Eurofighter Typhoon

6 tai 7.

Joo, onhan se mahdollista että Flag-tapahtumaksi kehitettävä ACE (Northern Flag) Suomen isännöntivuorolla vetäisi tarpeeksi Typhoonia osallistumaan.
 
Täytyy kyllä sanoa että oon ruvennu lämpenemään eurofighterille. Voimaa riittää moottoreissa eikä ilmeisesti liikehtimiskyky kärsi vaikka tavaraa siipien alla paljon olisikin. Lisäksi tykästyin meteoriin aa ohjuksena ja mielestäni tuleva spear olisi loistava lisä ilmasta maahan aseistukseen (jos hinta sopiva). Toki nämä aseet saa muihinkin koneisiin, mutta eurofighteriin ne tulevat ilman erillistä integrointia.

Mdban edustaja mainosti tikiksellä että kun amraamin ruuti palaa 20 sekuntia kiihdytyksessä niin meteorissa potkua ramjetissa riittää kaksi minuuttia. Foorumilaiset voivat siitä laskea maksimi kantamaa...
 
Täytyy kyllä sanoa että oon ruvennu lämpenemään eurofighterille. Voimaa riittää moottoreissa eikä ilmeisesti liikehtimiskyky kärsi vaikka tavaraa siipien alla paljon olisikin. Lisäksi tykästyin meteoriin aa ohjuksena ja mielestäni tuleva spear olisi loistava lisä ilmasta maahan aseistukseen (jos hinta sopiva). Toki nämä aseet saa muihinkin koneisiin, mutta eurofighteriin ne tulevat ilman erillistä integrointia.

Mdban edustaja mainosti tikiksellä että kun amraamin ruuti palaa 20 sekuntia kiihdytyksessä niin meteorissa potkua ramjetissa riittää kaksi minuuttia. Foorumilaiset voivat siitä laskea maksimi kantamaa...

Typhoon on ehdokkaista suvereeni, mitä tulee korkealla ja kovaa lentämiseen. Se pystyy hallitsemaan siinä mielessä ilmataistelua samantyylisesti kuin Raptor.
 
Täytyy kyllä sanoa että oon ruvennu lämpenemään eurofighterille. Voimaa riittää moottoreissa eikä ilmeisesti liikehtimiskyky kärsi vaikka tavaraa siipien alla paljon olisikin. Lisäksi tykästyin meteoriin aa ohjuksena ja mielestäni tuleva spear olisi loistava lisä ilmasta maahan aseistukseen (jos hinta sopiva). Toki nämä aseet saa muihinkin koneisiin, mutta eurofighteriin ne tulevat ilman erillistä integrointia.

Mdban edustaja mainosti tikiksellä että kun amraamin ruuti palaa 20 sekuntia kiihdytyksessä niin meteorissa potkua ramjetissa riittää kaksi minuuttia. Foorumilaiset voivat siitä laskea maksimi kantamaa...

Nykykunnossaan EF vaikuttaa vakuuttavalta. Kysymys lieneekin, kuinka sen kehitykseen panostetaan kun britit ja italialaiset siirtyvät F-35 aikakauteen ja saksalaiset suuntaavat T&K panoksiaan yhdessä ranskisten kanssa kehitettävään FCAS:iin.

E: nykykunnolla tarkoitan AESA+Meteor -varusteltua versiota mikä toki on oikeasti vasta tuloillaan.
 
Nykykunnossaan EF vaikuttaa vakuuttavalta. Kysymys lieneekin, kuinka sen kehitykseen panostetaan kun britit ja italialaiset siirtyvät F-35 aikakauteen ja saksalaiset suuntaavat T&K panoksiaan yhdessä ranskisten kanssa kehitettävään FCAS:iin.

E: nykykunnolla tarkoitan AESA+Meteor -varusteltua versiota mikä toki on oikeasti vasta tuloillaan.

Joku laskeskeli pari vuotta takaperin, että Typhoonit ovat vasta sisäänajettuja ja että eläke odottaa kaukana tulevaisuudessa. Tuskin niitä nyt pelkästään QRA-käyttöön jätetään kovinkaan pian, vaikka F-35 astuisikin palvelukseen?

