EU - onko järkee vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kommenteissa luki että esim Espanjassa nuo korkit ovat jo kiinni pulloissa. Mutta Suomenkaltaista muovipullojen kierrätysjärjestelmää ei saada EU:n laajuiseksi vaikka pulloissa on paljon enemmän muovia kuin pelkissä pullonkorkeissa.
EU:n tapa ratkaista ongelma, tehdään direktiivi korjatakseen ongelman häviävän pieni osa. Jos ihmiset ei saa pullojakaan kierrätettyä niin kuinka sen korkin kiinnittäminen pulloon joka on tienvarressa poistaa micromuovi ongelman?
 
EU haluaa uudistaa ajokortin vaatimuksia. Siis suomalaisesta näkökulmasta "uudistaa" kun EU:hunkin kaiken maailman banaanivaltioita mahtuu, joissa tässäkin hommassa ollaan meitä 60 vuotta perässä. Saas nähdä ottaako Suomi tämänkin uudistuksen samanlaisena mahtikäskynä kuin kaiken muunkin. Tuskin, tässä taitaa olla asia jossa uskalletaan sitä poliittista pääomaa käyttää ja "uhmata eu:ta"

EU:n ajokorttisäännöt kaipaavat päivitystä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, käy ilmi tuoreesta EU:n parlamentin äänestyksestä.

Mepit ehdottavat useita muutoksia EU:n ajokorttisääntöihin. Jos aikeet toteutuvat, tietäisi se tuoreen äänestystuloksen perusteella mm. mobiiliajokortteja, pakollista terveydentilan itsearviointia ja muiden tiellä liikkujien parempaa huomioimista.

  • Itsearviointi terveydentilasta ennen ajokortin myöntämistä tai uusimista
  • Kahden vuoden koeaika uusille kuljettajille
  • Digitaaliset mobiiliajokortit mahdollisia

Ammattikuljettajapulaa helpottaakseen mepit vastaavasti ehdottavat, että 18-vuotiaat voisivat saada luvan ajaa rekkaa tai bussia, jossa on enintään 16 matkustajaa, kunhan he todistavat ammattitaitonsa. Lisäksi 17-vuotiaiden tulisi saada ajaa henkilöautoa tai rekkaa kokeneen kuljettajan valvonnassa.
 
EU haluaa uudistaa ajokortin vaatimuksia. Siis suomalaisesta näkökulmasta "uudistaa" kun EU:hunkin kaiken maailman banaanivaltioita mahtuu, joissa tässäkin hommassa ollaan meitä 60 vuotta perässä. Saas nähdä ottaako Suomi tämänkin uudistuksen samanlaisena mahtikäskynä kuin kaiken muunkin. Tuskin, tässä taitaa olla asia jossa uskalletaan sitä poliittista pääomaa käyttää ja "uhmata eu:ta"
Niin? Mikä tuossa nyt niin uutta on?

Jo nyt 18-21 -vuotiaat saavat ajaa työkseen rekkaa ja bussia, jos suorittavat ammattipätevyydet koulussa tai armeijassa.

Koeaika on nyt 6 kk - 24 kk riippuen siitä milloin suorittaa 2. vaiheen.

Digiajokorttia Traficom jo kokeili, mutta poliisille ei kelvannut. Tervetullut olisi sekin.
 
Paljonkohan oikeasti ympäristö hyötyy, jos pulloja ruvetaan pesemään. Veden lämmitysenergia, pesukemikaalit jne. Pullot, jos muovia, pitänee tehdä paksummasta aineesta kuin nuo uusioksi silputtavat. Kuljetusvaikutus, kun pesuun menevät pullot vie enemmän tilaa...
 
Paljonkohan oikeasti ympäristö hyötyy, jos pulloja ruvetaan pesemään. Veden lämmitysenergia, pesukemikaalit jne. Pullot, jos muovia, pitänee tehdä paksummasta aineesta kuin nuo uusioksi silputtavat. Kuljetusvaikutus, kun pesuun menevät pullot vie enemmän tilaa...

Niin, mitä hyötyä tästäkin uudistuksesta on EU-maiden yrityksille ja EU-maille yleensä?
 
Paljonkohan oikeasti ympäristö hyötyy, jos pulloja ruvetaan pesemään. Veden lämmitysenergia, pesukemikaalit jne. Pullot, jos muovia, pitänee tehdä paksummasta aineesta kuin nuo uusioksi silputtavat. Kuljetusvaikutus, kun pesuun menevät pullot vie enemmän tilaa...
Suurin ongelma tässä on logistiikan ja varastointitilan huomattava lisääntyminen. Murskattu muovi on mahtunut hyvin pieneen tilaan, mutta jatkossa joudutaan kuljettajamaan ja säilyttämään pääosin ilmaa. Tämä on se järjettömin osuus koko hommassa ja on todella hämmästyttävää, ettei tällaista kuormitusta ole huomioitu.
 
Suurin ongelma tässä on logistiikan ja varastointitilan huomattava lisääntyminen. Murskattu muovi on mahtunut hyvin pieneen tilaan, mutta jatkossa joudutaan kuljettajamaan ja säilyttämään pääosin ilmaa. Tämä on se järjettömin osuus koko hommassa ja on todella hämmästyttävää, ettei tällaista kuormitusta ole huomioitu.
 
Ehkä pitää kysyä, että kuka tästä hyötyy? Kuka kerää hillot?

Hyöty voi olla muutakin kuin rahaa. Jos asiaa ajattelee koko maan kannalta se pitää sisällään yritykset ja kaiken muunkin. Minä en ymmärrä tuota että osa pulloista pitäisi olla uudelleenkäytettäviä. Jos ne uudelleenkäytetään uusien pullojen materiaalina niin miksei se riitä? Niin kuin Fisu yllä kirjoitti murskattu muovi tai litistetty metallitölkki menee paljon pienempään tilaan ja olisi selvästi parempi ratkaisu niille yrityksille joiden tiloissa nuo pullonpalautusautomaatit sijaitsevat.
 
Back
Top