F-16 Falcon

AvWeekin maksumuurin takana olleesta jutusta poimittua tietoa USAFin F-16 -päivityksistä:
----------------------------------------
The proposed upgrades could include a full suite of passive and active systems, including a digital radar warning receiver, self-protection jammer and towed decoy, acquisition documents released on Jan. 3 by the Air Force Research Laboratory say.

Although once expected to be replaced by the Lockheed Martin F-35, the Air Force now wants to make sure the single-engined F-16 fleet is relevant up to 2046.

In December, the Air Force briefed industry officials on a 15-year-long upgrade strategy that begins with a prototyping phase this year.

The Air Force wants to select two vendors to build prototypes of a digital radar warning receiver with increased frequency bandwidth and an enhanced capability to detect the position of radio frequency emitters.

If the prototypes are successful, the Air Force plans to begin fielding the new upgraded emissions detector starting at the end of 2021.

Two years later, the Air Force could extend the upgrade to active electronic warfare systems, including a new, internally-mounted self-protection jammer and upgraded towed decoy.

-----------------------------------------------
Eli ennen kaikkea uusi tutkavaroitin ja ilmiselvästi tavoitteena pystyä paremmin paikantamaan AESA-tutkatkin.
 
Parin kuukauden takaisessa artikkelissa Kroatian puolustusministeri on (ilmeisesti, googlekäännös) sanonut että Israel-diilin kaatumisesta huolimatta hän kannattaa henkilökohtaisesti edelleen F-16 -optiota, mutta haluaisi sen sijaan tilata uusia koneita. Alunperinhän kisassa oli kolme F-16 -tarjousta käytetyistä koneista: jenkeistä, Israelista ja Kreikasta. Kreikan koneet olivat liian vanhoja, jenkkien liian kalliita. Israelin kanssa meni puihin. Voisi luulla että loppusuoralle päässyt Gripen-tarjous olisi siis vahvoilla mutta ilmeisesti ei.

Israelin tarjous oli 3 miljardia kunaa (vähän vajaa 500 miljoonaa USD). Uudet F-16.t olisivat maksaneet 9.5 miljardia kunaa. Ottaen huomioon miten lujassa rahat ovat Kroatian puolustusvoimille olleet, niin hankinnan pompsahtaminen 3* hintaan voi olla vaikea pala poliittisesti, vaikka ministeri vakuuttaakin sen olevan 'paras optio veronmaksajalle'.
 
F-16:sta vahingoitti sen oma ammus tammikuussa. https://nos.nl/artikel/2278988-f-16-boven-vlieland-geraakt-door-eigen-kogel.html

The F-16, which suffered considerable damage in January during an exercise above Vlieland, appears to have been hit by its own ammunition. At least one fired cartridge caused damage to the cladding of the device. Parts of the ammunition also ended up in the engine.

No one was injured. The pilot has followed emergency procedures and the jet can safely land at Leeuwarden Air Base.

Investigation
The incident happened on January 21, when two F-16s fired with their on-board cannon at a target on the Vliehors training ground on Vlieland.

The Security Inspectorate inspects how one of the devices was able to fire itself. The inspectorate also wants to know whether the flight crew or ground personnel were at risk during the exercise.

The investigation into the incident is now in full swing. Practical tests are conducted and the inspectorate speaks with stakeholders and managers. "It is a serious case. We therefore want to find out what happened and how we can prevent this in the future," says Inspector General Bargerbos.

It is not known how long the investigation will last.

28938
 
https://www.fighterpilotpodcast.com/episodes/045-f-16-fighting-falcon/

On this episode, retired US Air Force Reserve Colonel Mike “T-DAY” Torrealday, who amassed over 4,000 flight hours in nearly every block and variant of the Viper over a 29-year career, joins us to discuss this amazing fighter as a continuation of our ‘aircraft series.’ T-DAY describes the many variants, flight envelope, ordnance inventory, and so much more. Read about the F-16N here.
During the listener question segment, we discuss wristwatches, multi-mission aircraft versus specialized aircraft, and dogfighting the F/A-18 versus other ‘teen’ fighters.
 
Kaupan toteutuminen ei ole itsestäänselvyys, nykyisin usein tuppaavat kaatumaan taiwanilaisten omaan pennivenytykseen ja sisäiseen politisointiin.
Mutta hyvin F-16 vielä pysyy pinnalla vaikka tuotannon lopettamista on uhkailtu jo 25 vuotta, kuplavolkkarin tapainen klassikko joka vain ei suostu kuolemaan.
 
