Eurofighter Typhoon

Hmm, olikohan tuo se sama evaluaatio, missä pyydettiin esimerkiksi varta vasten kaksipaikkaista SH:ta myyjän ehdotuksista huolimatta, ja sitten valitettiin, että toisen heittoistuimen huolto on kovin kallista, ja missä yhden koneen polttoainekulut arvioitiin alimman löydetyn numeroarvon mukaisesti eikä esim ainoan silloisen käyttäjän oman arvion mukaisena. EF-konsortio ei viitsinyt edes valittaa aiheesta, oli ehkä kumppaneilla liikaa omia lehmiä ojassa.
 
Itse asiassa veikkaan, että tämä on lähinnä piiloviittaus niihin Globemastereihin, jotka rahtasivat suuren määrän laitteistoa Pirkkalaan, ja sillä kuormalla aikaansaatuun lentosuoritteeseen. ; )
Onko nämä Deloitten auditoimia juttuja? Tanskan kisa taisi olla.
 
Auditointi kertoo siitä, että asia on auditoitu auditointitilauksessa olleiden määreiden mukaisesti. Onko tämän auditoinnin tarkkaan sisältöön ja metriikkaan olemassa julkinen kuvaus? Yleensä auditointi rajoittuu siihen, nojaako prosessi johonkin tiettyyn tilaajan ilmoittamaan standardiin. Kaikki sen ulkopuoliset asiat jäävät auditoinnin ulkopuolelle. Omassa työssäni mm. etsin aukkoja auditoinneista, niitä löytyy. Kaikki on kiinni kysymyksenasettelusta.

En nyt erehtyisi nojaamaan Tanskan hankintaan ollenkaan, mutta muut saavat toki jos haluavat. Tanska ei voinut JSF-konsortion jäsenenä jättäytyä hankinnan ulkopuolelle, minkä geopolitiikasta kiinnostuneet voivat todeta melko helposti. Koska Tanskalla ei ole ollut plakkarissaan itsenäistä sotilaallista menestystä noin 170 vuoteen, se tietää olevansa täysin riippuvainen liittolaisista, joten hankinnan tuottamalla suorituskyvyllä ei ole niin paljoa väliä kuin esim Suomelle.
 
Auditointi kertoo siitä, että asia on auditoitu auditointitilauksessa olleiden määreiden mukaisesti. Onko tämän auditoinnin tarkkaan sisältöön ja metriikkaan olemassa julkinen kuvaus? Yleensä auditointi rajoittuu siihen, nojaako prosessi johonkin tiettyyn tilaajan ilmoittamaan standardiin. Kaikki sen ulkopuoliset asiat jäävät auditoinnin ulkopuolelle. Omassa työssäni mm. etsin aukkoja auditoinneista, niitä löytyy. Kaikki on kiinni kysymyksenasettelusta.

En nyt erehtyisi nojaamaan Tanskan hankintaan ollenkaan, mutta muut saavat toki jos haluavat. Tanska ei voinut JSF-konsortion jäsenenä jättäytyä hankinnan ulkopuolelle, minkä geopolitiikasta kiinnostuneet voivat todeta melko helposti. Koska Tanskalla ei ole ollut plakkarissaan itsenäistä sotilaallista menestystä noin 170 vuoteen, se tietää olevansa täysin riippuvainen liittolaisista, joten hankinnan tuottamalla suorituskyvyllä ei ole niin paljoa väliä kuin esim Suomelle.
The F-35 was “the best in all our seven evaluation criteria,” including both capability and cost factors, Belgian Defence Minister Steven Vandeput said Thursday
 
Hmm, olikohan tuo se sama evaluaatio, missä pyydettiin esimerkiksi varta vasten kaksipaikkaista SH:ta myyjän ehdotuksista huolimatta, ja sitten valitettiin, että toisen heittoistuimen huolto on kovin kallista, ja missä yhden koneen polttoainekulut arvioitiin alimman löydetyn numeroarvon mukaisesti eikä esim ainoan silloisen käyttäjän oman arvion mukaisena. EF-konsortio ei viitsinyt edes valittaa aiheesta, oli ehkä kumppaneilla liikaa omia lehmiä ojassa.

Tanskan kisassa oli erittäin selkeästi sabotoitu Super Hornettia erinäisillä kikoilla jottei se vain näytä liian halvalta ja näinollen poliitikoille houkuttelevalta. Tosin en tiedä oliko niillä loppupeleissä kauheasti merkitystä, koska Tanskan kustannuslaskelmat F-35:n suhteen pohjautuivat oletukseen että koneen huoltojärjestelmä tuottaa erittäin suuria säästöjä perinteiseen verrattuna. Suomen kannalta ei ole paljoa merkitystä toimiiko tämä järjestelmä mainostetusti vai ei.

Eurofighterin ylläpito on tiedetty varsin kalliiksi (tuntuu olevan näille eurolaitteille aika yleinen teema). Tosin sielläkin on viime vuosina ollut ohjelma käyttökulujen vähentämiseksi ja muistaakseni väitettiin että huoltokustannuksia on saatu pudotettua kolmanneksella. Tästäkään varsin yleisluontoisesta väitteestä ei ole sen tarkempia tietoja.
 
Tanskan kisassa oli erittäin selkeästi sabotoitu Super Hornettia erinäisillä kikoilla jottei se vain näytä liian halvalta ja näinollen poliitikoille houkuttelevalta. Tosin en tiedä oliko niillä loppupeleissä kauheasti merkitystä, koska Tanskan kustannuslaskelmat F-35:n suhteen pohjautuivat oletukseen että koneen huoltojärjestelmä tuottaa erittäin suuria säästöjä perinteiseen verrattuna. Suomen kannalta ei ole paljoa merkitystä toimiiko tämä järjestelmä mainostetusti vai ei.

Eurofighterin ylläpito on tiedetty varsin kalliiksi (tuntuu olevan näille eurolaitteille aika yleinen teema). Tosin sielläkin on viime vuosina ollut ohjelma käyttökulujen vähentämiseksi ja muistaakseni väitettiin että huoltokustannuksia on saatu pudotettua kolmanneksella. Tästäkään varsin yleisluontoisesta väitteestä ei ole sen tarkempia tietoja.

Mitä nämä Super Hornetia koskevat sabotoinnit olivat? Varmaan muutakin kuin pelkän F-mallin hankinta, koska kustannusero E:n ja F:n välillä lienee marginaalinen.
 
Loppujen Hornetien korvaaminen on vielä auki.
Itse veikkaan, että poliittisista syistä Espanja päätyy Typhooniin noiden kohdalla. Espanjalla on huomattava osa Typhoonin valmistuksesta, niin näin voi pönkittää kotimaista teollisuutta ja elvyttää taloutta koronan jälkeisenä aikana. Helpointa myydä idea politiikoille, että korvataan Hornetit Typhoonilla.

Ja sitten se pieni määrä Harriereitä, mitä Espanjan laivastolla on, korvataan F-35B:llä.
 
Itse veikkaan, että poliittisista syistä Espanja päätyy Typhooniin noiden kohdalla. Espanjalla on huomattava osa Typhoonin valmistuksesta, niin näin voi pönkittää kotimaista teollisuutta
Samasta syystähän Ranskassa on Rafale, Ruotsissa Gripen ja Eurofighter-kuvion eurooppalaiset valtiot ovat projektissaan mukana. Koska saavat koneiden lisäksi myös paljon työpaikkoja ja alan osaamista.
 
Back
Top