Eurofighter Typhoon

Brittilehdistö keksii omasta päästään noita juttuja. Esim. Daily Mail veti kuin vietävä Brexit-kampanjaa aikoinaan.
 
Daily Maililla ja Daily Telegraphilla ei ole juuri muuta yhteistä kuin nimen ensimmäinen sana ja se, että molemmat koostuvat paperille painetuista kirjaimista.

Telegraphin linjasta voi olla montaa mieltä, mutta se on luotettava lehti jolla on hyvät yhteydet poliittisiin päättäjiin, ja lehti jonne myös tietoja tarkoituksella vuodetaan.
 
Mielenkiintoista juttua Eurofighterin suunnittelusta ja aerodynamiikasta, itsekin olen miettinyt joskus tätä:

https://hushkit.net/2017/12/29/ask-the-insider-eurofighter-typhoon/

Why did the cranked delta wing of early concepts change to the conventional delta?

678aaa.jpg


“I was not involved in EF configuration design decisions. Because I was not involved, I can speculate a bit.

The essentials for EF were keeping the weight low (maximising thrust to weight) and minimising transonic and supersonic drag to achieve outstanding energy manoeuvrability. This is the ability to engage, manoeuvre, shoot, disengage, accelerate and re-engage at high energy, and the aircraft is quite exceptional in this regard. Other key factors are high instantaneous turn rate delivered through a highly unstable configuration and a smart fcs which delivers pilot intent while managing airframe loads; and good sustained turn rate, delivered through low weight and wing loading, and an aerodynamically optimised close coupled canard configuration.

moniteur33_p35.jpg


Why might the cranked delta of EAP not have been used? Some possibilities are:

– A straight leading edge should lead to a simpler and lighter wing structure (Weight, Cost/Complexity);

– Maintaining a higher sweep on the outboard leading edge rather than having a reduced-sweep cranked planform should reduce wave drag, improving both acceleration and supersonic performance (Drag);

– Aerodynamic interaction with the canard may have been more favourable, either through having more linear characteristics at incidence, and/or allowing the fcs to manage a greater degree of instability (Drag, fcs design);

It is possible either more favourable or more linear aerodynamic cross coupling characteristics are obtained. For highly manoeuvrable unstable designs the cross terms such as rolling moment and yawing moment due to sideslip can have a big impact on handling qualities (fcs design).

What might have been traded away?

Perhaps an impact on low-speed, high alpha qualities. The value of extreme high alpha flight to a modern fighter is questionable, and EF performance already benefits from low wing loading, loads management from the FCS, and high thrust to weight.”
 
and an aerodynamically optimised close coupled canard configuration.

Hushkitissa on paljon kiinnostavia juttuja. Tästä pitää kuitenkin tarkentaa, että tämä lainauksessa oleva teksti pitää kyllä paikkansa. Mutta, Typhoonissa sitä ei kuitenkaan ole. Se on Rafalessa ja Gripenissä.

Sen takia Typhooniin esimerkiksi kehitettiin Aerodynamic Modification Kit (AMK). Sillä olisi mahdollista saada samoja kykyjä, mitä tuo close-coupled canard tuo.

Yksi linkki
https://www.flightglobal.com/news/a...completes-typhoon-aerodynamic-testing-414684/

Kuvassa tummalla turkoosilla.

getasset.aspx
 
Hushkitissa on paljon kiinnostavia juttuja. Tästä pitää kuitenkin tarkentaa, että tämä lainauksessa oleva teksti pitää kyllä paikkansa. Mutta, Typhoonissa sitä ei kuitenkaan ole. Se on Rafalessa ja Gripenissä.

Sen takia Typhooniin esimerkiksi kehitettiin Aerodynamic Modification Kit (AMK). Sillä olisi mahdollista saada samoja kykyjä, mitä tuo close-coupled canard tuo.

Yksi linkki
https://www.flightglobal.com/news/a...completes-typhoon-aerodynamic-testing-414684/

Kuvassa tummalla turkoosilla.

getasset.aspx

Joo, itsekin vähän ihmettelin tuota, ehkä oli tarkoitus puhu EAP:sta P110:sta. Noista canardeista on tosiaan väännetty vuosikaudet eri foorumeillla, johtuen lähinnä siitä että Dassault mainosti jo koneiden kehitysaikana Rafalen close-coupled canardien etuja. Niissä on ollut myös vähän eri suunnittelutavoitteet vaikuttamassa, kuten tuossakin jutussa avatiin.
 
Miksi hieromme Typhoon-kauppoja juuri brittien kanssa? Onko neljän kopla jaettu jollain systeemillä markkinointialueisiin? Vai myynti keskitetty briteille?

Pahoittelut jos asia on jo käsitelty. Saatan hyvinkin olla kysynyt asiaa vaikka itse?
 
Miksi hieromme Typhoon-kauppoja juuri brittien kanssa? Onko neljän kopla jaettu jollain systeemillä markkinointialueisiin? Vai myynti keskitetty briteille?

Pahoittelut jos asia on jo käsitelty. Saatan hyvinkin olla kysynyt asiaa vaikka itse?
Wikipedian perusteella ainakin joskus on ollut jaetut markkinointialueet, muttei kerrota kelle Eurooppa kuuluu tai kuului. Sen perusteella että britit (BAE) ovat hieroneet Eurofighter kauppoja myös Belgian kanssa, luultavasti Euroopan alue on heidän tonttiaan. Ilmavoimilla on jo ennestään käytössä BAE:n tuotteita (Hawk), joten ehkä sekin on vaikuttanut siihen miksi juuri he ovat meidän kimpussa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon#Potential_exports
The partner companies have divided the world into regions with BAE selling Typhoons to the Middle East, Alenia Aermacchi pitching to Turkey, and EADS offering to Latin America, India and South Korea.
 
Voiko joku tietäjä selittää tällaisen, aika epämääräisen kuvan antaa tavallisille tallaajille.

Italialaista kasausta, ajoa ja huolenpitoa :)

Sanotaanko näin, että ei mitenkään tavatonta että hävittäjät tiputtelevat erilaisia nesteitä.

Mutta, toki tuo kuulosti jo vähän isommalle määrälle. Toki, kuumassa säässä ei tarvita paljoakaan, niin rupeaa jo haisemaan.
 
Ihan normaalia, jos norona valuu niin aiheuttaa vasta toimepiteitä.

Vähän niin kuin ihmisillä. Tietyssä vaiheessa elon kaarta käy niin että tuoliin jää istuessa läikkä mutta ei vähästä kannata hermostua. Jos norona valuu niin sitten on vakavampi juttu. :(
 
Erään eläkkeelle jääneen Ilmavoimalaisen kanssa sitä naureskeltiinkin kun pojat ensinnä nakkeli lihalaatikkoa alle. Kauhea puhelinrumba kävi ja soittelivat vissiin ohjeita mitä tehä kun vuoto oli myöhemmin ainakin vähentyny.
 
Suomessa ei viime viikonlopun määrää enempää Eurofightereitä tultane ikinä näkemään kerralla jos ei päädytä sen ostoon.
 
Suomessa ei viime viikonlopun määrää enempää Eurofightereitä tultane ikinä näkemään kerralla jos ei päädytä sen ostoon.

Montako niitä nähtiin, 4+1+1? Ei tuon ylittäminen periaatteessa vaadi kuin yhden merkittävän kv-ilmasotaharjoituksen isännöinnin. Myös Suomea tai Suomen lähialuetta koskettavassa kriisissä täällä nähtäisiin hyvin mahdollisesti Typhooneja - siihen en ota kantaa, olisivatko blue vai red air...
 
Back
Top