F-35 Lightning II

Hyviä noi suomalaiset lennonjohtajat, kuullut kaikenlaista arpomista jopa englannissa mutta nyt oli niin jämptiä että täytyy todeta että toi standardisuoritus on kyllä ihan maailmanluokkaa.

OT; Turun tornissa on huippuväkeä. Normaalisti tekevät yksin kolmivuoroa, ja kentällä kuitenkin on reittiliikennettä usealla firmalla, rahtiterminaalit, rajavartiosto, finhems, Ilmavoimat aika usein, lentokerhon koulutustoimintaa, laskuvarjokerho, sekä vielä yksittäisiä koneenkäyttäjiä paljon. Paljon hanskattavaa yksiin käsiin, mistä tulee superhyvä tarkkuus ja tilannetaju. Nyt siellä taitaa olla ainakin pari-kolme lennonjohtajaa koko ajan, plus näytöksen airbossit ja varmaan ilmavoimiltakin joku. Suomalaisen lennonjohtajan artikuloinnin selkeys selvityksissä hakee kyllä vertaistaan.
 
Tarkoitit varmaan kirjoittaa raudoiteltavana, meikää ei meinaan muuten tuolla rauhoiteltaisi.

Lipsahduksia tapahtuu, pahoittelen syvästi. Onnekseni voin kertoa lapsenlapsilleni, kun he kysyvät että missä sinä vaari olit, että olin juuri siellä, tapahtumien polttopisteessä. :salut:
 

Tuo Heritage Foundationin rapsa löytyy täältä:

 

Toista F-35A-konetta lentävä kapteeni Brett "Shock" Burnside osallistuu ensimmäistä kertaa lentonäytökseen.
Hän sai heti pientä esimakua suomalaisesta osaamisesta, kun Ilmavoimien F/A-18C Hornet harjoitteli viikonlopun ohjelmaansa kentän yllä.

Burnside on siirtynyt F-35-kalustoon suoraan Northrop T-38 Talon -suihkuharjoituskoneesta.
Koska hävittäjästä ei ole kaksipaikkaista versiota, ensimmäinen lento sillä on samalla ensimmäinen yksilento tyypillä

"Simulaattori valmistaa todella hyvin ensilentoon. Erityisesti mahdolliset hätätilanteet oppii hyvin hallitsemaan.
Silti kun ensimmäistä kertaa kiitotien päässä työnsi tehot jälkipolttimelle, kieltämättä jännitti", Burnside kertoi.

Hän kertoi F-35 -koneessa vaikuttuneensa sen intuitiivisesta käytöstä. Näin ohjaajan työkuorma pienenee.
Sensorien tarjoama yhdistety tilannekuva auttaa lisää.
Burnside ei itse ole lentänyt neljännen sukupolven hävittäjillä, mutta kertoo eron olevan kuin läppäpuhelimella ja älykännykällä.

30636
 
Tämä.

Jos vaativat sen, että Suomi lähettää huollettavaksi ja korjauksiin F-35:t johonkin ulkomaille, niin pitäkööt tunkkinsa. Kaikki koneisiin liittyvä huolto ja korjaus tulee olla suoritettavissa Suomessa rauhan ja sodan aikana, koska ei se meitä hyödytä, jos kriisin tullessa ne koneet ovat jossakin Italian maalla ottamassa rusketusraitaa huollossa tai korjauksessa.
Varaosia vaihdetaan jatkuvasti (jopa paneeleita) ja niitä on oltava Suomen varastoissa niin paljon kuin tarvitaan. Samoin muita kuluvia osia.

Olin nuornamiesnä rekkafirman korjaamolla harjoitteluhommissa ja siellä oli jemmassa niin paljon varaosia, että niistä saattoi koota per heti mm. kaikki käytössä olevat moottorit, kokonaan, yhteensä muistaakseni 10 mallia. Kalustossa sellainen 50 nuppia.

Vastaavasti saman paikkakunnan paperitehtaalla asiat hoidettiin niin, että mitään osia ei ole pakko heti korjata, vaan osakokonaisuudet vaihdettiin ehjiin ja vikaantuneet fiksattiin vaihdon jälkeen. Varastossa oli mm. kokonaisia puristintelayksiköitä laakereineen ja letkuineen valmiina. Samoin pumppuja, pulppereita, suodattimia jne.

Paikkakunnan sahalla (200 henkeä töissä, siis aika iso) oli jossain määrin sama systeemi, mutta sillä erolla, että harvemmin pamahtavat osat olivat yhteiset usean firman kesken, semmoinen pooli. Eli kun vaikka Yhtyneitten sahalla rapsahti iso laakeri tai muu merkittävä osa, laittoi esim. Kymin ukko varaosalaatikon taksin takapenkille ja homma hoitui - maahantuojaa se ei kiinnostanut. Sama tietysti toisin päin ja ,,, monin muinkin päin, kommuunityyliin.

Ei ole tullut tilaisuutta perehtyä PV:n tai Ilmavoimien kunnossapidon periaatteisiin, suunnitteluun tai logistiikkaan, mutta uskon, että sielläkin sovelletaan samoja menetelmiä ja systematiikkaa kuin erilaisissa teollisuuslaitoksissa, tarpeen mukaan. Konstit on kuitenkin monet.

F-35:n varaosatuotannosta on tullut negatiivista palautetta. Todelliset toimitusajat otetaan tietysti rutiininomaisesti huomioon tilauspisteissä ja tilausmäärissä - tämä taas vaikuttaa kustannuksiin.
Uskon, että sekä varaosahuolto että tarvittavat huoltotoimenpiteet suoriutuvat Suomessa, kunhan koulutus ja logistiikka saadaan toimimaan. Meillä on suorastaan vuosisatainen kokemus siitä, miten asiat saadaan toimimaan täällä kaukaisessa saaressa, alalla kuin alalla.

Neuvottelijamme voivat joutua selittämään suurten maiden (ja budjettien) tarjoajille, että näin me se homma tehdään tai sitten ei mitenkään.

Edit: Niin, tässä oli havaintoja yli 35 v takaa; sen jälkeen lienee tullut paljon uutta, ainakin termejä...
 
Viimeksi muokattu:
Norjalaisartikkelin mukaan yksi ongelma varaosasaatavuudessa on ettei sotilasvarustusta (mihin varaosatkin kuuluvat) niin vain lennätetä maasta toiseen vaan asiaan kuuluu kaikenlaista lupapyörittelyä ja byrokraattisia esteitä. Siviilikoneiden suhteen ei ole samanlaisia esteitä.
Eurofighterhän yritti aluksi samanlaista 'varaosapooli' -järjestelmää mutta se ei toiminut alkuunkaan. Mutta ehkä nykyaikana kehittyneemmillä tietsikkasydeemeillä saadaan niitä ongelmia lopulta ratkottua, ans kattoo.
 
Olipa hienoa videota, ja audiota... korrelaatioista voidaan nyt aina puhua. Hyviä noi suomalaiset lennonjohtajat, kuullut kaikenlaista arpomista jopa englannissa mutta nyt oli niin jämptiä että täytyy todeta että toi standardisuoritus on kyllä ihan maailmanluokkaa. Turn round and backtrack zero delta!
Love it!

Ei oo varmaan kovin yleistä heille toi backtrackaaminen, kun lentäjä vielä varmisti, että siis kiitotietä pitkinkö takaisin? Intuitio tietty sanoo, että pois kiitotieltä mahd. nop., kun sieltä tulee muut päälle kohta.
 
Norjalaisartikkelin mukaan yksi ongelma varaosasaatavuudessa on ettei sotilasvarustusta (mihin varaosatkin kuuluvat) niin vain lennätetä maasta toiseen vaan asiaan kuuluu kaikenlaista lupapyörittelyä ja byrokraattisia esteitä. Siviilikoneiden suhteen ei ole samanlaisia esteitä.
Eurofighterhän yritti aluksi samanlaista 'varaosapooli' -järjestelmää mutta se ei toiminut alkuunkaan. Mutta ehkä nykyaikana kehittyneemmillä tietsikkasydeemeillä saadaan niitä ongelmia lopulta ratkottua, ans kattoo.

Haastavaa tulee olemaan. Probleema on nähdäkseni se, että kukaan ei halua ostaa kalliita varaosia hyllylle. Ja sitten kun jokin hajoaa, sekään ei ole ongelma, koska korjausta odottava kone on tosiasiassa säästöä. Siviilipuolella seisova kone on kustannus, sotilaspuolella säästö. Tämä tilanne on jo nyt käsittääkseni aika monessa maassa ja monella eri konetyypillä ongelmana

Pooli ei paranna, vaan päinvastoin pahentaa tilannetta, koska nyt jokainen voi mielessään mennä sen ajatuksen taakse että "no kyllä joltain löytyy kun se hajoaa". Siihen kun lisätään eri maiden välinen väistämätön byrokratia ja mitä kaikkea niin kyllä ihme on, jos homma toimii hyvin. JOT/JIT ajattelu ei oikein istu sotilasvehkeisiin.

Mutta sittenpähän tuo selviää.
 
Ei oo varmaan kovin yleistä heille toi backtrackaaminen, kun lentäjä vielä varmisti, että siis kiitotietä pitkinkö takaisin? Intuitio tietty sanoo, että pois kiitotieltä mahd. nop., kun sieltä tulee muut päälle kohta.

Juuri näin. ”Rivipilotteja” ovat molemmat Turun vieraat, eivät ole tottuneet olemaan ”the main event” :) Kuvaajille poseeraaminen ja tärkeiden pukumiesten kanssa smalltalk näytti kuitenkin sujuvan ihan luontevasti eilen.

Kiitotieltä poistutaan aina ensimmäisen tilaisuuden tullen ellei lennonjohto toisin ohjeista. Hyvä varmistaa.
 
