vlad
Respected Leader
Kommentti tuohon boldattuun kohtaan. Suomen sijainti EU:n ja Kiinan välissä on itseasiassa optimaalinen. Miksi Finnair on menestynyt Aasian liikenteessä? Heisingin sijainti sattuu olemaan optimaalinen, jos ajatellaan lentoliikennettä. Finnair pystyy lentämään koneen Kiinaan ja takaisin vuorokaudessa. Ja seuraavana päivänä samalla reitillä sama kone lentää uudelleen. Lontoo, Pariisi ja Frankfurt eivät pysty samaan. Airbus omassa strategiassaan on todennut myös saman. Airbus ja Boeing tulevaisuudessa eivät niinkään lisää koneidensa lentomatkaa vaan matkustajamääriä samalle lentomatkalle.
Kiinan Alibaba verkkokauppa, jonka revenue vuodessa on noin 12 miljardia USD, valitsi Suomen postin toimittamaan tavaraansa Venäjälle. Suurin syy optimaalinen sijainti, toisena syynä Postin suhteet Venäjälle ja luotettava toiminta.
Innovaatio on suhteessa katsantokantaan. Jos ajatellaan markkinoita perinteisesti, samoina, joihin myytiin tervaa jo satoja vuosia sitten, niin kyllä, Suomi on syrjässä. Jos markkinaa ajatellaan EU -nimisen talousalueen suhteena Aasiaan, itseasiassa Suomi ei ole syrjässä vaan hyvinkin keskeisenä hubina. Samankaltaisena hubina, jona Amsterdam oli siihen aikaan, kun purjelaivat seilasivat Euroopan, Afrikan ja Amerikan välillä.
Johannes
Tästä ansiokkaasta pohdinnasta (ja huomiosta) tuli mieleeni se, että onko tämä asema keskeisenä hubina riittävä kompensaatio sille, että kaikella muulla tavalla Suomi on syrjässä Keski-Euroopasta ja EU:n merkittävimmiltä alueilta, ja vaikka merenlahti Suomen ja Eestin välillä ei suuren suuri ole on sekin kuitenkin kohtalainen hidaste - suora yhteys Tallinnaan saattaisi parantaa tilannetta hiukan ja maksaa itsensä takaisin kohtuullisessa ajassa.
Kuten @Rauhantekijä viittasi, ilmaliikenteen työllistävä vaikutus on kaikesta huolimatta pieni - eikä tonnistokaan ole verrattavissa muuhun tavaraliikenteeseen. Toisaalta Helsinki-Vantaalla voi olla käyttämätöntä potentiaalia olemassa ja tätä vaikutusta ei pidä väheksyä, mutta silti epäilen ettei kokonaistaloudellisesti hyöty merkittävästä hubi-asemasta ole riittävä vrt. syrjäisen sijainnin synnyttämät ongelmat. Mutta edellinen ei tarkoita sitä, että pitäisi jäädä tumput suorina valittamaan vaan sitä, että se hyöty on revittävä tästä asemasta irti ja on kenties syytä miettiä, että millä tavalla lainsäädännöllisesti ja käytäntöjen myötä asemaa voidaan parantaa entisestään.
vlad.