No eiks se oo ihan normi juttu
Aina pyritään naamioitua tai tulla näkymättömäski jollain tavoin - ja aina sille on löydetty vastakeino
Tein itselleni lyhyen historia häiveteknologiasta - tosi karkea ja "huono" sellainen
Meidän käyttämä "häive" sana tarkoittaa:
- Visuaalisesta, 380-780 nm alueesta violetti - punainen
- Infrapuna 0,7-1mm kantavuus tyypillisesti <40km (EF PIRATE, RAFALE ja JAS jossain ~100km alueella)
- Tutka 0,3-30 cm, josta X alue 2,5-3,75cm
- Radio (UHF/VHF) 30-100 cm puhutaan yleisesti tuhansista km
IR-anturi toimii passiivisesti, eli siinä ei lähetetä mitään, jota voidaan seurata. Muut lähettävät ja vastaanottavat
No, näillä määritelmillä eka häive kone lienee sakemannien Fokker DR2 ekasta maailmansodasta! - siinä käytettiin sellofaania (selluloosa-asetaattia) normaalin kankaan sijaan, joka teki koneesta läpinäkyvän ja vaikeasti havaittavaksi maanpinnalta (visuaalinen häive) - toki kokeilu tais jäädä lyhyeksi selluloosa asetaatin ominaisuuksien vuoksi (kirkas kun peili ja pirun tulenarka). Tämän jälkeen ”camouflage”sta pitäisi oikeesti kertoa oma juttu, täällä kun on vaikka mitä kivaa kehitetty vuosien varrella aina nykyisiin adaptiivisiin versioihin.
Toisesta tutkassa näkyvästä häivekoneesta voidaan vääntää maailman tappiin .. mutta ehdolla on Ho-229 (itselleni se ainoa oikea ensimmäinen hieno stealth) joka sekä muodon että materiaalin (vaneri) sekä liima + aktiivihiili pystyi vähentään omaa RCSää adsorboimaan englantilaisten "Chain Home" tutka signaalia (VHF-UHF 22-55 MHz). Tästä on olemassa hieno National Geographicin dokkari jossa Northropin tiimi rakentaa koneesta mallin joka asennetaan ”the pole”in päälle RCSn mittaamista varten.
https://www.natgeotv.com/ca/hitler-s-stealth-fighter/about
Lyhyempiin tutka-aaltoihin päästiin vasta suuritehoisempien magnetronin kehityksen myötä 1940 luvun alkupuolella.
60- luvulla huomattiin joidenkin samankokoisten koneiden omaavan eri RCS, joka nostatti suurta hämmennystä. esim. Avro Vulcanilla oli huomattavasti pienempi RCS, kun Tupolev 95lla.
Sitten hypätäänkin 1962 kun Petr Ufimtsev julkaisi artsun radio aaltojen diffraktioista – jonka Neuvostolaiset hyväksyivät maailman laajuiseen levitykseen vailla taloudellista tai teollista arvoa - ja taas sakemannit( Sommerfeld) parantamassa laskelmia.
Samaan aikaan rapakon toisella puolella yritettiin parantaa U-2 RCSsää kuitenkaan onnistumatta. Puolestaan tästä uudesta projektista syntyi YF-12a/SR-71 jonka RCS pienennettiin koneen sisäisillä rakenneratkaisulla (puolisuunnikkaita käyttämällä).
Skunk Worksin pojat pääsivät Petr asiasta vihille ja tuloksena synty tosi kova F-117 joka oli optimoituna X-alueelle. Sen aikaisille tietokoneille kaarevien pintojen lasku oli haasteellista, joka selittänee F-117 varsin karkeat muodot. Koneen nopeus pidettiin aliäänisenä, jottei äänivallin rikkoutuminen paljastaisi konetta. RAM perustui erittäin pieniin teräskuuliin, jotka sidottiin liimalla yhteen. Maaliksi valittiin taas musta (jo U-2ssa) joka kadottaa koneen helposti taivaan sineen. IR kuvaa pienennettiin sekoittamalla nokan edestä tulevaa kylmää ilmaa heti suihkumoottorien ulostuloon. Samalla IRää näkyvyyttä /keilaa pienennettiin sivuperäsinten asettelulla.
Eli kaikki hyvin, kunnes tammikuussa 1999 jugoslaavit apuivat yhden alas ja 2 kk myöhemmin vaurioittivat toista käyttämällä S-125 Neva/Pechora ilmatorjunta järjestelmää - jonka oikeesti ei millään järjellä olisi pitänyt pystyä moiseen. Kuulemma 6 ohjusta ammuttiin, josta yksi räjähti koneen läheisyydessä tuoden sen alas.
No, myöhemmin väitetään jugoslaavien murtaneet jenkkien salaisenviestinnän, oppineen F-117 lentoreitin, havainneet joka nousun jälkeisen asetilan avaamisesta johtuvan suuren tutkanheijastuksen. Itse alas ampuminen on kuulemma onnistunut sijoittamalla ohjusjärjestelmät paremmin lentoreitille (sivusuunnassa) ja virittämällä tutka hieman sivulle alueelle jonne F-117 häiveominaisuudet oli optimoitu. Tutkaa oli pidetty päällä ainoastaan 17s jotta Naton tutkahälyt eivät olleet menneet päälle.
Alasammuttu kone tuli suhteellisen kokonaisena alas - ja osia lähetettiin tietysti Venäjälle ja Kiinaan.
No, mitä tätä opittiin? F-117 otettiin palveluksesta 2008 – 25 vuotta ensikäytöstä.
Sekä Venäjällä että Kiinalla on nyttemmin myös omat passiivisen (rakenteelliseen) häiveeseen perustuvaa konetta J-20, FC-31 ja Su 57.
Tämän syystä itse en lämpene rakenteelliselle stealthille, jos sen seurauksena koneen lento-ominaisuudet heikkenevät verrattuna nk. hyvin lentäviin ja kun niiden salat tulevat ilmi – niin siihen kaatuu myös koko kone tyyppi.
Aktiivinen stealth omasta mielestäni parempi ja ”halvempi” ratkaisu sekä helppo ja halpa päivittää.
Rafaleen SPECTRA saattaa olla tämmöinen – muista en tiedä- ja toiminta periaate on sama kun vastamelu kuulokkeilla.
että tämmöinen nolla juttu