Tuolla on pyöritelty Eurofighterin käyttötuntilukuja. Heinäkuussa 2015 tuli 300000 lentotuntia täyteen, vuotta aiemmin 250000, joten vuodessa kertyy 50000 tuntia. Eurofightereita on rakennettu tai tilattu 571 kappaletta. Jos otetaan rungon iäksi 6000 tuntia, fleetillä on lennettävissä 571*6000 = 3426000 tuntia, joista 2015 oli käytetty 300000/3426000 = 8,8%. Keskimääräinen Eurofighter on siis uudenkarhea. Jos "perusterveen" koneen päivittäminen katsotaan edullisemmaksi kuin uushankinta ja vanhan stenaaminen, Eurofightereista ei päästä eroon vielä pitkään aikaan.

https://www.eurofighter.com/news-an...typhoon-delivers-300000-reliable-flying-hours
 
Joku laskeskeli pari vuotta takaperin, että Typhoonit ovat vasta sisäänajettuja ja että eläke odottaa kaukana tulevaisuudessa. Tuskin niitä nyt pelkästään QRA-käyttöön jätetään kovinkaan pian, vaikka F-35 astuisikin palvelukseen?

Kuinka kaukana tulevaisuudessa? Sehän tässä pointti onkin. Jos T&K-paukkujen pääosa on FCAS:ssa / F-35:ssa jo lähivuosina tai vaikka vuodesta 2030 alkaen, miten Typhoon pidetään relevanttina vuoteen 2060 saakka? Ilmoitus FCAS:n kehittämisestä saattoi tehdä paljon hallaa Typhoonille ja Rafalelle.
 
Kuinka kaukana tulevaisuudessa? Sehän tässä pointti onkin. Jos T&K-paukkujen pääosa on FCAS:ssa / F-35:ssa jo lähivuosina tai vaikka vuodesta 2030 alkaen, miten Typhoon pidetään relevanttina vuoteen 2060 saakka? Ilmoitus FCAS:n kehittämisestä saattoi tehdä paljon hallaa Typhoonille ja Rafalelle.

Ken tietää. Mutta pidän edelleen hyvin epäuskottana, että eurooppalaisesta seuraavan sukupolven koneesta olisi mihinkään ennen 2040-lukua. (Pl. tekoälyn nopea kehitys, mutta siinä tapauksessa myös F-35 ja ylipäätään kaikki nykyiset konetyypit voidaan heittää suoraan romukoppaan...) Siihen saakka (ja myös vuosia sen jälkeen) pitää pärjätä muulla kalustolla. Saattaa olla, että nykykalustolla mennään pidemmällekin - nämä uudet eurooppalaiset airueethan eivät ole vielä edes lentäneet ja uusien hävittäjien kehitysvaiheen kesto on ollut kasvusuunnassa.

F-35:n vaikutuksen arvioiminen on tietysti hankalaa. Mitenkään sanottuahan ei ole, etteikö Saksa(kin) ostaisi sitä Tornadojen tilalle. Mutta kun Typhooneja on rakennettu kaikkiaan useita satoja, kun ne näyttelevät isoa osaa käyttäjäilmavoimien suorituskyvyssä ja kun koneet ovat suorituskykyisiä runkoja alhaisilla tuntimäärillä, niin on vaikea uskoa, että niiden ajanmukaisena pitäminen laiminlyötäisiin täysin. Välttämättä se ei ole suurin prioriteetti, kuten ei ole ollut Hornetinkaan ajanmukaisena pitäminen Yhdysvaltain kannalta, mutta Suomelle riittävä taso saavutettaneen silti. Jos koneeseen saadaan uusia aseita ja joitakin teknologisia edistysaskeleita, niin se riittänee.
 
PARIS (Reuters) - France will take the lead in the development of a next generation combat jet with Germany under an agreement the two governments signed on Tuesday, the French defense ministry said.

https://www.reuters.com/article/us-...ighter-jet-program-with-germany-idUSKBN1JF2UJ



Dassault vähemmän yllättäen vetovastuussa. Saksa taasen yhteisen vaunun kehityksessä. Lisäksi suunnitteilla yhteinen tykistöasejärjestelmä.
 
Voiko joku tietäjä selittää tällaisen, aika epämääräisen kuvan antaa tavallisille tallaajille.

So niin kuin mun eka auto eli 1984 Skoda takamoottorilla. Silloin vasta piti huolestua, jos öljyn vuoto parkkipaikalle loppui, koska se tarkoitti, että oli vuotanut kuiviin. Niin kauan kuin öljyä tiputti, niin tiesi, että koneessa ylipäätään on öljyä.
 
Voiko joku tietäjä selittää tällaisen, aika epämääräisen kuvan antaa tavallisille tallaajille.
Tiettyjen laakerien voitelu ja "huuhtelu" perustuu siihen, että niiden läpi pääsee tihkumaan nesteitä. Jos mitään ei tule, ei voitelu toimi.
Lisäksi esim. Hawkin polttoainepumppu alkaa puhaltaa muutaman kahvikupillisen kerosiinia suihkusuuttimen vierestä käynnistyksen yhteydessä ennen kuin virtaus ohjataan polttokammioon ja moottori itse kerkeää käynnistyä. Hawk lirauttaa käynnistyessään. :)
Nämä välineet nesteet kipataan kierrätyspönttöön, mutta loppusodassa tuli noita hyödynnetyksi muutoinkin. Kerosiinihan on periaatteessa petroolia. Tarkkaan speksattua sellaista.
 
