F-16 Falcon

Teikäläisellä oli "ihan yksinkertainen wikipedia-vertailu", joten pitihän minunkin jotakin keksiä linkkini edelle. Älä suotta ylitulkitse asiaa, kyseessä ei ollut mikään huhtamainen mustisvastainen sarkastinen piikki. :)



Tässä suhteessa olen samoilla linjoilla kuin Gyllis1. Noin 5000 kg on lähempänä.



Miten rahoitetaan:

1. Intian talous kasvaa.

2. Puolustusmenot ovat n. 2,5 prosenttia BKT:sta, eli muutama prosenttiyksikön kymmenys lisää ei vielä kaada maata.

3. Pienempi tyyppikirjo säästää rahaa.

4. Käyttöikänsä alussa olevat koneet ovat halvempia huoltaa kuin käyttöikänsä loppua lähenevät koneet, joita pidetään ilmassa purkkavirityksillä.

5. Teknologian kehitys on alentanut käyttökustannuksia ainakin joiltakin osin. Tyyppiesimerkkinä voi mainta polttoainekulutuksen. Esimerkiksi Intian nykyinen MiG-21 on tajuton syöppö (juoppo?) kokoisekseen.


Kalleudesta:

Mihin Rafalen kalleus perustuu?

Äläkä nyt sano, että moottorien määrään. Kaksimoottorisen Hornetin piti olla Suomellekin aivan liian kallis, mutta hupsis, sehän oli toiseksi halvin!

Olet tykännyt aiemmin painovertailuista, joten käytetään niitä nytkin.

Rafale C: 9 850 kg

Gripen E: 8 000 kg (tämänhetkisellä tiedolla)

F-16IN Super Viper: 9 979 kg

Oho, F-16 on raskaampi kuin Rafale! Mitä veikkaat, millainen ero koneiden käyttökuluissa on? Heitäpä numeroita pöytään.

Kiitos kutsusta tanssiin, mutta toivottavasti et pahoita mieltä, jos passaan. En näe hirveästi mieltä jatkaa keskustelua teemasta tällä haavaa. Mielestäni mielekkäät asiat on jo käsitelty. Seurataan, kun asiasta tulee uutta.

Mutta, jos nuo asiat kiinnostavat, niin perehtymällä Intian ilmavoimiin noihin kysymyksiin varmaan saa lisävalaistusta. Minulla ei ole niihin valitettavasti vastauksia valmiina. Jos jaksat, niin jaa ihmeessä vastaukset palstalla.
 
Puhumattakaan, että k.o. hävittäjän merkintä olisi pitänyt olla F-24 :p
Jep!
Tuohonhan liittyy muuten hauska tarina. Pentagonin hankintapäällikkö kuuli lehdistötilaisuudessa tuon merkinnän väärin, ja se jäi elämään. Tuon takia kai skippasi muutaman numeron yli.
 
Israelin F-16:n "höyryt" pakottivat kuusi mekaanikkoa sairaalakäynnille.

IAF: 6 soldiers sustain minor injuries from possible toxic gas exposure
Six Israeli Air Force soldiers were slightly injured in a rare incident during an F-16 flight. While the pilots were in the air, suspicions arose that the technicians on the ground had been exposed to a poisonous gas that powers the aircraft's emergency power unit. The soldiers were transported to the hospital in order to determine if they had in fact been exposed to the gas. Dec 14, 2017, 9:30PM Judith Abramson
f161412.jpg
An IAF F-16 Photo Credit: Celia Gerion/Israeli Air Force Bulletin

