Olin juonut jo kaksi kuppia kahvia, joten ei kai väliä että kolmas meni rinnuksille. Voi pyhä isä sentään.
Kovasti ydinosaamisalueella puuhaillaan edelleen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olin juonut jo kaksi kuppia kahvia, joten ei kai väliä että kolmas meni rinnuksille. Voi pyhä isä sentään.
Oletpas toiveikas kun luulet että EU-federaatiota ajavan Junkerin suusta tulee mitään positiivista.
Euroopan unionin tila vuonna 2016 – Myllyniemi vs. Juncker
14.9.2016 13:43 Henri Myllyniemi
http://susijumala.puheenvuoro.uusis...nionin-tila-vuonna-2016-myllyniemi-vs-juncker
Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker piti hetki sitten koskettavan puheen Euroopan parlamentille EU:n tilasta. Muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta moni voisi kuunnella samanlaisen puheen aiemmilta vuosilta. Aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut Euroopassa. Ei ollutkaan eurokriisiä, ei työttömyyttä, ei brexitiä eikä varsinkaan valtaisaa maahanmuuttokriisiä. Tämän vuoksi ajattelin kasata oman katsauksen EU:n tilasta, koska minusta moni asia on muuttunut viime vuosina.
Eurokriisi on edelleen pääosin selvittämättä. Jättivelat on siirretty pääosin yksityisiltä julkiselle sektorille. Samalla julkista sektoria patistetaan säästölinjalle. Yksityisillä yrityksillä, ennen kaikkea pankeilla, on paikoittain lukuisasti tuottamattomia ongelmaluottoja taseissaan. Euroopan keskuspankki EKP onkin pyytänyt pankeilta selvitystä siitä, miten näiden mielestä ongelma tulisi hoitaa.
Globalisaation vitsaukset
Hyvänä uutisena pitää mainita se, että EKP:n pääjohtaja Mario Draghi, Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk ja Kansainvälisen valuuttarahaston johtaja Christine Lagarde ovat huomioineet vihdoinkin eurooppalaisten tyytymättömyyden globalisaation tuomiin lieveilmiöihin, kuten työttömyyteen. He ainakin tuntuvat ymmärtävän, että tyytymättömyys kostautuu demokraattisissa vaaleissa. He haluavatkin patistaa EU:ta huomioimaan tämän seikan. He kehottavat miettimään konkreettisia ratkaisuja esimerkiksi eriarvoisuuden kasvamisesta aiheutuviin ongelmiin.
Tämä on hyvin merkittävää, sillä Juncker tuntui viestittävän vain sen, ettei kansalaiset taida ymmärtää sitä, miten paljon he ovat tehneet, tai ainakin yrittäneet tehdä. Juncker ilakoi esimerkiksi noin 33,5 miljardin euron (yksityisrahoituksen avulla vivutettuna 500 miljardiin euroon) investointirahastosta, kun taas muualla panokset tuntuvat olevan nyt ainakin kertaluokkaa (jos ei useampia) suurempia: pankkitukiin on upotettu satoja miljardeja euroja ja EKP on pönkittänyt finanssimarkkinoita tuhannella miljardilla eurolla.
Lukuja verrattaessa keskenään tulee helposti ajatus, että kansalaisille tarjotaan vain pöydältä putoavia murusia. Ajatus vahvistuu vain entisestään huomioidessa, että pankkituet on heitetty vieläpä kansalaisten maksettaviksi. Toisin sanoen euromaiden kansalaisia on kuritettu usealla sadalla miljardilla eurolla.
Draghi, Tusk ja Lagarde ymmärtävät, että nykyinen meno sataa "populistien" laariin. Globalisaation aiheuttamaa tyytymättömyyttä voi tarkastella hyvin brittien brexit-äänestyksen jakaumaa. Köyhillä alueilla (stadilaiset puhuisivat varmaan "landesta") äänestettiin niin tarmokkaasti saarivaltakunnan eroa EU:sta, että ne äänet päihittivät knallejaan ja kävelykeppejään hinkkaavat Lontoon aristokraatit, jotka olisivat halunneet pysytellä EU:ssa.
EU ei ole hajoamassa brexitiin?
