Eurofighter Typhoon

Tiedän varsin hyvin häiveen edut. Pidän vain huvittavana että mainosmies väittää uuden tutkan tekevän häiveen tarpeettomaksi (ostakaa Typhoon, ei F-35) ja että Typhoon pärjää hyvin ilman häivettä, ja samalla BAE työstää Typhoonin korvaavaa häivehävittäjää.

Sama homma Dassaultin kanssa. Toisaalta väittävät häiveen olevan turha, koska pelkkä häirintä riittää, ja samalla FCAS on tarkoitus näyttää tältä.

Ainoastaan Saabilla ei ole tällaista paradoksia. Tosin ei taida Saabilla edes riittää rahkeet häivehävittäjään.
Totta, onhan siinä aikamoinen ristiriita, mutta mainosmiehet on mainosmiehiä :solthum:
 
Häiveettömien kauppiaat sen verran omahyväisiä, että vihjaavat etteivät välttämättä olisi haluneet häivettä.
Vaikka oikeasti siihen ei vain ollut eväitä.

Sen verran toopeina pidetään keskimääräistä viestinnän kohdetta, että ei voida tunnustaa tuota. Mikä olisi minusta realistinen lähtökohta.
Ehkä se antaisi lähtökohtaisesti kuvan, että tässä ollaan vain sinnittelemässä. Mikä on ehkä totta, mutta ei myyvää.

Eihän mitään hävittäjää ole suunniteltu varsinaisesti häive edellä B-2:n tai F-117:n tapaan, vaan pikemmin häiveominaisuudet huomioiden lähinnä kai etusektoria miettien.
 
Jonkinlainen totuus kutenkin lienee, että EFstä piti tulla ilmojen "king kong" kuten amerikkalainen F-35 lentäjä fighter pilot podcastista kertoi- mutta jatkuvat rahoituspulat olivat sitä vastaan. Nyt tilanne on toinen ja Eurofighter konsortion mukaan EF on puolessa välin kehitystaivaltaan.
Konsortiosta Saksa ja Espanja ovat lähteneet FCAS:iin mukaan Ranskan kanssa; vaikutelmaksi jää että UK jää vähän yksin EF:n jatkokehityksessä. Toki Tempestistä varmaan jotain voidaan hyödyntää EF:n kehityksessä mutta erityisesti Saksan lähtö FCAS:iin hidastuttanee EF:n kehitystä.
 
Eikä edes pelkästään tutkahäivettä. Moottorien suuttimissa on sahalaitaa, ne on upotettu syvälle runkoon eikä näy esim. F-16 tavoin sivusta. Tutkablokkerit sisällä ettei pääse signaali suoraan kimpoamaan turbiinista...
 
Toisaalta siinä mainittiin tuo vahvin myyntivaltti minun mielestä: Red Flag harjoituksissa oli pärjännyt vanhempia länsikoneita vastaan suhteessa 20:1 jos ei jopa 78:1.
Tämä "Red Flag"-menestys on kyllä tullut esiin kymmeniä kertoja erilaisissa yhteyksissä. Kai se varmaan on totta kun sitä jatkuvasti toistetaan.😀 Vähän kyllä kiinnostaisi jos joku jaksaisi perata tarkemmin minkälaisesta harjoituksesta on ollut kyse ja mikä on ollut nimenomaan F-35:n rooli harjoituksessa, esim. suhteessa F-22:een joka lienee se todellinen kruununjalokivi. Kiinnostaisi myös miten nimenomaan HX-kandidaatit ovat Red Flagissa pärjänneet. Sen verran jaksoin googlata että Rafale ei ole ainakaan osallistunut 2008 jälkeen.
 
