkee vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Ilmasto ja metsäkato narratiivi edellä vaikeutetaan ruoantuotantoa ja ennen kaikkea estetään sen luonnollinen kasvu. Tämä voi nyt näyttäytyä pieneltä kiusanteolta, mutta täytyy muistaa että väestö kasvaa koko ajan ja ruoantuotannon tarve ei ole pienentymässä. Hyvä ja edullinen ruoka on myös elintasokysymys.

Ilkeämielinen voisi sanoa, että EU toteuttaa strategista ruokapulaan tähtäävää politiikka. Vielä ilkeämielisempi sanoisi, että "You will eat ze bugs".

EU ruoantuotannon tuhoamispyrkimykset ovat Euroopan kansalaisten etujen vastaista ja linjauksien eettisyys on vähintään kyseenalainen. Hieman pidemmällä tähtäimellä, tämä politiikka kumuloituessaan pienimmillään johtaa laadukkaan ruoan hinnan merkittävään nousuun, todennäköisesti jonkinasteiseen ruokapulaan ja mahdollisesti jopa nälänhätään jossain päin maailmaa kun korvaavaa ravintoa lähdetään rahalla ostamaan muualta.
 
Ilmasto ja metsäkato narratiivi edellä vaikeutetaan ruoantuotantoa ja ennen kaikkea estetään sen luonnollinen kasvu. Tämä voi nyt näyttäytyä pieneltä kiusanteolta, mutta täytyy muistaa että väestö kasvaa koko ajan ja ruoantuotannon tarve ei ole pienentymässä. Hyvä ja edullinen ruoka on myös elintasokysymys.

Joka maassa pitäisi myös olla oikeus viljellä maata tietty määrä jo huoltovarmuussyistä.
 
Muualta ostaminen ja oman tuotannon lisääminen eivät ole mitenkään toisensa poissulkevia. Nyt pitäisi ostaa sieltä, mistä ikinä vaan voidaan. Turkista, Etelä-Afrikasta, Serbiasta, Intiasta, Pakistanista, Israelista, vaikka sitten Kiinasta. Lisäksi maista, jotka eivät ole valmiita siihen, että kranaatit päätyvät Ukrainaan, voi ostaa länsimaihin täydennystä, jotta omista voi luopua.

Lisäksi luultavasti se pakistanilainen b-laadun tavara lienee parempi kuin ei tavaraa lainkaan
Sopii mielestäni tänne paremmin, kuin Ukraina-ketjuun, jossa aihe pompahtaa luonnollisesti jatkuvasti esiin. Keskustelun voisi kuitenkin yrittää pitää täällä?

Tästä aiheesta jankkaan, koska asia on mielestäni kansantaloudellisesti merkittävä ja ulottuu paljon laajemmalle kuin hankintoihin, mutta käsitellään sitä nyt tämän ammushankinnan kautta. Eli, miksi ei kannata oikeastaan missään tapauksessa hankkia ulkomailta, jos kotimaassa on potentiaalisia resursseja hyödykkeen tuottamiseen. Syy on yksinkertainen ja periaatteessa kaikki ymmärtävät sen, mutta hämäävää on, että suuri ja varsinkin päätösvaltainen osa ihmisistä käyttää uskomattoman määrän käsien heiluttelua, peilejä ja savuja sen välttelyyn: jos ostetaan miljardilla tavaraa oman talouden ulkopuolelta, saadaan miljardin arvosta tavaraa - kate. Jos se ostetaan oman talouden sisältä rakentamalla tehdas ja tuottamalla ne itse, saadaan sekä ammukset että tehtaan tuleva tuotto itselle. Eli ulkopuolelta ostettuna tosiasiassa niistä ammuksista maksetaan n.5,8 miljardia euroa, jos tehtaan toiminta-ajaksi ajatellaan 30 vuotta, tuotoksi 10%, veroksi 12% ja inflaatioksi 3%. Todellisuudessa ehkä puolet tästä, mutta toisaalta kansantalouteen saadaan palkkojen ja muiden epäsuorien verojen takia vielä enemmän käyttörahaa, joka pitämällä sisäisessä kierrossa kasvaa korkoa.

Tietysti asia on monimutkainen, mutta tämä sama periaate toimii kaikkiin _sijoituksiin_ ( esimerkiksi yritysten, kaivosoikeuksien ja infrastruktuurin myynti ulkomaille ) ja hankintoihin. Hankinnat, joiden tuottamiseen ei ole osaamista ja vapaita resursseja tai hankintahinta on murto-osa paikallisen tuotteen hinnasta tämä ei päde, mutta logistiikkakulut huomioiden näin erittäin harvoin todellisuudessa on.

edit. käytin jotain random nettilaskuria investoinnin nykyarvon laskemiseen, mutta mahdollinen väärä kaava siinä ei perusasiaa miksikään muuta.

edit 2. Jos joku ihmettelee, miksi EU-ketju, niin tämä on mielestäni yksi EU:n ydinongelmista ja erityisesti Suomi on erittäin huono tässä asiassa. Ns. vanhat maat osaavat ja ymmärtävät tämän pelin paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Mikähän se on että mikään ei riitä päästöhörhöille. Suomenkin päästöt pienenisi jos autovero poistettaisiin ja autokanta uusiutuisi.

Sitten nämä autoveron epäkohdat. Esimerkkinä hyötyajoneuvo.
Toyota hilux 2 paikkainen vs 5 paikkainen versio. Ihan käsitön tuo autoveron ero, mikä ei perustu mihinkään. 16 000e ero perusmallilla life.

Rahastusta mihin pitäisi saada muutos! En ole koskaan ymmärtänyt tuota perustetta henkilömäärän muutoksella verotason nostoon.

Screenshot_20230525_144531_edit_551489839569100.jpg
 
Ja täällä kehdataan haukkua banaanivaltioita propagandasta omille asukeilleen, kun täällä luodaan omaa sensuurikoneistoa. Päästy taas hyvyydessä erehtymättömälle tasolle. Ja kun nämä järjestelmät on saatu ajoon, niin missään vaiheessa koskaan ei voida niitä tietenkään ryhtyä käyttämään pahaan propagandaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vain 9 EU:n jäsenmaata on pääsemässä EU:n kierrätystavoitteisiin. Muille sakkoa.
Kukahan nämä tavoitteet on asettanut?

Suomi kuitenkin on EU-maksujen mallimaa, joten muutosta ei ole näköpiirissä. Ajatelkaa nyt sitä mahdollista mainehaittaa?
 
Vain 9 EU:n jäsenmaata on pääsemässä EU:n kierrätystavoitteisiin. Muille sakkoa.
Kukahan nämä tavoitteet on asettanut?


Olipa hyvät taulukot. Jonka mukaan Italiakin on mallimaa. :)
Osaminen taitaa parustua siihen että osataan täyttää EU-planketit "oikein".
Suomen osaaminen taas on sitä että paperit täytetään aina meille ankarimman ajatuksen mukaan.
 
Olipa hyvät taulukot. Jonka mukaan Italiakin on mallimaa. :)
Osaminen taitaa parustua siihen että osataan täyttää EU-planketit "oikein".
Suomen osaaminen taas on sitä että paperit täytetään aina meille ankarimman ajatuksen mukaan.
Tottakai italia on mallimaa, koska kierrättää jätöksensä vantaalle kärvennettäväksi, kuka hullu nyt (itse) jätteitään polttaisi
 
Back
Top