Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
5,5 miljardia euroa 33 Typhoonista. Kuulostaa jo kohtuulliselta hinnalta.

145 miljoonaa per kone (jos hinta on 38 koneelle). Ei minusta kohtuullista. Korvaavat alkupään koneet, eli huolto- ja tukeutumismateriaalia ostetaan varmaan varsin rajallisesti. Aseita Eurofighter GmbH tuskin toimittaa lainkaan.

Tuohon hintaan Suomella ei ole ikinä varaa. 64 konetta menisi jo yli yhdeksän miljardin euron ja siihen sitten päälle kaikki mitä Saksan kaupasta puuttuu.

Game Over.

Ja jos se 5,5 miljardia olisi 33 koneelle, niin kappalehinta olisi 167 miljoonaa euroa. 64 konetta kiipeäisi 10,7 miljardiin. Siihen päälle kaikki Saksan kaupasta puuttuva, niin ei 12 riitä, hyvä jos 13.
 
145 miljoonaa per kone (jos hinta on 38 koneelle). Ei minusta kohtuullista. Korvaavat alkupään koneet, eli huolto- ja tukeutumismateriaalia ostetaan varmaan varsin rajallisesti. Aseita Eurofighter GmbH tuskin toimittaa lainkaan.

Tuohon hintaan Suomella ei ole ikinä varaa. 64 konetta menisi jo yli yhdeksän miljardin euron ja siihen sitten päälle kaikki mitä Saksan kaupasta puuttuu.

Game Over.

Ja jos se 5,5 miljardia olisi 33 koneelle, niin kappalehinta olisi 167 miljoonaa euroa. 64 konetta kiipeäisi 10,7 miljardiin. Siihen päälle kaikki Saksan kaupasta puuttuva, niin ei 12 riitä, hyvä jos 13.
Hyvä huomio. Jos tuosta puuttuu aseet ja huolto - ja tukeutumismateriaalia, niin tuohan nostaa jo hintaa meidän hankinnassa ihan hirvittävästi. Typhoonin yksikköhinta taisi olla 90 miljoonaa euroa, ja aseisiin, huolto - ja tukeutumisjärjestelmiin ja koulutukseen menisi puolet hankinnan hinnasta, tarkottaisi se sitä, että meidän kymppimiljardi riittäisi 55 Typhooniin.

55 Typhoonilla jotenkuten varmaankin pärjättäisiin.
 
Hyvä huomio. Jos tuosta puuttuu aseet ja huolto - ja tukeutumismateriaalia, niin tuohan nostaa jo hintaa meidän hankinnassa ihan hirvittävästi. Typhoonin yksikköhinta taisi olla 90 miljoonaa euroa, ja aseisiin, huolto - ja tukeutumisjärjestelmiin ja koulutukseen menisi puolet hankinnan hinnasta, tarkottaisi se sitä, että meidän kymppimiljardi riittäisi 55 Typhooniin.

55 Typhoonilla jotenkuten varmaankin pärjättäisiin.

90 miljoonaa on ollut Wikipediassa iät ja ajat. Sillä ei välttämättä ole hirveästi tekemistä uusimpien versioiden kanssa...
 
Hyvä huomio. Saattaa hinta olla sadasta miljoonastakin ylitse. :eek:

Sinänsä aika mitäänsanomattomia nämä hintakeskustelut, kuten monesti on aiemminkin todettu. Ei tiedetä sisältöjä, ei tiedetä myyjän halua säätää hintaa asiakkaan maksuvaran mukaan, ei tiedetä katteen jakautumista eri momenttien välillä (NH90 taisi lähteä tehtaalta nollakatteella tai persnetolla, mutta varaosat onkin sitten hinnoiteltu "voitollisiksi")...

Mutta arvaukseni on, että Typhoonin AESA-tutka ei tule koneen nokkaan ilmaiseksi. Joku maksaa laskun.
 
Toisaalta voi olla optimisti ja uuden Typhoonin yksikköhinta on edelleen vain n. 100Me ja loppuosa tilauksesta käsittää nimenomaan tutkan ym kehityksen, joita ei tarvitse jatkotilauksille jyvittää. HX:ssä tämä ei taida auttaa, koska saksalaisille tulossa eri tutka kuin HX:ssä on tarjolla (toki lopullista tarjousta ei ole vielä edes pyydetty).
 
Mikään kone ei varmasti tule maksamaan hankinnassa meille alle 100 miljoonaa moottoreineen kaikkineen. Hinta tietysti riippuu siitä että mitä ostamme mukaan ja BAE:n ECRS Mk 2 on aivan high techiä joten lisää hintaa tuohon Mk 1verrattuna, jossa ei ilmeisesti ole ELSO-moodia.
 