Juncker mainitsi, että olemassaolokriisistään huolimatta EU ei ole hajoamassa. Aika mielenkiintoinen visio ottaen huomioon, että vain vuorokausi sitten puolen miljoonan asukkaan Luxemburgin suurherttuakunnan ulkoministeri Jean Asselborn huutaa naama punaisena potkuja Unkarille.
Juncker toki korosti, että hän haluaa brexit-neuvottelujen sujuvan rauhanpiippuja poltellessa. Kovaäänisimmät EU-fanaatikot haluaisivat, että brexit sattuisi britteihin. Saisivat tuntuvan opetuksen. Tällaiseksi henkilöksi voisi mainita erityishuomiolla ALDE-ryhmän puheenjohtaja Guy Verhofstadtin.
Verhofstadt sai vastauksen UKIP:n Nigel Faragelta. Farage muistutti, että siipeensä ottavat kyllä saksalaiset autotehtaat ja ranskalaiset viinitilat. Iso-Britannia on heille merkittävä markkina-alue. Kumpi nyt on oikeassa?
Tätä on vaikea sanoa täydellä varmuudella. Joitain vihjeitä on toki saatu. Punnan heikkenemisen myötä saarivaltakunnan teollisuustilaukset ovat nousussa ja vientikin lähtenee kasvuun tämän myötä. Sen sijaan Saksan heinäkuun vienti romahti mykistävät 10 prosenttia vuoden takaisesta. Mukana saattaa olla turhaa pelkoa brexitistä, mutta tässähän haettiin vain suuntaviivoja. Tuoreimmat luvut kertovat, että koko euroalueen teollisuustuotanto putosi pitkälti Saksan sukeltaessa.
Näistä suuntaviivoista en voi olla päättelemättä, että jos brittejä halutaan tuohduksissa "rangaista väärästä äänestystuloksesta" niin se tulee kostautumaan tätäkin aneemisempana talouskehityksenä – ja sitä myöden tyytymättömyys lisääntynee. Samalla se tietää vahvempia EU:ta hajoittavia voimia. Haluaisin vain sanoa niille, jotka "toivoivat" (ja "toivovat" edelleen) brexitin sattuvan britteihin, että kannattaa miettiä toiveita. Toiveilla on aina se riski, että ne toteutuvat.
Maahanmuuttokriisi on maahanmuuttokriisi, eikä "mahdollisuus"
Tusk huomioi myös sen, että EU:n ulkorajoja on valvottava tiukemmin. Hän pohtii, että kansalaisilta on loppunut kärsivällisyys. Se on ollut koetuksella, koska jotkut tahot ovat toistuvasti kertoneet, ettei Euroopasta voi tulla linnaketta, ja että ovet on pidettävä auki.
Saksan varaliittokansleri Sigmar Gabriel komppasi liittokansleri Angela Merkeliä siinä, että Saksan tulisi pitää ovet auki pakolaisille. Sittemmin Gabriel on ottanut takapakkia. Hän kertoi myöhemmin, että Saksan hallitus on tainnut aliarvioida maahanmuuton haasteet.
Varovaisesti luonnehdittu.
Gabriel on myös kehottanut Saksan suuryrityksiä palkkaamaan pakolaisia töihin. Merkelkin on viestinyt samaa. Tämä on ymmärrettävää. Suuri määrä tulijoista on nuoria yksinäisiä miehiä, joko sinkkuja tai jättäneet vaimonsa ja perheensä kauas taakseen. Toimettomat ja yksinäiset nuoret miehet turhautuessaan kantavat suuren riskin levottomuuksiin ja järjestyshäiriöihin. Terrorismiakaan ei kannata kauttaaltaan sulkea pois.
Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Saksan suuryritykset kertovat, että palkkaaminen on likimain mahdotonta. Harva osaa saksaa tarpeeksi hyvin toimiakseen esimerkiksi asiakaspalvelutehtävissä. Työtaitoja vaativat tehtävät ovat nekin pantteessa, koska tulijoiden osaamistasoa on vaikeaa (tai mahdotonta) todistaa. Eipä kai sitä aivokirurgiksi pääse ilman mitään papereita toteamalla, että "joo, olen mä näitä hommia tehnyt ja huippuopinnotkin on suoritettu".
Ja arvatkaapas, ketkä maksaa nämäkin ylläpitokustannukset? Aivan, juuri ne globalisaatioon pettyneet köyhyysrajoilla rimpuilevat "populistit".
