F-15 Eagle

Einomies1

Respected Leader
Ensimmäinen kerta minullekin, kun kuulen 300 km kantamasta. Toisaalta teknisesti se ei vaikuta mahdottomalta.

Jo moottorittomat JSOW ja JDAM-ER lentävät yli sataan kilometriin korkealta, läheltä äänennopeutta pudotettuina. Samoin tekee edellä mainittuja selvästi kevyempi SDB I. Jos SPEAR 3 ei ole mikään lentävä silitysrauta, niin sen voisi olettaa kantavan huomattavasti kaueammaksi samoilla laukaisuparametreillä, onhan siinä myös moottori (TJ-150).

Sattumoisin AGM-150B MALD käyttää samaa moottoria ja lentää huiman 920 km matkan, minkä jälkeenkin on ilmeisesti vielä huurut tankissa lyhyeen hengaamiseen ilmatorjunnan tuliasemien yläpuolella. Tämä kaikki on mahdollista vaivaisella 115 kg kokonaismassalla.

MALD on toki sikäli poikkeava laitos, että siinä on vain simppeli GPS-INS-suunnistus eikä hakupäätä ja taistelukärkeä lainkaan. SPEAR 3:n hakupää ja taistelukärki syövät tilaa ja kantokykyä polttoaineelta, minkä lisäksi SPEAR 3 on reilu 20 kg kevyempi kuin MALD, eli lähtökohtaisesti kantama on huomattavasti lyhyempi. Mutta kuinka paljon lyhyempi, sitä me emme tiedä.

Eli 300 km ei kuulosta mitenkään mahdottomalta. Laukaisu kovaa ja korkealta (30k+ jalkaa, Mach 0.9), ohjuksen moottoria käytetään polttoainetaloudellisella alueella (ts. ohjus ei cruisaa täydellä kaasulla) ja osa matkasta mennään liitämällä. Torjuttavuuden kannaltahan tuo on selvästi helpompi maali kuin lähellä maanpintaa täydellä kaasulla cruisaava ohjus, mutta kaikilla vihollisilla ei ole tehokasta ilmapuolustusta.
Joo, todelliset kantamat on mitä on ja julkiset eri. Mitään kovin eksaktia lukua ei annetta eri tehtäväprofiileissa. Voi SPEAR hyvinkin lentää pidemmälle kuin tuo mainostekstissä mainittu 130-140 km koska siinä on moottori. Turbojet vielä tukee pitkää kantamaa enemmän kuin raketti.

MALD on toisaalta yli 1 m pidempi ja eikä ole puhdas lieriö, joten sitäkautta runko tuo nostetta eri lailla. Myös siivissä voi olla eroa ja SPEAR on tarkoitettu liikkuviin kohteisiin vaikuttavaksi, joten sen täytyy pystyä muuttamaan lentorataansa suhteellisen nopeasti. MALD ei hyökkää tiettävästi, joten sen lentoprofiili ja ominaisuudet poikkeavat aikalailla.
 

PSS

Ylipäällikkö
Älä luovu uskosta, samaa mieltähän tässä ollaan. En tiedä mistä tämä käsitys on tullut että olisin väittänyt missään vaiheessa muuta?

No, jos Mig-25 olisi osallistunut koko määrällään torjuntaan, kuten muutkin Irakilaiskoneet (Mig-29, Mirage ym.) niin mahdollisesti se olisi voinut vaikeuttaa liittouman toimintaa. Sensijaan Saddam ajatti koneitaan Iraniin ja hautasi hiekkaan, josta niitä löydettiin 2003 sodan jälkimainingeissa.

Mig-25 menestys on lähinnä näkökantaseikka, enkä rupea siitä kiistelemään. Sillä oli tietysti torjuntakoneena etunsa hävittäjä-pommittajia vastaan, jotka lensivät pommituksia pääasiassa, mutta heikot mahdollisuudet F-15 Eagleja vastaan, jotka putsasivat ilmatilaa. Irakilla ei ollut edes toimivaa taistelunjohtoa ja valvontaa joten ilman sitä koko torjunta oli melko yksittäisiä pyrähtelyitä taivaalla.

