Eurofighter Typhoon

Ja sinä et ole ymmärtänyt että toisella on ehkä eri resurssit?

Siinäkin maassa lasketaan dollareita - fighter gap ei ole mitään sanahelinää. USMC on kategorisesti kieltäytynyt Super Hornetin hankinnoista, vaikka Hornet-materiaalia vapautuu kaiken aikaa. Eikä nyt ole kyse F-35B:stä tinkimisestä Super Hornetin hyväksi, sillä USMC:n on "pakko" ostaa jotakin "perinteistä" hävittäjää operoitavaksi laivaston lentotukialuksilta. Tähänkin rooliin on silti valittu F-35C eikä suinkaan Super Hornet.

Myös Australia on korvaamassa Hornetinsa F-35:llä, vaikka käytössä oli ennestäänkin Super Horneteja ja Growlereita. Olisi ollut helppo laajentaa siihen suuntaan, jos se olisi niin taloudellista kuin väitetään. Lisäksi Espanja on väitetysti kiinnostunut korvaamaan Hornetinsa F-35:llä.
 
Siinäkin maassa lasketaan dollareita - fighter gap ei ole mitään sanahelinää. USMC on kategorisesti kieltäytynyt Super Hornetin hankinnoista, vaikka Hornet-materiaalia vapautuu kaiken aikaa. Eikä nyt ole kyse F-35B:stä tinkimisestä Super Hornetin hyväksi, sillä USMC:n on "pakko" ostaa jotakin "perinteistä" hävittäjää operoitavaksi laivaston lentotukialuksilta. Tähänkin rooliin on silti valittu F-35C eikä suinkaan Super Hornet.
USMC on pienentämässä F-35 laivueitten kokoa 10 koneeseen. Mahdollisesti jo ensi kuussa ilmoitetaan F-35 koneitten tilausten vähentämisestä.
 
Jos katsoo mitä USN on tehnyt, niin F-35 on jäämässä aika marginaaliseen rooliin ja SH muodostaa NAVAIR:n rungon pitkälle tulevaisuuteen, alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen. Super Hornetin hankinnan piti alunperin päättyä vuonna 2015.
 
Siinäkin maassa lasketaan dollareita - fighter gap ei ole mitään sanahelinää. USMC on kategorisesti kieltäytynyt Super Hornetin hankinnoista, vaikka Hornet-materiaalia vapautuu kaiken aikaa. Eikä nyt ole kyse F-35B:stä tinkimisestä Super Hornetin hyväksi, sillä USMC:n on "pakko" ostaa jotakin "perinteistä" hävittäjää operoitavaksi laivaston lentotukialuksilta. Tähänkin rooliin on silti valittu F-35C eikä suinkaan Super Hornet.

Myös Australia on korvaamassa Hornetinsa F-35:llä, vaikka käytössä oli ennestäänkin Super Horneteja ja Growlereita. Olisi ollut helppo laajentaa siihen suuntaan, jos se olisi niin taloudellista kuin väitetään. Lisäksi Espanja on väitetysti kiinnostunut korvaamaan Hornetinsa F-35:llä.
Espanja on kyllä ostamassa eurofighteriä viimeisimmän tiedon mukaan, mitään ei kai vielä ole päätetty.
 
Espanja on kyllä ostamassa eurofighteriä viimeisimmän tiedon mukaan, mitään ei kai vielä ole päätetty.
Lentotukialuksen (siis USMC tapainen Amphibious Assault Ship https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_amphibious_assault_ship_Juan_Carlos_I) Harrier-koneita ei sitten voi korvata Eurofighterilla. F-35B on siltä osin selviö.
Typhoonia toki tulee ainakin osan Horneteja tilalle.
Aika jännä, että vasta nyt saavat riviin AESA-koneita 20 kpl (Project Halcon, Kanarialle). On Typhoon hidastellut sen osalta. https://www.thedrive.com/the-war-zo...s-to-replace-aging-f-a-18-hornet-fighter-jets

Joten Espanja ostanee molempia tai sitten Juan Carloksesta tulee pian melko nolo helikopteritukialus. Ongelmallisinta on, että Harriereja on vain 13, joten noin pieni erä uutta kallista on kuin hampaita vetäisi.
On the other hand, if Spain decides to replace the Navy’s EAV-8B+ Matador II short take-off and vertical landing (STOVL) jets — equivalent to the U.S. Marine Corps’ AV-8B+ Harrier II — the only option would be the F-35B Joint Strike Fighter. This would be able to operate from the deck of the Spanish Navy’s amphibious assault ship Juan Carlos I. The high cost of replacing such a small force of just 13 jets might prove prohibitive, but it will have to be addressed before the Matador II is retired from around 2030 to 2034.
 
Viimeksi muokattu:
Jaaha..pikkuhiljaa on aika lyödä panokset pöytään

Ylen aamussa perjantaina (29.1/6.39) oli hyvä päivitys missä mennään


Mukana Ylen toimittaja Timo Keränen, Lauri Puranen sekä Charlie Salonius-Pasternak (ulkopoliittinen instituutti)

Keränen esitteli omat kolme todennäköistä vaihtoehtoa, F-35, EF ja Gripen. SH ja Rafale jäi ulos.

