F-15 Eagle

No juu, käyttötarkoitus jutun mukaan tuoda ohjuksia raaka määrä ja F-35 osoittaa niille maalit edestäpäin. Ois kait tuon muutenkin voinut hoitaa. Hämmentävä uutinen
Vielä ei ole keinoäly valmiina että UAS voisi asian hoitaa ja nekin maksavat. F-15 on aselavettina erinomainen, koska sen suorituskyky (lentokorkeus, nopeus ja toimintamatka) ovat lähes vertaansa vailla eikä F-35 tai lennokit pääse lähellekään. Kuorma on huikeat 11,5 tonnia eikä häiveen katoamisesta tarvitse huolehtia, kuten F-35 tapauksessa jos pommeja tai ohjuksia pitäisi roudata urakalla. Kone ei pysty taas lentämään korkean uhkan alueella kuten F-35.
 
Vielä ei ole keinoäly valmiina että UAS voisi asian hoitaa ja nekin maksavat. F-15 on aselavettina erinomainen, koska sen suorituskyky (lentokorkeus, nopeus ja toimintamatka) ovat lähes vertaansa vailla eikä F-35 tai lennokit pääse lähellekään. Kuorma on huikeat 11,5 tonnia eikä häiveen katoamisesta tarvitse huolehtia, kuten F-35 tapauksessa jos pommeja tai ohjuksia pitäisi roudata urakalla. Kone ei pysty taas lentämään korkean uhkan alueella kuten F-35.
Kuorma taitaa olla 13,5 t, jos en ihan väärin muista. Olis voinu kuvitella, että SH Hoitais saman homman kustannustehokkaammin. Mutta eiköhän tuo ole viisaampien toimesta mietitty.
 
Minkähänlainen olisi "Super Viper" ollut, jos sitä oltaisiin kasvatettu samalla lailla, kuin LWF-kilpailijaansa? (YF-17->Hornet->SH)
 
Minkähänlainen olisi "Super Viper" ollut, jos sitä oltaisiin kasvatettu samalla lailla, kuin LWF-kilpailijaansa? (YF-17->Hornet->SH)

Suunnilleen tällainen:

F-16XL_parked_high_angle_view.jpg


 
Kuorma taitaa olla 13,5 t, jos en ihan väärin muista. Olis voinu kuvitella, että SH Hoitais saman homman kustannustehokkaammin. Mutta eiköhän tuo ole viisaampien toimesta mietitty.
22 ilmasta-ilmaan ohjusta kerralla kyytiin. Olisi varmasti meillekin kelvannut - siinä taktiikka olisi varmaan ihan erilainen: avataan tuli aina maksimietäisyydeltä ja pakotetaan vihollinen puolustuskannalle, kun ei ole niin puikon päälle, että montako ohjusta per vihollinen ammutaan
 
22 ilmasta-ilmaan ohjusta kerralla kyytiin. Olisi varmasti meillekin kelvannut - siinä taktiikka olisi varmaan ihan erilainen: avataan tuli aina maksimietäisyydeltä ja pakotetaan vihollinen puolustuskannalle, kun ei ole niin puikon päälle, että montako ohjusta per vihollinen ammutaan
Ei näköjään pointti aukea millään konstilla. Väännetään rautalankaa vähän. Miksi ihmeessä tilataan tässä vaiheessa uusia koneita tyypistä, joka on poistolistalla. Edelliset uudet F-15 sarjan koneet on otettu käyttöön melkein 20-vuotta sitten (Jenkeissä). Koko järjestelmä on jo alasajovaiheessa ja nyt yhtäkkiä keksitään, että lisää näitä. Kone toimii loistavasti tuossa suunnitellussa roolissa ja monessa muussakin. Vaihtoehtona vaan olisi halvempi F-18 SH, jota tulee linjalta uutena muutenkin ja kuormalavettina se toimii riittävän hyvin ja lisäksi on monikäyttöisempi.

Nyt hankitaan rinnalle toinen vanheneva konetyyppi. En ymmärrä minkään muun kuin teollisuuspolitiikan kautta tätä, sotilaallisesti ei vaan avaudu. Mielellään kuulisin, jos joku keksii. 22 Ilmasta ilmaan ohjusta ei ole kertakaikkiaan pätevä syy. viimeisessä tilauksessa SH:n kappelehinta oli 45me = halpaa ku saippua kun kaikki muu on koneelle ja sen elinkaarelle jo valmiina, F-15 kohdalla tilanne on toinen.

