Eurofighter Typhoon

Enkä vertaa ellet katso, että Typhoonilla ja Gripukalla toteutetaan nimenomaan amerikkalaista doktriinia. Spear-EW löytyy näistä kaikista (+SH/F-35). Vaan ei Rafalesta. AARGM on puolestaan kanssa laareissa kautta linjan. Ei vain Ranskalla.
Tällä hetkellä Typhoonilla tuo uusi elso:ssa tehokas tutka ja siihen yhdistettynä Spear EW kyllä antaa Rafaleen verrattuna ehkä seuraavaksi vuosikymmeneksi ainakin edun elso:n suhteen.
 
Uskoo ken haluaa. Se uusi tutka saattaa olla ehkä käytössä 10 vuoden päästä...

Jep, etenkin kun katsoo konsortion historiallista track recordia. Nythän Suomea koitetaan houkutella mukaan kehittämään tutkaa, eli osallistumaan sen rahoittamiseen. Voi tulla hyvä ja onnistua ajallaan mutta riskit on isot. Mitä jos ei tulekaan valmista ja maan tärkein asejärjestelmä seisoo platalla ilman tutkaa?
 
Jep, etenkin kun katsoo konsortion historiallista track recordia. Nythän Suomea koitetaan houkutella mukaan kehittämään tutkaa, eli osallistumaan sen rahoittamiseen. Voi tulla hyvä ja onnistua ajallaan mutta riskit on isot. Mitä jos ei tulekaan valmista ja maan tärkein asejärjestelmä seisoo platalla ilman tutkaa?
Ei haittaa vaikka tutka myöhästyisi. Briteillä on kokemusta asiasta (Tornado F2). Laitetaan vaan betonia ja lyijyä painoksi tutkan tilalle ja taas lennetään.;)
 
Uudessa tekniikka ja taloudessa juttu f-35sta. LM tarjoaa jopa 64 konetta (ei ole lyöty lukkoon eikä aseistusta) toivotaan nyt EFlle 6lla alkavaa
 
EFstä on tippunut vähän lisää infoa koskien moottoreiden kokoonpanoa. RR kertoo 1.5 m työtuntia jaettuna 40 vuodelle. Tolla sais noin 20-30 henkilööjolla varmasti voi tehdä muutakin kun avata kuljetuslaatikoita.
 
Uudessa tekniikka ja taloudessa juttu f-35sta. LM tarjoaa jopa 64 konetta (ei ole lyöty lukkoon eikä aseistusta) toivotaan nyt EFlle 6lla alkavaa
Miksi Eurofighteriin pitäisi kallistua? On hyvin mahdollista, jopa todennäköisestä että se on ehdokkaista kallein sekä hankintahinnaltaan että käyttökustannuksiltaan. Jos suorituskyky olisi poikkeuksellisen hyvä niin tuo edellä mainittu ei olisi mikään maailmanloppu, mutta se on kuitenkin useamman maan kisassa arvioitu F-35:sta heikommaksi (mm Belgia ja Tanska) ja sveitsiläiset arvioivat sen Rafalea huonommaksi useammalla osa-alueella.
Tarvisi plus sarakkeeseen vähän muutakin saada kuin moottoreiden kasaaminen ja tutkan kehitykseen mukaan pääseminen.
 
No ..en tiedä noiden muiden maiden hankinnoista, mutta Suomen järjestelmää suorastaan ylistetään.Homma on tehty niin avoimeksi ja rehdiksi että kaikki viisi tarjoajaa ovat olleet mukana loppuun asti...eikä jättäneet hommaa kesken..
 
No jos nykyiseen päivitysvauhtiin peilataan niin sitten joku 2040 voisi olla tutka valmis.
No se näkee joka elää. Muistetaan että kaikki EFn tiet vievät FCASiin ja Tempestiin joiden ensi lento pitäis olla 2035 tienoilla. Jotkut jopa väittävät tempestin olevan jo aliohjelma FCASiin. No tiedä näitä tässä vaiheessa..mutta paljon on Airbusilta tulossa sekä aseita, droneja, sateliitteja ja koneita..
 
Jep, etenkin kun katsoo konsortion historiallista track recordia. Nythän Suomea koitetaan houkutella mukaan kehittämään tutkaa, eli osallistumaan sen rahoittamiseen. Voi tulla hyvä ja onnistua ajallaan mutta riskit on isot. Mitä jos ei tulekaan valmista ja maan tärkein asejärjestelmä seisoo platalla ilman tutkaa?
Harvinaisen huonoja ostajia jos eivät sido kauppaa valmiisiin koneisiin speksien mukaisesti...
 
Aika hassua muuten ettei kukaan yrittänyt dumpata vanhoja ylijäämä-Eurofightereitään Kroatiaan? Olisihan siellä ollut Tranche ykkösiä varmaan jouten ja olisivat sopineet siihen hommaan kuten Itäval^H^H^H
 
No ..en tiedä noiden muiden maiden hankinnoista, mutta Suomen järjestelmää suorastaan ylistetään.Homma on tehty niin avoimeksi ja rehdiksi että kaikki viisi tarjoajaa ovat olleet mukana loppuun asti...eikä jättäneet hommaa kesken..
No, esimerkiksi Belgiassa Eurofighter oli mukana loppuun asti. Lopputulema oli että se arvioitiin kaikilla osa-alueilla F-35:ta heikommaksi. Tanskassa sama juttu. Sveitsissä Rafale pieksi sen arvioinnissa selvästi.
 
Aika hassua muuten ettei kukaan yrittänyt dumpata vanhoja ylijäämä-Eurofightereitään Kroatiaan? Olisihan siellä ollut Tranche ykkösiä varmaan jouten ja olisivat sopineet siihen hommaan kuten Itäval^H^H^H

Tuskin kroaatit olisivat huolineet, koneet ovat kallita ylläpitää ja päivittäminen kuin työntäisi saksia perseeseen. Käytetty F-16 varmaan olisi kelvannut mainiosti, jos sopivia yksilöitä olisi ollut markkinoilla.
 
Muistetaan että kaikki EFn tiet vievät FCASiin ja Tempestiin joiden ensi lento pitäis olla 2035 tienoilla. Jotkut jopa väittävät tempestin olevan jo aliohjelma FCASiin.
Mitä tarkoitat?
FCAS on Ranskan ja Saksan ohjelma siinä missä Tempest on brittien ja kumppaneiden. Kaksi erillistä ohjelmaa jotka eivät liity toisiinsa mitenkään.
 
Aika hassua muuten ettei kukaan yrittänyt dumpata vanhoja ylijäämä-Eurofightereitään Kroatiaan? Olisihan siellä ollut Tranche ykkösiä varmaan jouten ja olisivat sopineet siihen hommaan kuten Itäval^H^H^H
No jos Ranska myi F3-R:t miljardilla niin paljon jopa Itävallan ylenkatsomista Trance 1 Typhooneista muka olisi voinut pyytää? Tranche 1 ei edes mahdollista päivittää kun F3-R:ää menee parhaillaan uutena moneen paikkaan.

Tranche 1 Typhoonia voi tarjota lähinnä stenattavaksi.
 
Harvinaisen huonoja ostajia jos eivät sido kauppaa valmiisiin koneisiin speksien mukaisesti...

Se vaan ei auta mitään siinä vaiheessa kun se suunnittelupöydällä oleva tutka makaa vuodesta toiseen siinä suunnittelupöydällä milloin mistäkin syystä. Saahan siitä viivästyksestä korvauksia jos ostaja on osannut sellaisia sopimukseen vaatia, mutta edelleen se tutka puuttuu.
 
Back
Top