Tämä "Red Flag"-menestys on kyllä tullut esiin kymmeniä kertoja erilaisissa yhteyksissä. Kai se varmaan on totta kun sitä jatkuvasti toistetaan.😀 Vähän kyllä kiinnostaisi jos joku jaksaisi perata tarkemmin minkälaisesta harjoituksesta on ollut kyse ja mikä on ollut nimenomaan F-35:n rooli harjoituksessa, esim. suhteessa F-22:een joka lienee se todellinen kruununjalokivi. Kiinnostaisi myös miten nimenomaan HX-kandidaatit ovat Red Flagissa pärjänneet. Sen verran jaksoin googlata että Rafale ei ole ainakaan osallistunut 2008 jälkeen.
Todennäköisesti hirveän yksityiskohtaista tietoa ei ole saatavilla. Jos tarpeeksi uutterasti jaksaa googlailla niin ehkä jotain lisätietoa löytyy.
Tuossa kuitenkin tarinaa yhdestä harjoituksesta jossa F-35:n vastustajina oli F-15 Strike Eagle koneita

 
Todennäköisesti hirveän yksityiskohtaista tietoa ei ole saatavilla. Jos tarpeeksi uutterasti jaksaa googlailla niin ehkä jotain lisätietoa löytyy.
Tuossa kuitenkin tarinaa yhdestä harjoituksesta jossa F-35:n vastustajina oli F-15 Strike Eagle koneita

Kiitos linkistä, mielenkiintoinen juttu. 😀 Ilmeisesti Red Flagissä on eniten vertailu jenkkien omia uudempia ja vanhempia konemalleja.
 
Mainittakoon että Strike Eaglet saa yleensä samoin lukemin dunq F-15C:ltä...
 
Mainittakoon että Strike Eaglet saa yleensä samoin lukemin dunq F-15C:ltä...
Ei ne dogfight koneita olekaan. Mutta silti: olisi tietysti mielenkiintoista löytääkö joku todistetta että jossain harjoituksessa voitot olisivat menneet tasapuolisemmin - vaikka 1:3 tms?
 
Konsortiosta Saksa ja Espanja ovat lähteneet FCAS:iin mukaan Ranskan kanssa; vaikutelmaksi jää että UK jää vähän yksin EF:n jatkokehityksessä. Toki Tempestistä varmaan jotain voidaan hyödyntää EF:n kehityksessä mutta erityisesti Saksan lähtö FCAS:iin hidastuttanee EF:n kehitystä.
Voi erittäin hyvinkin olla näin.

Syyskuussa sain käteeni Typhoon to Tempest lehden joka käy varsin yksityskohtaisesti typhonin tulevia päivityksiä.

"For the Royal Air Force, Typhoon will lead to the Tempest weapon system which remains an unknown entity by way of design and configuration and has an ambitious development timeline" Sain tämän julkaisun käteeni , ja täyttä tavaraa miten RAF aikoo kehittää Typhonia kohti Tempestiä - varmasti monia osia tulee myös FACSin koska kaikki käyttäjät ovat kertoneet käyttävänsä EF ponnahduslautana / testiympäristönä seuraavaan vaiheeseen.
Uskon vakaasti että typhonin päivitykset tehdään koska se alentaa mahdollisia riskejä tempestillä.

 
F-15E on teknisesti kaikin puolin parempi hävittäjä kuin F-15C. Koko E-fleet on päivitetty AESA-tutkalle, mutta jos kaikkia ei ole jo romutettu, C-fleettiin jäi myös mekaanisesti skannaavia tutkia. Ilmataisteluharjoitusten lopputulokset osoittavat kuinka suuri merkitys osaamisella on. F-15C -miehistöt harjoittelevat ilmataistelua huomattavasti enemmän kuin F-15E -miehistöt
 
Sama homma Dassaultin kanssa. Toisaalta väittävät häiveen olevan turha, koska pelkkä häirintä riittää, ja samalla FCAS on tarkoitus näyttää tältä
Tuossa kun katselin pidempään niin jotenkin FCAS alkoi muistuttaa Su-57:ää; ehkä olen tässä ajatuksessa yksin. Toki häive ilmeisesti ajaa kaikki ko. koneet vähän samaan muottiin.
 
Eikö kaikki 5. sukupolven koneet ole suunniteltu häivekoneiksi? F-22, F-35, Su-57, kiinalaisten vempaimet.

