Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niin? Luin sen? Ja tuo linkkaamasi juttu ei edelleenkään kerro vastausta. Otsikko kyllä kertoisi, jossei olisi harhaanjohtava sisällöstään.

Tulikomento kysyi nimenomaan lyhyestä kantamasta.

Saksalainen eversti kommentoi mitä ilmeisimmin BVR:ää.

BVR:n suhteen ei liene epäilystä F-22:n ylivoimaisuudesta, mutta mitenkä kurvatappelussa ?

Tuossa jutussa kommentoitiin kurvatappelua. Vastaus siis tulikomennon kysymykseen.

Niiden perusteella Typhoon pärjää kurvatappelussa ihan hyvin.

Erityisesti, kun Raptorissa ei ole kypärätähtäintä. (linkki alla)

Sen parempaa tietoa ei asiasta ole. Ei juuri mistään hävittäjäpareista ylipäänsä.

Jos otsikko häiritsi, niin kyllä, se on tietysti click-bait-otsikko.

F-22 Now Has AIM-9X But Still No Helmet Mounted Display To Use With It

http://www.thedrive.com/the-war-zon...till-no-helmet-mounted-display-to-use-with-it
 
Tulikomento kysyi nimenomaan lyhyestä kantamasta.

Saksalainen eversti kommentoi mitä ilmeisimmin BVR:ää.



Tuossa jutussa kommentoitiin kurvatappelua. Vastaus siis tulikomennon kysymykseen.

Niiden perusteella Typhoon pärjää kurvatappelussa ihan hyvin.

Erityisesti, kun Raptorissa ei ole kypärätähtäintä. (linkki alla)

Sen parempaa tietoa ei asiasta ole. Ei juuri mistään hävittäjäpareista ylipäänsä.

Jos otsikko häiritsi, niin kyllä, se on tietysti click-bait-otsikko.

F-22 Now Has AIM-9X But Still No Helmet Mounted Display To Use With It

http://www.thedrive.com/the-war-zon...till-no-helmet-mounted-display-to-use-with-it
Hyväksytään :D Mikäs kypärä Typhoon lentäjillä on nykyään?

Ps. Raptorin kypärätähtäimen puute on pöyristyttävä puute.
 
Varmaan puute mutta miten pöyristyttävä? Jos ovat kylmästi laskeneet että seuraavaan XX vuoteen ei raptoria haasteta lähietäisyyksiltä. "Laitetaan kypärä kehittelyyn sitten kun keltainen valtio saa häivehävittäjänsä tulille".
No, ei ilman kypärätähtäintä lentely oikein vuotta 2018 ole, varsinkin kun sellainen tahtoo kaikista muista koneista jo löytyä.

Vielä pahempana puutteena pidän kyllä datalinkkiä.

Raptorit pystyvät ottamaan vastaan muiden link-16:sen kautta jakamaa tilannekuvaa, mutta ne eivät voi jakaa omaansa muille kuin radion kautta.
 
No, ei ilman kypärätähtäintä lentely oikein vuotta 2018 ole, varsinkin kun sellainen tahtoo kaikista muista koneista jo löytyä.

Vielä pahempana puutteena pidän kyllä datalinkkiä.

Raptorit pystyvät ottamaan vastaan muiden link-16:sen kautta jakamaa tilannekuvaa, mutta ne eivät voi jakaa omaansa muille kuin radion kautta.

Menee vähän aiheen ohi, mutta voisiko tässä olla että kun tuotantolinjakin on jo alhaalla, jenkit keskittyvät F-35:een ja F-22 saa jäädä unholaan?
 
Menee vähän aiheen ohi, mutta voisiko tässä olla että kun tuotantolinjakin on jo alhaalla, jenkit keskittyvät F-35:een ja F-22 saa jäädä unholaan?
Joo, kyllä nuo puutteet ovat peruja päätöksestä lopettaa F-22:n tuotanto ennen aikojaan.

Kun ikuista rauhaa ei tullutkaan, on rahaa ruvennut löytymään myös Raptorin päivittämiseen (aim-9x ja talon hate-podi datan jakamis ongelmaan).
 
No, ei ilman kypärätähtäintä lentely oikein vuotta 2018 ole, varsinkin kun sellainen tahtoo kaikista muista koneista jo löytyä.

Vielä pahempana puutteena pidän kyllä datalinkkiä.

Raptorit pystyvät ottamaan vastaan muiden link-16:sen kautta jakamaa tilannekuvaa, mutta ne eivät voi jakaa omaansa muille kuin radion kautta.

Datalinkki toimii radiolla...
 
Datalinkki toimii radiolla...
No joo, tarkoitin että Raptor-kuski ei jaa tilannekuvaansa muille kuin puhumalla radioonsa.

Kone vastaanottaa Link-16 dataa mutta ei lähetä sitä. Emission control viety pykälää liian pitkälle:

The F-22 does not have Link 16 transmission capability like most other combat aircraft because that system was not designed for stealthy aircraft and its omni-direction emissions could give away the F-22’s presence. As such, the F-22 can currently receive information via Link 16 compatible broadcasts, but it cannot send them. In other words, an F-22 can see what an F-15C sees sensor-wise, but not the other way around.