Historia toistaa itseään F-35C kohdalla nähtävästi?

Kummasti ainakin läntiset ilmavoimat kuten Suomi, kouluttavat edelleen liikehdintää ja tykin käyttöä. Samaten niitä tykkejä asennellaan edelleen hävittäjiin. Onhan tykkitorjunta ja tynnyrin lentäminen vähentynyt 1990-luvultakin, mutta ei poistunut.

Ok. Pahoittelen maalaisuuttani. Ei nuo teekkarilehdet kuulu meikäläisen kategoriaan:). Teekkarit tuppaavat enemmän lotrata väkijuomien kanssa ja jutut on aprilliosastoa, mitä joskus olen vilaissut. Täytynee alkaa lukemaan jos siellä hävittäjistä kirjoitellaan noinkin asiantuntevasti.

Ok. En jaksa noita blogeja paljon katsella, mutta tein poikkeuksen kun linkkasit sivun. Kommentit saat täällä, kiinnosti tai ei;). Hyvä peruste tässä kyllä oli, mutta taitaapa mennä Mig-keskustelu nyt tunteisiin senverran että riittää.
Tsot-tsot. Saitilla on läsnä meitä ikiteekkareita.
 

peelo

Ylipäällikkö
Onkos tuon EW-varustuksesta muuten tarkempaa kuvausta liikkeellä? Pistää silmään nuo takapenkin vieressä olevat isohkot kotelot sekä uudet antennipaikat moottorien ja korkeusvakaajien välissä taaksepäin. Ei ole ennen tullut bongattua kuvista tuollaisia.

AN/ALQ-250 EPAWSS on ilmeisesti se järjestelmä, eli tuolla varmaan parhaiten juttuja löytyy.

Kyseisen laitteen markkinointi materiaalista löytyy mainintoja tutka sekä infra-puna (MWIR/LWIR luultavasti) taajuudet kattavasta järjestelmästä. Mainintoja myös esim geolokaatio kyvystä ja yhteistoiminnasta (interoperable) tutka kanssa. Toimiiko tutka sitten sensorina/häirintälaitteena vai on vaan immuuni omille omasuojahäirintälähetteille?

Kuvia katsomalla näyttäisi että ohjaamon sivuilla olevat sensorit olisivat samanlaiset kuin perän alimmat uudet sensorit. Nämä näyttävät ainakin omaan silmään hyvin samanlaisilta kuin helikoptereissa käytettävät ohjusvaroittimet eli ne mitkä havaitsevat ohjuksen rakettimoottorit (lämpö/UV-säteily). Niiden asento ja sijoittelu voisi myös puoltaa tätä. Siellä on myös sitten ne uudet isommat kuvut takana sekä vanhat tutkavaroitin/häirintä sensorit. Omasuojaheitinjärjestelmän kerrotaan olevan myös kapasiteetiltaan isompi, mikä tietysti on nykyään luonnollinen kehitys. EDIT: Joku pohjakuva löytyi että olisikohan siellä yhteensä 12 paikkaa soihtu/silppu kaseteille?
 
Viimeksi muokattu:
AN/ALQ-250 EPAWSS on ilmeisesti se järjestelmä, eli tuolla varmaan parhaiten juttuja löytyy.

Kyseisen laitteen markkinointi materiaalista löytyy mainintoja tutka sekä infra-puna (MWIR/LWIR luultavasti) taajuudet kattavasta järjestelmästä. Mainintoja myös esim geolokaatio kyvystä ja yhteistoiminnasta (interoperable) tutka kanssa. Toimiiko tutka sitten sensorina/häirintälaitteena vai on vaan immuuni omille omasuojahäirintälähetteille?

