F-35 Lightning II

Lista saattaisi toisaalta olla kohtalaisen lyhyt. Gripenillä on toistaiseksi lennetty niin vähän ettei kattavaa vikalistaa välttämättä ole vielä päästy edes laatimaan.
Totta. Gripukalla on kolme listaa: mitä on testattu toimivaksi, mitä ei-toimivaksi ja mitä ei ole vielä testattu. Sitten on vielä ne jutut, jotka eivät tulleet mieleenkään.

Kaksi ensimmäistä on lyhyitä, loput lienevät pitkiä, varsinkin viimeinen.

Kaikkien näiden listojen pituutta ei tiedä kukaan ja se on iso riski.
 
Totta. Gripukalla on kolme listaa: mitä on testattu toimivaksi, mitä ei-toimivaksi ja mitä ei ole vielä testattu. Sitten on vielä ne jutut, jotka eivät tulleet mieleenkään.

Kaksi ensimmäistä on lyhyitä, loput lienevät pitkiä, varsinkin viimeinen.

Kaikkien näiden listojen pituutta ei tiedä kukaan ja se on iso riski.

Koelennot lienevät tosiaan ihan olennainen osa kehitysprosessia ja saattavat poikia vaikka mitä muutostarpeita uusine testikierroksineen. Matalan ambitiotason laitteilla homma tietysti hoituu kertaluokkaa helpommin kuin vaikka F-35:lla.
 
Paljon on ollut taas keskustelua F-35:n huollosta.
Tässä uudestaan jäsen aev:n postaama referaatti Siivet- lehden jutusta koskien F-35:n huoltoa.

Haastateltavana on F-35:n ylläpitostrategian johtaja Steve Sheehy.

Jutussa mm.

-Kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä Suomessa, ei ole mitään miksi pitäisi lähettää Italiaan.
-Joissakin hyvin suurissa muutostöissä LM:n kenttätiimit avustaisivat suomalaisia. Tarve teoreettinen, ei tiedossa olevia tarpeita tai muutoksia.
-Vähemmän ylläpitoa ja huoltoa kuin nykysukupolven koneissa ml. Hornettimme

Siivet-lehden 1/2019 F-35 huoltoa koskevasta artikkelista lyhyt referaatti. Artikkelin kirjoittaja on Pertti Perttula, "Paras hävittäjä Suomelle - Hornetin seuraajaehdokkaat"-kirjan kirjoittaja. Hän kerää joka lehteen myös uutisia HX-ehdokkaista. Haastateltavana on F-35:n ylläpitostrategian johtaja Steve Sheehy.

Helposti huollettava
- Ei enää mustia laatikoita, vaan kiintolevyn kokoisia moduleita , joita huolletaan.
-Helppo pääsy ase- ja pyöräkuilujen sekä ohjaamon istuimen takaa.

Kenttäolosuhteet
-PMA, Portable Maintenance Aid, ainoa huoltoapulaite jonka mekaanikko tarvitseee seisontapaikalla. Maantietukikohta mainittu.
-PMA:lla voidaan käynnistää sisäinen APU, jolla voi testata järjestelmiä, siirtää polttoainetta tankista toiseen jne.
-Kuusi erillistä hydrauliikkajärjestelmää ohjauspinnoilla, yksi niistä voi vikaantua ja tietokone kompensoi sen viidellä muulla.
-Aseiden laukaisujärjestelmä pneumaattinen, luotettavampi myös korkeissa G-lukemissa. Ei vaivalloista putsaamista

Alis
-PMA kytketään koneesta irroittamisen jälkeen autonomiseen logistiikkajärjestelmään tietojen siirtoa varten.
-Ehdottaa pätevää mekaanikkoa suorittamaan tehtävä.
-Kaikki data Fort Worthiin, josta jaetaan tietoa harkiten eteenpäin
-Auttaa paikallistamaan mahdollisesti viallisia tai niitä osia jotka eivät täytä laatukriteerejä.
-Lentäjillä kaksi simulaattoria PTA- (Pilot Training Aid) ja FMS (Full Mission Simulator), mekaanikoilla oma ASMT-simulaattori (Aircraft System Maintenance Trainer).

