Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikään ei ole niin yksinkertaista kuin vaikkapa harjoituksissa joissa F-22:t käsittääkseni luutunnut lattiaa täysin muilla koneilla. Sodan aikana muuttujia tulee lisää.

Raptor on A2A:ssa omassa luokassaan. PAK-FA voi joskus tulevaisuudessa päästä lähelle, mutta todennäköisesti ei koskaan sille tasolla missä F-22 on nyt.

Vaikeahan se on arvioida mikä on esim. elektronisen sodankäynnin ja passiivisten sensorien kehittymisen merkitys tutkahäiveen vaikutukseen ilmataistelussa 20 ja 30-luvuilla.
 
Viimeksi muokattu:
Elektronisen sodankäynnin ja passiivi-sensoreiden merkitys kasvaa koko ajan, kuten myös sen, montako ohjusta kone kykenee kantamaan, sillä osaa ohjuksista käytetään vihollis-ohjusten torjuntaan.
 
https://www.haaretz.com/middle-east...h-air-force-bombed-pro-assad-forces-1.6223598

Revealed: British Air Force Bombed pro-Assad Forces; Lost Major Cargo Plane
The British Royal Air Force targeted pro-Assad forces after a fight between coalition and pro-Assad forces broke out in the desert on the border between Jordan, Syria and Iraq

Haaretz
15:16 2 comments
The British Royal Airforce directly targeted pro-Syrian regime forces near the border with Iraq and Jordan last month, The Sunday Times reports. One Syrian army officer was killed and seven others were injured.

The attack took place a month ago, when a RAF Typhoon fighter jet dropped a 500lb Paveway IV bomb on pro-Assad forces during a firefight near a British and American Special Forces base in the desert near al-Tanf on the Jordanian-Iraqi border. The bomb was dropped in response to the regime forces' attempt to approach the base. The base is used to train a Syrian rebel group fighting ISIS, Maghawir al-Thowra (MaT).
 
F-35 vastaan Typhoon ei ehkä ainakaan HX:n kannalta ole kauhean hedelmällistä spekulointia, Venäjä kun tuskin on hankkimassa lähitulevaisuudessa kumpaakaan konetyyppiä.

Tanskan (joo tiedetään, pyllykipuilua luvassa) evaluaatiossa Typhoon pääsi DCA-tehtävissä suhteellisen lähelle. Kone on varmasti erinomainen tuossa tehtävässä:
Katso liite: 22608


Suurempi ero tuleekin sitten selviytymiskyvyssä. Tällä on luultavasti aika suuri painoarvo kun päätöksiä tehdään (vaikuttaa esimerkiksi siihen tarvittavaan konemäärään), näissä meidän keskusteluissa tahtoo vaan jäädä taka-alalle. Tässä tulokset siitä:
Katso liite: 22609
Jos niitä käppyröitä tulkitsee oikein orjallisesti niin on se kumma kun f-16:sta ostetaan ?
 
Farnborough 2018: Consultants propose overhaul of Eurofighter consortium
Management consultants have proposed an overhaul of the Eurofighter industrial and procurement organisations to improve their ability to meet an increasing demand for upgrades and technology insertions from Typhoon operators.

A report by PriceWaterhouseCoopers (PWC) was delivered to the industry consortium that oversees Typhoon manufacturing, Eurofighter GmBH; the international procurement organisation that buys the aircraft, the NATO Eurofighter and Tornado Management Agency (NETMA); the partner companies, BAE Systems, Leonardo and Airbus; and the four core nations earlier this year.

Jane’s understands that the proposals centre on streamlining the commercial and industrial processes to allow various Eurofighter-linked organisations to better manage and execute technology insertion and aircraft upgrades.
http://www.janes.com/article/81858/...ts-propose-overhaul-of-eurofighter-consortium
 
BAE on ollut aktiivinen kotikentällään Farnboroughissa myös Eurofighterin osalta. Paikalle tuotiin uusi, trendikkään tummanharmaa mallikone AMK-lirpakkeilla. Huomaa Rafaelin Spice 250 ripustimineen kuvassa vasemmalla.

DiYQziFXcAEsRX9.jpg


Uutena nähtiin myös 1800 litran ylisooninen lisätankki:
DiZT3Q-WAAAq1wl.jpg


Samalla julkaistiin uusi Eurofighter World-propagandaläpyskä: https://www.eurofighter.com/files/magazine/Eurofighter_World_2018-07.pdf

Ihan mielenkiintoisita asiaa tulevista kehityssuunnista, TyTanista sekä myös HX-hankkeesta:
Back in March this year Paul Hitchcock hopped in a cab from Helsinki airport to the city centre. En route the driver asked him what he was doing in Finland and Paul explained he works in the aerospace industry. The driver mentioned Finland’s intention to buy new combat aircraft, immediately gave his passenger a perfect synopsis of the competition so far and provided an outline of the five runners and riders.