Kuvia katsomalla näyttäisi että ohjaamon sivuilla olevat sensorit olisivat samanlaiset kuin perän alimmat uudet sensorit. Nämä näyttävät ainakin omaan silmään hyvin samanlaisilta kuin helikoptereissa käytettävät ohjusvaroittimet eli ne mitkä havaitsevat ohjuksen rakettimoottorit (lämpö/UV-säteily). Niiden asento ja sijoittelu voisi myös puoltaa tätä. Siellä on myös sitten ne uudet isommat kuvut takana sekä vanhat tutkavaroitin/häirintä sensorit. Omasuojaheitinjärjestelmän kerrotaan olevan myös kapasiteetiltaan isompi, mikä tietysti on nykyään luonnollinen kehitys. EDIT: Joku pohjakuva löytyi että olisikohan siellä yhteensä 12 paikkaa soihtu/silppu kaseteille?
Eikös Rafalessa ole vähän vastaavat ilmanottoaukkojen kyljissä? Sama toiminnallisuus?
 

tutka

Majuri
Eikös Rafalessa ole vähän vastaavat ilmanottoaukkojen kyljissä? Sama toiminnallisuus?
Rafalen ilmanottoaukkojen kyljissä on SPECTRAn RF-sensorit/lähettimet, samaten canardien tyvessä RF-tavaraa, ohjaamon sivussa pienet optiset sensorit (laser?), peräsimen yläosassa 360° IR-kamerat ja jälleen RF-tavaraa eteen/taakse, peräsimen tyvessä SPECTRA taaksepäin.
 
Rafalen ilmanottoaukkojen kyljissä on SPECTRAn RF-sensorit/lähettimet, samaten canardien tyvessä RF-tavaraa, ohjaamon sivussa pienet optiset sensorit (laser?), peräsimen yläosassa 360° kamerat ja jälleen RF-tavaraa eteen/taakse, peräsimen tyvessä SPECTRA taaksepäin.
Ilmeisestinämä on integroitu koneen järjestelmiin niin että lentäjän tilannetietoisuutta saadaan parannettua. Ainakin pikaisella vilkaisulla EF:ssä vastaavia ei ole. Vai onko ne vaan paremmin piilotettu?
 

fulcrum

Respected Leader
Rafalen kameroiden kuva ei näy lentäjälle sellaisenaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa tulee sellainenkin päivitys. F5:ssä konetta kehitetään 'smart skin' -suuntaan (jota tullaan soveltamaan täysimääräisemmin 6. sukupolven koneissa) eli tutka-antennit tulevat toimimaan myös elso- datalinkki- yms. rooleissa ja eri järjestelmien 'vasittuja' antenneja tulee olemaan vähemmän jos ollenkaan.
 

Samovarius

Eversti
Ei ole muuten ensimmäinen kerta, myös A-4M nimettiin Skyhawk II:ksi.
 

tutka

Majuri
Kyllä muuten vaan, jos USA olisi vastannut HX-pyyntöön myös F-15:n osalta, se olisi aika vahvoilla sekä kisassa että foorumin veikkauksissa. On tuo päheä kone, ja ilmeisesti EX:n elektroniikka ei jää häpeään muiden rinnalla.

(Sitä vaan ihmettelen, miksi ne edelleen haluaa jättää ISRT:n erillisten podien varaan, mutta kai nuo kulkee tuolla vähän omia polkujaan omien doktriiniensa kanssa. Mitään muuta tuosta koneesa jää kaipaamaan kuin IRST:tä ja peräsimien kallistusta edes pari astetta, olisi ollut kuulemma triviaali asia tehdä mutta vaatinut ylimääräistä aerodynaamista validointia paljon.)
 

Huhta

Greatest Leader
Rafalen kameroiden kuva ei näy lentäjälle sellaisenaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa tulee sellainenkin päivitys. F5:ssä konetta kehitetään 'smart skin' -suuntaan (jota tullaan soveltamaan täysimääräisemmin 6. sukupolven koneissa) eli tutka-antennit tulevat toimimaan myös elso- datalinkki- yms. rooleissa ja eri järjestelmien 'vasittuja' antenneja tulee olemaan vähemmän jos ollenkaan.

Millainenkohan ohjelmistohärdelli tuostakin saadaan aikaan? Kun miettii F-35:sta...
 

magitsu

Respected Leader
Kyllä muuten vaan, jos USA olisi vastannut HX-pyyntöön myös F-15:n osalta, se olisi aika vahvoilla sekä kisassa että foorumin veikkauksissa. On tuo päheä kone, ja ilmeisesti EX:n elektroniikka ei jää häpeään muiden rinnalla.

(Sitä vaan ihmettelen, miksi ne edelleen haluaa jättää ISRT:n erillisten podien varaan, mutta kai nuo kulkee tuolla vähän omia polkujaan omien doktriiniensa kanssa. Mitään muuta tuosta koneesa jää kaipaamaan kuin IRST:tä ja peräsimien kallistusta edes pari astetta, olisi ollut kuulemma triviaali asia tehdä mutta vaatinut ylimääräistä aerodynaamista validointia paljon.)
No enpä nyt tiedä. Toki F-15EX variantin uutuus juuri nyt valloittaisi vähälahjaisia. Ennen kuin USA päätti ostaa ekat niin sille olisi lähinnä naurettu.
Tietäjät olisivat kauhistelleet läpi matkan lähes F-22 tasoista lentotunnin hintaa, joka ei tekisi sen ostamisesta erityisen realistista.

Se on aivan hemmetin iso rohjake.

edit:
Although it is not expected to be survivable against modern air defenses by 2028, the F-15EX could perform homeland and airbase defense, no-fly zone enforcement against limited or no air defense systems, and deploying standoff munitions.
 
Viimeksi muokattu:

tutka

Majuri
No enpä nyt tiedä. Toki F-15EX variantin uutuus juuri nyt valloittaisi vähälahjaisia. Ennen kuin USA päätti ostaa ekat niin sille olisi lähinnä naurettu.
Tietäjät olisivat kauhistelleet läpi matkan lähes F-22 tasoista lentotunnin hintaa, joka ei tekisi sen ostamisesta erityisen realistista.

Se on aivan hemmetin iso rohjake.
Noo enpäs tiedä; onhan se iso, mutta niin oli Hornetkin vuonna 1992, ja SH vuonna 2021. Kovat käyttökulut on suhteellinen käsite nykyaikana, kuulemma. Veikkaan tuon EX:n olevan käytössä paljon pitempään kuin F-22, ja mahdollisesti myös pitempään kuin F-35; niin kauan kuin suvereniteettia ylläpidetään käyttämällä (myös) miehitettyjä suihkumoottorikoneita. Niche-koneet korvataan jossain välissä joillain muilla ratkaisuilla jo paljon nopeammin, ja tällaiset luotettavat juhdat jatkaa.
 

magitsu

Respected Leader
Noo enpäs tiedä; onhan se iso, mutta niin oli Hornetkin vuonna 1992, ja SH vuonna 2021. Kovat käyttökulut on suhteellinen käsite nykyaikana, kuulemma. Veikkaan tuon EX:n olevan käytössä paljon pitempään kuin F-22, ja mahdollisesti myös pitempään kuin F-35; niin kauan kuin suvereniteettia ylläpidetään käyttämällä (myös) miehitettyjä suihkumoottorikoneita. Niche-koneet korvataan jossain välissä joillain muilla ratkaisuilla jo paljon nopeammin, ja tällaiset luotettavat juhdat jatkaa.
Mitä sillä on väliä meidän kannalta? Kone, joka tulee toimimaan etulinjan takana jo nyt. Meillä tarvitaan vain 1st day of war -kykyisiä koneita.
Palataan tähän F-15 HX:ssä ajatukseen sitten kun joku ostaa F-15:sta ainoakseen. Ei ole vielä 45 vuoteen tapahtunut. Toisaalta mm. Irakin tapaiset on kyenneet tiputtamaan Strike Eagleja jo 1991. Petshoran edeltäjällä!
19/20 January 1991: F-15E-46-MC, 88‑1692, c/n 1101/E076, of the 336th FS, 4th TFW, USAF, was shot down by an Iraqi SA-2E missile during Operation Desert Storm. Both crew members ejected and were POWs.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_F-15_losses

F-15EX:lle suunniteltu rooli on tosi kallis tapa tehdä alemman intensiteetin tehtäviä.
 