Puranen ei kertonut mitään muuta, kun 10mrd on nyt 9+1mrd josta 9 on koneille ja 1 infran muuttamiseen

Charlie puolestaan totesi, valinnan tärkeyden ulko-/turvallisuus-/puolustuspoliittisen linjauksen mukaan. (Muistetaan USA:n tahtotilaa EUn nykyistä suuremman roolin EU alueiden puolustuksessa)

No, oma mielipiteenä voin sanoa, että kannattaa seurata rahaa - toiset koneista ovat investointeja toiset sijoituksia.

Eräs asia, josta en ole kenenkään kuullut sanovan mitään - mitä tapahtuu, kun sitovat tarjoukset on jätetty huhtikuun lopussa sisään? Onko salassapito (hiljaisuus) silloin vielä voimassa kunnes voittaja valitaan - vai alkaako hillittömät lobbaukset ja media pläjäytykset ..
 
Puranen ei kertonut mitään muuta, kun 10mrd on nyt 9+1mrd josta 9 on koneille ja 1 infran muuttamiseen
Jotkut koneet vaativat suurempia inframuutoksia kuin toiset. Saakohan vähän muutoksia vaativan koneen valmistaja tarjota infrasta säästämillä rahoilla jotain muuta? Esim. toisessa threadissä oli linkki jossa listattiin F-35:n ja SH:n listat joille myyntilupa on saatu 2020 syksyllä. Siellä näiden koneiden listoilla kaikkia aseita ei ollut sama määrä.

 
Jotkut koneet vaativat suurempia inframuutoksia kuin toiset. Saakohan vähän muutoksia vaativan koneen valmistaja tarjota infrasta säästämillä rahoilla jotain muuta? Esim. toisessa threadissä oli linkki jossa listattiin F-35:n ja SH:n listat joille myyntilupaa on haettu. Siellä näiden koneiden listoilla kaikkia aseita ei ollut sama määrä.

Muistaakseni asemäärä oli sama Suomen DSCA:ssa molemmilla ehdokkailla kaikessa paitsi JSOW:ssa, joita Superilla oli 60 enemmän eli 160, kun taas F-35:lla oli 100 ja joku varaus/optio johonkin toiseen ilmasta-merelle ohjukseen. Meidän raikas korpraalimme arvioikin blogissaan sitten, että Boeingin mallilla me lauomme JSOW:ta Iivanien paatteja kohden kun taas F-35:ssa käytetään sitten tätä toista asetta, jolle oli varaus.
 
Tuo, että me varaamme etukäteen tilausvaltuudest varauksia sen n. 400 miljoonaa euroa jättäen tarjoajalle sen n. 9 miljardia euroa kuulostaa Typhoonin kohdalle hyvältä.

Kun sen uuden erittäin hyvillä elso-kyvyillä varustetun tutkan piti tulla niin että se juuri ja juuri on valmiina samaan aikaan kun ensimmäisiä koneita tulee Suomeen, niin mikäli se ei kerkeä 2025 käyttöönotettaviin koneisiin, on hyvä että me varaamme tilausvaltuudesta etukäteen rahaa, että saamme sitten päivitettyä kaikki koneet niin, että ne ovat sitten vuotena 2030 vuoden 2030 tasolla.
 
Siinäkin maassa lasketaan dollareita - fighter gap ei ole mitään sanahelinää. USMC on kategorisesti kieltäytynyt Super Hornetin hankinnoista, vaikka Hornet-materiaalia vapautuu kaiken aikaa. Eikä nyt ole kyse F-35B:stä tinkimisestä Super Hornetin hyväksi, sillä USMC:n on "pakko" ostaa jotakin "perinteistä" hävittäjää operoitavaksi laivaston lentotukialuksilta. Tähänkin rooliin on silti valittu F-35C eikä suinkaan Super Hornet.

Myös Australia on korvaamassa Hornetinsa F-35:llä, vaikka käytössä oli ennestäänkin Super Horneteja ja Growlereita. Olisi ollut helppo laajentaa siihen suuntaan, jos se olisi niin taloudellista kuin väitetään. Lisäksi Espanja on väitetysti kiinnostunut korvaamaan Hornetinsa F-35:llä.

Totta, tosin Super Hornet hankittiin ausseihin korvaamaan F-111 ja sen päärooli ilmasta maahan -tehtävä. Mitä taas tulee USMC:hen, voi ihan yhtä hyvin puhua synergiaeduista F-35:n kuin Super Hornetin suuntaan, sillä F-35:ttä käyttävät USMC ja USN joka tapauksessa. Espanjakin hankkinee F-35B:tä Harriereiden tilalle, joten silläkin on synergiaetuja kumpaankin suuntaan.
 
