Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Käyttökustannukset skaalautuvat vain välillisesti konemäärän mukaan. Kustannukset skaalautuvat hyvin lineaarisesti vuosittaisen lentotuntimäärän mukaan liikuttaessa ns. normaalilla tasolla tunteja/runko/vuosi. Vuosittaienen lentotuntimäärä taas skaalautuu hyvin lineaarisesti sen mukaan montako taistelukelpoista ohjaajaa halutaan pitää rivissä, muu henkilöstökin skaalautuu mukana lähes luonnostaan.

Eli muutaman rungo tiputtaminen tai lisääminen kaupassa ei automaattisesti vaikuta vuosittaiseen käyttökuluun, jos Ilmavoimien ambitiotaso ohjaajien määrässä pysyy samana. Samoin edelleen tarvitaan esim. yhtä monta ohjusta yhtä moneen pudotukseen. MLU/vast sitten toisaalta skaalautuvat runkomäärän mukaan.
 
Samaten huoltojärjestelmän ynnä muun infrastruktuurin investointikustannukset pysyvät jokseenkin vakioina, ellei konemäärässä ole jo todella merkittävää eroa. Investointikuluissa ainoa merkittävä säästö vaikka 58 vs 64 hävittäjää on itse koneiden hankintahinta, enkä usko senkään skaalautuvan siten että jokaisella koneella olisi kiinteä könttäsumma ja erotus saataisiin siitä vain yksinkertaisella kertolaskulla. Esmes ohjusmäärä ei välttämättä skaalaudu samassa suhteessa, sillä pienempää määrää koneita voidaan joutua varautua käyttämään aggressiivisemmin. Vastaavasti lentotunteja voi kertya per kone enemmän, kun yritetään saavuttaa sama suorituskyky pienemmällä konemäärällä.

Näistä syistä olisin itse vähän sillä kannalla, että mieluummin täysi satsi rautaa nyt kun saadaan, ja tilpehööriä matkaan sitten matkan varrelta. Vaikuttaa tähän sekin, että ohjuksia saadaan varmasti nopeammalla aikataululla lisää kuin hävittäjiä saataisiin.
 
Horneteihin saatiin aluksi hyvä määrä. 445 AMRAAM:ia ja 480 Sidewinderia. Noin 14 per hävittäjä. Jos suunnilleen samaan suuruusluokkaan päästään niin olen tyytyväinen.

Toisin kuin DX-hankkeessa, tällä kertaa vanhan aseistuksen kierrättämisestä saa onneksi jotakin apua. Joko suoraan seuraajan siiven alle ripustamalla tai siirtämällä ilmatorjunnalle ja vähentämällä sen rahoituspaineita.

Voisikohan tässä muuten olla syy ilmatorjunnan tarjouspyyntöjen viivyttelyyn? Katsotaan ensin HX-hanke loppuun, että mitä materiaalia ilmavoimilta kenties vapautuu, jos vaikkapa Rafalen osakkeet ovat kohonneet.
 
Ja se lisää ei tule enää erillisrahoituksena vaan voit olla varma, että siinä vaiheessa tuupataan maavoimilta hankkeet bussin alle. Koska kun tulevia hallitusneuvotteluja käydään koronan runtelemassa taloudessa, luuletko todellakin että siinä vaiheessa 10 miljardin HX:n ja 1,3 miljardin LV2020:n lisäksi velkaa otettaisiin lisää rahoittamaan jo alkujaan hankkeen poliittista ohjausta vastaan liian pieneksi hankittu ohjusvarasto. Sillä tuossa kohtaa jos jouduttaisiin laittaman vaikkapa aseisiin ylimääräistä vielä 1,5 miljardia esimerkiksi, siinä alkaisi SDP:ssäkin aktivoitumaan tietynlaiset aatokset.
Puhuinko erillisrahoituksesta jotain? En tainnut, joten keksit asioita päästäsi. Harva poliitikko ymmärtää asejärjestelmistä mitään ja pudottamalla niiden määrästä tai tarpeesta osa pois, voidaan pelata hävittäjien määrän petraamiseksi jos se meinaa jäädä alle 60 kpl. Tätä hävittäjämäärää perusteltiin vaivalla ja jopa esittelemällä parvien toimintalogiikkaa julkisesti, mikä oli ennenkuulumatonta täällä. Sitten se ei äkkiä olekkaan niin relevanttia, vaan laatu on kaiken perusta. Tuosta voi vetää johtopäätöksiä kahteen suuntaan: joko hankinnan hintahaarukka oli alunperinkin päin prinkkalaa tai minimi hävittäjämäärän peruste on ollut väärin. Voihan sitten tietysti olla että pv vedättää?