A rare glitch occurred today (Thursday) during an Israeli Air Force’s (IAF) F-16 flight. As a result of the aircraft’s malfunction, concerns arose that several soldiers serving as F-16 technicians were exposed to a poisonous gas called hydrazine. Six soldiers were transported to the hospital after sustaining minor injuries in order to rule out exposure to the gas.
Hydrazine is a toxic compound found in rocket and missile fuel and is also utilized to power the F-16’s emergency power unit. Exposure to high levels of the compound can lead to dizziness, headaches, nausea, pulmonary edemas, compulsive seizures and comas and can also damage the liver, kidneys, and the nervous system.
Litmus paper is utilized in order to warn the technicians of a possible hydrazine leak upon checking the aircraft. Furthermore, the gas can cause dermatitis upon skin contact. In 2011, dozens of technicians were exposed to the poisonous gas at the Ramat David Air Force Base in northern Israel and suffered minor injuries.

http://www.jerusalemonline.com/news...ingNewsletter+-+Recurring+2017+(new)+-+Dec+17
 
iniohos_20170329_08.jpg


F-16.net foorumilta lainattua:

As far as we know in Croatia, this is the deal, and today it is approved by out government.

Included in offering price ~ 480mil$ , and also asked in RFP(from press conference with Croatian MoD):
-10+2 planes on Barak 2020 standard, block 30. 10 SS and 2 DS
-USA aa and ag missiles
-2 simulators
-3 spare engines
-BVR compatibility (probably AIM-120 and/or Derby/Derby-ER)
-SLEP in cooperation with LM (3000 flight hours)
-3 years of full support in Croatia (Israeli parts,tech and out techs training), and full maintenance support during use (15-25 years)
-Training for our 6-8 pilots and 50 mechs in Israel
-Infrastructure (hangar for all planes and lvl 1 + lvl 2 maintenance )
-Free hands to buy any aa/ag missiles from Israel during usage period
-software support during usage period
-government to government deal, full guarantees

And some more stuff...
Planes are now on 4800 flight hours, with coef. 1.6, meaning 7680 hours. When they reach 8000 they go on SLEP.
First 2 planes arriving 2020, 6 in 2021 and 4 in 2022.
We are jumping from 2nd gen ex-Soviet Mig-21 to 4th gen west F-16 Barak 2020 Block 30, so we need to build whole system.

Gripen C/D MS20 offer was without armament, without government to government deal, and without this long support and many other things.
Price was around 1.2 billion$

USA offer for Block 70/72 was way too costly for us, around 1.6 billion$, without armament
 
"Barak 2020" on suht tuore modernisaatiopaketti joten suorituskyvyn puolesta pitäisi noiden olla vielä kohtuullisia. Alunperin kroaateille tarjottiin varastoituja A/B-sarjan koneita mutta ne ei tainneet kelvata.
Haittapuolena noissa on tietysti että koneet on noin 30 vuotta vanhoja ja niissä on paljon israelilaisten omia virityksiä mikä tekee huollosta kalliimpaa. Mutta onpahan nyt edes jotain, eihän ole mitään järkeä lentää enää bissillä v. 2020.
Toivottavasti nyt eivät sössi hommaa taas jotenkin kuten aiemmat yritykset.
 
https://apnews.com/69fd6d61f6d54383...es-1.2-billion-euro-US-deal-for-F-16-fighters

"Greece (AP) — A panel of senior Greek government and military officials has approved a 1.2-billion-euro ($1.45 billion) deal to upgrade more than half of the country’s American-made F-16 fighter planes.
Officials say the deal approved by the Greek cabinet on Saturday will give 85 of Greece’s fleet of F-16s capabilities similar to the much more advanced F-35 fighters minus stealth technology."
 
AMRAAMien kanssa ei lennetä ilman lupaa...

http://www.janes.com/article/79597/us-controls-drive-chile-toward-israeli-f-16-upgrade

C4iSR: Air
US controls drive Chile toward Israeli F-16 upgrade

Jose Higuera, Santiago - IHS Jane's Defence Weekly

26 April 2018








The Chilean Air Force is looking again at putting some of its 46 Lockheed Martin F-16 fighters through a service life extension programme (SLEP), local military sources have told Jane’s .
The SLEP, which would incorporate upgrades to avionics and weapons sourced from Israel, would free the aircraft from end-user controls and limitations set by the United States under the Foreign Military Sales (FMS) system.
According to the sources, the deployment of F-16s armed with AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles (AMRAAMs) to provide security over Santiago City during a 2013 summit between Latin American, Caribbean, and EU leaders required US authorisation.
Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options at ihs.com/contact