Häivepinnoite
-Nykyisin korjaukset nopeampia, jopa 10-kertaisesti.
-Runkopaneelien aukaisu ei vaadi erillistä häivepinnoitteiden korjaamista.
-Yli 10 huoltohenkilötyötuntia ennen kuin pinnoitteeseen tarvitsee koskea

Elinkaarikulut
-DAS-kamerajärjestelmän ongelmat
-15 tuotantosarjasta alkaen DAS-valmistaja vaihtuu. 2-kertaa suorituskykyisempi, 5-kertaa luotettavampi ja 45% edullisempi
-Varaosien saatavuutta parannettu muuttamalla alihankkijoiden sopimuskäytäntöjä.

Missä huollot?
-Kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä Suomessa, ei ole mitään miksi pitäisi lähettää Italiaan.
-Joissakin hyvin suurissa muutostöissä LM:n kenttätiimit avustaisivat suomalaisia. Tarve teoreettinen, ei tiedossa olevia tarpeita tai muutoksia.
-Vähemmän ylläpitoa ja huoltoa kuin nykysukupolven koneissa ml. Hornettimme.
-Kypsän järjestelmän merkki: 9 huoltotyötuntia per lentotunti. F-35, tämänhetkinen huoltotarve alle sen, 6,3 httuntia per 1 lentotunti.
- 70% osista ei ole vielä hajonnut tai vikaantunut marraskuuhun 2018 mennessä. Lentotunteja 170 000, eurooppalaisten osuus 9000h. Kypsän järjestelmän rajana pidetään 200 000h
-Vikaantuneista tai rikkoontuneista osista 26% kesti kauemmin kuin arvioitiin.
-Luotettavuus parempi kuin odotettiin aikaisempien konetyyppien perusteella
 
Paljon on ollut taas keskustelua F-35:n huollosta.
Tässä uudestaan jäsen aev:n postaama referaatti Siivet- lehden jutusta koskien F-35:n huoltoa.

Haastateltavana on F-35:n ylläpitostrategian johtaja Steve Sheehy.

Jutussa mm.

-Kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä Suomessa, ei ole mitään miksi pitäisi lähettää Italiaan.
-Joissakin hyvin suurissa muutostöissä LM:n kenttätiimit avustaisivat suomalaisia. Tarve teoreettinen, ei tiedossa olevia tarpeita tai muutoksia.
-Vähemmän ylläpitoa ja huoltoa kuin nykysukupolven koneissa ml. Hornettimme
Aika paljon uskottavampaa tiedonvälitystä on tällainen faktoihin ja konkreettisiin lukuihin perustuva (osittain) avoin tiedottaminen, kuin ainoastaan vastaus, että kone täyttää kaikki vaatimukset ja se valmistuu ajallaan...
 
Aika paljon uskottavampaa tiedonvälitystä on tällainen faktoihin ja konkreettisiin lukuihin perustuva (osittain) avoin tiedottaminen, kuin ainoastaan vastaus, että kone täyttää kaikki vaatimukset ja se valmistuu ajallaan...
On tosiaan hyvää rehellisyyttä. Missähän muualla on eri meininki. Ei nyt tule mieleen...

Ikean kestävät huonekalut... heitä pois kun muutat
Espresso Housen vehreys... muovikukkia
Clas Ohlssonin työkalut... ei kestänyt mun käytössä
 
Aika paljon uskottavampaa tiedonvälitystä on tällainen faktoihin ja konkreettisiin lukuihin perustuva (osittain) avoin tiedottaminen, kuin ainoastaan vastaus, että kone täyttää kaikki vaatimukset ja se valmistuu ajallaan...

Kyynisempi voisi tietysti huomauttaa että puheet vähäisestä huollontarpeesta tuntuvat olevan pahasti ristiriidassa sen kanssa mitä koneen ylläpidosta on tähän mennessä käyttäjiltä kuultu.
 
Miten se hintakehitys meni? Sinähän taisit olla kovin skeptinen siitäkin?