Ovat nyt sitten testailleet tätä podia joka kääntää Raptorin datalinkin lähettämän datan Link 16:n ymmärtämäksi:

Basically it’s a fighter-mounted universal translator, data-fusion center, and router that takes various data-links’ waveforms and “languages,” and fuses their information into a single common picture. It then rebroadcasts that common picture multiple waveforms and “languages” so that everyone in the battlespace is on the same page and can exploit a much more detailed rendering of where the enemy is and where the good guys are.
This will allow American F-15C/D and other so-called “legacy” fighters, allied aircraft, ships, and ground and command-and-control assets that use MIDS/JTIDS Link 16 data linkscommon to NATO countries to see what the F-22 sees. It does this by receiving and translating the F-22’s proprietary and stealthy Intra-flight data link (FIDL) transmissions into data the MIDS/Link 16 data link terminals can display.
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/here-s-the-first-shot-of-the-f-15c-pod-that-will-change-1750314539
 
Viimeksi muokattu:
No joo, tarkoitin että Raptor-kuski ei jaa tilannekuvaansa muille kuin puhumalla radioonsa.

Kone vastaanottaa Link-16 dataa mutta ei lähetä sitä. Emission control viety pykälää liian pitkälle.

Tuollaiset ratkaisut perustuvat dataan ja huolelliseen analyysiin. Liian pitkälle on aika voimakas väite.
 
Viimeisen näkemäni artikkelin mukaan kypärätähtäimet tulee Raptor laivastoon 2020 vuoteen mennessä.

Ja tästä jutusta voisi päätellä datalinkin päivittyvän kaksisuuntaiseksi.

The Air Force is in the early phases of designing new sensors for its stealthy 5th-generation F-22 Raptor as it proceeds with software upgrades, hardware adjustments, new antennas and data link improvements designed to better enable to connect the F-22 and F-35 sensor packages to one another, industry officials explained.

Sensor interoperability, two-way data links and other kinds of technical integration between the two 5th-Gen stealth aircraft are considered key to an Air Force combat strategy which intends for the F-22 speed and air-to-air combat supremacy to complement and work in tandem with the F-35's next-gen sensors, precision-attack technology, computers and multi-role fighting mission ability.

An essential software adjustment, called “Update 6,” is now being worked on by Lockheed Martin engineers on contract with the Air Force. Work on the software is slated to be finished by 2020,John Cottam, F-22 Program Deputy, Lockheed Martin Aeronautics, told Scout Warrior in an interview several months ago.

"The F-22 is designed to fly in concert with F-35. Software Update 6 for the F-22 will give the Air Force a chance to link their sensor packages together. Sensors are a key component to its capability. As the F-22 gets its new weapons on board – you are going to need to upgrade the sensors to use the new weapons capability," Cottam added.

A hardware portion of the upgrades, called a “tactical mandate,” involves engineering new antennas specifically designed to preserve the stealth configuration of the F-22.

https://nationalinterest.org/blog/t...air-force-making-the-f-22-even-deadlier-22093
 
Tuollaiset ratkaisut perustuvat dataan ja huolelliseen analyysiin. Liian pitkälle on aika voimakas väite.
Ehkä on.

Kolmevitosessa kuitenkin tekivät toisin, ja sitä on harjoituksissa kehuttu erinomaisena pelinrakentajana, ei onnistuisi pelkällä MADLilla.

Häiveominaisuudetkaan eivät kai kummemmin kärsi , kun käytettävä datalinkki voidaan valita tilanteen mukaan.
 
Ehkä on.

Kolmevitosessa kuitenkin tekivät toisin, ja sitä on harjoituksissa kehuttu erinomaisena pelinrakentajana, ei onnistuisi pelkällä MADLilla.

Häiveominaisuudetkaan eivät kai kummemmin kärsi , kun käytettävä datalinkki voidaan valita tilanteen mukaan.

Kolmevitosessa onkin kymmenen vuotta uudempaa teknologiaa kuin kakskakkosessa.
 
Tuollaiset ratkaisut perustuvat dataan ja huolelliseen analyysiin. Liian pitkälle on aika voimakas väite.

Huolellinen analyysi oli lähinnä sitä että konetta ei välttämättä olisi tilattu ollenkaan jos kultakimalteita ja wunderbaumeja ei karsita. Harmittavana seurauksena koneen 'yhden roolin ihme' luonne korostui entisestään. Lisäksi häivekoneeseen ei niin helposti jälkeenpäin pultata härpäkettä X jos sellaista katsotaan sittenkin tarvittavan.
Nimenomaan RMA-kaartihan oli innolla tappamassa F-22:sta koska se ei sopinut niihin sotiin joita he halusivat sotia.
 
Huolellinen analyysi oli lähinnä sitä että konetta ei välttämättä olisi tilattu ollenkaan jos kultakimalteita ja wunderbaumeja ei karsita. Harmittavana seurauksena koneen 'yhden roolin ihme' luonne korostui entisestään. Lisäksi häivekoneeseen ei niin helposti jälkeenpäin pultata härpäkettä X jos sellaista katsotaan sittenkin tarvittavan.
Nimenomaan RMA-kaartihan oli innolla tappamassa F-22:sta koska se ei sopinut niihin sotiin joita he halusivat sotia.

Olet varmaan syvällisesti perehtynyt Link16 Tx:n vaikutuksesta havaittavuuteen.
 
No, ei ilman kypärätähtäintä lentely oikein vuotta 2018 ole, varsinkin kun sellainen tahtoo kaikista muista koneista jo löytyä.

Vielä pahempana puutteena pidän kyllä datalinkkiä.

Raptorit pystyvät ottamaan vastaan muiden link-16:sen kautta jakamaa tilannekuvaa, mutta ne eivät voi jakaa omaansa muille kuin radion kautta.

Kypärätähtäimen puutos on kyllä aika katastrofi. Jos meikäläinen C-hornetti onnistuu pääsemään jollain tavalla WVR:ään noiden kanssa ja 9X:ää löytyy siivistä, seuraus on, että Raptoreita syödään välipalaksi. Se on niin yksinkertaista. Kehittynyt kypärätähtäin on aika mullistava juttu lähietäisyydelle mentäessä.
 
Back
Top