Eurofighter Typhoon

Tätä jonkin aikaa pohdin. Selvää on, että osalle henkilöstöstä pitää saada vankka kokemus lentävillä koneilla, jotta kalustosta saadaan kaikki irti. Käytäntö kun valitettavasti ei ole niin yksinkertaista kuin ohjekirjat. Voisiko sitten suurin osa olla "tee vain mitä käsketään" -porukkaa. No tällaista henkilöstöä suurvalloilla ja reserviläisarmeijoilla suurin osa taitaa nytkin olla. Isoimmaksi ongelmaksi muodustunee tehtävien haluttavuus, jos ei pääse tekemään "oikeaa hommaa".
 
Hyvä, että nyt saadaan ensimmäiset noista tutkista jo RAF:ille. Tässä on muutama vuosi aikaa saada nuo HX:lle ajoissa valmiiksi operatiiviseen käyttöön.
Ohessa Espanjan ilmoitus, ettei ole kiinnostunut F-35sta, vaan FCASsta ja EFstä.

Ja tie FCASin sydämeen menee EFn kautta…
Teollisuuspoliittisesti Espanjalle tekisi eniten järkeen korvata tuon yhden lentotukialuksen Harrierit about parillakymmenellä F-35b:llä, jotta sinne saataisiin joutuisasti uudet koneet. Ja sitten korvata Kanarian saarilla olevat Hornetit Typhoonilla. Ja korvata seuraavaksi mantereen Hornetit FCAS:illa.
 
Hyvä, että nyt saadaan ensimmäiset noista tutkista jo RAF:ille. Tässä on muutama vuosi aikaa saada nuo HX:lle ajoissa valmiiksi operatiiviseen käyttöön.

Teollisuuspoliittisesti Espanjalle tekisi eniten järkeen korvata tuon yhden lentotukialuksen Harrierit about parillakymmenellä F-35b:llä, jotta sinne saataisiin joutuisasti uudet koneet. Ja sitten korvata Kanarian saarilla olevat Hornetit Typhoonilla. Ja korvata seuraavaksi mantereen Hornetit FCAS:illa.

Todennäköisesti fiksuinta voisi Espanjalle olla luopua marginaalikapasiteetista ja keskittyä vahvuuksiin - pintataistelualuksiin jotka ovat maalla sangen hyviä ja amfibiokykyihin. Mutta pitää kai olla tukialus kun Italiallakin on...
 
Italian ja Espanjan tukialuksista koneineen puhuttaessa pitää muistaa sekin, että me maksamme ne.

Sama pitää muistaa myös Kutznetsovista... Vastineeksi Italia ja Espanja sentään ostavat suomalaisia vientituotteita, tuottavat lomapalveluita ja pitävät siirtolaislaumoja loitolla.

1637243759780.png
 
Todennäköisesti fiksuinta voisi Espanjalle olla luopua marginaalikapasiteetista ja keskittyä vahvuuksiin - pintataistelualuksiin jotka ovat maalla sangen hyviä ja amfibiokykyihin. Mutta pitää kai olla tukialus kun Italiallakin on...
Varsinkin kun Espanjan ainoa tarve voiman projisoinnille laivastolla on turvata ne muutama pientä maaplänttiä siinä Marokon vieressä. Tuohon kyllä pääsee nopsasti Manner-Espanjan puolelta Espanjan ilmavoimatkin antamaan oman tukensa amfibioaluksille.
 
Sama pitää muistaa myös Kutznetsovista... Vastineeksi Italia ja Espanja sentään ostavat suomalaisia vientituotteita, tuottavat lomapalveluita ja pitävät siirtolaislaumoja loitolla.
Venäjä ei saa Suomelta EU-tukia, ihan omaa hölmöyttä me sieltä polttoainetta ostetaan. Mä oon tämän aina mielellään ilmaissut, että ydinvoiman vastustus Suomessa tarkoittaa Sosovyi Borin RBMK-reaktoreiden kannatusta, sillä niiden sähköteho tuodaan Suomeen. Mutta minkäs teet.
 
Ei ole noin tarkkoja tietoja tarjouksesta, mutta jos polttoainemää nousee 1600l (2x isompi lisäsäiliö) niin sillä saa ehkä vartin lisää lentoaikaa matkalennossa korkealla. Matkana siis jotain 250 km.
 
Tuo tutkien moninaisuus ei ole ainakaan eduksi tulevaisuuden kehitys- ja päivityskustannuksille. Tietysti aivan tavatontahan se ei ole, onhan vaikkapa niin Hornetissa, F-16:ssa ja F-15:ssäkin nähty useampaa tutkamallia (vaikkakin eriasteisesti edellisen mallin jatkokehitelmiä). Suhoita ja MiGiä taitaa saada jopa lähes tyystin ulkopuolisella (iippojen) avioniikallakin.
 
koska kanavalla on hiljaista lähestyessä päätöstä - niin laitetaan peliin vähän antilobbausta eräästä tunnetuista koneesta

(varsinkin JASsia kuulee lobattavan Arkadianmäellä)


hyviä kuunteluhetkiä - kannattaa kuunnella
 
Back
Top