That little incident sums up just how closely this competition is being followed in Finland, says Paul. “Everyone is watching."

Kuka tunnustaa ajavansa taksia? :p
 
Ex-puolustusministeri Enestam lobbaa Suomelle Eurofighter-hävittäjää – "Olisi Suomelle suuri etu"
https://www.ksml.fi/kotimaa/Ex-puol...1239290?pwbi=fa6aaaf2c48c721d80cabf13dd49146e
Entinen puolustusministeri Jan-Erik Enestam, 71, (r.) on aloittanut lobbarina BAE Systemsille, joka kauppaa Suomelle Eurofighter Typhoon -hävittäjää Hornetien korvaajiksi.
Enestam on ensimmäinen ministeritason lobbari hävittäjähankkeessa (HX).
Enestam työskentelee BAE Systemsin hyväksi viestintätoimisto Cocommsissa, jossa hänen tittelinsä on vanhempi neuvonantaja.
– Minua pyydettiin kahteen toimistoon. Valitsin Cocommsin ja BAE Systemsin sen takia, että mielestäni Eurofighter on kandidaateista ainoa aidosti yleiseurooppalainen kone, joita on eniten käytössä EU-maiden asevoimissa, Enestam totesi perjantaina Keskisuomalaiselle.
– Olisi Suomelle suuri etu, jos mekin käyttäisimme samaa konetta varsinkin, kun Euroopassa rakennetaan hiljalleen yhteistä puolustusta, hän lisäsi.
Eurofighter-konsortion pääyhteistyökumppanit ovat BAE Systems, Airbus Industries sekä Leonardo (kumppanimaat Saksa, Iso-Britannia, Espanja, Italia).
ENESTAM TOIMI puolustusministerinä kaksi kertaa: vuoden 1995 alusta 102 päivää sekä vuodet 1999–2003. Enestam on työskennellyt myös muun muassa sisä- ja ympäristöministerinä sekä RKP:n puheenjohtajana.
Eduskunnan hän jätti vuonna 2007. Ministerin arvonimen Enestam sai vuonna 2015.
– Luon BAE Systemsille yhteyksiä ihmisiin, jotka vaikuttavat hävittäjähankinnan päätöksiin. Koen, että verkostoni ovat kunnossa niin poliitikkoihin kuin virkamiehiin.
Kuinka varmistat sen, ettei BAE Systems hyödy liikaa tiedoista, joihin pääsit käsiksi puolustusministerinä?
– Siitä (puolustusministeriydestäni) on niin pitkä aika, että ne tiedot ovat jo aika lailla vanhentuneita. Pääroolissa tässä on kattava henkilöverkostoni, Enestam vastasi.
HX-HANKKEESSA ON mukana liuta Puolustusvoimista eläköityneitä korkeita upseereita.
Puolustusvoimien entinen komentaja, amiraali evp. Juhani Kaskeala lobbaa Blic Oy:ssä yhdysvaltalaisen Boeingin Super-Hornetia.
Merivoimien komentajana toiminut vara-amiraali evp. Kari Takanen lobbaa Rud Petersen -yhtiössä ranskalaisen Dassaultin Rafale-hävittäjää.
Ilmavoimien entinen esikuntapäällikkö, prikaatikenraali evp. Kari Salmityöskentelee yrityksensä (Nobilitas Oy) kautta Saabille, joka markkinoi Jas Griepeniä.
Karjalan lennoston entinen komentaja, eversti evp. Ossi Sivèn puolestaan auttaa oman konsulttiyrityksensä kautta yhdysvaltalaista Lockheed Martinia, joka tarjoaa Suomelle F-35 -hävittäjiä.
Suomen hallituksen on tarkoitus päättää hävittäjähankinnasta vuonna 2021. Hintahaarukaksi on arvioitu 7–10 miljardia euroa. Hornetit poistuvat käytöstä 2030-luvulla.
 
