Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Capability-Infographic-v4.jpg

 
Viimeksi muokattu:
Tämän jutun mukaan
"BAE confirms that the ECRS Mk2 sensor has already been offered to Finland as part of a UK-led campaign promoting the Typhoon for its HX fighter requirement "

 
Jos tuo tulee vain RAF:n Tranche 3 koneisiin niin pelkät kehityskustanukset ovat 10.5M$ per kone. Tähän päälle hankintahinta, AMSAR, CECAR/CAESAR teknologiademonstraattorit ja Mk 0 CAPTOR-E kehitys jota myös on maksettu osin brittien kukkarosta... niin on kyllä ihanan kallista, vaikka tuota varmaan ainakin osittain aiotaan hyödyntää myös Tempestissä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuo tulee vain RAF:n Tranche 3 koneisiin niin pelkät kehityskustanukset ovat 10.5M$ per kone. Tähän päälle hankintahinta, AMSAR, CECAR/CAESAR teknologiademonstraattorit ja Mk 0 CAPTOR-E kehitys jota myös on maksettu osin brittien kukkarosta... niin on kyllä ihanan kallista, vaikka tuota varmaan ainakin osittain aiotaan hyödyntää myös Tempestissä.
Osta hyvä veli tyfoon... niin pääset osille (maksajaksi).

Ei saateri, vain tuossa hankkeessa voidaan noin pieni määrä uusia tutkia vetää vielä kolmena eri versiona. Valmista pitäisi olla mk2 osalta vuonna 2025.
 
The Air Force plans to acquire another fifth generation fighter in addition to the Eurofighter
09 Sep 2020 InfoDefensa

"The Spanish Air Force is studying the possibility of replacing its current fleet of F-18 fighter jets, in service at the Zaragoza and Torrejón de Ardoz air bases (Madrid), with a new batch of combat aircraft made up of Eurofighter LTE (Long Term Evolution) and another fifth-generation fighter model.

The Chief of the Air Staff (JEMA), Air General Javier Salto, explains in a recent interview in RED magazine that "the Air Force considers that the best solution to date would be to replace part of the F-18s with Eurofighter's acquisition of the most advanced version (LTE), while for the rest we do not rule out the option of acquiring either more Eurofighter or another 5th generation fighter model".

The EF-18M fleet - Spanish version of the F-18 - is currently composed of 52 fighters. The Ala 12 Torrejón operates about 36 aircraft and the remaining other 16 are in the wing 15 of Zaragoza. These aircraft will be decommissioned around 2030, however, the general emphasizes that the final decision "should not take more than two years."

As published by Infodefensa.com, Airbus has already offered a batch of between 20 and 30 Eurofighter LTEs to replace this entire fleet. If Spain finally committed two models in the race is expected to enter the F-18 Super Hornet from Boeing or the F-35 of Lockheed Martin. The choice of this last model would also open the door to the acquisition of the naval version, the F-35B, the only possible option to replace the Navy Harriers.

Falcon Program
What is clear is the replacement of the F-18s from the Gando air base (Gran Canaria), with more flight hours, acquired second-hand from the US Navy. JEMA points out that "at this time our priority is to guarantee the replacement of the oldest F-18s that we currently have deployed in the Canary Islands. The solution we are considering is the acquisition of new Eurofighters".

And specifically: "With this, we would give continuity to the knowledge acquired with this system and we could take advantage of synergies in the logistics and sustainability fields. All of this, providing support to the national aerospace industry, which we must not forget is a driving force behind the activity. economic in Spain and which represents 80 percent of the defense industry". The program, dubbed the Falcon, involves the purchase of some 20 new Eurofighters for around 2 billion euros. The contract could be signed next year, with the aim that the first planes will be in service from 2025....
 
Kattava juttu ECRS2-tutkasta, jolla on yllättävästi melko vähän tekemistä CAPTOR-E:n ja enemmän Leonardo/Selexin tutkaperheen kanssa. Jon Lake tunnetaan kovana Eurofighter fanina, joten pientä värikynää saattaa olla. Toisaalta on myös pitkän linjan toimittaja jolla on hyvin lähteitä brittiläisissä sotilaspiireissä, joten tuskin ihan puuta heinää kirjoittaa. Nostona pari Suomen hankintaa koskevaa kohtaa.
In recent months, there have been a number of reports that a test version of the radar was being operated in Leonardo’s roof lab at Crewe Toll in Edinburgh, and even that ‘Radar Two’ formed part of the Eurofighter offering to meet the Finnish HX fighter requirement, and had been demonstrated to Finnish personnel.