 
Itse olisin veikannut että tuossa on kyseessä joku typerä sisäpoliittinen vääntö eri osavaltioiden kesken ja että tuo F-15 tilaus olisi hyvin voinut olla vaan väkisellä läpi puskettu yritys pitää joku tuotantolinja jossain pystössä, mutta googlen mukaan sekä SH että F-15 tuotantolinjat ovat molemmat samassa St. Louis fasiliteetissä joten tuolla tuskin saavutetaan mitään merkittävää työpaikkojen säilymistä tms.

Tuosta operaatiosta on kyllä järki kaukana.
 
Super Hornet on laivaston ja Eagle ilmavoimien. Se että ilmavoimille ruvetaan opettamaan SH huoltoa, lentäminen, tukikohtien erot lentotukialus vs maaperällä oleva tukikohta yms... Ei järkeä.
 
1. F-22 sarja jäi liian pieneksi
2. USAF uuden hävittäjän IOC voi lipsahtaa 30-luvulle suunnitellun 2028 sijaan
3. Super Hornet on laivaston touhuja
4. Toimintaa ei voi rakentaa F-35:n ympärille moninaisista syistä johtuen

Myös nykyisten A-10, F-16 ja F-15 koneiden elinikää pidennetään.
 
Ehkä tulevaisuus ei ole niin suoraviivainen kuin täällä ajatellaan. Ilmeisesti F-15-platformilla on ominaisuuksia, joista ei haluta nykytiedolla luopua seuraavaan neljäänkymmeneen vuoteen.
Paitsi että Ilmavoimathan ei noita olisi halunnut, tekivät asian kyllä aika selväksi.
 
Super Hornet on laivaston ja Eagle ilmavoimien. Se että ilmavoimille ruvetaan opettamaan SH huoltoa, lentäminen, tukikohtien erot lentotukialus vs maaperällä oleva tukikohta yms... Ei järkeä.
Tuo on hyvä pointti. Kaipa on laskettu, että maakalusto kestää uusien koneiden toiminta-ajan joten kuten.
 
Paitsi että Ilmavoimathan ei noita olisi halunnut, tekivät asian kyllä aika selväksi.
Juu, tämän jutun voi lukea monella tavalla ilman että kukaan on varsinaisesti väärässä. Sanojia, näkökantoja, syitä ja perustelua on monia molempiin suuntiin mukavasti yhdessä paketissa:
 
Super Hornet on laivaston ja Eagle ilmavoimien. Se että ilmavoimille ruvetaan opettamaan SH huoltoa, lentäminen, tukikohtien erot lentotukialus vs maaperällä oleva tukikohta yms... Ei järkeä.

Tosin melkein sama urakka on edessä uuden F-15:n kanssa. Sehän on kaikin puolin ihan eri tuote järjestelmien, varaosien ja huollonkin suhteen. Ei siinä paljoa yhteistä isoisän Eaglen kanssa ole - laskuteline ei ehkä ole niin paljoa muuttunut...
 
F-15 on voimapesä, joka lentää kovaa ja korkealla sekä kykenee kantamaan karmeaa ilmataisteluarsenaalia. SH ei ole oikeastaan mitään näistä, vaan Taliban-optimoitu työhevonen.
 
Kuorma taitaa olla 13,5 t, jos en ihan väärin muista. Olis voinu kuvitella, että SH Hoitais saman homman kustannustehokkaammin. Mutta eiköhän tuo ole viisaampien toimesta mietitty.
Tarkalleen 29500 lbs= 13.381 kg :).

F-15X Hävittäjän lentotunnit on speksattu 20 000 h. eli 2 x Super Hornet. Siinä on rahoille vastinetta ja kehitystyö ei vaadi pätäkkää. Mikään muu hävittäjä maailmassa ei pysty noihin suoritusarvoihin.

Kaippa ne hankkisi Rhinoja jos se olisi parempi diili, kun sama valmistajakin vielä.
 
Tarkalleen 29500 lbs= 13.381 kg :).

F-15X Hävittäjän lentotunnit on speksattu 20 000 h. eli 2 x Super Hornet. Siinä on rahoille vastinetta ja kehitystyö ei vaadi pätäkkää. Mikään muu hävittäjä maailmassa ei pysty noihin suoritusarvoihin.

Kaippa ne hankkisi Rhinoja jos se olisi parempi diili, kun sama valmistajakin vielä.
Hintakin on 2xSH

Koneena F-15 ei todellakaan ole huono ja tyyppinä uudenkarhea:D 50- vuotissynttäreihin on vielä reilu vuosi aikaa! Jotain on aikanaan suunniteltu oikein... nyt käyttöön otettavien koneiden eläköityessä tyyppi on lähes 100-vuotta vanha!!!
 
Back
Top