Eurofighter Typhoon

Kalliimpi ja hankalammin huollettava kone ilmeisesti nykymateriaaleilla. Aerodynamiikkaa ei voi täysin optimoida muiden ominaisuuksien mukaan. Lisäpainoa erilaisista häiveteknisistä ratkaisuista. Mahdottomuus laittaa tavaraa ulkoisiin ripustimiin ilman häiveominaisuuksien merkittävää huonontumista. Jatkuvan häirinnän käytön mahdottomuus. Nämä tulivat ainakin heti mieleen, tulisiko sinulla muita? Tempest/FCAS -sukupolvella asiat voivat olla toisinkin.
Nyt heitit pelkää paskaa. Aerodynamiikkaa ... Lisäpaino... Mahdottomuus.. häirinnän mahdottomuus...
Jotain ymmärrystä keskusteluun.
 
Nyt heitit pelkää paskaa. Aerodynamiikkaa ... Lisäpaino... Mahdottomuus.. häirinnän mahdottomuus...
Jotain ymmärrystä keskusteluun.

Meinaatko oikeasti että vaikkapa F-35 näyttäisi samalta kuin nyt jos häive ei olisi kriteeri? Etteikö esimerkiksi ilmanoton ratkaisut tarkoittaisi lisäpainoa ja (pientä) tehonmenetystä? Etteikö ulkoinen kuorma vähentäisi merkittävästi häivettä? Etteikö häirintälähetintä voisi suuntia jolloin häive menettäisi merkitystään?
 
Kuvassa on RQ-170 tiedusteludrooni. Käsittääkseni esim. F-35:n pilotti katsoo maailmaa lasien läpi joka tapauksessa, kuomu lienee lähinnä varajärjestelmä. Lieköhän F-35D(?):ssä enää esimerkiksi muuta kuin joku kosketusnäyttö varajärjestelmänä ohjaamon ollessa virtuaalinen. Kamerajärjestelmään luottaminen mahdollistaisi pilotin vapaamman sijoittelun runkoon ja poistaisi ohjaamon häiveongelman.

Toisaalta kameroihin luottamisessa on riski että entä jos kamera ei enää toimikaan? Hävittäjäkoneisiinhan voi tulla vauriota erilaisten aseiden osumista, enemmän kuin siviilikoneisiin.
Pikkudroneja lennetään kyllä virtuaalilaseillakin, mutta ne eivät lennä niin korkealla että esim. jäätyminen olisi ongelma. Ja vaikka itse drone törmäisi ilmassa lintuun tms lennättäjä säilyy vahingoitta maanpinnalla. Pitäisi kysyä F-35:lla lentäneeltä miten hyvin koneen läpi katsominen toimii verrattuna kuomun läpi katsomiseen.
 
Toisaalta kameroihin luottamisessa on riski että entä jos kamera ei enää toimikaan? Hävittäjäkoneisiinhan voi tulla vauriota erilaisten aseiden osumista, enemmän kuin siviilikoneisiin.
Pikkudroneja lennetään kyllä virtuaalilaseillakin, mutta ne eivät lennä niin korkealla että esim. jäätyminen olisi ongelma. Ja vaikka itse drone törmäisi ilmassa lintuun tms lennättäjä säilyy vahingoitta maanpinnalla.

Epäilisin puhtaasti nojatuolista että on halvempaa laittaa vaikka useampia kamerajärjestelmiä kuin sijoittaa ohjaamon kuomua koneeseen. Lisäksihän kamerajärjestelmällä voi saada 360 asteen näkoalan, kuomulla ei mitenkään. Mutta siis puhtaasti nojatuolista käsin.
 
Epäilisin puhtaasti nojatuolista että on halvempaa laittaa vaikka useampia kamerajärjestelmiä kuin sijoittaa ohjaamon kuomua koneeseen. Lisäksihän kamerajärjestelmällä voi saada 360 asteen näkoalan, kuomulla ei mitenkään. Mutta siis puhtaasti nojatuolista käsin.
Kuomunäkyvyydellä voi konetta lentää niin että pystyy palaamaan kentälle. Jos taas 360 asteen näköalasta ei häiriötilanteessa näkisikään eteenpäin voisi ainakin laskeutuminen vaikeutua.
 
