F-15 Eagle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StmSvejk
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Siitä on tarjolla kaksi varianttia. Yksipaikkainen F-15CX ja kaksipaikkainen F-15EX ja samat Boeingin markkinointipuheet jonka mukaan lyhyt koulutus vanhalle henkilökunnalle riittäisi noiden operointiin.

Jepjep, en hoksanut yhdistää tuota lennosta muuttunutta tyyppimerkintää Strike Eagleen. Miksihän haluavat kaksipaikkaisen, eikö nämä ollut tarkoitus ostaa kansalliskaartille ilmapuolustuskoneiksi?
 
Jepjep, en hoksanut yhdistää tuota lennosta muuttunutta tyyppimerkintää Strike Eagleen. Miksihän haluavat kaksipaikkaisen, eikö nämä ollut tarkoitus ostaa kansalliskaartille ilmapuolustuskoneiksi?

Valmistajan edustajan mainospuheen mukaan kaksipaikkaista voitaisiin käytettää harjoittelukoneena toimimisen lisäksi häivekoneiden ja miehittämättömien lentolaitteiden taistelun johtamiseen. Lisäksi kaksipaikkainen on kalliimpi joten valmistaja kait saa siitä paremmat katteet.
 
No enpä tiedä. Boeingillahan on kiinteä hintakatto mitä vastaan kilpailla (F-35:n hinta) joten yksipaikkainen varmaan toisi isomman katteen?
 
F-15 on hieno kone mutta selvää on että mikään "cutting edge" se ei enää ole. Eagle ei selviytyisi enää voittajana häivekonetta vastaan ilmataistelussa, oli sitten miten päivitetty hyvänsä. Se ei myöskään kykene toimimaan integroidun ilmatorjunnan vaikutusalueella ilman stand-off häirintää ja sitä meillä ei ole.
 
F-15 on hieno kone mutta selvää on että mikään "cutting edge" se ei enää ole. Eagle ei selviytyisi enää voittajana häivekonetta vastaan ilmataistelussa, oli sitten miten päivitetty hyvänsä. Se ei myöskään kykene toimimaan integroidun ilmatorjunnan vaikutusalueella ilman stand-off häirintää ja sitä meillä ei ole.

Kysymys kuuluu, että miten paljon tuolla X mallilla saadaan vähennettyä herätettä.
 
Kysymys kuuluu, että miten paljon tuolla X mallilla saadaan vähennettyä herätettä.
Etusektorista jonkinverran mutta kun katsoo esim. moottorien ilmanottoaukkoja niin niihin on varmaan todella vaikeata saada mitään vaimentimia koska ovat säädettäviä. Vaatisi käytännössä myös uuden maalin tai pinnoitteen ja testaamista mutta en usko siihen. F-15 on arsenaalikone, jota ei edes viedä kaikkein pahimpiin paikkoihin ensivaiheessa ja ilman tukea.
 
Etusektorista jonkinverran mutta kun katsoo esim. moottorien ilmanottoaukkoja niin niihin on varmaan todella vaikeata saada mitään vaimentimia koska ovat säädettäviä. Vaatisi käytännössä myös uuden maalin tai pinnoitteen ja testaamista mutta en usko siihen. F-15 on arsenaalikone, jota ei edes viedä kaikkein pahimpiin paikkoihin ensivaiheessa ja ilman tukea.

Viittasin tuossa tuohon aikaisempaan viestiisi, kun ajattelin että nyky F-15 koneilla saattaisi olla vaikeuksia uudempia SU -sarjalaisia vastaan.
 
Siihen on varmaan syynsä. (Boeing ei uskonut että sillä olisi mahdollisuuksia)

Mielenkiintoinen kysymys kuuluukin, miksi ei uskonut?

