F-15 Eagle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StmSvejk
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
https://www.defensenews.com/newslet...-f-15s-could-be-coming-soon-to-the-air-force/

"The U.S. Air Force could buy a new version of the F-15, known as the F-15X, as long as there is enough money in future defense budgets, Air Force Chief of Staff Gen. David Goldfein told Defense News Saturday."

"He added that Air Force needs to buy 72 fighters a year to get to the amount they need in the future — and to drive average aircraft age down from 28 years to 15 years. And while Goldfein might want all 72 to be fifth generation F-35s, budgetary concerns likely won’t let that happen. "
 
Tässä sotketaan nyt koko ajan iloisesti kaksi eri mallia ja hankintaa.

IAF havittelee uusia kaksipaikkaisia rynnäkkövariantteja. Boeing lobbaa amerikkalaisille uutta yksipaikkaista X-mallia vanhoja C:itä korvamaan.
Juuri näin. IAF käyttää F-15 koneversioitaan eritehtävissä, kuten myös F-35:ä ja Sufaa. Esimerkiksi "Haukkoja" (Baz) käytetään välittämään korkeatasoista dataa, kuten livekuvaa satelliitin kautta pitkän matkan rynnäkkölennoilta johtoon ja päivastoin. Toimii niin että Bazit lentävät jossain puolessa matkassa kehää korkealla ja linkittävät tietoa kaukana Israelissa olevaa johtokeskukseen.

Bazin ohjaamon takana näkyy kookas sateliittivastaanotin/lähetin:
israeli-air-force-iaf-fighter-jet-f-15-bazat-takeoff-DDF9WH.jpg

F-15 Raàm on taas tunnetusti pitkänmatkan rynnäkkökone, kuten sanottu.

Olen lukenut ilmailulehdistä että Israel on tykästynyt F-15 koneeseen siitä syystä että se lentää kovaa ja korkealla. Lisäksi F-15 pystyy lentämään pitkälle ja se kantoi pitkään keskiraskaan kaukorynnäkkökoneen viittaa ainoana Israelissa. Vasta rankasti modifioitu F-16I Sufa kykeni lentämään samanlaisia matkoja kuormalla. Osasyy F-15 fanituksesta johtuu varmaan siitäkin että Israel ei saanut F-22A koneita ja F-15 on ainoa vastaavalla kinemaattisella suorituskyvyllä varustettu USA-kone. F-35 ei kykene yli 2 mach nopeuksiin ja 18 km lakikorkeuteen, jota Israel katsoo tarvitsevansa jossain tehtävissä.

Israel käytti mm. viime vuonna F-15I koneita varustettuna oletettavasti AGM-142 ohjuksilla Syyrian lentokentälle tehdyssä iskussa, jossa tuhottiin suuri hangaarirakennus. F-15 koneet lensivät suurella nopeudella ja erittäin korkealla Syyrian ilmatilaan ja laukaistuaan ohjuset, väistivät ilmatorjuntaa ja poistuivat Israeliin. Buk M2 ohjuspatteri tuhosi osan ohjuksista mutta osa meni läpi. Varmaan käyttivät myös elektronista häirintää mukana.
 
Tässä sotketaan nyt koko ajan iloisesti kaksi eri mallia ja hankintaa.

IAF havittelee uusia kaksipaikkaisia rynnäkkövariantteja. Boeing lobbaa amerikkalaisille uutta yksipaikkaista X-mallia vanhoja C:itä korvamaan.
Ilmeisesti tuo uusi f-15x tulisi kahtena varianttina, yksi ja kaksi paikkaisena.
 
https://www.google.com/amp/amp.time...-and-no-it-wont-cost-100m-per-copy?source=dam

Aika hyvää juttua uudesta eaglesta kannattaa lukea kokonaan mutta pistän muutaman poiminnan jutusta.

-just as I originally discussed in detail, the F-15X is not a Boeing ploy to disrupt the F-35A program. The USAF's top uniformed officer and the CEO of Lockheed have both confirmed this as fact

-The December report from Bloomberg said there would be $1.2B set aside in the 2020 defense budget proposal to procure a dozen F-15X aircraft. This led many to believe the price of each F-15X would be $100M. This is more than the unit cost of an F-35A, which is slated to hit $80M apiece in the not so distant future.

According to sources close to the discussions, this is flat out incorrect. The money being set aside in 2020, possiblyaround $1.1B, will include an initial order for F-15Xs—likely eight aircraft—with the rest of the money being spent on non-recurring costs, including setting up and managing the program and to pay for a relatively tiny amount of development work needed to bring the aircraft's systems and software in line with the USAF's exact specifications.


-Even if the USAF could buy 100s of F-35s a year, they simply couldn't convert squadrons fast enough while maintaining any sort of a minimum combat capacity. In other words, production levels are only one part of the story, the ability for squadrons to absorb those aircraft is another. By buying a lot of F-35s each year and some F-15Xs, this issue is mitigated to some degree as the USAF can get new fighters into the fight without having to tank its overall readiness, which isn't in a good place as it is. In fact, in many ways, the F-15X actually takes a lot of pressure off the F-35 as it continues to teethe its way into a position as America's predominate front-line fighter capability.


-He noted that, under original plans, USAF expected to have 736 F-35s by now, but “we have 174, ... so … we need to increase our fighter procurement, replacement rate
 
Nerokas suunnitelma kai oli että Japani myy koneet Yhdysvaltoihin jossa niitä vähän päivitetään ja myydään sitten Taiwaniin. Ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Saapa nähdä.
 