Onko tuo AN/AGP-83 muuten aidosti maailman kehittynein tutka, kuten nimi viittaisi, vai onko siinä vain "viidennen sukupolven osat" F-16:sta varten? Vai ovatko nuo kaksi sama asia?
 
Onko tuo AN/AGP-83 muuten aidosti maailman kehittynein tutka, kuten nimi viittaisi, vai onko siinä vain "viidennen sukupolven osat" F-16:sta varten? Vai ovatko nuo kaksi sama asia?

"Scalable Agile Beam Radar" - mikä siinä viittaa "maailman kehittyneimpään"? Myös kehittyneimmän määritelmä jää epäselväksi, mutta jos kehittyneimmällä tarkoitetaan suorituskyvykkäintä, niin tuskin. Suurten ilmaherruushävittäjärunkojen AESA-tutkat ovat kaiken järjen mukaan suorituskykyisempiä, lähetin-vastaanotin-moduuleja saa mahtumaan niin paljon enemmän F-15:n tai F-22:n keulalle kuin F-16:n pieneen nokkakartioon. Jollakin yksittäisellä parametrilla mitattaessa SABR voi toki olla maailman paras, mutta kokonaisuutena? Ei.
 
Tästä puhuttiin jo toisaalla. Kaupasta ei tiedetä muuta sisältöä kuin koneiden määrä.

^Couched in the DSCA's standard format, the approval lists the full scope of the deal: 66 fighters, 75 GE Aviation F110 engines, data links, 75 Northrop Grumman APG-83 active electronically scanned array (AESA) radars, 75 electronic warfare suites, and other equipment, training, and services related to such a large purchase^
 
Onko tuo AN/AGP-83 muuten aidosti maailman kehittynein tutka, kuten nimi viittaisi, vai onko siinä vain "viidennen sukupolven osat" F-16:sta varten? Vai ovatko nuo kaksi sama asia?

Kukaan ei tietenkään viitsi mainostaa tuotettaan "vanhan romun uudelleenlämmittely". APG-83 on muutaman vuoden uudempi tuote kuin esimerkiksi APG-81 joten kyllä siinä jotkut yksittäiset komponentit ja ominaisuudet voi olla uudempia tai parempia kuin APG-81:ssä. Näin kukaan ei pääse syyttämään mainosmiestä suoranaisesta valehtelusta. APG-83 kuitenkin pohjautuu APG-68:aan joka puolestaan pohjautuu APG-66:een. 70-luvulta pohjautuva perusarkkitehtuuri epäilemättä asettaa rajoituksensa ja tuskin APG-83 käytänössä pääsee lähelle kokonaan uutta suunnittelua edustavien tutkien suorituskykyä.
 
APG-83 kuitenkin pohjautuu APG-68:aan joka puolestaan pohjautuu APG-66:een. 70-luvulta pohjautuva perusarkkitehtuuri epäilemättä asettaa rajoituksensa ja tuskin APG-83 käytänössä pääsee lähelle kokonaan uutta suunnittelua edustavien tutkien suorituskykyä.

Hmm, pohjautuuko? :unsure: Siis muuten kuin tila, teho, jäähdytys ym. vaatimuksiltaan. Ainakin Northropin mukaan se pohjautuu APG-77 ja APG-81:een.
 
Hmm, pohjautuuko? :unsure: Siis muuten kuin tila, teho, jäähdytys ym. vaatimuksiltaan. Ainakin Northropin mukaan se pohjautuu APG-77 ja APG-81:een.

Jos lukee tarkasti niin NG ei sano noin vaan "The capabilities of this advanced AESA are derived from Northrop Grumman’s family of highly successful 5th generation fighter AESA radars, the F-22’s APG-77 and F-35’s APG-81. " Eli siinä on ominaisuuksia ja ohjelmistoja APG-77:sta ja -81:stä, muttei se suoraan perustu niihin. Eikä voikaan perustua koska se on tehty sopimaan F-16:n avioniikkapakettiin suoraan ja mahdollisimman pienellä vaivalla mikä ei takuuvarmasti onnistu perusratkaisuiltaan täysin erilaisten APG-77/81 -tutkien kanssa. Block 60:n APG-80:kään ei mene heittämällä vanhoihin F-16:een vaan vaatii rakenteeltaan erilaisen nokan.
 
Back
Top