Typhoon on ehdokkaista suvereeni, mitä tulee korkealla ja kovaa lentämiseen. Se pystyy hallitsemaan siinä mielessä ilmataistelua samantyylisesti kuin Raptor.

Miten sen nyt ottaa. Kone voi lentää "korkalla ja kovaa", mutta jos vaikkapa F-35 (tai PAK-FA, muu uudemman sukupolven hävittäjä) tulee vastaan niin tonttiin tullaan äkkiä.
 
Miten sen nyt ottaa. Kone voi lentää "korkalla ja kovaa", mutta jos vaikkapa F-35 (tai PAK-FA, muu uudemman sukupolven hävittäjä) tulee vastaan niin tonttiin tullaan äkkiä.

Boldataan olennaiset osat.

Typhoon on ehdokkaista suvereeni, mitä tulee korkealla ja kovaa lentämiseen. Se pystyy hallitsemaan siinä mielessä ilmataistelua samantyylisesti kuin Raptor (joka myös lentää korkealla ja kovaa).

Luotat siihen, että Stealth tekee siitä voittamattoman?

Se voi olla näin, tai sitten ei ole.

Ei viitsi sanoa enempää. Joku muu voi selittää.
 
Boldataan olennaiset osat.

Luotat siihen, että Stealth tekee siitä voittamattoman?

Se voi olla näin, tai sitten ei ole.

Ei viitsi sanoa enempää. Joku muu voi selittää.

Ei sen tarvitse olla voittamaton. Riittää että Typhoon ei havaitse konetta ajoissa ja vaikka havaitsisi, ei voi lukita siihen mitään ennenkuin häivekone on ampunut Typhoonin kaukaa alas. Täytyy tässä muistaa että kyseessä on ihan eri sukupolvien koneet, vaikka Suomen HX-hankkeessa ovatkin samassa kilpailussa mukana.

Otin kantaa nyt vain taistelu-skenaarioon, tottahan se on että Typhoonilla voi lentää korkealla ja kovaa.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Ei sen tarvitse olla voittamaton. Riittää että Typhoon ei havaitse konetta ajoissa ja vaikka havaitsisi, ei voi lukita siihen mitään ennenkuin häivekone on ampunut Typhoonin kaukaa alas.

Kyllä tuo on meikäläisen kirjoissa voittamaton. Se ei vain todennäköisesti ole noin yksinkertaista.
 
Kyllä tuo on meikäläisen kirjoissa voittamaton. Se ei vain todennäköisesti ole noin yksinkertaista.

Mikään ei ole niin yksinkertaista kuin vaikkapa harjoituksissa joissa F-22:t käsittääkseni luutunnut lattiaa täysin muilla koneilla. Sodan aikana muuttujia tulee lisää.
Kuitenkin juuri nyt näyttää siltä että häiveen tuomat edut tekevät häivekoneista kyllä erittäin hankalia paloja muille ilma-aluksille. Joku voi käyttää termiä voittamaton, mutta jos sotahistoriaa lukee niin ne voittamattomat ihmeaseet ovat olleet hyvin harvassa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten sen nyt ottaa. Kone voi lentää "korkalla ja kovaa", mutta jos vaikkapa F-35 (tai PAK-FA, muu uudemman sukupolven hävittäjä) tulee vastaan niin tonttiin tullaan äkkiä.
F-35 vastaan Typhoon ei ehkä ainakaan HX:n kannalta ole kauhean hedelmällistä spekulointia, Venäjä kun tuskin on hankkimassa lähitulevaisuudessa kumpaakaan konetyyppiä.

Tanskan (joo tiedetään, pyllykipuilua luvassa) evaluaatiossa Typhoon pääsi DCA-tehtävissä suhteellisen lähelle. Kone on varmasti erinomainen tuossa tehtävässä:
Danish 2_zpste1iljbq.jpg


Suurempi ero tuleekin sitten selviytymiskyvyssä. Tällä on luultavasti aika suuri painoarvo kun päätöksiä tehdään (vaikuttaa esimerkiksi siihen tarvittavaan konemäärään), näissä meidän keskusteluissa tahtoo vaan jäädä taka-alalle. Tässä tulokset siitä:
Danish 1_zpsr8a2xkvx.jpg
 
Back
Top