90 miljoonaa on ollut Wikipediassa iät ja ajat. Sillä ei välttämättä ole hirveästi tekemistä uusimpien versioiden kanssa...
Puranen on kommentoinu että kaikki ensimmäisen tarjouskierrokseen hinnat meni selvästi yli tuon maagisen 10 miljardin.
Pieni korjaus tuohonProject Quadriga sisältää 38 konetta ja hinta 5.4 miljardia ekee (tranche 4sia) - vaikka tolla ei ole käytännössä merkitystä kappalehintaan

Tämän lisäksi linjalla tornadojen korvaus 55 EF + 30 Super Hornetteja (johon en usko saksan helposti taipuvan - helpompi tehdä toi ydinase juttu ranskan Rafalen kanssa jos nurkkaan ajetaan)

Haastena on oikeesti toi lopullinen hinta - kun loppuhinta tuo 10 tasaraha, niin ulkomaiset arvoijat uskovat koneiden loppumääräksi olevan 36-40 kpl Oli mitä laatua tahansa).. ;(
sääli jos tohon joudutaan ettei voida napata muutama saksalaisen vanhan EFn jonka sisäkalut voitais modernisoida - mutta taitaa rungot tunnit olla täynnä.

Loppujen lopuksi toivon että saksa näyttää suomelle mallin jolla mennään ja saadaan hinta alas.
 
Käytettyjen ja puoliksi loppuun ajettujen Eurofighterin raatojen kanssa saisi kyllä valtioneuvoston orkesteri soittaa reippaan jenkan kusessa ollaan. Tuollainen ei ole ratkaisu kuin ehkä jollekin herran kukkarossa elävälle pikkumaalle, joka tarvitsee tusinan hävittäjää lähinnä tunnistuslentotehtäviin. Eurofighterin päivittäminen jälkeenpäin on ollut vähän sellaista komiten suunnitteleman hevosen kanssa laukkaamista ja jotkut 20 vuotta vanhat Tranche 1 Eurofighterit ovat melkeinpä ongelmajätettä. Jopa Itävalta, tuo keski-Euroopan Kanada, haluaa omistaan eroon.

Euroopassa ei oikein ole järkeviä käytettyjen koneiden markkinoita, kuin muutamalle pienasiakkaalle C-Gripeneitä juurikin em. tehtävään, ja jonkin verran F-16 -kalustoa peruskorjattavaksi (nekin kaupat alkaa olla tehty; ylijäämänä ei F-16:tta enää paljoa ole Euroopassa siten, että lentotunteja olisi jäljellä ja Ruotsikin varmasti mieluiten kauppaa Greippi E:tä, vaikka C:tä onkin naftaliinissa. Ehkä Belgiassa olisi vielä runkoja koipussitettuna?). Sekin on oikeastaan aika kallis ratkaisu jolla ei saada suorituskykyä kovin pitkälle tulevaisuuteen, mutta jollain Romanian tai Bulgarian kaltaisella maalla ei ole yksinkertaisesti pääomia muuhun ja modernisoitu F-16 MLU on kuitenkin melkonen loikka jostain MiG-21:n evomallista tai vähänlaisesti päivitetystä MiG-29:stä. Samaten Mirage 2000:t alkaa olla ajettu loppuun, Horneteista nyt puhumattakaan. USA:ssa toki olisi F-16:tta Mojavessa, mutta lämäri varmaankin tarjoaa halpamarkkinoillle uustuotantona F-16V:tä ensisijassa.

Eli joo, jättäsin ihan suosiolla ne ajatuksen käytetyistä hävittäjistä sikseen. Ei ole juuri toivoa saada niitä 60 kappaletta ja vieläpä sellaista mallia, jolla olisi 30 vuoden elinkaari.
 
Loppujen lopuksi toivon että saksa näyttää suomelle mallin jolla mennään ja saadaan hinta alas.
Jää sitten tähän Quadriga-tilaukseen (eli Tranche 1:sten korvaukseen uudemmilla). Sillä Super Hornet/Growler/Typhoon-tilaus, jolla korvataan Tornadot on tulossa AKK:n mukaan poliittiseen päätöksentekoon vasta istuntokaudella 2022-2023. Eli siitä ei ole mitään lopullista hajua vielä ensi vuoden lopulla kuin HX:stä on päätettävä.