The new British radar, known as ECRS Mk 2, is designed to ensure that Typhoon will be able to operate in the most challenging contested environments, on its own, and autonomously. The new radar allows potential export customers to operate a single platform Typhoon fleet even in the most challenging contested environments.

BAE Systems’ former Finland Campaign Manager, Wing Commander Anthony ‘Foxy’ Gregory, explained that ECRS Mk 2 “makes the case for Eurofighter in Finland more compelling.”

Gregory says that Finland has “a predominantly defensive posture against adversaries, and is looking to protect a long land border,” making the HX competition “predominantly a high-end air defence type of requirement, albeit operating in a high threat environment, from the point of view of some of the adversary threat systems that might be deployed.” He says that Typhoon offers advantages over the F-35 in speed, range, and reach, with greater autonomy and sovereignty in Mission Data, and enjoys a similar ability to operate and survive in a contested environment.

 
Viimeksi muokattu:
"The UK has long resisted pressure to adopt what was once hoped to be a four-nation AESA programme, insisting that the RAF needed a more advanced radar, which would incorporate extensive electronic attack (EA) and electronic warfare (EW) capabilities."

Tarkoittaneeko, että myös Gripukalla saattaa olla turhan vaatimaton tutka? Siihen ei Selex tuskin ole EW:tä ynnännyt vaan on mallia karvalakki.

"This led to a divergence of AESA radar development for the Eurofighter."

Tämä on puolestaan EF:n perisynti. Saksan vanhat EW DASSit ja Itävallan hylättävät tranche 1:t etunenässä.
"The resulting Captor-E was a minimum change version of the M-Scan Captor radar"

Eurofighterin osto olisi siis tutkien selvän eron perusteella merkittävämpi "Buy UK" -valinta kuin aiemmin olisi saattanut luulla. Eurofighter ei siis ole ihan niin paljoa pro-Saksa valinta vaikka heidän koneita on nähty eniten Suomessa myynninedistyksessä.
 
Viimeksi muokattu:
"The UK has long resisted pressure to adopt what was once hoped to be a four-nation AESA programme, insisting that the RAF needed a more advanced radar, which would incorporate extensive electronic attack (EA) and electronic warfare (EW) capabilities."

Tarkoittaneeko, että myös Gripukalla saattaa olla turhan vaatimaton tutka? Siihen ei Selex tuskin ole EW:tä ynnännyt vaan on mallia karvalakki.

Olen ymmärtänyt että Gripenin tutkassa back endistä ja ohjelmistosta vastaa Saab kun taas Selex toimitti antenniosan, joten mitä EW/EA-ominaisuuksia siinä on riippunee Saabista. Mutta tuosta jutusta saa sen kuvan, että tutkan EA-ominaisuudet pohjaavat uusiin laajemman kaistan (GaN) T/R-moduuleihin joita vanhemmassa ES-05:ssä ei ole.

Sitä on spekuloitu että oliko sattumaa, että RAF tiukensi suorituskykyvaatimuksiaan mm. tutkan EW/EA-kykyjen suhteen samoihin aikoihin kun se oli alkanut saada tietoa F-35:stä.
 
Viimeksi muokattu:
Kattava juttu ECRS2-tutkasta, jolla on yllättävästi melko vähän tekemistä CAPTOR-E:n ja enemmän Leonardo/Selexin tutkaperheen kanssa. Jon Lake tunnetaan kovana Eurofighter fanina, joten pientä värikynää saattaa olla. Toisaalta on myös pitkän linjan toimittaja jolla on hyvin lähteitä brittiläisissä sotilaspiireissä, joten tuskin ihan puuta heinää kirjoittaa. Nostona pari Suomen hankintaa koskevaa kohtaa.




Hienoa, että tällaisia päivityksiä tulee ja ne tekevät kisasta entistä tiukemman ja me saamme sitten parhaan mahdollisen hävittäjän.
 
Tarkoittaneeko, että myös Gripukalla saattaa olla turhan vaatimaton tutka? Siihen ei Selex tuskin ole EW:tä ynnännyt vaan on mallia karvalakki.

Eikö Gripenillä ole tämä EAJP tutkan lisäksi tarjolla?
 
