Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Among the U.S. fighter planes, the 4G F-15 has an RCS of 25m2, not very impressive and bigger than the older Russian MIG fighters. The 4G F16 has an RCS of 5m2, better but still not great. The 4.5G F/A-18 Hornet Navy fighter jet has an RCS of 1m2, about the same as the Russian SU-34/35 and the Chinese J-20. The 5G F-35 has an RCS of 0.005m2, about the size of a golf ball. However, from the rear, it looks much bigger because of the exhaust nozzles, the same problem we saw with the 5G Russian PAK-FA (T-50). For comparison, the 5G F-22has an RCS of 0.0001m2, about the size of a bumble bee. The U2 and SR-71 spy planes have an RCS of 0.01m2, about the size of a small bird.
Meinaatko että 300 Rafalea on halvempaa kuin 100 Rafalea + 200 yksimoottorista?
You would rather be pissed off than be pissed on?
Ei noita koneita varmaan ihan noin paljon aiota hankkia...Rafale-soppari oli aluksi 126 konetta ja supistettiin 36+18:aan ja sitten kehitettiin "halpa ulkomainen yksimoottorinen" -projekti. Konetarve on tietenkin iso, mutta osa siitä katetaan Tejasilla.
Ei, vaan ei ole mitään tarvetta kuseskella kenenkään päälle. Pelkään, ettei asiaa saisi selitettyä ilman sellaista ratakiskoa, että se voisi sitten vaikuttaa kuseskelulta. Siksi jätän ennemmin väliin. Toivottavasti muilta foorumilaisilta riittää intoa vastailla.
Meinasin, vähän hankalasti ilmaistuna, että olet mieluummin vihainen kuin annat minun kuseskella mielipiteidesi päälle.
Minua itseäni syytettiin kerran aiemmin siitä, etten jaksa väitellä itsestäänselvyyksinä pitämistäni asioista. Tykkäsit ko. viestistä, nähtävästi puolet keikahtivat nyt sitten toisin päin.
https://maanpuolustus.net/threads/ilmavoimien-tulevaisuus.39/page-433#post-321553
Mutta esimerkiksi tietyn konemäärän perustelua miniminä pidän outona etenkin teikäläisen tapauksessa. Olit kai joskus sitä mieltä, että Suomen PV:n esittämä "~60 konetta on minimi" on tiukkaa tavaraa ja totuus. No, Intialla on vihamielistä maarajaa hieman oikoen ehkä 3000 km, kolminkertaisesti Suomeen nähden. Osti Intia sitten mitä koneita hyvänsä, niin eiköhän intialaisten konevahvuus ole silti moninkertainen suhteessa 180 koneeseen. En siis näe, että kalliimman ja paremman konetyypin ostaminen vaikuttaisi liiaksi konemäärään verrattuna halvemman ja huonomman konetyypin hankintaan.
Olen aina ihmetellyt tätä "tarve on x konetta". Kaikki koneet eivät ole yhteneviä. Määrä korvaa laatua ja laatu korvaa määrää.
Hyvin karkeana esimerkkinä, jonka sinäkin varmaan ymmärrät: ottaisitko ennemmin 20 Drakenia vai 10 Hornetia? Minä otan mieluummin Hornetit... ja suosittelen samaa intialaisillekin.
300 Rafalea tarjoaa luultavasti myös enemmän suorituskykyä kuin 100 Rafalea ja 200 yksimoottorikonetta. Se määrä ja laatu.
Luitko itse sitä uutista, jonka minulle linkitit?
Otteita, vahvennukset allekirjoittaneen:
n 2015, Parrikar also suggested the Rafale order could be scaled down without worry because future gaps in the IAF’s fleet could be plugged with indigenous light combat aircraft. This line of thinking has been vehemently opposed by large sections of the IAF, with former Air Chief Marshall PV Naik publicly stating last year that the indigenous LCA fighter (Tejas) “would have a different role and should not be confused with the requirements of a medium multi-role fighter” like the Rafale fighter jets.
Noin muutoinkin haluaisin esittää sinulle kysymyksen, että miksi intialaiset aikoivat ostaa alkuun 126 Rafalea (tai vastaavan luokan konetta), mutta nyt siitä on sitten mukamas tullutkin yhtäkkiä liian kallista? Mikä saa sinut uskomaan, että tämä nykyinen linja ostaa vain kourallinen 36 "kallista" konetta ja 200 "halvempaa" konetta olisi yhtään oikeampi kuin alkuperäinen suunnitelma?