Ne, jotka vielä jaksavat hurrata globalisaation tuomiin mahdollisuuksiin ja hienouksiin: varautukaa karvaaseen pettymykseen, tai muuntautukaa sotilasdiktatuuriksi.
Pikamuokattu heti julkaisun jälkeen. Tekstiin on lisätty uutistoimisto Reutersin linkki Saksan suuryritysten vastauksesta pakolaisten palkkausjupakkaan.
Oikaisu 14.9.2016 klo 23.15: Korjattu investointirahan suuruus 500 miljardiin euroon, ja siihen sisällytetty rahaston vivutukseen perustuva luonne.
EUROOPPA
Kataiselta avaus FT:ssä: Ehdottaa Eurooppaan "puolustusbondeja"
Talouselämä15.9. 12:30päivitetty 15.9. 12:32 http://www.talouselama.fi/uutiset/k...-ehdottaa-eurooppaan-puolustusbondeja-6582942
Colourbox
JAA ARTIKKELI
Euroopan unioni selvittää mahdollisuutta myydä sijoittajille "Eurooppalaisia puolustusbondeja", joilla voitaisiin rahoittaa sijoituksia muun muassa lennokkeihin, kyberpuolustukseen ja aluksiin.
Suunnitelmista kertoo Financial Times -lehdessä EU-komissaari ja Suomen entinen pääministeri Jyrki Katainen.
Suunnitelmien mukaan EU:n jäsenmaiden odotetaan sijoittavan yhdessä miljardeja euroja puolustusmenoihin, joiden tarkoitus on ehkäistä terrorismia ja vahvistaa unionin ulkorajoja.
Katainen sanoo FT:ssä, että kaavailtu eurooppalainen puolustusministeriö voisi laskea liikeelle joukkolainoja, joista saaduilla rahoilla ostettaisiin puolustusvälineitä "EU:n omistukseen".
Yhteisen puolustuksen kohentaminen on Kataisen mukaan tärkeää, jos EU haluaa puolustaa yhteismarkkinoita, vapaata liikkuvuutta ja jopa demokraattisia arvoja.
"Tämä ei tarkoita, että EU:sta tulisi globaali soturi", Katainen sanoo.
EU on jo aiemmin haikaillut puolustusyhteistyön tiivistämisen perään, mutta se helpottunee, kun asiaan vastahankaisesti suhtautunut Iso-Britannia jättää EU:n.
Katainen sanoo, että ensi vaiheessa EU:n pitäisi löysentää Euroopan investointipankin rajoituksia, niin että se voisi sijoittaa puolustushankkeisiin perinteisten infrastruktuurihankkeiden lisäksi.
Puolustusbondit olisivat keskipitkän aikavälin hanke.
Katainen torjuu haastattelussa Ranskan vaatimuksen, jonka mukaan puolustusmenoja ei pitäisi laskea EU:n budjettivajelaskelmiin.
Tulee mieleen kohtaus Talvisota -elokuvasta, jossa miehet luopuivat päivärahoistaan, jotta PV saisi ostettua hävittäjiä. Jos me oma kone ostetaan, niin me päätetään missä sillä lennerlähän.
Katainen kun avaa suunsa niin vastuu siirtyy kuulijoille....
Savolainen/virkamies/toimittaja/poliitikko avaa suunsa niin...
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/eu huippukokous ennakko-55235
EU vaakalaudalla: "Se on joko hajaantuminen, hajoaminen tai uusi ponnistus"
Sami Metelinen
53 minuuttia sitten (päivitetty 39 minuuttia sitten)
Euroopan unionin valtionpäämiehet kokoontuvat perjantaina Bratislavaan, Slovakiaan keskustelemaan unionin tulevaisuudesta.
Kyseessä on ylimääräinen huippukokous, jossa on tarkoitus kokoontua keskustelemaan siitä, minkälaisena eri jäsenmaissa nähdään Euroopan unionin tulevaisuus Brexit-äänestyksen jälkeen. Iso-Britannia päätti kansanäänestyksessä juhannuksena erota EU:sta.
Valtionpäämiehet kokoontuvat Bratislavassa.