Häive on yksi ominaisuus muiden joukossa, kuten liikehtimiskyky, nopeus, hinta ym. Päätellen siitä että kaikissa näissä on mm. sivuvakaajat ja ohjaamon perinteinen kuomu ei häive ole ollut tärkein ominaisuus, toisin kuin esim. tässä. Liekö F-35 yhtä häiveinen kuin F-22 etusektorin ulkopuolelta?

1637941520560.png
 
Häive on yksi ominaisuus muiden joukossa, kuten liikehtimiskyky, nopeus, hinta ym. Päätellen siitä että kaikissa näissä on mm. sivuvakaajat ja ohjaamon perinteinen kuomu ei häive ole ollut tärkein ominaisuus, toisin kuin esim. tässä. Liekö F-35 yhtä häiveinen kuin F-22 etusektorin ulkopuolelta?

Katso liite: 54361
Ei varmaan F-35 ole yhtä häiveinen kuin tuo pommittaja, mutta hävittäjä jonka ohjaamosta ei näe kuin eteenpäin antaisi melkoisesti tasoitusta ilmataistelussa. En osaa sanoa miten F-22:n häive vertautuu F-35:n vastaavaan eri kulmista katsottuna.
 
Ei varmaan F-35 ole yhtä häiveinen kuin tuo pommittaja, mutta hävittäjä jonka ohjaamosta ei näe kuin eteenpäin antaisi melkoisesti tasoitusta ilmataistelussa. En osaa sanoa miten F-22:n häive vertautuu F-35:n vastaavaan eri kulmista katsottuna.

Kuvassa on RQ-170 tiedusteludrooni. Käsittääkseni esim. F-35:n pilotti katsoo maailmaa lasien läpi joka tapauksessa, kuomu lienee lähinnä varajärjestelmä. Lieköhän F-35D(?):ssä enää esimerkiksi muuta kuin joku kosketusnäyttö varajärjestelmänä ohjaamon ollessa virtuaalinen. Kamerajärjestelmään luottaminen mahdollistaisi pilotin vapaamman sijoittelun runkoon ja poistaisi ohjaamon häiveongelman.

Fanipoikien mukaan F-22 on häiveisempi kuin F-35 mutta kukapa tietää parempien materiaalien vaikutuksen, puhumattakaan IP-häiveestä.

Mutta joka tapauksessa, yritin sanoa että häive on yksi ominaisuus muiden speksien joukossa ja sillä on oma hintansa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö kaikki 5. sukupolven koneet

"Ilmasotaopin pääopettaja, everstiluutnantti Inka Niskanen Maanpuolustuskorkeakoulun sotataidon laitokselta pitää hävittäjien määrittelyä eri sukupolviin enemmän markkinointimiesten puheena kuin tieteellisenä faktana."

Mitä häiveeseen tulee, se on yksi parametri muiden joukossa, joista muodostuu teknis-taloudellinen kokonaisuus.


“We think the stealth protection will be good for 5-10 years, but the aircraft will be in service for 30-40 years, so we need electronic warfare capabilities (for the F-35) that can be rapidly improved...."


"Häivetekniikan merkitys suorituskyvyssä on tulevaisuudessa pienempi, mutta se on edelleen siellä. Mikään hopealuoti se ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan"
 
Niin, kerro mikä se hinta on?

Kalliimpi ja hankalammin huollettava kone ilmeisesti nykymateriaaleilla. Aerodynamiikkaa ei voi täysin optimoida muiden ominaisuuksien mukaan. Lisäpainoa erilaisista häiveteknisistä ratkaisuista. Mahdottomuus laittaa tavaraa ulkoisiin ripustimiin ilman häiveominaisuuksien merkittävää huonontumista. Jatkuvan häirinnän käytön mahdottomuus. Nämä tulivat ainakin heti mieleen, tulisiko sinulla muita? Tempest/FCAS -sukupolvella asiat voivat olla toisinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top