Siivet-lehden 1/2019 F-35 huoltoa koskevasta artikkelista lyhyt referaatti. Artikkelin kirjoittaja on Pertti Perttula, "Paras hävittäjä Suomelle - Hornetin seuraajaehdokkaat"-kirjan kirjoittaja. Hän kerää joka lehteen myös uutisia HX-ehdokkaista. Haastateltavana on F-35:n ylläpitostrategian johtaja Steve Sheehy.
Helposti huollettava
- Ei enää mustia laatikoita, vaan kiintolevyn kokoisia moduleita , joita huolletaan.
-Helppo pääsy ase- ja pyöräkuilujen sekä ohjaamon istuimen takaa.
Kenttäolosuhteet
-PMA, Portable Maintenance Aid, ainoa huoltoapulaite jonka mekaanikko tarvitseee seisontapaikalla. Maantietukikohta mainittu.
-PMA:lla voidaan käynnistää sisäinen APU, jolla voi testata järjestelmiä, siirtää polttoainetta tankista toiseen jne.
-Kuusi erillistä hydrauliikkajärjestelmää ohjauspinnoilla, yksi niistä voi vikaantua ja tietokone kompensoi sen viidellä muulla.
-Aseiden laukaisujärjestelmä pneumaattinen, luotettavampi myös korkeissa G-lukemissa. Ei vaivalloista putsaamista
Alis
-PMA kytketään koneesta irroittamisen jälkeen autonomiseen logistiikkajärjestelmään tietojen siirtoa varten.
-Ehdottaa pätevää mekaanikkoa suorittamaan tehtävä.
-Kaikki data Fort Worthiin, josta jaetaan tietoa harkiten eteenpäin
-Auttaa paikallistamaan mahdollisesti viallisia tai niitä osia jotka eivät täytä laatukriteerejä.
-Lentäjillä kaksi simulaattoria PTA- (Pilot Training Aid) ja FMS (Full Mission Simulator), mekaanikoilla oma ASMT-simulaattori (Aircraft System Maintenance Trainer).
Häivepinnoite
-Nykyisin korjaukset nopeampia, jopa 10-kertaisesti.
-Runkopaneelien aukaisu ei vaadi erillistä häivepinnoitteiden korjaamista.
-Yli 10 huoltohenkilötyötuntia ennen kuin pinnoitteeseen tarvitsee koskea
Elinkaarikulut
-DAS-kamerajärjestelmän ongelmat
-15 tuotantosarjasta alkaen DAS-valmistaja vaihtuu. 2-kertaa suorituskykyisempi, 5-kertaa luotettavampi ja 45% edullisempi
-Varaosien saatavuutta parannettu muuttamalla alihankkijoiden sopimuskäytäntöjä.
Missä huollot?
-Kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä Suomessa, ei ole mitään miksi pitäisi lähettää Italiaan.
-Joissakin hyvin suurissa muutostöissä LM:n kenttätiimit avustaisivat suomalaisia. Tarve teoreettinen, ei tiedossa olevia tarpeita tai muutoksia.
-Vähemmän ylläpitoa ja huoltoa kuin nykysukupolven koneissa ml. Hornettimme.
-Kypsän järjestelmän merkki: 9 huoltotyötuntia per lentotunti. F-35, tämänhetkinen huoltotarve alle sen, 6,3 httuntia per 1 lentotunti.
- 70% osista ei ole vielä hajonnut tai vikaantunut marraskuuhun 2018 mennessä. Lentotunteja 170 000, eurooppalaisten osuus 9000h. Kypsän järjestelmän rajana pidetään 200 000h
-Vikaantuneista tai rikkoontuneista osista 26% kesti kauemmin kuin arvioitiin.
-Luotettavuus parempi kuin odotettiin aikaisempien konetyyppien perusteella