Pitämällä nykyisestä aseistuksesta mahdollisimman hyvin kiinni ja muusta infrasta koulutustarpeen lisäksi, voidaan panostaa nyt siihen mitä ei tulla ostamaan 30 vuoteen: HÄVITTÄJISTÄ! Aseita saa aina helpommin tulevina vuosina kuin uutta hävittäjää. JDAM, JSOW C1, JASSM ja AMRAAM C7 voidaan ylläpitää hyvin todennäköisesti 2030-luvullakin koska ne eivät ole vielä liian vanhoja. Konetyypistä ja tarjouksista sitten riippuu että kuinka monta noista saadaan integroitua järkihintaan. USA käyttää kaikkia noita myös jatkossa eri versioina.

Panostaisin siis nyt ehdottomasti koneisiin, koska aseita jo löytyy ja jättäisin osan uusimmista puikoista 2030-luvulle hankittavaksi. Painotus vaikkapa pitkän matkan ilmataistelu-lyhyen kantaman pommit ja kaukovaikutus, loput myöhemmin. Eikä tarvetta ole hankkia miljardiluokalla lisää jatkossa, vaan 200-300 miljoonaa voisi riittää esimerkiksi uuteen liitopommiin ja stand-off ohjukseen. Jos painotus pitää päättää nyt koneiden ja aseiden välillä, kumman itse valitset?
 
Liittyisikö tähän:

Su-35 kaupat peruttiin keväällä USA:n painostuksesta, eli jotain korvaavaa pitää hommata ja halvalla.
 
Mitä koneita Itävalta ostaa tilalle?

Defenceindustrydaily-sivustolla on mm. lahjusepäilyjä sisältävän Itävallan Eurofighter-tarinan seuranta. Joulukuussa 2018 tilanne oli, että silloisista hallituspuolueista FPÖ halusi vaihtaa Gripeniin ja ÖVP pitäytyä Eurofighterissa. "magitsun" yllä linkittämässä tuoreessa Die Pressen uutisessa (#927) Eurofightereiden dumppaamista kannattava puolustusministeri Klaudia Tanner edustaa nykyisen liittokansleri Sebastian Kurzin ÖVP:tä.

Oma arvaukseni on, että jos Itävalta tosiaan vaihtaa konetta "Gripen-tyyppiseen", Gripenin ohella myös F-16:sta tulee tarjous.

2018
"December 10/18: What will it be? The Austrian government is currently debating the future of the country’s air force. Austrian newspaper Die Presse reports that the coalition government is split over whether to keep its fleet of Eurofighter Tranche 1 Block 5 fighter aircraft or replace them with new Saab Gripen jets. Austria is currently in a legal battle with the Eurofighter consortium, accusing them of fraud and wilful deception in connection with the $2 billion, 12 unit plane order signed in 2003. The conservatives prefer to keep the Eurofighters, whereas the Freedom Party prefers to replace the planes. Die Presse notes that both options would cost about the same, and adds that keeping the jets will also require various upgrades and new weapon systems."

Ylläolevassa lainauksessa mainitussa Die Pressen jutussa kerrotaan (konekäännös):
"The FPÖ wants to buy Saab Gripen instead of the Eurofighter, but the ÖVP brakes. The disagreement in the government delays the decision about the future of airspace surveillance."

"magitsun" linkki (konekäännös):
"Defense Minister Klaudia Tanner (ÖVP) is not a friend of the 15 Eurofighters that are currently securing airspace in Austria. She would like to get rid of the interceptors, reverse the purchase contract and be compensated by the manufacturer Airbus. To do this, however, the republic first has to win a lengthy legal dispute with the group. And prove that the Republic of Airbus was fooled by the purchase. First, it is lengthy and second, it is unlikely."
 
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi vuonna 2020 15 kpl Tranche 1 Eurofighteriä? Käytetty F-16 tai JAS-39C/D ajaisi saman asian halvemmalla. En myöskään näe tuolla kaupalla TURPO-ulottuvuutta.
 
