Eurofighter Typhoon

Juu, tästä käytiin jo eilen keskustelua täällä. Totesin, että ilma marsalkka itkisi pilven reunalla jos kuulisi. Mihis sen Euroopan talousmahdin paukut sitten tätänykyä menee? Sisäisen turvallisuuden vaatimiin järjestelmiin?
Mä jostain luin, että maahanmuutto maksaa Saksalle joka vuosi 25-50mrd€... En tiedä pitääkö paikkansa mutta sillä pyörittäisi aika moista armeijaa jo. Jotenkin kamalaa nähdä joskus niin mahtavan ja ylpeän kansan muuttuminen ja alennustila.
 
Voi olla, että on tarkoituksella vuodettu juttu. Rahasta siellä taistellaan kuten tavallista:

PARIS --- A direct confrontation has flared up between German Minister of Defense Ursula van der Leyen and Finance Minister Olaf Scholz, as the former wants significantly more money during this legislative term to fix the armed forces’ most urgent capability gaps, and threatens to pull out of two major international weapon programs if she doesn’t obtain it, Bild Am Sonntag reported on Sunday.

The Defense Minister, a member of Merkel’s CDU party, wants to award 18 armaments contracts this year, each worth over 25 million – the threshold over which approval from the Bundestag is mandatory – as well as €12 billion in additional funding over the duration of the current legislature.

However, this is opposed by the Federal Finance Minister Olaf Scholz, a member of coalition partner SPD party, "Bild am Sonntag" reported April 29, as his financial plan for the next five years foresees an increase in defense funding of only 5.5 billion euros by 2021.

The Defense Ministry had already criticized Scholz's plan on Friday as "inadequate in view of the huge accumulated needs and required modernization, particularly in the medium term," Deutsche Welle radio reported Sunday, and Leyen is threatening to pull out of at least one, and possibly two, major international cooperation projects unless she obtains the additional funding.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/192912/.html
 
Jos ei ole varaosia, ei huolto voi toimia. Koneetkaan eivät sitten kyllä kauaa lennä. Tässä vika on käyttäjässä. (Saksa)

Vissiin yksi ongelma on että AMRAAM-varasto on pikkuhiljaa pahentunut hyllyyn. Ampumakelpoisia ohjuksia on jäljellä luokkaa 20. Niitä ei ole hankittu lisää, tai viitsitty huoltaa kunnolla, "kun Meteor tulee ihan kohta". Kun ohjuksia riittää maks. neljään koneeseen, niin Spiegel on laskenut että taistelukelpoisia hävittäjiä on neljä.
Mutta toisaalta, lentäähän naapurimaankin Typhoonit ilman AMRAAMeja...
 
Koptereissa näköjään osa lentäjistä on menettänyt jo lupiaan liian vähäisen lentomäärän takia.
Tältä osin Saksa alkaa kuulostaa Etelä-Afrikalta...
 
Kohdassa 1.06 ihan kuin olisi korpikentällä. 2.42 näkyy karttaruutu. 3.37 melko muheva lasti. Pavewayta palaa. Vasta 27 käyttää noita, tulivat joulukuussa käyttöön. Pommitukset oli Vidselissä, Svenssonin maassa.
http://www.monch.com/mpg/news/air/2488-gbu-48a.html Aika jännä, että tämä juttu ehdottaa Pavewayt korvattavan myöhemmin mahdollisesti JDAMilla. Onko ensin mainittu siis obsolete vrt. jälkimmäinen? :eek:
Eikö Typhooniin ole muka integroitu JDAMia vielä?!?

edit: Voi jumalauta
juma.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Minä taisin näin sanoa, ja tarkemmin tutkittua selvisi että ei ole vielä integroitu, mutta kuuluu Luftwaffen kehitysohjelmaan. Sinne hankitaan myös laserhakuista LJDAM-versiota.

Eurofighterin ilmasta-maahan kykyä ei ole juuri edistetty kuin briteissä, jossa ei JDAM:a käytetä.

Toi dokkari ei taida pitää ihan kaikin puolin paikkaansa, esim. vasta sanottiin että Taurus ei ole kokonaan integroitu. En ole varma onko HARM myöskään missään käytössä.

EF projekti toimii tietääkseni niin, että kukin käyttäjämaa voi tehdä omia muutoksiaan, mm. aseintegrointeja, miten onkin käytännössä toimittu laajalti, koska yksimielisyyttä ei olla saavutettu. Muut maat voivat sitten maksaa eräänlaisen lisenssimaksun jos haluavat hyödyntää toisten kustantamaa kehitystä.
 
Viimeksi muokattu:
:poop:
Unfortunately, the DASS pods on Germany's Typhoons have been failing because of coolant leaks. And the supplier for the part needed to repair the leak is no longer in business. As the rest of Eurofighters' customers are upgrading their DASS systems to the Praetorian DASS from the Italian defense company Leonardo, the factory for the part was sold—and Germany, which did not opt for the upgrade, is now left without a supplier
https://arstechnica.com/tech-policy...-only-four-fighters-can-be-made-combat-ready/
 
No eihän B:tä ole mitään järkeä brittien tilata enempää mitä tukialukselle menee. Sitä en tosin keksi, onko isompaa järkeä tilata lisää Eurofightereitä?
 
Siitähän on Briteissä ollut keskustelua, että tilataanko loput A:ta. Tässä tosin tullaan taas tähän päivänpolttamaan ilmatankkausongelmaan.

Ei kai siinä muuta järkeä tarvitse olla kuin oman teollisuuden ja osaamisen ylläpitäminen, kuten Saksassa. Vaikka BAE:lla on toki lusikkansa soppansa myös F-35:ssä.
 
A olisi paljon fiksumpi valinta. Tosin siinäkin on tosiaan ongelmansa, esim juuri tuo ilmatankkaus, ja se ettei siinä hirveän paljon yhteistä kuitenkaan ole B:n kanssa.
 
A olisi paljon fiksumpi valinta. Tosin siinäkin on tosiaan ongelmansa, esim juuri tuo ilmatankkaus, ja se ettei siinä hirveän paljon yhteistä kuitenkaan ole B:n kanssa.

Toisaalta F-35B:lle on olemassa valmiit järjestelmät ja suuremmastakin konemäärästä voi olla hyötyä, mikäli operoidaan samanaikaisesti kahta lentotukialusta. Sehän ei ole mitenkään sanottua, etteivätkö argentiinalaiset (tai muut vastaimperialistit) alkaisi pottuilemaan koneiden ja tukialusten elinkaaren aikana.

Järkevintä varmaan olisi ostaa jonkin verran lisää F-35B:tä ja Typhoonia. Pidetään linjasto pyörimässä ja samalla luodaan riittävä kyky laivaston ilmailulle.
 

Tuon artikkelin kirjoittaja on täysin kuutamolla. Saksalla on sama DASS käytössä kuin muillakin, eri maiden versioissa on pieniä eroja, mutta pääpiirteittäin ne ovat samoja. Varaosan valmistusta ei ole lopetettu, vaikka valmistaja on myyty.
The component issue, first reported by Spiegel Online on Tuesday, centers on a so-called “grease nipple” that is part of the system that cools the wingtip pods that house elements of the self-protection system, which was designed by BAE Systems.

Supplies of the component have been restricted while the primary supplier, a U.S.-based company, is recertified after a change in its ownership, industry sources said.
https://www.reuters.com/article/us-...lier-issue-can-be-resolved-soon-idUSKBN1I32B8
 
Viimeksi muokattu:
Torygraphin artikkeli avaa asian taustoja. Aika raflaava heitto, että Typhoon tulisi puolet halvemmaksi.

https://www.telegraph.co.uk/news/201...uld-play-like/

Dogfight over UK's pledge to buy American fighter jets 'could play out like the Westland affair'

Theresa May is under pressure to row back on a multi-billion-pound deal to buy the new generation of US fighter jets in a row being likened to the Westland affair.

The British Government is committed to buying 138 F-35 fighter aircraft from US manufacturer Lockheed Martin. The Ministry of Defence (MoD) has so far bought 48 aircraft at a cost of £9.1 billion but is now reconsidering its pledge to buy a further 90 F-35s. Instead, the Telegraph understands it is looking at purchasing Eurofighter jets, made by a European consortium that includes the UK. The European manufactured jets are currently, on best estimates, about half the price of an F-35.

Gavin Williamson, the Defence Secretary, is publishing a defence review in July, which may cast doubt on the affordability of the further 90 F-35 Lightning II aircraft, the most expensive but technically advanced fighter jet in history. He has also launched a Combat Aircraft Industrial Strategy, due to report in the summer, which is set to decide the balance of future spending on jet fighters - and whether the UK goes for a predominantly European fighter, despite Brexit, or a US-developed jet.

The simmering row has been likened to the Westland helicopter furore that blighted Margaret Thatcher’s government, and forced the resignation of the then defence secretary, Michael Heseltine, who insisted the UK should pick the British-made helicopter over a US model.

The purchase of the extra F-35s is expected to be raised by Donald Trump when the US president meets Mrs May during his visit to Britain next month. But Mr Williamson is understood to favour an option that would ensure the viability of a joint European jet fighter business until 2050 at least. The Prime Minister will come under pressure to pick a side.......

The MoD made a commitment to buy 138 F-35s in its Strategic Defence and Security Review of 2015. The MoD is currently negotiating with the Joint Program Office, the US department in charge of contracts, over the cost of the Lockheed Martin built aircraft.

The Conservative MP Mark Francois, a former defence minister, and a member of the defence select committee, said: “We are sceptical about the viability of all 138 aircraft, which is what we are theoretically committed to. Unless Lockheed Martin can bring the cost down, the F-35 will suck up other funds for other programmes in the defence budget. If the costs continue as they are that will have a serious knock-on effect to the rest of the defence spending programme.” He added: “The MoD are looking again at the costs of the F-35. The question remains from aircraft 49 onwards how many of these are you going to end up buying and the MoD is looking at that at the moment.”........

In a possible indication of MoD thinking, it has emerged that the UK Government has been lobbying its Belgian counterparts to buy the Eurofighter in preference to the F-35. The F-35 is the most technologically advanced aircraft on the marketIn a joint letter, co-signed by the British, German, Italian and Spanish ambassadors, they urged the Belgian government to commit to the Eurofighter Typhoon. “We believe that our European offer to Belgium, through Eurofighter Typhoon, is the best solution to meet the country’s immediate and long-term defence, security and industrial needs,” wrote the ambassadors including Britain’s Alison Rose, adding: “Almost every Euro spent on Eurofighter remains in Europe across a broad European supply chain involving more than 400 companies and 100,000 jobs.”

Tim Ripley, aerospace expert at Jane’s Defence Weekly, said: “It’s shaping up to be a grand stand-off, a transatlantic dog-fight, the defence-industrial saga of the summer and a Westland-esque moment for the British Aerospace industry.” Mr Ripley said that the Defence Secretary was “reputedly dead keen on the European plane”, which had prompted him to launch the Combat Aircraft Strategy.

An MoD spokesman said it was too soon to speculate on the outcome of the review. The spokesman said: “The F-35 programme remains on track and within budget, providing a game-changing capability for our Armed Forces. We continue to drive down costs with every purchase and remain committed to purchasing 138 F-35 Lightning aircraft while British industry benefits from an order book of over 3,000 jets.”
 
Back
Top