(Lehtikuva/AFP)
– Se on joko hajaantuminen, hajoaminen tai uusi ponnistus, Ranskan presidentti Francois Hollande määritteli EU:n tulevaisuuden kokouksen alla.
Myös Saksan liittokansleri Angela Merkel varoitti ennen kokous vakavasta tilanteesta EU:n tulevaisuuden suhteen.
– Emme voi odottaa ratkaisua Euroopan kriisiin yhdeltä huippukokoukselta, hän sanoi.
Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk varoitti heittämästä hukkaan Brexitin aiheuttamaa kriisiä.
– Meidän on vakuutettava -- kansalaisemme siitä, että olemme ottaneet Brexitistä opiksi, ja kykenemme palauttamaan vakauden ja turvallisuuden tunteen ja tehokkaan suojelun, Tusk sanoi.
Kokouksessa on tarkoitus käsitellä ainakin Euroopan yhteisen puolustuksen syventämistä. Esillä ovat olleet yhteinen rahoitusmekanismi puolustushankinnoille, puolustusteollisuuden yhteinen kehittäminen ja yhteinen komentokeskus eurooppalaisille joukoille. Kokouksessa keskustellaan myös mahdollisuuksista Euroopan turvallisuuden parantamiseksi terrorismiin ja maahanmuuttoon liittyen.
Valtionpäämiesten on tarkoitus käynnistää tiekartta, josta sovitaan ensi maaliskuussa Roomassa EU:n perustamissopimuksen 60-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä.
EU-maiden välit kiristyivät: ”Olemme kaukana siitä, että pystyisimme vastaamaan Brexitin haasteisiin”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/20...na-siita-etta-pystyisimme-vastaamaan-brexitin
Jaa artikkeli:
Katja Incoronato
Luotu:
17.9.2016 09:29
- Kuva: EPA / All Over Press
Italian pääministeri Matteo Renzi, Suomen pääministeri Juha Sipilä ja Romanian presidentti Klaus Werner Iohanni Bratislavan huippukokouksessa.
Kotimaa
|
Euroopan unioni
Maahanmuutto ja turvallisuus nousivat pääaiheiksi EU-maiden valtionjohtajien kokouksessa Bratislavassa perjantaina. Kansainvälisessä mediassa on noussut esiin kokouksen eripuraisuus, erityisesti Italia arvosteli kokouksen lopputuloksia. Suomen pääministeri Juha Sipilä (kesk.) korosti yhteistyön merkitystä.
–Jotta voimme paremmin vastata esimerkiksi hybridiuhkiin, meidän pitää tiivistää yhteistyötä sekä EU-maiden kesken että EU:n ja Naton välillä, Sipilä kommentoi kokouksen jälkeen tiedotteessaan.
Sipilän mukaan Euroopan heikko taloustilanne on yksi kansalaisissa turvattomuutta ja epävarmuutta herättävä tekijä.
–Uusia työpaikkoja niin nuorille kuin aikuisillekin syntyy talouskasvun myötä. EU:n on jatkettava vapaakaupan edistämistä sekä EU-maiden keskinäisen markkina-alueen kehittämistä. Voimme tukea yritysten toimintamahdollisuuksia myös esimerkiksi keventämällä säädöksiä.
Italian pääministeri Matteo Renzi puolestaan sanoi olevansa tyytymätön kokouksen lopputulokseen. Hän kieltäytyi osallistumasta tiedotustilaisuuteen yhdessä Saksan liittokanslerin Angela Merkelin ja Ranskan presidentin Francois Hollanden kanssa.
–Olen tyytymätön kokouksessa tehtyihin linjauksiin talouskasvusta ja maahanmuutosta, siksi en voi osallistua tiedotustilaisuuteen, Renzi sanoi italialaiselle uutistoimisto Ansalle.
–Saimme aikaan minimaalista edistymistä, mutta olemme silti kaukana siitä, että pystyisimme vastaamaan Brexitin haasteisiin. Maahanmuuton osalta Italia tekee osansa ja olemme valmiit siihen jatkossakin. Bratislavan kokous ei ollut täydellistä ajanhukkaa, mutta vaatisi melkoista mielikuvitusta sanoa, että maahanmuuttoasiassa edistyttiin, hän jatkoi.
