Teikäläisellä oli "ihan yksinkertainen wikipedia-vertailu", joten pitihän minunkin jotakin keksiä linkkini edelle. Älä suotta ylitulkitse asiaa, kyseessä ei ollut mikään huhtamainen mustisvastainen sarkastinen piikki.
Tässä suhteessa olen samoilla linjoilla kuin Gyllis1. Noin 5000 kg on lähempänä.
Miten rahoitetaan:
1. Intian talous kasvaa.
2. Puolustusmenot ovat n. 2,5 prosenttia BKT:sta, eli muutama prosenttiyksikön kymmenys lisää ei vielä kaada maata.
3. Pienempi tyyppikirjo säästää rahaa.
4. Käyttöikänsä alussa olevat koneet ovat halvempia huoltaa kuin käyttöikänsä loppua lähenevät koneet, joita pidetään ilmassa purkkavirityksillä.
5. Teknologian kehitys on alentanut käyttökustannuksia ainakin joiltakin osin. Tyyppiesimerkkinä voi mainta polttoainekulutuksen. Esimerkiksi Intian nykyinen MiG-21 on tajuton syöppö (juoppo?) kokoisekseen.
Kalleudesta:
Mihin Rafalen kalleus perustuu?
Äläkä nyt sano, että moottorien määrään. Kaksimoottorisen Hornetin piti olla Suomellekin aivan liian kallis, mutta hupsis, sehän oli toiseksi halvin!
Olet tykännyt aiemmin painovertailuista, joten käytetään niitä nytkin.
Rafale C: 9 850 kg
Gripen E: 8 000 kg (tämänhetkisellä tiedolla)
F-16IN Super Viper: 9 979 kg
Oho, F-16 on raskaampi kuin Rafale! Mitä veikkaat, millainen ero koneiden käyttökuluissa on? Heitäpä numeroita pöytään.
Kiitos kutsusta tanssiin, mutta toivottavasti et pahoita mieltä, jos passaan. En näe hirveästi mieltä jatkaa keskustelua teemasta tällä haavaa. Mielestäni mielekkäät asiat on jo käsitelty. Seurataan, kun asiasta tulee uutta.
Mutta, jos nuo asiat kiinnostavat, niin perehtymällä Intian ilmavoimiin noihin kysymyksiin varmaan saa lisävalaistusta. Minulla ei ole niihin valitettavasti vastauksia valmiina. Jos jaksat, niin jaa ihmeessä vastaukset palstalla.