USAF:n F-22:t ovat harjoitelleet espanjalaisia Eurofightereitä vastaan Espanjassa. Onko näistä mitään tarkempaa tietoa liikkunut että mitenkä yksipuolisia ilmataistelut ovat olleet. BVR:n suhteen ei liene epäilystä F-22:n ylivoimaisuudesta, mutta mitenkä kurvatappelussa ?

https://www.blogbeforeflight.net/2018/08/spanish-typhoons-usaf-raptors-training-albacete-spain.html

U.S. Air Force F-22 Raptors from the 95th Fighter Squadron, 325th Fighter Wing, Tyndall Air Force Base, Florida, refueled and trained with Spanish Eurofighter Typhoons from the Ala 14 during an F-22 forward deployment to Albacete, Spain, Aug. 16, 2018.

The training involved F-22s receiving in-air refueling from a U.S. Air Force KC-135 Stratotanker assigned to the 100th Air Refueling Wing, RAF Mildenhall, England. After refueling and entering Albacete airspace, the F-22s trained with Spanish Eurofighter Typhoon aircraft by practicing various dogfighting scenarios and maneuvers.

“It was very good training,” said Capt. Antonio Juarez, 142nd Squadron Spanish Eurofighter Typhoon pilot. “It was the first time we trained with this platform, and it’s good for us to fly with different squadrons and aircraft to see the movements in the air.”

The exercise also involved an F-18 Hornet from Ala 14, it took off from Torrejoin AB to intercept and face a Raptor.
 
USAF:n F-22:t ovat harjoitelleet espanjalaisia Eurofightereitä vastaan Espanjassa. Onko näistä mitään tarkempaa tietoa liikkunut että mitenkä yksipuolisia ilmataistelut ovat olleet. BVR:n suhteen ei liene epäilystä F-22:n ylivoimaisuudesta, mutta mitenkä kurvatappelussa ?

https://www.blogbeforeflight.net/2018/08/spanish-typhoons-usaf-raptors-training-albacete-spain.html

U.S. Air Force F-22 Raptors from the 95th Fighter Squadron, 325th Fighter Wing, Tyndall Air Force Base, Florida, refueled and trained with Spanish Eurofighter Typhoons from the Ala 14 during an F-22 forward deployment to Albacete, Spain, Aug. 16, 2018.

The training involved F-22s receiving in-air refueling from a U.S. Air Force KC-135 Stratotanker assigned to the 100th Air Refueling Wing, RAF Mildenhall, England. After refueling and entering Albacete airspace, the F-22s trained with Spanish Eurofighter Typhoon aircraft by practicing various dogfighting scenarios and maneuvers.

“It was very good training,” said Capt. Antonio Juarez, 142nd Squadron Spanish Eurofighter Typhoon pilot. “It was the first time we trained with this platform, and it’s good for us to fly with different squadrons and aircraft to see the movements in the air.”

The exercise also involved an F-18 Hornet from Ala 14, it took off from Torrejoin AB to intercept and face a Raptor.

"Yesterday we had Raptor salad for lunch" Typhoon pilot said after dogfighting with the F-22

https://theaviationist.com/2012/07/13/fia12-typhoon-raptor/
 
"Yesterday we had Raptor salad for lunch" Typhoon pilot said after dogfighting with the F-22

https://theaviationist.com/2012/07/13/fia12-typhoon-raptor/
Jos tuon jutun oikeasti lukee, niin ymmärtää otsikon johtavan harhaan. Typhoon on saanut MYÖS pudotuksia kun menty tarpeeksi lähelle. Saksalaisen komentajan puheiden perusteella pidemmän korren vei Raptor kuitenkin, mutta Typhoon ei ollut kuitenkaan niin aseeton kuin useat muut koneet olisivat olleet.
 
Ylläolevasta artikkelista:

However, not all the modern and future scenarios envisage BVR (Beyond Visual Range) engagements and the risk of coming to close range 1 vs 1 (or 2 vs 2, 3 vs 3 etc) is still high, especially considered that the F-22 currently uses AIM-120 AMRAAM missiles, whose maximum range is around 100 km (below the Meteor missile used by the Typhoon).


Meteor saattaa kantaa pidemmälle (AIM-120D on ihan justiinsa tulossa käyttöön tosin), mutta olennaista on voiko EF havaita ja saada lukituksen noilta etäisyyksiltä raptoriin. Veikkaan että aika hankala skenaario, tällaiset harjoittelutilanteet tietysti erikseen.
 
Jos tuon jutun oikeasti lukee, niin ymmärtää otsikon johtavan harhaan. Typhoon on saanut MYÖS pudotuksia kun menty tarpeeksi lähelle. Saksalaisen komentajan puheiden perusteella pidemmän korren vei Raptor kuitenkin, mutta Typhoon ei ollut kuitenkaan niin aseeton kuin useat muut koneet olisivat olleet.

Kannattaa lukea tulikomennon kysymys.
 
Back
Top