Unkarin pääministeri Viktor Orban arvosteli kokouksessa EU:n maahanmuuttopolitiikkaa kovin sanoin. Financial Timesin mukaan hän kuvaili sitä itsetuhoiseksi ja naiiviksi. Orban syytti tästä Saksaa.
Matteo Renzi puolestaan arvosteli Saksan vaatimaa talouskurilinjaa.
–Jos Saksa vaatii, että muiden EU-maiden pitää noudattaa alijäämäsäännöksiä, myös muita säännöksiä pitäisi noudattaa yhtä tiukasti, myös sitä, joka koskee kauppaylijäämää, hän kuittasi Ansan mukaan.
Henkilöt:
Juha Sipilä, Matteo Renzi, Viktor Orban
Muut asiasanat:
Kotimaa, EU-huippukokous, maahanmuutto, Talouskurisopimus
Suomen on tehtävä korjausliike ja liityttävä Natoon. Tämä himmeli saattaa vaikka hajota. Toinen samanlainen tummien miesten tulva voi hajottaa unionin, kun jäsenet alkavat viimein toimia kuten oma etu edellyttää.
http://patomaki.fi/2016/09/eun-brezhnevilainen-vaihe/
EU:n brezhneviläinen vaihe
19. syyskuuta 2016
EuroMemo-ryhmän tämän vuotinen konferenssi pidettiin Coimbrassa, Portugalissa, 15.-16.9.2016. Teemana oli unionin hajaantuminen – ja monet keskustelut aika pahaenteisiä.
Wieniläinen taloustieteilijä Joachim Becker vertasi unionin nykytilaa Jugoslavian hajoamisprosessiin. Jugoslavian liittovaltion talouskasvu hidastui ja sitten lakkasi. Velkaongelman karattua käsistä Jugoslavia ajautui Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n säästö- ja leikkauskuurille, joka pahensi kierrettä alaspäin. Nationalistinen nokittelu sai uusia kerroksia. Historian vääryyksien muistelu vahvisti tunteita ”meidän” epäoikeudenmukaisesta kohtelusta. Jugoslavian hajoamisprosessista ei selvitty ilman väkivaltaa ja sotaa.
Myös vertaus Neuvostoliiton hajoamiseen voi olla joissakin suhteissa osuva. Kävimme NL-analogiaa koskevaa keskustelua päätösessiossa Cédric Durandin kanssa. Pariisi 13 yliopistosta tuleva Durand piti alustuksen, joka kyllä pohjautui ”internationalismismille” ja jopa globaalille näkökulmalle, mutta pääsanoma oli: ”Lopulta on uskottava, että EU:ta ei voi muuttaa, siksi EU-projektista on luovuttava”.
Ehdotin, että vallitseva tunnelma on kenties aika lailla samanlainen kuin Moskovassa 1980-luvulla. Juuri nyt puhe ”valikoivasta EU-integraation purkamisesta” on laajalle levinnyttä. Samalla tavalla NL:n uudistajat ehdottivat aikoinaan valikoivaa neuvostojärjestelmän purkamista, mutta prosessi ei pysynyt uudistajien käsissä. Koko NL romahti sekavan ja humalaisen vallankaappausyrityksen jälkeen.
Durand puolestaan tarjosi vertauskohdaksi myös NL:n kehityksen ”brezhneviläistä vaihetta”. Mutta onko enää kyse EUn pysähtyneisyydestä, vai yritetäänkö jo epätoivoisesti uudistaa unionia lopun kolkuttaessa ovelle? Nationalismi on edelleen nousussa useimmissa paikoissa Euroopassa ja monia asioita turvallistetaan.
Yksi skenaario on se, että koska toimivaa taloudellista tai poliittisia yhteisöä ei osata rakentaa, niin palataan vanhaan ajatukseen puolustusyhteisöstä, mutta uudessa kontekstissa. Samalla kun Juncker horjuu ilmeisessä humalatilassa virallisissa poseerauskuvissa jäsenvaltioiden johtajien kanssa, EU:n ”uudistamisen” kentällä kunnostautuu – kuka muu kuin – komissaari Jyrki Katainen.
Neuvostoliiton loppuvaiheessa järjestelmää piti enää pystyssä pelko ja vihollinen. Juuri ennen Gorbatshovia juuri kukaan edes neuvostojärjestelmän johdossa ei enää uskonut kommunismiin ideologiana tai neuvostojärjestelmän paremmuuteen, mutta Yhdysvaltoja, Natoa ja ydinsotaa pelättiin.