Totta, tosin Super Hornet hankittiin ausseihin korvaamaan F-111 ja sen päärooli ilmasta maahan -tehtävä. Mitä taas tulee USMC:hen, voi ihan yhtä hyvin puhua synergiaeduista F-35:n kuin Super Hornetin suuntaan, sillä F-35:ttä käyttävät USMC ja USN joka tapauksessa. Espanjakin hankkinee F-35B:tä Harriereiden tilalle, joten silläkin on synergiaetuja kumpaankin suuntaan.

Synergiaetuja toki tulee kumpaankin suuntaan, mutta käsittelin asiaa Hornetia varten hankitun materiaalin jatkokäytön kannalta. F-35:een joutuu hankkimaan enemmän materiaalia uutena kovalla rahalla, kun taas Super Hornet pystyy paremmin jatkokäyttämään jo olemassa olevaa, Hornetien myötä vapautuvaa materiaalia.

Tai näin on väitetty, tiedä sitten todellisuudesta. Mutta esimerkiksi Hornet-simulaattori lienee käyttökelpoinen Super Hornetin kanssa; tehdään pari pientä fyysistä muutosta ohjaamoympäristöön ja ladataan Super Hornet -lisäosa Boeingin verkkokaupasta, niin siinä on Super Hornet -simulaattori. Lievästi kärjistettynä. Vaan koetapa rakentaa siitä F-35 -simulaattori. Saat hankkia uuden ohjaamon, uuden penkin, uudet näytöt, uudet kytkinpaneelit, uuden joystickin, uuden throttlen, uudet polkimet, uuden kypärän, uuden kypäränäytön...

Samoin huoltopuolella Hornetin ja Super Hornetin välillä lienee enemmän yhtenevyyttä kuin Hornetin ja F-35:n välillä - oletettavasti etenkin spesiaalityökaluissa, mutta miksei myös perustyökaluissa. Vanha talttapäämeisseli tai ristipäämeisseli käy äkkiä tarpeettomaksi, kun vastaan tuleekin torx-kanta. Tai konevalmistajan ihka oma "suunniteltiin tää Special Stealth Snowflake Screw Head, jossa on huomioitu tutkapoikkipinta-ala"...
 
Siinäkin maassa lasketaan dollareita - fighter gap ei ole mitään sanahelinää. USMC on kategorisesti kieltäytynyt Super Hornetin hankinnoista, vaikka Hornet-materiaalia vapautuu kaiken aikaa. Eikä nyt ole kyse F-35B:stä tinkimisestä Super Hornetin hyväksi, sillä USMC:n on "pakko" ostaa jotakin "perinteistä" hävittäjää operoitavaksi laivaston lentotukialuksilta. Tähänkin rooliin on silti valittu F-35C eikä suinkaan Super Hornet.

Myös Australia on korvaamassa Hornetinsa F-35:llä, vaikka käytössä oli ennestäänkin Super Horneteja ja Growlereita. Olisi ollut helppo laajentaa siihen suuntaan, jos se olisi niin taloudellista kuin väitetään. Lisäksi Espanja on väitetysti kiinnostunut korvaamaan Hornetinsa F-35:llä.

USMC leikkaa hävittäjämäärää ja panosta maalta/aluksilta laukaistavaan tulivoimaan, just sayin'....

And there will be 10 F-35B and C Lightning II joint strike fighters per squadron instead of 16.
...
Indeed, the Marines say they expect to expand long-range fires, including a 300% increase in rocket artillery capacity along with anti-ship missiles, which they hope will “profoundly enhance our ability to support the fleet commander in sea control and denial.”

 
And there will be 10 F-35B and C Lightning II joint strike fighters per squadron instead of 16.
Eli 1,6 kertaa pienempi määrä. Meinaako tämä, että USMCn tilaus supistuu sitten tuon 37,5 prosenttia supistaen tuon 420 alkuperäisestä F-35:n määrän n. 260 F-35:n vahvuiseksi.
 
USMC leikkaa hävittäjämäärää ja panosta maalta/aluksilta laukaistavaan tulivoimaan, just sayin'....

And there will be 10 F-35B and C Lightning II joint strike fighters per squadron instead of 16.
...
Indeed, the Marines say they expect to expand long-range fires, including a 300% increase in rocket artillery capacity along with anti-ship missiles, which they hope will “profoundly enhance our ability to support the fleet commander in sea control and denial.”

Merijalkaväki siis palaa merijalkaväen rooliin. Taivaan sinessä käytävät leikit on ilmaveikkojen vaivoja. Naama öljyssä ja sikari hampaiden välissä sian laulattaminen puolustuksen poteroa kohti raskaan tulen moukaroidessa kauempana rannalta on mariinien aluetta.

1612172732878.png
 
Merijalkaväki siis palaa merijalkaväen rooliin. Taivaan sinessä käytävät leikit on ilmaveikkojen vaivoja. Naama öljyssä ja sikari hampaiden välissä sian laulattaminen puolustuksen poteroa kohti raskaan tulen moukaroidessa kauempana rannalta on mariinien aluetta.

Katso liite: 47155

No, pikemmin risteilyohjusten laukominen kymmenien tai satojen meripeninkulmien päähän joukkueen tukikohdasta Hula-Hula saarilta... ;)
 
Back
Top