Hienoa, että tällaisia päivityksiä tulee ja ne tekevät kisasta entistä tiukemman ja me saamme sitten parhaan mahdollisen hävittäjän.
Onkohan Typhoonin etu todella tarjota tutkaa, jolla olisi IOC - jos luoja suo - vasta 2025 ja tulossa näillä näkymin hurjaan 40 kappaleeseen RAF:n Tranche 3 Typhoonia?
Ettei vain olisi pitkätukka haussa jymäytettäväksi kuten Kuwait/Qatar kohdalla.
The initial plan is for all 40 of the UK’s Tranche 3 aircraft to be equipped with ECRS Mk.2, though there is an option to re-equip Tranche 2 Typhoons as well. Both Tranche 2 and Tranche 3 aircraft have the necessary pre-mods to allow an ECRS Mk 2 retrofit, but that decision does not need to be made yet.

The new radar is also being offered to export customers, including Finland - where the Typhoon offer is based on alignment with the RAF aircraft standard, including Radar 2.
 
Onkohan Typhoonin etu todella tarjota tutkaa, jolla olisi IOC - jos luoja suo - vasta 2025 ja tulossa näillä näkymin hurjaan 40 kappaleeseen RAF:n Tranche 3 Typhoonia?
Ettei vain olisi pitkätukka haussa jymäytettäväksi kuten Kuwait/Qatar kohdalla.
Toisaalta onhan se hyvä, että meille tarjotaan ratkaisu, jolla voidaan sitten operoida kiistetyssä ilmatilassa Suhoita ja S-XXX - järjestelmiä vastaan. Jos valinta osuu Typhooniin, niin tuohan antaa meille enemmän liikkumatilaa sen suhteen kuinka taistelemme venäläisiä vastaan.
 
EVALUATING THE EXPORT MARKET
While discussions with existing customers on augmenting their respective fleets continue, we have also successfully completed flight evaluations in Finland and Switzerland.These trials confirmed Typhoon’s strength from a capability point of view, and both of these potential customers have noted the comparatively small support foot-print directly contributing to more affordable operating cost.
Mikäli tämä pitää paikkaansa, niin Typhoon voikin kiivetä mustana hevosena voittajan paikalle, jos operointikustannukset ovat alhaisemmat.
 

Mikäli tämä pitää paikkaansa, niin Typhoon voikin kiivetä mustana hevosena voittajan paikalle, jos operointikustannukset ovat alhaisemmat.
Itse asiassa veikkaan, että tämä on lähinnä piiloviittaus niihin Globemastereihin, jotka rahtasivat suuren määrän laitteistoa Pirkkalaan, ja sillä kuormalla aikaansaatuun lentosuoritteeseen. ; )

(Mutta onhan EF aika mainio peli monelta osin, Falklandin saarilla päivystäviin koneisiin tehtiin kuulemma moottorinvaihto yhden kerran harjoituksen vuoksi, koska niitä ei yleensä keskimäärin tarvitse ollenkaan vaihtaa eikä ottaa irti kesken käyttöjakson.)
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa veikkaan, että tämä on lähinnä piiloviittaus niihin Globemastereihin, jotka rahtasivat suuren määrän laitteistoa Pirkkalaan, ja sillä kuormalla aikaansaatuun lentosuoritteeseen. ; )

(Mutta onhan EF aika mainio peli monelta osin, Falklandin saarilla päivystäviin koneisiin tehtiin kuulemma moottorinvaihto yhden kerran harjoituksen vuoksi, koska niitä ei yleensä keskimäärin tarvitse ollenkaan vaihtaa eikä ottaa irti kesken käyttöjakson.)
Ja itse olen tyytyväinen, jos ensi vuonna paksujen puuovien takaa astuu esiin Marin sanoen, että seuraava ilmavoimien kalusto on esim. 61 Typhoonia.
 
Sveitsin vertailussa Eurofighter ei pärjännyt kovin hyvin huoltorasitteen suhteen, mutta toisaalta siellä ollut versio oli raakile monessa suhteessa.

Viime vuosina hommat näyttävät menneen paremmin, ja RAF on sanonut että koneen lentotuntihinta vastaa F-16:sta. Yleisesti konetta voinee pitää samankaltaisena huoltorakenteen suhteen kuin Rafalea, vaikka toinen onkin tukialuskone. Kaikkien eurocanardien vaatimusmäärittelyt ovat olleet melko samanlaisia näiltä osin.

Käyttöastekin on RAF:lla ollut korkea, joillain muilla käyttäjämailla ei sitten niinkään. Briteissä on selkeästi tehty jotain oikein.
 
Tanska:

Furthermore, the Eurofighter has higher maintenance costs per flight hour than the Joint Strike Fighter and the Super Hornet. The procurement price per aircraft is the highest for the Eurofighter.

Life-Cycle-Costs.png
 
Back
Top