Kaupunkien maahanmuuttajakiintiöt, rotuerottelu ja todellisuus
http://octavius1.wordpress.com/2011/04/10/kaupunkien-maahanmuuttajakiintiot-rotuerottelu-ja-todellisuus/
Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat yhteistuumin tehneet päätöksen, jonka mukaan kaupunkien työntekijöistä maahanmuuttajien osuus tulee nostaa vastamaan heidän osuuttaan asukkaista. Keinoina tämän päämäärän saavuttamiseen käytetään positiivista diskriminaatiota, eli maahanmuuttaja ohittaa kantaväestöön kuuluvan aina rekrytointitilanteessa, vaikka osaaminen, koulutus ja muut edellytykset eivät vastaisikaan työn vaatimuksia tai muita tehtäviin halukkaiden osaamista.
Maahanmuuttajuutta lisää jonkin sanattoman sopimuksen mukaan tumma ihonväri ja islamin usko. Tästä syystä esimerkiksi Venäjältä muuttaneet ovat rekrytointitilanteessa afrikkalaisten alapuolella tässä uudessa epävirallisessa rotuluokittelussa. Ilmiö on todella hämmentävä, mutta se on täyttä totta Suomessa vuonna 2011. Joku voisi väittää Suomen olevan rotuerottelun uusi suurvalta.
Minulla oli yhdessä projektissa etuoikeus seurata tämän ohjelman toteutumista käytännössä parin viikon ajan hyvin läheltä. Sille bordellille ei voi kuin nauraa.
Vaativiin asiantuntijatehtäviin oli saatu rekrytoitua suomalaisen AMK:n käynyt ihminen, joka täyttää hienosti oikean maahanmuuttajan määritelmän. Asiantuntijan tehtäväkuva on oikeasti vaativa ja edellyttää laajaa osaamista sekä kunnallishallinnon omituisten kiemuroiden tuntemista. Sen kahden viikon aikana, jota hommaa sivusilmällä seurasin, voin vakuuttaa, ettei työskentely kaupungin organisaatiossa huippuasiantuntijalta kauheasti vaadi. Arvoisan maahanmuuttajan aamupäivä kului leppoisasti Skypessä, missä hän seurusteli ilmeisesti sukulaistensa kanssa. Huippuasiantuntijalla oli mukanaan oma miniläppäri, jolla kontakteja pidettiin yllä – ilmeisesti kaupungin tietoturvasäännökset kieltävät skypettämisen – tätä asiaa en tarkemmin tiedä.
Iltapäivällä moniosaajaa perehdytettiin työtehtäviin, joita hänen oletettiin osaavan hoitaa. Perehdytys tuntui jo lähtökohtaisesti toivottomalta, koska lähes kielitaidoton (kahdeksan vuotta Suomessa asunut) maahanmuuttaja tuskin ymmärsi perehdytyksestä yhtään mitään, ei osannut alansa substanssia eikä hänellä luonnollisesti ollut pienintäkään käsitystä kunnallishallinnon vaativasta ja haastavasta byrokratiasta.
Hänen piti tuottaa materiaalia omaan duuniini ja lopputulos oli ystävällisesti ilmaistuna täysin hyödytön. ”Työ” jouduttiin paikkaamaan muun organisaation toimesta ylitöinä. Koomisinta oli ohimennen seurata kyseisen asiantuntijan ja yksikön päällikön lounastuntia. Yksikönpäällikölle oli nimittäin annettu tulostavoitteeksi palkata maahanmuuttaja ja maahanmuuttaja olikin monikulttuuriuskoa puhisevan kunnallisvirkamiehen suuri ylpeydenaihe. Hänellä oli aito maahanmuuttaja organisaatiossa eikä kaikilla muilla päälliköillä vastaavaa ollut. Lounastunnilla molemmat söivät taukohuoneessa lounaaksi eväitään. Lounastunti on tietysti vaatimaton ilmaisu, sen päivittäisen kahden tunnin aikana he mm. opettelivat huolellisesti sanan B-I-O-J-Ä-T-E-A-S-T-I-A ja jätteiden lajittelun merkityksen ilmastonmuutoksen torjumisessa. VMP.
Asialle ei voi tietysti kuin nauraa hyväntahtoisesti ja paskaisesti.
Voisi tietysti ihmetellä, että miksi kukaan organisaatiossa ei nostanut asiaa esiin? Jokainen kyseisen viraston henkilöistä ihmetteli ja naureskeli touhulle – mutta vain epävirallisesti.
Voisi myös kysellä kyseisen kaupungin veronmaksajien puolesta, että mitä vittua? Kyseinen maahanmuuttaja oli käsittääkseni palkattu jollain TE-keskuksen projektirahoituksella sellaisilla ehdoilla, että vain maahanmuuttaja voi paikan saada. Lisäksi palkka oli ällistyttävän hyvä, reilusti yli suomalaisten keskipalkan. En tiedä meneekö tämä aivan lakien mukaan oikein, enkä viitsi asiaa edes tarkistaa, mutta normaalin oikeustajun mukainen se ei ainakaan ole.
Itselleni heräsi casestä pari aika oleellista kysymystä.
Miten AMK:n loppututkinnon voi saada täysin ammattitaidoton ihminen?
Miten tutkinnon voi saada läpi ilman kielitaitoa ja vielä kielitaitotason läpäisseenä?
Miten ammattikoulun voi käydä ilman edes alkeellista MS:n toimistotuotteiden osaamista?
Johtopäätökset ovat sen sijaan aika helppoja.
Koko nykyinen AMK-laitos rahoituksineen oppilasvalintoineen jne. on laitettava maan tasalle ja rakennettava uudelleen.
Koko kunnallishallinto päättäjineen ja virkamiehineen on puhdistettava painepesurin kanssa. Muuten tämä maa on tuhon oma.
Kunnallisvaalit ovat parin vuoden kuluttua. Niilläkin uurnilla tavataan.