Kataisesta ei ole Gorbatshoviksi, mutta Juri Andropovin roolia hän voisi hyvinkin täyttää. Andropov pääsi valtaan 1982 luvattuaan tukea puolustusteollisuuden asiaa. Hänet muistetaan myös alkoholinvastaisesta kampanjasta ja työn tehokkuuden parantamiskampanjasta – sekä Afganistanin sodan jatkamisesta, mikä lopulta osoittautui turmiolliseksi Neuvostoliiton kannalta.
Nyt komissaari Katainen kertoo, että EU selvittää mahdollisuutta myydä sijoittajille ”eurooppalaisia puolustusbondeja”, joilla voitaisiin rahoittaa sijoituksia muun muassa lennokkeihin, kyberpuolustukseen ja aluksiin. Tämä kuulostaa finansialisoituneen kapitalismin versiolta neuvostotalouden loppuajoista. Kaavailtu EU:n puolustusministeriö ostaisi puolustusvälineitä ”EU:n omistukseen”. Yhteisen puolustuksen kohentaminen on Kataisen mukaan tärkeää, jos EU haluaa ”puolustaa yhteismarkkinoita, vapaata liikkuvuutta ja jopa demokraattisia arvoja”.
Niin radikaali Katainen ei kuitenkaan ole, että hän uskaltautuisi kokeilemaan lievennyksillä talouskuri- ja leikkauspolitiikkaan. Niinpä Katainen torjuu Financial Timesin haastattelussa Ranskan vaatimuksen, jonka mukaan puolustusmenoja ei pitäisi laskea EU:n budjettivajelaskelmiin. Tässäkin hän muistuttaa enemmän konservatiivi-Andropovia kuin uudistusmielistä Gorbatshovia. Itse asiassa Gorbatshov kääntyi nopeasti paitsi Andropovin niin myös Kataisen vastakohdaksi. Gorbatshov onnistui lopettamaan ydinasevastakkainasettelun yksipuolisella aseriisunnalla. Aivan loppuvaiheessa hän visioi jo globaalia sosiaalidemokratiaa.
EuroMemo-konferenssin päätösplenaarissa puhui myös Die Linken europarlamentaarikko Fabio di Masi. Hän perusteli asiallisella ja yksityiskohtaisella tavalla, miksi hänen mielestään EU on peruuttamattomasti sidottu sellaiseen tekniseen ja negatiiviseen integraatioon, joka arvioi kaikkia asioita yksipuolisesti markkinakilpailun näkökulmasta, ja joka ei voi koskaan olla demokraattinen. Masi viittasi mm. lukuisiin Euroopan unionin tuomioistuimen päätöksiin, joissa tekniset markkinakilpailuun näkökohdat ovat ylittäneet niin kansalaisten kuin työntekijöiden edun.
On mahdollista, että EU-integraatio on sellaisella polulla, että EU toimii kuin torpedo, jatkaen kerran määritellyn ohjelman pohjalta kohti alun perin määriteltyä kohdetta kykenemättä oppimaan tai kääntämään kurssia. Toivon hiipuminen näkyy myös siinä, että EuroMemo-ryhmän analyysit ja vaihtoehdot ovat jääneet vaille laajempaa kaikupohjaa. Osallistujamäärätkin ovat lievässä laskussa. Tämä heijastelee kansalaisten tuntoja. Luottamus EU-instituutioihin on pohjamudissa.
Kriisien ja oppimisen dialektiikalla on edelleen mahdollisuus muuttaa unionia, mutta mitä pidemmälle nykykehitys menee, sitä todennäköisempää on, että Jugoslavian ja Neuvostoliiton hallitsematon loppu toistuu Euroopan unionissa.
Minun on kuitenkin vaikea nähdä, miksi yhteiskuntatieteilijän tai vasemmistolaisen ajattelija pitäisi aktiivisesti pyrkiä edesauttamaan sellaista kehitystä. On paljon mielekkäämpää esittää toimivia demokraattisia ja solidaarisia vaihtoehtoja, myös globaalissa mittakaavassa. Paluu tulevaisuuteen on niistä kiinni.
Heikki Patomäki