Hyvin karkeana esimerkkinä voisi verrata vaikka sopwith camelia ja F-22 Raptoria. Mutta mitä järkeä siinä olisi?
Totta kai rahalla voi ostaa kalliimpia. Mutta valitettavasti vain määrääkin tarvitaan. Intialaiset ovat sitä mieltä, että tarvitsevat satojen koneiden ilmavoimat. Se on aika vähän suhteessa siihen, että se on väestöltään kohta maailman suurin maa.
Ja Rafale oli kallis. Yhdellä Rafalella sai kaksi ja puoli SU-30.
Et ilmeisestikään ymmärtänyt, mitä tuossa kirjoitettiin? Siinä yksinkertaisesti todettiin, etteivät Intian ilmavoimat halua Tejasia. Mikä on hyvin ymmärrettävää.
Eikös se jenkitkin tosiaan käytä hi-lo miksiä? F16 wild weasel yms roolissa ja f15 tuonut turvaa ilmaston osalta? Miksi se ei inkkareilla toimisi? Yhdet huokeammat hävittäjät pommien kanssa vain pari sidewinderiä siivissä ja parvi rafaleja suojaa niitä? Ja jatkossa jenkkien laivastolla on superhornet ja f35 kalusto rinnan..
Mistä lähtien hävittäjämäärät on mitoitettu väestön koon mukaan? Suomelle riittäisi varmaan ~neljä konetta HX:ää?
No sitten varmaan kannattaisi ostaa niitä venäläisiä. Mitä sitten, jos käytettävyysluvut ovat puolet Rafalesta? Sen kuin otetaan uusi kone varastosta.
Ei Tejasia, mutta koska Tejas, F-16 ja Gripen ovat kaikki "kevythävittäjiä" ainakin perimältään, on syytä pohtia, voiko myöskään F-16 tai Gripen korvata Rafalea, jos kerran Tejas ei voi?
Joku voisi väittää, että kyllä niitä voi käyttää ristiin, koska kaikki ovat tai olivat mukana mm. HX-hankkeessa. Toisaalta Suomi on hankkimassa etupäässä hävittäjää, Intian Rafale-diilistä sain vähän erilaiset mielikuvat konetyypille suunnitelluista ensisijaisista tehtävistä.
Lisäksi Gripen on usein osoittautunut pahnanpohjimmaiseksi suorituskyvyltään. Näin käsittääkseni ainakin Sveitsin evaluaatiossa ja sittemmin peruuntuneessa hankinnassa, eikä Gripen ilmeisesti ollut tekninen suosikki myöskään Brasiliassa. F-16 taas ei edes ottanut osaa Sveitsin evaluaatioon, syytä en tiedä, mutta kenties valmistaja piti sen suorituskykyä liian heikkona, jotta F-16 voisi menestyä.
Wikipedia kirjoitti:The MRCA tender was floated with the idea of filling the gap between its future Light Combat Aircraft and its in-service Sukhoi Su-30MKI air superiority fighter.
Kiinnostaisi tosiaan, että mikä olisi mielestäsi (realistinen) optimi konemäärä ja kattaus Intialle v. 2030.
Hieman ihmetystä herättäviä nuo maksimikantamat.
Gripen C:hen menee ~ 2200kg polttoainetta + 3 x 300 gallonan lisäsäiliötä = ~ 5000kg polttoainetta.
Gripen E:hen menee 3400kg polttoainetta + 2 x 450 gallon lisäsäiliötä + 1 x 300 gallonan säiliö = ~ 7000kg polttoainetta.
Eli kahden lisätonnin avulla raskaammalla koneella olisi melkein kaksinkertainen kantama edeltäjäänsä verrattuna? Haiskahtaisi siltä että tuossa C:n ilmoitetussa kantamassa ei koneessa ole lisäsäiliötä lainkaan, tai korkeintaan yksi, kun taas E:n luvussa sillä on kaikki kolme lisäsäiliötä kyydissä. Tejasin osalta veikkaisin samaa koska sen polttoainekapasiteetti on Gripen C:tä suurempi (~2500kg). Joka tapauksessa voidaan melkoisella varmuudella sanoa että luvut eivät ole vertailukelpoiset.
Combat radius km
- Tejas 500
- Gripen C 800
- Gripen E 1.500
Hyvin monimutkainen Wikipedia-vertailu: https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_MRCA_competition#Comparison_of_the_aircraft
Kun noita lukuja katsoo, niin Gripen voi olla kohtuullinen hävittäjä, mutta pommijuhtana, jollaista ohjelmassa käsittääkseni haettiin ja jota Rafalen valinta indikoi, se on kyseenalainen Rafaleen verrattuna. Maksimikuormassa on huomattava ero Rafalen hyväksi.
