Nyt vähän tarkkuutta. Niin, muiden kuin SH ja Eurofighterin asemaan se tuskin vaikuttaa, koska muita koneita ei tuossa enää ollut ehdollakaan. Ne eivät siis ole yhtälössä muuttujia. Lisäksi Super Hornetille avaus on merkittävä, koska sen tuotanto olisi lähivuosina muutoin katkolla ja lopullisesta elinkaaresta on epävarmuutta. Nyt SH:n asema vahvistuu siis muissakin kilpailuissa (Suomen ja Sveitsin lisäksi lienee arabimaissa edelleen mielenkiintoa). Eurofighterin lisäostokset taas ovat jokseenkin odotettuja, koska Saksa operoi konetyypillä jo valmiiksi, mutta ECR-variantti jäänee nyt kehittämättä mikä on sille pienoista takapakkia. Mikäli ECR olisi kehitetty, olisi koko tilaus ollut Typhooneja jolloin Typhoonin asema luonnollisesti vahvistunut vielä enemmän. Niin ei nyt käynyt.
Sensijaan F-35, Greippi tai Rafale eivät lukemani mukaan olleet Saksan kisassa edes mukana. Siksi niiden asema ei muutu mihinkään.
No tosiaankin, ilmaisin itseäni epäselvästi. Mutta tuossahan sinä sanoit, että "Vastaavasti Typhoonin todennäköisesti laskee, kun sen asema ei vahvistunutkaan lisäostosten ja ECR-variantin myötä.". Minun matematiikan taidoilla tässä on ilmoitettu hankittavan kaksi kertaa enemmän Eurofightereita kuin Super Horneteja. Aika erikoinen tulkinta, että koneen alan mittasuhteisiin nähden huomattavat lisäostot vaikuttavat heikentävästi sen tulevaisuudennäkymiin. Tuo pidentää todennäköisyyttä, että yksi pääkäyttäjistä pitää koneet rivissä samoihin aikoihin asti kuin me, tämänhän on meidänkin hankintaorganisaatio todennut. Sen lisäksi jatkokehitykseen saatavat resurssit kasvavat, Airbushan on aiemmin väläyttänyt että Saksan mahdolliset lisähankinnat (aiemman Project Quadrigan lisäksi) sisältävät mm. brittien kehittämän jatkokehitetyn tutkan. Ja joo, ei hankittu ECR:aa, se olikin aika epätoivoinen veto Airbusilta. Growler ja SH on varmasti järkevin valinta noihin rooleihin, eli ELSO-koneeksi ja ydinasetehtäviin.
Viimeksi muokattu: