Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toinen mielenkiintoinen juttu menneeltäviikolta on RAFin uutinen näistä uusista romuttamoon mennossa olevista valvontakoneista
Jos porukassa on joku jonka tuntee tämän koneen, niin kyssäri on kuinka kaukana se on swedujen Global EYEsta ? Voisiko EF porukka laittaa ne kaupanpäälliseksi jos ovat käyttökelpoisia?UK offers up Sentinel R1 surveillance fleet for scrap
The UK Ministry of Defence (MoD) is offering seven of the Royal Air Force's (RAF's) surplus intelligence, surveillance and reconnaissance aircraft for disposal via its Defence Equipment Sales Authority (DESA), having ruled out their suitability for use by another operator. On offer are a pair of...www.flightglobal.com
Harmi -- olisi ollut kiva kaupanpäällinnenKukaan tällä foorumilla ei varmaankaan tunne mainittua järjestelmää, mutta julkisten tietojen perusteella kyseessä on ns mini-JSTARS, eli on tarkoitettu maavalvontaan. Tutka on nähtävästi modifioitavissa myös merivalvontaan sopivaksi. Eli ei ole ihan swedujen koneen kaltainen.
Paljonko noissa on tiimaa jäljellä? Ei mitään järkeä hankkia loppuun lennettyä rautaa.Toinen mielenkiintoinen juttu menneeltäviikolta on RAFin uutinen näistä uusista romuttamoon mennossa olevista valvontakoneista
Jos porukassa on joku jonka tuntee tämän koneen, niin kyssäri on kuinka kaukana se on swedujen Global EYEsta ? Voisiko EF porukka laittaa ne kaupanpäälliseksi jos ovat käyttökelpoisia?UK offers up Sentinel R1 surveillance fleet for scrap
The UK Ministry of Defence (MoD) is offering seven of the Royal Air Force's (RAF's) surplus intelligence, surveillance and reconnaissance aircraft for disposal via its Defence Equipment Sales Authority (DESA), having ruled out their suitability for use by another operator. On offer are a pair of...www.flightglobal.com
Kuulostaisi sinänsä ihan sopivalta lisäsuorituskyvyltä Typhoonien kylkeen mikäli britit tällaisia dumppaisivat meille ja me katsoisimme ne tarpeeksi käyttökelpoisiksi.Kukaan tällä foorumilla ei varmaankaan tunne mainittua järjestelmää, mutta julkisten tietojen perusteella kyseessä on ns mini-JSTARS, eli on tarkoitettu maavalvontaan. Tutka on nähtävästi modifioitavissa myös merivalvontaan sopivaksi. Eli ei ole ihan swedujen koneen kaltainen.
Paljonko noissa on tiimaa jäljellä? Ei mitään järkeä hankkia loppuun lennettyä rautaa.
Kuulostaisi sinänsä ihan sopivalta lisäsuorituskyvyltä Typhoonien kylkeen mikäli britit tällaisia dumppaisivat meille ja me katsoisimme ne tarpeeksi käyttökelpoisiksi.
Kuulostaa sellaiselta ''Would be nice to have with the Typhoon but not happening'' - skenaariolta.Taisivat tulla op-käyttöön vuosituhannen alkupuolella, eli ovat nyt MLU-vaiheessa. Sen jälkeen elinikää vielä +15v. Lavettina taisi olla Bombardier, eli samaa perhettä kuin Global Eye. Maajärjestelmiä on 2+6.
Niin mitä heittää? Tuohan on ihan epämääräinen. Lupaa vain "independent operation".Jaha ja uusi pelimerkki on käännetty
https://www.rolls-royce.com/media/our-stories/discover/2021/ej200-finland-hx-campaign.aspx
Eli osana teollista yhteistyötä RR heittää EJ 2000 hawkin (sekä ja finnair airbussien) moottorit . Tämä tarkoittaa isoa ”helpotusta” huoltoon +toimintatapoihin+kenties johonkin työkaluihin ja varaosiin..
Kuulostaa sellaiselta ''Would be nice to have with the Typhoon but not happening'' - skenaariolta.
Jep, käyttötarpeita kyllä löytyisi, mutta PV:n ylläpitobudjetti voisi olla ihmeissään. Toisaalta vastaavaa SAR- tutkalla varustettua konetta on kyllä esitelty ja testattu Suomessa.
Yhtäkään kiveä ei jätetä kääntämättä. koska Rolls-Royce on taloudellisesti heikoimmassa tilassa neljästä suuresta. Voi olla, että valtio vielä joutuu kansallistamaan yhtiön. Sen lisäksi, että matkustajakoneiden menekki ja sen myötä moottorin menekki on laskenut, RR on myynyt moottorit lentoyhtiöille alehintaan ja sopinut lentotunteihin sidotun huoltosopimuksen jolla rahat oli tarkoitus nyhtää. Nyt kun lentotunnit ovat vähentyneet rajusti myös rahan tulo huoltosoppareista on pienentynyt vastaavasti.Jaha ja uusi pelimerkki on käännetty
https://www.rolls-royce.com/media/our-stories/discover/2021/ej200-finland-hx-campaign.aspx
Eli osana teollista yhteistyötä RR heittää EJ 2000 hawkin (sekä ja finnair airbussien) moottorit . Tämä tarkoittaa isoa ”helpotusta” huoltoon +toimintatapoihin+kenties johonkin työkaluihin ja varaosiin..
Kukaan tällä foorumilla ei varmaankaan tunne mainittua järjestelmää, mutta julkisten tietojen perusteella kyseessä on ns mini-JSTARS, eli on tarkoitettu maavalvontaan. Tutka on nähtävästi modifioitavissa myös merivalvontaan sopivaksi. Eli ei ole ihan swedujen koneen kaltainen.
Onkohan tuo käytöstä poistettava konetyyppi jokin terroristijahtiin viritetty laitos eikä "aito" WW3-JSTARS?
"The event was critical because Switzerland wants 60 per cent of the contract value to be offset by work coming into their industry."
Eurofighterworld magazine
Ruotsin ilmavoimien operaatiopäällikön mukaan Suomen Gripen-hankinnan tuloksena olisi ”kuin yhdet ilmavoimat, jolla on kaksi komentajaa”.
RUOTSIN puolustusministerin Peter Hultqvistin mukaan Suomen hävittäjävalinnan kohdistuminen ruotsalaiseen Gripeniin avaisi uusia mahdollisuuksia puolustusyhteistyölle maiden välillä. Lisäksi Suomelle tarjoutuisi mahdollisuus päästä vaikuttamaan Gripen-järjestelmän kehittämiseen tulevaisuudessa, Hultqvist sanoi Saab-yhtiön järjestämässä verkkotilaisuudessa.
– Erinomainen yhteistyömme tietysti säilyy riippumatta Suomen hävittäjävalinnasta, mutta olen vakuuttunut, että jos Suomi päättää hankkia Gripenin ja GlobalEyen, se avaa mahdollisuuksia vielä kauaskantoisemmalle yhteistyölle ja integraatiolle, Hultqvist sanoi.
Gripeneiden ohella Saabin tarjoukseen Suomelle sisältyy GlobalEye-valvontalentokone, joka on Hultqvistin mukaan vahvoilla myös Ruotsin ilmavoimien nykyisten johto- ja valvontakoneiden korvaajaksi.
Ruotsin ilmavoimien esikuntapäällikön, prikaatikenraali Anders Perssoninmukaan Suomen ja Ruotsin ilmavoimien yhteistoimintakyky on kehittynyt jo nykyisillä erilaisilla kalustoilla pitkälle. Perssonin mukaan myös Suomen asema Ruotsin tärkeimpänä strategisena kumppanina säilyy riippumatta HX-hävittäjähankkeen lopputuloksesta.
– Mutta jos valitsette Gripenin ja GlobalEyen, mahdollisuudet kasvavat vielä entisestään. Meistä tulee kuin yhdet ilmavoimat, jolla on kaksi komentajaa, Persson muotoili.
SUOMI lähetti tammikuun lopussa pyynnön lopullisista ja sitovista tarjouksista nykyisten Hornetien korvaajaksi. Vastauksia on pyydetty huhtikuun loppuun mennessä, ja valintapäätös on tarkoitus tehdä loppuvuodesta.
Ruotsalaiskoneen ohella Suomen uudeksi hävittäjäksi ovat tarjolla yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon, ranskalainen Dassault Rafale sekä amerikkalaiset Lockheed Martin F-35A ja Boeing F/A-18 Super Hornet.