Käytettyjen ja puoliksi loppuun ajettujen Eurofighterin raatojen kanssa saisi kyllä valtioneuvoston orkesteri soittaa reippaan jenkan kusessa ollaan. Tuollainen ei ole ratkaisu kuin ehkä jollekin herran kukkarossa elävälle pikkumaalle, joka tarvitsee tusinan hävittäjää lähinnä tunnistuslentotehtäviin. Eurofighterin päivittäminen jälkeenpäin on ollut vähän sellaista komiten suunnitteleman hevosen kanssa laukkaamista ja jotkut 20 vuotta vanhat Tranche 1 Eurofighterit ovat melkeinpä ongelmajätettä. Jopa Itävalta, tuo keski-Euroopan Kanada, haluaa omistaan eroon.
Euroopassa ei oikein ole järkeviä käytettyjen koneiden markkinoita, kuin muutamalle pienasiakkaalle C-Gripeneitä juurikin em. tehtävään, ja jonkin verran F-16 -kalustoa peruskorjattavaksi (nekin kaupat alkaa olla tehty; ylijäämänä ei F-16:tta enää paljoa ole Euroopassa siten, että lentotunteja olisi jäljellä ja Ruotsikin varmasti mieluiten kauppaa Greippi E:tä, vaikka C:tä onkin naftaliinissa. Ehkä Belgiassa olisi vielä runkoja koipussitettuna?). Sekin on oikeastaan aika kallis ratkaisu jolla ei saada suorituskykyä kovin pitkälle tulevaisuuteen, mutta jollain Romanian tai Bulgarian kaltaisella maalla ei ole yksinkertaisesti pääomia muuhun ja modernisoitu F-16 MLU on kuitenkin melkonen loikka jostain MiG-21:n evomallista tai vähänlaisesti päivitetystä MiG-29:stä. Samaten Mirage 2000:t alkaa olla ajettu loppuun, Horneteista nyt puhumattakaan. USA:ssa toki olisi F-16:tta Mojavessa, mutta lämäri varmaankin tarjoaa halpamarkkinoillle uustuotantona F-16V:tä ensisijassa.
Eli joo, jättäsin ihan suosiolla ne ajatuksen käytetyistä hävittäjistä sikseen. Ei ole juuri toivoa saada niitä 60 kappaletta ja vieläpä sellaista mallia, jolla olisi 30 vuoden elinkaari.