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi vuonna 2020 15 kpl Tranche 1 Eurofighteriä? Käytetty F-16 tai JAS-39C/D ajaisi saman asian halvemmalla. En myöskään näe tuolla kaupalla TURPO-ulottuvuutta.
Joka kauppa on uusi mahdollisuus vetää välistä tietyissä maissa.
Typerähän tuo sinällään on jos ajattelee jatkoa lisäostojen suuntaan. Helposti jää orvoksi eräksi.
 
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi vuonna 2020 15 kpl Tranche 1 Eurofighteriä? Käytetty F-16 tai JAS-39C/D ajaisi saman asian halvemmalla. En myöskään näe tuolla kaupalla TURPO-ulottuvuutta.

Itävallan Euro'fightereissa' ei ole AMRAAMeja, DASSia tai PIRATEa joten jos niistä halutaan hyödyllisiä niin ne pitää päivittää pois itävaltalaisten uniikista Nerf-versiosta. Itse koneiden on parempi sitten olla tosi halpoja, muuten tuossa diilissä ei ole vähintäkään järkeä. Ei niin että se edeltävä Su-35 -tilauskaan vaikutti minkään huolellisen analyysin tulokselta mutta tämä tuntuu vielä käsittämättömämmältä.

Toivottavasti Itävalta kelpuuttaa palmuöljyä maksuksi.
 
Tämä on kyllä huolestuttavaa kun lukee, että käytännössä ilman Kuwaitin ja Qatarin tilausta Typhoonissa ei olisi edelleenkään AESAa.
Siitä tekee mieli tehdä johtopäätöksiä jatkon suhteen.

Sitten vielä noin pienen määrän jakaantuminen eri versioihin. Lähi-itään matkasi Mk 0 -malli, Saksaan tulee paljon Mk 1:stä (vasta päivitettynä, Mk 0:sta) ja Britit kehittelee 2025 paikkeille paremmin F-35 kanssa pelaavaa (myös EW) Mk 2 -tutkaa, johon ei ole tietenkään vielä sitouduttu. Odotetaanko sille höveliä veikkoa nimeltä Suomi maksajaksi?


The kick-start came due to a pressing need to ensure the radar and weapons system would reach the required capability in time for first deliveries in late 2020 to the Kuwaiti Air Force, which became the aircraft’s eighth customer in April 2016 with an order for 28 jets. Importantly, Kuwait was the first Eurofighter operator to order the Captor-E for its aircraft and will be the first to operate with it.
In addition, Qatar ordered 24 Eurofighters in 2017. It too required Captor-E, and despite none of the original European partners having ordered the radar, more vital funding was flowing into the E-Scan project with these new foreign customers.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on kyllä huolestuttavaa kun lukee, että käytännössä ilman Kuwaitin ja Qatarin tilausta Typhoonissa ei olisi edelleenkään AESAa.
Siitä tekee mieli tehdä johtopäätöksiä jatkon suhteen.

Sitten vielä noin pienen määrän jakaantuminen eri versioihin. Lähi-itään matkasi Mk 0 -malli, Saksaan tulee paljon Mk 1:stä (vasta päivitettynä, Mk 0:sta) ja Britit kehittelee 2025 paikkeille paremmin F-35 kanssa pelaavaa (myös EW) Mk 2 -tutkaa, johon ei ole tietenkään vielä sitouduttu. Odotetaanko sille höveliä veikkoa nimeltä Suomi maksajaksi?

Oliko kyseessö ihan hardiksen ero mk1-2 vai softaako siinä tehdään?
 
Joka kauppa on uusi mahdollisuus vetää välistä tietyissä maissa.
Typerähän tuo sinällään on jos ajattelee jatkoa lisäostojen suuntaan. Helposti jää orvoksi eräksi.

Tranche 1 -koneita lienee saatavissa enemmänkin, jos riittää halua hankintaan. Italia on tarjonnut Romaniaan, Bulgariaan ja Kroatiaan, Espanja taas Peruun ja Kolumbiaankin niitä on Airbusin toimesta tyrkytetty.

Suurempi kysymys on, miksi kukaan ostaisi. Mutta kai tuolla ilmataistelutehtäviä hoitaa, vaikka muutoin hieman monotoiminen laite onkin kyseessä?
 
Back
Top