Tämä.
Jos vaativat sen, että Suomi lähettää huollettavaksi ja korjauksiin F-35:t johonkin ulkomaille, niin pitäkööt tunkkinsa. Kaikki koneisiin liittyvä huolto ja korjaus tulee olla suoritettavissa Suomessa rauhan ja sodan aikana, koska ei se meitä hyödytä, jos kriisin tullessa ne koneet ovat jossakin Italian maalla ottamassa rusketusraitaa huollossa tai korjauksessa.
Varaosia vaihdetaan jatkuvasti (jopa paneeleita) ja niitä on oltava Suomen varastoissa niin paljon kuin tarvitaan. Samoin muita kuluvia osia.
Olin nuornamiesnä rekkafirman korjaamolla harjoitteluhommissa ja siellä oli jemmassa niin paljon varaosia, että niistä saattoi koota per heti mm. kaikki käytössä olevat moottorit, kokonaan, yhteensä muistaakseni 10 mallia. Kalustossa sellainen 50 nuppia.
Vastaavasti saman paikkakunnan paperitehtaalla asiat hoidettiin niin, että mitään osia ei ole pakko heti korjata, vaan osakokonaisuudet vaihdettiin ehjiin ja vikaantuneet fiksattiin vaihdon jälkeen. Varastossa oli mm. kokonaisia puristintelayksiköitä laakereineen ja letkuineen valmiina. Samoin pumppuja, pulppereita, suodattimia jne.
Paikkakunnan sahalla (200 henkeä töissä, siis aika iso) oli jossain määrin sama systeemi, mutta sillä erolla, että harvemmin pamahtavat osat olivat yhteiset usean firman kesken, semmoinen pooli. Eli kun vaikka Yhtyneitten sahalla rapsahti iso laakeri tai muu merkittävä osa, laittoi esim. Kymin ukko varaosalaatikon taksin takapenkille ja homma hoitui - maahantuojaa se ei kiinnostanut. Sama tietysti toisin päin ja ,,, monin muinkin päin, kommuunityyliin.
Ei ole tullut tilaisuutta perehtyä PV:n tai Ilmavoimien kunnossapidon periaatteisiin, suunnitteluun tai logistiikkaan, mutta uskon, että sielläkin sovelletaan samoja menetelmiä ja systematiikkaa kuin erilaisissa teollisuuslaitoksissa, tarpeen mukaan. Konstit on kuitenkin monet.
F-35:n varaosatuotannosta on tullut negatiivista palautetta. Todelliset toimitusajat otetaan tietysti rutiininomaisesti huomioon tilauspisteissä ja tilausmäärissä - tämä taas vaikuttaa kustannuksiin.
Uskon, että sekä varaosahuolto että tarvittavat huoltotoimenpiteet suoriutuvat Suomessa, kunhan koulutus ja logistiikka saadaan toimimaan. Meillä on suorastaan vuosisatainen kokemus siitä, miten asiat saadaan toimimaan täällä kaukaisessa saaressa, alalla kuin alalla.
Neuvottelijamme voivat joutua selittämään suurten maiden (ja budjettien) tarjoajille, että näin me se homma tehdään tai sitten ei mitenkään.
Edit: Niin, tässä oli havaintoja yli 35 v takaa; sen jälkeen lienee tullut paljon uutta, ainakin termejä...