Viimeksi muokattu:

magitsu

Respected Leader
F-15 päivitys (mm. JASSM-ER piti tulla) menossa jopa roskiin Japanissa? Lisää F-35 ehkä tilalle ja geriatrinen F-15JSI saattohoitoon?
F-15 fighter refurbishment, complete review Cost swelling Japan-US talks difficult
Asahi Shimbun Digital, Editorial committee member Takateru Doi April 7, 2021 5:00

It has been revealed that the Ministry of Defense has decided to completely revise the current plan over the refurbishment of the Air Self-Defense Force 's F-15 fighter aircraft with cruise missiles for ground attack. It was planned to repair 20 aircraft by 2027, but discussions between Japan and the United States were difficult due to soaring initial costs prior to the repair. Nobuo Kishi ordered a scrutiny of the renovation plan.

I learned from interviews with several people involved in the ministry. Although it had postponed the recording of related expenses in the FY2009 budget, it also canceled the renovation contract for 39 billion yen planned with the US government and Japanese manufacturers in the FY2008 budget.

As China strengthens its expansion into the area around the Okinawa and Senkaku Islands and frequently deploys naval vessels that are said to be able to carry missiles with a range of more than 1,000 kilometers, the ministry will enhance the ability to carry long-range missiles and electronic warfare. The renovation has been positioned as pillar for strengthening the defense capabilities of the Nansei Islands. In the "unusual situation" (government officials) who cannot execute the budget for FY2008, which was passed by the Diet, there is an urgent need to consider how to replace these capabilities.

In December 2017, the ministry decided to install a cruise missile "JASSM-ER" (range: about 900 km) on the F-15, assuming that a remote island was occupied by an enemy landing party. The number of upgraded aircraft is specified as 20 in the medium-term defense capability development plan (medium-term defense, 5 years from FY19 to FY2011). It was expected that it would take about five years from budgeting to delivery, and the renovation was planned to be completed by FY2015.

The ministry budgeted a total of 80.2 billion yen (contract basis) in FY19-20 as the initial cost "initial cost" for the design cost and work facility maintenance required prior to the renovation. However, the US side requested further initial expenses, and added 21.3 billion yen to the FY2009 budget request. After that, the US side was informed of the policy of increasing the initial cost even after FY 2010, and pointed out that "the whole picture of the cost has not been grasped".

ja sitten loput 750 merkkiä 1800:sta jää muurin taa

F15 refurbishment, no breakthrough in asking price ... alternatives
Asahi Shimbun Digital, Editorial committee member Takateru Doi April 7, 2021 5:00

 It has been revealed that the F-15 fighter refurbishment plan, which the government has positioned as a "pillar for strengthening the defense capabilities of the Nansei Islands," will be completely reviewed. What kind of influence and implications do you have?

 Behind the progress of this renovation, there is a situation in which China is strengthening its expansion from the Nansei Islands to the Western Pacific Ocean. On the 3rd of this month, a fleet of six ships, including an aircraft carrier of the Chinese Navy , passed between the main island of Okinawa and Miyakojima. It also included the latest model, which is larger than the Japanese Aegis ship, and a missile destroyer that can carry missiles with a range of more than 1,000 kilometers.

 Not only the military, but also the Chinese coast guard, which has been strongly authorized to use weapons, frequently invades the area around the Senkaku Islands , and there is a smoldering concern within the government that it will exceed the capabilities of the Japan Coast Guard...

 In contrast, the Self-Defense Forces currently do not have fighters that can carry long-range cruise missiles without modification. The refurbishment will allow the F-15 to be equipped with long-range missiles, as well as respond to "electronic warfare" that prevents attacks from opponents by electromagnetic waves. ) Aimed to create a posture.

 However, since the F-15 is licensed and produced in the United States, there are major restrictions on Japan's own refurbishment.

 The U.S. government will be the contact point for the renovation...

ja muuri lopulle


(ja aiempi aie 2019)
 
Viimeksi muokattu:
Top