Ei ole noin tarkkoja tietoja tarjouksesta, mutta jos polttoainemää nousee 1600l (2x isompi lisäsäiliö) niin sillä saa ehkä vartin lisää lentoaikaa matkalennossa korkealla. Matkana siis jotain 250 km.
Tein tästä sen yksinkertainen päätelmän, että ko. keksinnön pa-kulutus noissa olosuhteissa on ~6000+l /h?
Sillä vaan, että kun operoin aika vanhoilla spekseillä (kaikin puolin :)), on välillä haasteita arvioida hävittäjien ilmailukustannuksia.
 
Siellä suuruusluokassa ollaan, vähän yläkanttiin. Ihan noin suoraan ei voi laskea, koska isommat lisäsäiliöt ja suurempi polttoainemäärä lisäävät polttoaineen kulutusta koko lennon ajan ja se syö osan hyödystä.
 
Meinaatko oikeasti että vaikkapa F-35 näyttäisi samalta kuin nyt jos häive ei olisi kriteeri? Etteikö esimerkiksi ilmanoton ratkaisut tarkoittaisi lisäpainoa ja (pientä) tehonmenetystä? Etteikö ulkoinen kuorma vähentäisi merkittävästi häivettä? Etteikö häirintälähetintä voisi suuntia jolloin häive menettäisi merkitystään?
En meinaa, F-35 yksi etu on nimenomaan häive ja lisäksi sen kyky päivytyksiin on täysin eri kuin muiden 4 tason lentsikoihin verrattuna.
 
Kysytkö tosissasi?
Eri koneet ovat eri vaiheissa elinkaartaan joten eri koneille on eri määrä tarvetta päivityksille - jos katsotaan mitä suurin osa niiden käyttäjistä tarvii. Jos SH:n valmistus ajetaan alas 20-luvulla tuskin tulee enää päivityksiäkään.
Gripen ja F-35 ovat uusimpia joten niille luulisi eniten itse koneelle tarvittavia päivityksiä tarvittavan. Teknisessä mielessä uskon molempien olevan hyvin valmiita päivityksiin, mutta Gripenillä tällä hetkellä vain 2 käyttäjämaata joten rahanpuutteen uskoisin olevan suurin rajoite. Typhoon ja Rafale eivät mielestäni tarvi paljon sen enempää mitä nyt on jo kerrottu niille uutta tulevan. Tosin nämä kaksi toiminevat myös seuraavan sukupolven koneiden uusien juttujen testilaitteina niin kauan kun uusi kone ei vielä ole riittävän pitkällä.

Oletko yhtään samaa mieltä?
 
Miten SHn kanssa menee?
Kanada näyttää lemppanneen sen


Eikä NAVYllä ole yhtään budjetissa 2022...
 
lisäksi sen kyky päivytyksiin on täysin eri kuin muiden 4 tason lentsikoihin verrattuna.
Kyky päivityksiin on suurissa vaikeuksissa, yritetään ratkoa Harrisin uudella "open-system architecture":lla, aika näyttää onnistuuko.


"The current development process used by the F-35 JPO and Lockheed Martin, which is supposed to provide new capabilities and updates in 6-month increments, is resulting in significant delays, deferrals of planned capabilities, and poor software quality containing deficiencies. For these reasons, the 6-month development and delivery timeline for the C2D2 process has not worked and remains high risk."

"The current C2D2 process has not been able to keep pace with the scheduled additions of new increments of capability. Software changes, intended to introduce new capabilities or fix deficiencies, often introduced stability problems and/or adversely affected other functionality."

Osittain tästä syystä, nykyiset ODIN ja Block 4 aikataulut eivät tule toteutumaan.


"We also found the program's schedule for its hardware and software modernization effort, known as "Block 4," was not realistic."


"While the Joint Program Office would like to deliver an initial capability for ODIN in September 2021 and to achieve full operational capacity by September 2023, these dates are ambitious, according to multiple DOD officials with whom we spoke."


"F-35, the world’s costliest weapons system, may fail to keep pace with Chinese and Russian air defense improvements given its “extraordinary costs” so far,"
 
Viimeksi muokattu:
Siellä suuruusluokassa ollaan, vähän yläkanttiin. Ihan noin suoraan ei voi laskea, koska isommat lisäsäiliöt ja suurempi polttoainemäärä lisäävät polttoaineen kulutusta koko lennon ajan ja se syö osan hyödystä.
Varmasti ollaan pallokentällä.
Pienenä tarkennuksena toi isompi säiliö pitäisi olla sisäinen
 