Mitä siitä? LockMart ei pystynyt toimittamaan F-35A:ta sovitulla hinnalla - aivan kuten ennustinkin. Sitten puolustusministeriö määräsi LockMartin toimittamaan koneet heidän haluamallaan hinnalla. Se on ainoa mitä siinä on tapahtunut. LM ottanee katteensa sitten jollain muulla tavalla.
 
Mitä siitä? LockMart ei pystynyt toimittamaan F-35A:ta sovitulla hinnalla - aivan kuten ennustinkin. Sitten puolustusministeriö määräsi LockMartin toimittamaan koneet heidän haluamallaan hinnalla. Se on ainoa mitä siinä on tapahtunut. LM ottanee katteensa sitten jollain muulla tavalla.
Ei näihin viimeisiin lotteihin puolustusministeriö mitään määrännyt. Se oli 9. Sinun mukaasi alle yhdeksänkympin menevät yksikköhinnat olivat utopiaa vielä pari vuotta sitten.
 
Paitsi että hinnan on arvioitu painuvan koko ajan ihan Lämärinkin toimesta. Sinun mukaasi ei ollut mahdollista.

En, vaan sanoin että $85M (saati alle 80M) yksikköhinta-arviot ovat utopistisia koska sarjatuotannossa ne 'helpot' hinnanlaskun skaalautumisedut on äkkiä nähty. Kannattaa ottaa vertailuksi vaikka Super Hornetin yksikköhintakehitys josta on olemassa vastaavia julkisia tietoja. LM myönsi itse että ensimmäinen hinnanpudotusohjelma ei tuonut toivottua tulosta, mikä tuossa hintariidassa näkyikin. Minkä taikatempun kuvittelet heidän tehneen yhdessä vuodessa? Occamin partaveitsi vihjaa siihen suuntaan, ettei mitään.

Ja koska ne käyttökulut sitten alkavat laskea? F-35:tta on käytössä kaksi kertaa enemmän kuin vaikka Rafaleja. Alkaa epäilyttää, että jos niitä ei ole vielä saatu lähellekään esimerkiksi USAFin tavoitetta (joka ei sekään ole mitenkään kunnianhimoinen btw) niin ehkä silläkin rintamalla isoin edistys on jo nähty. Joten millä eväillä uhotaan Hornettia pienemmästä huollontarpeesta?

Ja jos joku epäilee että sisäinen LM-vihaajani tässä puhuu, niin olen aivan samalla tavalla satavarma että Boeingin T-X -tarjous on puhdasta bs:ää. Tuohon hintaan ei toimivia koneita toimiteta.
 
  • Tykkää
Reactions: xzu
En, vaan sanoin että $85M (saati alle 80M) yksikköhinta-arviot ovat utopistisia koska sarjatuotannossa ne 'helpot' hinnanlaskun skaalautumisedut on äkkiä nähty. Kannattaa ottaa vertailuksi vaikka Super Hornetin yksikköhintakehitys josta on olemassa vastaavia julkisia tietoja. LM myönsi itse että ensimmäinen hinnanpudotusohjelma ei tuonut toivottua tulosta, mikä tuossa hintariidassa näkyikin. Minkä taikatempun kuvittelet heidän tehneen yhdessä vuodessa? Occamin partaveitsi vihjaa siihen suuntaan, ettei mitään.

Ja koska ne käyttökulut sitten alkavat laskea? F-35:tta on käytössä kaksi kertaa enemmän kuin vaikka Rafaleja. Alkaa epäilyttää, että jos niitä ei ole vielä saatu lähellekään esimerkiksi USAFin tavoitetta (joka ei sekään ole mitenkään kunnianhimoinen btw) niin ehkä silläkin rintamalla isoin edistys on jo nähty. Joten millä eväillä uhotaan Hornettia pienemmästä huollontarpeesta?

Ja jos joku epäilee että sisäinen LM-vihaajani tässä puhuu, niin olen aivan samalla tavalla satavarma että Boeingin T-X -tarjous on puhdasta bs:ää. Tuohon hintaan ei toimivia koneita toimiteta.
Niin, ja nyt niitä myydään alle tuon. Älä sössötä, vaan myönnä puhuneesi paskaa ja jatketaan eteenpäin.
 
Back
Top