Näin on huhuttu ja siinähän olisi monella tapaa järkeä. Kiina ei ehkä pidä jotain 30+ vuotta vanhoja F-15:ia niin isona uhkana kuin jos Taiwaaseen myydään F-35 tms. Taiwanin oma ilmailuteollisuus saisi hommia niiden päivittämisessä.

Mutta nykyään asekaupat Taiwaniin tuppautuvat usein torppaamaan taiwanilaisten oman pään sekoiluiden vuoksi. Monta liikkuvaa osaa tässä hommassa.
 
Air Force Magazine avaa F-15X, vai onko se nyt F-15EX, projektin taustoja:
Long-term, the budget will call for far more F-15s than USAF officials have hinted at in recent months. USAF officials have only suggested a dozen such airplanes that might be in the budget, but according to budget documents the F-15EX buy “initiates the refresh” of the F-15 fleet. Air Force Maj. Gen. John Pletcher, briefing the press on the USAF budget on Tuesday, acknowledged there are 80 F-15EXs in the five-year Future Years Defense Plan. A service official reported the ultimate buy could be 144, completed after the FYDP. The plan, if approved by Congress, would represent more than $14 billion worth of Air Force fighter work for Boeing that would otherwise have gone to Lockheed Martin.

...

Pentagon Comptroller Elaine McCusker said Tuesday the F-15 move was one of the final edicts from former Defense Secretary Jim Mattis.

“The tacair mix” was one of the “key issues” Mattis reviewed in budget deliberations, she said. “The balance between the fourth and fifth-generation aircraft … [was] a decision that was made by Secretary Mattis before he left,” she said in a Pentagon budget briefing. A lot of attention was paid to “our cost calculus” in this area, she asserted.

Army Lt. Gen. Anthony Ierardi, Pentagon director of force structure, resources, and assessment, said the F-35 “remains a critical program for the joint force” but the F-15EX “provides additional capacity and readiness, especially in the near years to mid-years, as we look at the threats and the kinds of combat potential that we needed to bring to bear.”
http://www.airforcemag.com/Features/Pages/2019/March 2019/No-Sign-of-The-Air-Force-We-Need-in-USAF-Budget-80-Plus-New-Old-F-15s-Coming.aspx
 
Jonkun muunkin mielestä Pentagonin yhtäkkisellä innostuksella F-15:een ja Boeingin entisen johtoryhmäläisen nostamisella virkaatekeväksi puolustusministeriksi saattaa olla jotain yhteyttä toisiinsa:

A government ethics organization has filed a formal complaint asking the Defense Department Inspector General's Office to investigate Acting Defense Secretary Patrick Shanahan's ties to his former employer, Boeing Co. The group, Citizens for Responsibility and Ethics in Washington (CREW), claims Shanahan violated ethics rules by promoting the company's interests at the Pentagon.

https://www.military.com/daily-news...inst-shanahan-allegedly-promoting-boeing.html

Onnea vaan siihen, että saavat tuohon hankintaan rahoituksen kongressilta.
 
Hmm. Joskus elettiin vielä aikaa, jolloin F-15 pidettiin kalliina koneena.


The F-15EX will be more than 50 percent cheaper than the F-35 Joint Strike Fighter to operate over its life.
 
Hmm. Joskus elettiin vielä aikaa, jolloin F-15 pidettiin kalliina koneena.


The F-15EX will be more than 50 percent cheaper than the F-35 Joint Strike Fighter to operate over its life.
Taitaa olla jo Grippeniäkin halvempi käyttää... Jep jep, uskoo ken haluaa.
 
Ei ole enää iso askel siihen että kuta enemmän hävittäjillä lentää sitä enemmän on kassassa rahaa
Hetkinen, mustis näemmä jätti lainauksestaan pois kohdan, joka tekee elinkaarikustannuksista vieläkin vakuuttavammat:

it will be more than 50 percent cheaper than the Joint Strike Fighter to operate over its life. Additionally, it has “twice as many hours” in terms of how long it lasts.

Eli 16 000 lentotuntia kestävä F-15 tulee elinkaarensa aikana 50% halvemmaksi kuin 8000 tuntia kestävä F-35.

Taidankin käydä tästä vaihtamassa vastaustani tuolla "mikä kone korvaa hornetit" -vitjassa.
 
Hetkinen, mustis näemmä jätti lainauksestaan pois kohdan, joka tekee elinkaarikustannuksista vieläkin vakuuttavammat:

it will be more than 50 percent cheaper than the Joint Strike Fighter to operate over its life. Additionally, it has “twice as many hours” in terms of how long it lasts.

Eli 16 000 lentotuntia kestävä F-15 tulee elinkaarensa aikana 50% halvemmaksi kuin 8000 tuntia kestävä F-35.

Taidankin käydä tästä vaihtamassa vastaustani tuolla "mikä kone korvaa hornetit" -vitjassa.

Harmi, ettei F-15:sta tarjottu Suomelle, vaikka pyydettiin.
 
Harmi, ettei F-15:sta tarjottu Suomelle, vaikka pyydettiin.

En usko, että F-15X tulee ehdokkaaksi Suomelle keskeneräisyytensä vuoksi. Kuitenkin, onhan näitä amerikkalaisia loppuhetken kiilaajia ollut joskus aiemminkin, en usko että tällainen olisi prosessista kiinni...
 
Back
Top