Eri koneet ovat eri vaiheissa elinkaartaan joten eri koneille on eri määrä tarvetta päivityksille - jos katsotaan mitä suurin osa niiden käyttäjistä tarvii. Jos SH:n valmistus ajetaan alas 20-luvulla tuskin tulee enää päivityksiäkään.
Gripen ja F-35 ovat uusimpia joten niille luulisi eniten itse koneelle tarvittavia päivityksiä tarvittavan. Teknisessä mielessä uskon molempien olevan hyvin valmiita päivityksiin, mutta Gripenillä tällä hetkellä vain 2 käyttäjämaata joten rahanpuutteen uskoisin olevan suurin rajoite. Typhoon ja Rafale eivät mielestäni tarvi paljon sen enempää mitä nyt on jo kerrottu niille uutta tulevan. Tosin nämä kaksi toiminevat myös seuraavan sukupolven koneiden uusien juttujen testilaitteina niin kauan kun uusi kone ei vielä ole riittävän pitkällä.

Oletko yhtään samaa mieltä?
En. Olen sitä mieltä, että F-35 on Gripeniä huomattavasti valmiimpi kone ja sen päivitys koskee taistelukyvyn nostoa. Gripenin päivitys on, että kone lentää.
 
En. Olen sitä mieltä, että F-35 on Gripeniä huomattavasti valmiimpi kone ja sen päivitys koskee taistelukyvyn nostoa. Gripenin päivitys on, että kone lentää.
Kyllä, Gripen E ei ole vielä palvelukäytössä, mutta uskovat koneen toimivuuteen niin paljon että Brasiliaan lähtee nyt 4 konetta ja ensi vuonna lisää. Lisäkoneilla mahdolliset ongelmat pitäisi nousta nopeammin esiin. Seuraavat pari vuotta ovat hyvää testiä sille miten hyvin uusien aseiden integrointi ja muutenkin t&k-prosessit toimivat. Jos homma toimii silloin, toiminee se myös myöhempien päivitysten kohdalla.

2-paikkaisen Gripen F:n tilanteestä ei taida olla paljon tietoa vielä.

F-35 on ollut käytössä kauemmin joten sille tehdään jo Block4:sta. Osa aiemmista koneista päivitettäneen sille tasolle, mutta tuskin kaikkia. Aika näyttää miten hyvin pysyvät aikatauluissa.
 
Kyky päivityksiin on suurissa vaikeuksissa, yritetään ratkoa Harrisin uudella "open-system architecture":lla, aika näyttää onnistuuko.


"The current development process used by the F-35 JPO and Lockheed Martin, which is supposed to provide new capabilities and updates in 6-month increments, is resulting in significant delays, deferrals of planned capabilities, and poor software quality containing deficiencies. For these reasons, the 6-month development and delivery timeline for the C2D2 process has not worked and remains high risk."

"The current C2D2 process has not been able to keep pace with the scheduled additions of new increments of capability. Software changes, intended to introduce new capabilities or fix deficiencies, often introduced stability problems and/or adversely affected other functionality."

Osittain tästä syystä, nykyiset ODIN ja Block 4 aikataulut eivät tule toteutumaan.


"We also found the program's schedule for its hardware and software modernization effort, known as "Block 4," was not realistic."


"While the Joint Program Office would like to deliver an initial capability for ODIN in September 2021 and to achieve full operational capacity by September 2023, these dates are ambitious, according to multiple DOD officials with whom we spoke."


"F-35, the world’s costliest weapons system, may fail to keep pace with Chinese and Russian air defense improvements given its “extraordinary costs” so far,"
No niin. Viimeinen kuukauden määräaikainen foorumikeikka menossa? Mitä seuraavaksi?
 
Siis ei nämä? Minne sinne 800 litraa ekstraa mahtuu?
Toi sun kuva sekä otsikko "ECR SEAD" viitannee suoraan Luftwaffen Tranche 5 koneeseen, eli oikella jäljillä ollaan.
Oma ajatus oli jos tuo 800l extraa olisi mahtunut kaksipaikkaisessa vehkeessä suoraan "lisänä" olevan polttoaine tankin päälle - mutta ei se sinne normaali muodossa mahdu. toi 800l kun tarttis noin hxwxl 600x1000x1500mm
Noi "reppusäiliöt" ovat sitten oma juttu
 

Liitteet

  • EF single.jpg
    EF single.jpg
    156.2 KB · Luettu: 15
  • EF2.jpg
    EF2.jpg
    50.2 KB · Luettu: 15
  • EF2020.jpg
    EF2020.jpg
    269.4 KB · Luettu: 15
Back
Top