To read the full article, Client Login

(125 of 423 words)

AESA-tutkia, päivitettävien yksilöiden valikointia ja mahdollisesti uusien koneiden tilaus:

http://www.janes.com/article/75410/chile-eyes-f-16-upgrades-new-aesa-radars

Chile eyes F-16 upgrades, new AESA radars

Jose Higuera - IHS Jane's Defence Weekly

02 November 2017








The Chilean Air Force is studying options for upgrading its fleet of 46 F-16 fighters to keep the aircraft up-to-date through the 2030s, and any resulting programme would become the service's top priority, senior military sources in Santiago told Jane’s .
The plan, set to be launched between 2018 and 2021, aims to fit Chile’s F-16s with a new mission electronics package built around a synthetic aperture, active electronically scanned array (AESA) radar. A new mission planning and management system, new Electronic Countermeasures (ECM)/Electronic Support Measures (ESM) system, and upgrades in the cockpit would also be included.
According to the sources, the studies are also considering increasing the number of Block 50 aircraft, adding six to eight to the current fleet of 10 Block 50s; and how many of the 36 mid-life upgrade second-hand aircraft bought from the Netherlands would be upgraded.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options ihs.com/contact








To read the full article, Client Login

(165 of 256 words)
 
AMRAAMien kanssa ei lennetä ilman lupaa...

Jep, tässä on jälleen yksi jyvänen kuvailemaan sitä, että myyjän kontrolli aseiden käyttöön ja koneiden varusteluun voi olla aika kovaa ja yksityiskohtaista. Kuuluu samaan jyvästen joukkoon kuin joskus takavuosina Ruotsiin liittyvä mediamaininta, että Ruotsi sai Gripen-integraatiota varten harvinaislaatuisen luvan AMRAAM-koeammuntoihin. Tai se ettei Suomella ole oikeutta kiinnittää/integroida Horneteihin muita kuin USA:lta FMS:n kautta ostettuja aseita tai varusteita. (Hitsi kun en siihenkään ole enää löytänyt lähdettä, se mainittiin jossain Kongressin paperissa MLU-päivitysten asehankintojen yhteydessä myynnin puoltotekijänä.)
 
Jep, tässä on jälleen yksi jyvänen kuvailemaan sitä, että myyjän kontrolli aseiden käyttöön ja koneiden varusteluun voi olla aika kovaa ja yksityiskohtaista.
Totta kai.

Huomaatko eron näissä kahdessa:

1. Sopimus x saattaa sisältää pykälän y joka rajoittaa ominaisuuden z käyttöä.

2. Sopimus x sisältää varmasti pykälän y joka rajoittaa ominaisuuden z käyttöä.

Esität mutuilusi tuolla toisessa vitjassa tavalla 2, joka ainakin itseäni närästää. Ei sinulla ole sopimusten sisällöistä sen parempaa tietoa kuin muillakaan täällä. Voisit ainakin spekuloida niin, että satunnainenkin lukija ymmärtää lukevansa spekulointia.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.flightglobal.com/news/a...f-16-to-receive-life-extension-modifi-448477/

Naurettavan halpa päivitys jos pitää paikkansa

Once the final processes and workforce are in place, the USAF’s goal is to complete each fighter in 9 months at a cost of $2.4 million.

No ei se nyt niin halpa ole. Hornetin vastaava Center Barrel Replacement (CBR+) maksaa noin $2.5 miljoonaa eli samoissa liikutaan. Kummassakaan päivityksessä ei tehdä muuta kuin rakenteellisia korjauksia.

In other news, Marokko harkitsee 12 F-16V:n hankintaa. Marokon F-5E:t ovat tulossa tiensä päähän.
 
Back
Top