Sanotaan 350 kpl Su-30MKI (nykyinen tilaus 314 kpl, tuotantolinja on vielä käynnissä, joten muutama lisää on helppo hankkia), 200 kpl Rafale (enemmän kuin alun perin suunniteltiin (MMRCA), mutta vähemmän kuin Rafale + ulkomaiset yksimoottorikoneet yhteensä), 123 kpl Tejas (tässä mennään virallisilla linjoilla). Lisäksi päälle FGFA siinä määrin kuin sitä nyt on tulossa, tai jos ei ole, niin sitten on syytä kasvattaa ainakin Rafalen hankintamäärää. AMCA tuskin ehtii palvelukseen 2030 mennessä.
Maksimi lentoonlähtöpaino 16500kg - 8000kg tyhjäpaino - 3400kg polttoainetta = realistinen kuorma ~ 5000kg?Mitä tarkoitit tuolla "hyvin monimutkaisella"? Tarkoitit sitä, vai oliko sarkasmia?
Sinänsä se pitää paikkansa että se on monimutkainen, koska tulkitsit sitä valitettavasti väärin. Kyseessä on Gripen C:n luvut. Huomaat, kun katsot tarkemmin. Voi olla, että aikoinaan Gripen NG oli vain parannettu Gripen C, mutta nykyään se on täysin uusi kone. Noiden kanssa tulee siksi olla tarkkana.
Rafale kantaa nykyisistä hävittäjistä kaikista suurimman kuorman. 9.500.
Gripen E:n payloadia ei ole tiedossa. Mutta heittäisin hihasta arvioiden että se on noin 6.500. Se on toki vähemmän kuin Rafalella, mutta toisaalta lähellä esim. Typhoonin 7.500.
Jep. Jos olis rahhoo, olis kivvoo. Tuossa Intian ilmavoimilla olisi käytännössä lähes kaikki koneet raskaita ja kalliita SU-30, Pak-fa ja Rafale. Ja Tejas sitten todella kevyessä roolissa.
Mielestäni on hyvin ymmärrettävää, että Intia harkitsee Gripeniä ja F-16.
Yllä on nähdäkseni osoitettu "epäileville tuomaillekin", että Gripenin suorituskyky on huomattavasti lähempänä Rafalea kuin Tejasia. En olisi itse asiassa arvannutkaan, että ero on noin iso. Siinä mielessä hyödyllinen tarkastelu. Ymmärrettävää, miksi Intian ilmavoimat haluavat uutta länsimaista hävittäjää Tejasin sijaan.
Maksimi lentoonlähtöpaino 16500kg - 8000kg tyhjäpaino - 3400kg polttoainetta = realistinen kuorma ~ 5000kg?
Aika usein pyrkimyksenä on varmaankin lähteä täydellä polttoaineella.
Mahdollistahan tietysti on lähteä vajailla tankeilla ja ottaa sitten heti täyttö ilmassa, epäilen kyllä että ei se ihan yleisin toimintamalli ole.
Mitä tarkoitit tuolla "hyvin monimutkaisella"? Tarkoitit sitä, vai oliko sarkasmia?
Sinänsä se pitää paikkansa että se on monimutkainen, koska tulkitsit sitä valitettavasti väärin. Kyseessä on Gripen C:n luvut. Huomaat, kun katsot tarkemmin. Voi olla, että aikoinaan Gripen NG oli vain parannettu Gripen C, mutta nykyään se on täysin uusi kone. Noiden kanssa tulee siksi olla tarkkana.
Rafale kantaa nykyisistä hävittäjistä kaikista suurimman kuorman. 9.500.
Gripen E:n payloadia ei ole tiedossa. Mutta heittäisin hihasta arvioiden että se on noin 6.500. Se on toki vähemmän kuin Rafalella, mutta toisaalta lähellä esim. Typhoonin 7.500.
Jep. Jos olis rahhoo, olis kivvoo. Tuossa Intian ilmavoimilla olisi käytännössä lähes kaikki koneet raskaita ja kalliita SU-30, Pak-fa ja Rafale. Ja Tejas sitten todella kevyessä roolissa.
Mielestäni on hyvin ymmärrettävää, että Intia harkitsee Gripeniä ja F-16.