Ylipäänsä BAE tarjoaa brittivarianttia Typhoonista, joten on katseltava/arvioitava enemmän miltä niiden varustus, erityisesti Mk 2 tutka näyttää ja maksaa. Ovatko itse yhtä kovia ostamaan ja pitämään kuin puhumaan?
 
Käytettyjen ja puoliksi loppuun ajettujen Eurofighterin raatojen kanssa saisi kyllä valtioneuvoston orkesteri soittaa reippaan jenkan kusessa ollaan. Tuollainen ei ole ratkaisu kuin ehkä jollekin herran kukkarossa elävälle pikkumaalle, joka tarvitsee tusinan hävittäjää lähinnä tunnistuslentotehtäviin. Eurofighterin päivittäminen jälkeenpäin on ollut vähän sellaista komiten suunnitteleman hevosen kanssa laukkaamista ja jotkut 20 vuotta vanhat Tranche 1 Eurofighterit ovat melkeinpä ongelmajätettä. Jopa Itävalta, tuo keski-Euroopan Kanada, haluaa omistaan eroon.

Euroopassa ei oikein ole järkeviä käytettyjen koneiden markkinoita, kuin muutamalle pienasiakkaalle C-Gripeneitä juurikin em. tehtävään, ja jonkin verran F-16 -kalustoa peruskorjattavaksi (nekin kaupat alkaa olla tehty; ylijäämänä ei F-16:tta enää paljoa ole Euroopassa siten, että lentotunteja olisi jäljellä ja Ruotsikin varmasti mieluiten kauppaa Greippi E:tä, vaikka C:tä onkin naftaliinissa. Ehkä Belgiassa olisi vielä runkoja koipussitettuna?). Sekin on oikeastaan aika kallis ratkaisu jolla ei saada suorituskykyä kovin pitkälle tulevaisuuteen, mutta jollain Romanian tai Bulgarian kaltaisella maalla ei ole yksinkertaisesti pääomia muuhun ja modernisoitu F-16 MLU on kuitenkin melkonen loikka jostain MiG-21:n evomallista tai vähänlaisesti päivitetystä MiG-29:stä. Samaten Mirage 2000:t alkaa olla ajettu loppuun, Horneteista nyt puhumattakaan. USA:ssa toki olisi F-16:tta Mojavessa, mutta lämäri varmaankin tarjoaa halpamarkkinoillle uustuotantona F-16V:tä ensisijassa.

Eli joo, jättäsin ihan suosiolla ne ajatuksen käytetyistä hävittäjistä sikseen. Ei ole juuri toivoa saada niitä 60 kappaletta ja vieläpä sellaista mallia, jolla olisi 30 vuoden elinkaari.

Hankintahan voisi olla sekahankinta uusien ja käytettyjen välillä. Espanjahan operoi tämäntyyppistä Hornet-fliittiä, suurin osa uutena toimitettuja ja siinä rinnalla jokunen kymmenen Boneyardilta pelastettua alkupään tuotantosarjojen konetta.

@fulcrum taisi joskus pyöritellä mallia, jossa Typhoonin partnerivaltiot innostuisivat tekohengittämään tuotantolinjaa tukiostoilla ja poistoon menisi muutakin kuin aneemista Tranche 1:tä. No, toteuma näyttää olevan jotakin muuta. Eikä varmaan Ranskallakaan ole hirveitä Rafalen poistopaineita, vaikka Kreikalle kaupataankin jokunen käytetty kone uusien ohessa.

Gripeneitähän varmaan olisi saatavilla, mutta eroavaisuudet ovat niin suuret E/F:ään nähden, että siinä mentäisiin sitten kahden konetyypin malliin. Muutenkin C/D Greippi lienee selkeästi aneemisempi kuin T2 Typhoonit.
 
Mutta käytettyä (päivitettyä) Rafalea näyttää olevan tarjolla. Samoin SH:ta voisi saada Block III päivitettynä USA:stä, jos vain myyjällä olisi halua.

40 uutta ja 20 käytettyä :unsure: . Uusille koneille luvataan enemmän tunteja kuin HN:lle, joten sama 30v käyty voisi onnistua...
 
Ei varmasti mikään paras kombo, mutta parempi kun yksi laivue vähemmän. Positiivisena puolena olisi päivityksien tekeminen suomessa jolloin oma teollisuus pääsis hyvin sisälle noihin koneisiin.
Samalla on hyvä nostaa tietoisuuteen että vain kahdella nykyisellä toimittajalla on osaamista suomen ilmavoimien/patrian kanssa toimimisella - Boeing ja BAES..
 
Back
Top