F-15 tarjoaa raakaa voimaa niin moottoreiden kuin tutkan osalta, ilmaherruushävittäjän suunnittelu näkyy. Aseita mahtuu kyytiin ainakin riittävästi ja pitkä toimintasäde on etu ison maan ilmapuolustuksessa. F-15 on myös käynyt kaupaksi ulkomaille Super Hornetia paremmin.

Käyttökulut? No, eiköhän F-15 tarjoa jotakin vastineeksi, ja onhan kisassa mukana myös F-35...
 
Jos oikein muistan niin USAFin laskelmien mukaan F-15C:n käyttökustannukset olivat noin $35k per lentotunti, ja F-15E:llä yli 40k. Vertailun vuoksi F-16 noin 25k ja F-35 30-32k.
 
Ei ole tarkempaa tietoa, millainen laskelma tämän herran, Chairman of the Joint Chiefs of Staff Gen. Joseph Dunford , lausunnon taustalla on. Mutta kohtuu arvovaltainen heppu kyseessä.

Dunford is, by U.S. law, the highest-ranking and most senior military officer in the United States Armed Forces,

Mutta ihan siltä varalta, ettei foorumilla ymmärretty, niin ei hänen lausuntonsa tarkoita sitä, että F-15 lentäminen alkaisi tuottamaan USAF:ille rahaa. Todennäköisesti se vie jopa elinkaarensa aikana enemmän rahaa per kone suuremmasta lentotuntimäärästä johtuen. Kyse on suhteellisesta suoritetason kustannuksesta. F-35 kalleuteen saattaa jossain määrin myös vaikuttaa se, että F-35 tarvitsee ilmeisesti kohtuu merkittäviä infrastruktuuri-investointeja.

Noita lentotuntihintoja on erilaisia. Niissä kannattaa olla varovainen, mitä vertaa. Tässä suoria lentotuntihintoja. F-35 suorat lentotuntihinnat ovat tulleet alaspäin. https://comptroller.defense.gov/Financial-Management/Reports/rates2018/

Kokonaishinnat F-35 lienevät yli 40k? Ehkä joku löytää tuoretta tietoa? Tuolla mainittu 67k, mutta ei tietoa, mikä luku, miten vanha ja mistä peräisin. https://militarymachine.com/f-22-raptor-vs-f-35-lightning-ii/
 
Ei ole tarkempaa tietoa, millainen laskelma tämän herran, Chairman of the Joint Chiefs of Staff Gen. Joseph Dunford , lausunnon taustalla on. Mutta kohtuu arvovaltainen heppu kyseessä.

Dunford is, by U.S. law, the highest-ranking and most senior military officer in the United States Armed Forces,

Mutta ihan siltä varalta, ettei foorumilla ymmärretty, niin ei hänen lausuntonsa tarkoita sitä, että F-15 lentäminen alkaisi tuottamaan USAF:ille rahaa. Todennäköisesti se vie jopa elinkaarensa aikana enemmän rahaa per kone suuremmasta lentotuntimäärästä johtuen. Kyse on suhteellisesta suoritetason kustannuksesta. F-35 kalleuteen saattaa jossain määrin myös vaikuttaa se, että F-35 tarvitsee ilmeisesti kohtuu merkittäviä infrastruktuuri-investointeja.

Noita lentotuntihintoja on erilaisia. Niissä kannattaa olla varovainen, mitä vertaa. Tässä suoria lentotuntihintoja. F-35 suorat lentotuntihinnat ovat tulleet alaspäin. https://comptroller.defense.gov/Financial-Management/Reports/rates2018/

Kokonaishinnat F-35 lienevät yli 40k? Ehkä joku löytää tuoretta tietoa? Tuolla mainittu 67k, mutta ei tietoa, mikä luku, miten vanha ja mistä peräisin. https://militarymachine.com/f-22-raptor-vs-f-35-lightning-ii/
Niin, tai sitten on kyse ihan niinkin yksinkertaisesta laskutoimiksesta, että tuohon 16 000 tuntiin päästäksesi joudut ostamaan kaksi F-35:a.

Mitä tulee noihin lentotuntihintoihin, alkutuotantosarjojen koneet ovat olleet kalliimpia ja vikaherkempiä käytössä kuin viimeksi tuotantolinjalta tulleet.
 
Niin, tai sitten on kyse ihan niinkin yksinkertaisesta laskutoimiksesta, että tuohon 16 000 tuntiin päästäksesi joudut ostamaan kaksi F-35:a.

Voi olla ihan noinkin.

Mitä tulee noihin lentotuntihintoihin, alkutuotantosarjojen koneet ovat olleet kalliimpia ja vikaherkempiä käytössä kuin viimeksi tuotantolinjalta tulleet.

Jep, siksi tuossa viestissä kommentoinkin, että F-35 lentotuntihinnat ovat tulleet alaspäin.
 
Kyllä se Yhdysvaltain asevoimien komentaja aika yksiselitteisesti toteaa, että F-35 tämän hetken operointikulut ovat 50% kalliimmat kuin F-15.

Kongressin kuulemistilaisuus uuden asevoimien budjettiehdotuksen osalta: https://www.c-span.org/video/?45900...dunford-testify-pentagons-2020-budget-request

Kohdasta 1:31:15 eteenpäin rupeaa keskeinen dialogi käymään.
Katsoppas tämä
Tuossa avataan lukuja. Vuoden 2025 arvio lentotuntihinnoille on 25 000 taalaa F-35:lle. 27 000 - 30 000 uudelle F-15:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Se on hyvä, että koetetaan saada tuosta parempaa selkoa.

Katsoppas tämä
Tuossa avataan lukuja. Vuoden 2025 arvio lentotuntihinnoille on 25 000 taalaa F-35:lle. 27 000 - 30 000 uudelle F-15:lle.

Korostetaan aluksi sitä, että oli jo koetettu kursiivilla ilmaista asiaa, mutta boldataan se vielä.

Kyllä se Yhdysvaltain asevoimien komentaja aika yksiselitteisesti toteaa, että F-35 tämän hetken operointikulut ovat 50% kalliimmat kuin F-15.

Kongressin kuulemistilaisuus uuden asevoimien budjettiehdotuksen osalta: https://www.c-span.org/video/?45900...dunford-testify-pentagons-2020-budget-request

Kohdasta 1:31:15 eteenpäin rupeaa keskeinen dialogi käymään.

Se oli sen takia korostettu, että on tiedossa, että F-35 kulut ovat tällä hetkellä liian korkeat, ja niitä on kova paine saada alas.

Tuo 25.000 tavoite vuonna 2025 on varmaan L&M:ltä peräisin.


Lockheed Martin Vice President and General Manager F-35 Program Greg Ulmer said there was an effort to lower the cost per flight hour to $25,000 by 2025 but further savings would take longer.

“Today it is different customer by customer but I think $35,000 per flying hour is a good number,” he told Reuters in an interview at the Australian International Airshow.

---

Toivotaan, että kuluja saadaan alas. Seurataan mielenkiinnolla.

Tässä vielä toinen lähde asiasta.


There could be dire consequences for the F-35 program should operations and sustainment, or O&S, costs not go down as far as desired. On Wednesday, Bloomberg reported that the Air Force could trim its planned purchase of F-35As by a third unless O&S costs decrease by 38 percent over the next 10 years.
 
F-15 siis linjassa aikaisempien tietojen kanssa. F-35 sen sijaan merkittävästi kalliimpi. L&M arvio tämän hetken kuluista oli 35,000 ja tuo lukema oli 44,000.

Kuten todettua, tuon olisi vähän pakko tulla alaspäin. Saa nähdä, ja seurataan, miten se onnistuu. Tulee varmasti alas merkittävästikin, mutta tuo L&M:n tavoite 25,000 vaikuttaa kyllä vähän haastavalta saavuttaa. Se olisi melkein nykyisen tason puolitus.
 
Back
Top