Haastavaa tulee olemaan. Probleema on nähdäkseni se, että kukaan ei halua ostaa kalliita varaosia hyllylle. Ja sitten kun jokin hajoaa, sekään ei ole ongelma, koska korjausta odottava kone on tosiasiassa säästöä. Siviilipuolella seisova kone on kustannus, sotilaspuolella säästö. Tämä tilanne on jo nyt käsittääkseni aika monessa maassa ja monella eri konetyypillä ongelmana

Pooli ei paranna, vaan päinvastoin pahentaa tilannetta, koska nyt jokainen voi mielessään mennä sen ajatuksen taakse että "no kyllä joltain löytyy kun se hajoaa". Siihen kun lisätään eri maiden välinen väistämätön byrokratia ja mitä kaikkea niin kyllä ihme on, jos homma toimii hyvin. JOT/JIT ajattelu ei oikein istu sotilasvehkeisiin.

Mutta sittenpähän tuo selviää.
Poolissa sovitaan, kuka pitää mitäkin osaa jemmassa ja kuinka montaa, muutenhan siinä ei olisi järkeä.

Sanotaan esim, että Suomella, Norjalla ja Tanskalla on (F-35:n) nokkatelinettä 2 kpl jokaisella. Sitten yhdellä maalla on huonoa tuuria kuoppaisella kentällä ja varastosaldo on yhtäkkiä nolla. Tässä tilanteessa asianomainen on tietysti tilannut uudet osat, mutta hätävarana on pooli luotettavien naapureiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Poolissa sovitaan, kuka pitää mitäkin osaa jemmassa ja kuinka montaa, muutenhan siinä ei olisi järkeä.

Sanotaan esim, että Suomella, Norjalla ja Tanskalla on (F-35:n) nokkatelinettä 2 kpl jokaisella. Sitten yhdellä maalla on huonoa tuuria kuoppaisella kentällä ja varastosaldo on yhtäkkiä nolla. Tässä tilanteessa asianomainen ovat tietysti tilannut uudet osat, mutta hätävarana heillä on pooli luotettavien naapureiden kanssa.

Käsittääkseni ajatus on se, että kukin maa tilaa jonkin verran perushuoltoihin meneviä osia omiin tarpeisiinsa. Isot huollothan oli ainakin aluksi tarkoitus tehdä vain keskitetyissä pisteissä joten niitä osia ei edes teoriassa tarvita. Sitten (ALIS?) järjestelmä tietää missä osia on, ja jos joltain loppuu, niin tilaus tehdään sitten sieltä, missä osia sattuu olemaan.

En ole nähnyt, enkä usko että milläkään maalla on mitään varastointivelvoitetta ehkä pois lukien nuo isompien huoltojen paikat. Mutta en tiedä. Se, mistä olen varma, on se, että jokainen maa pihistää varaosavarastonsa mahdollisimman pieneksi. Niin on käynyt tähänkin asti monissa maissa enkä oikein usko kenenkään nytkään innolla pistävän miljoonia kiinni hyllyillä seisoviin osiin.

Mutta jännä nähdä miten käy.
 
Käsittääkseni ajatus on se, että kukin maa tilaa jonkin verran perushuoltoihin meneviä osia omiin tarpeisiinsa. Isot huollothan oli ainakin aluksi tarkoitus tehdä vain keskitetyissä pisteissä joten niitä osia ei edes teoriassa tarvita. Sitten (ALIS?) järjestelmä tietää missä osia on, ja jos joltain loppuu, niin tilaus tehdään sitten sieltä, missä osia sattuu olemaan.

En ole nähnyt, enkä usko että milläkään maalla on mitään varastointivelvoitetta ehkä pois lukien nuo isompien huoltojen paikat. Mutta en tiedä. Se, mistä olen varma, on se, että jokainen maa pihistää varaosavarastonsa mahdollisimman pieneksi. Niin on käynyt tähänkin asti monissa maissa enkä oikein usko kenenkään nytkään innolla pistävän miljoonia kiinni hyllyillä seisoviin osiin.

Mutta jännä nähdä miten käy.
Olen hieman hämmentynyt keskustelun saamasta käänteestä. Etteikö osia hyllyssä pölyttymässä? No ihan varmasti on. Muuten ne on itse koneet pölyttymässä ja se on pois pelotteesta ynnä puolustuskyvystä.

Mikä maksaa, on tarpeettomasti investoitu pääoma, seisomassa pikkuvikaisena hallissa, vrt. F-22 ja Saksan EF. Vielä enemmän maksaa puolustuskyvyn heikkeneminen. Sille pitäisi ilmeisesti myös laskea konkreettinen hinta, niin moni asia menisi paremmin daijuun, lähinnä poliitikoilla.

Koneiden ja varaosien määrälle ja arvolle, veikkaan, lasketaan PV:ssa sweet spot, jolla investointi optimoidaan. Jos optimoitiin väärin, kannibalisoidaan joskus pari vapaaehtoista yksilöä.

Helpommalla päästäisiin, jos tilattaisiin saman tien pari konetta osina. Tulisi varmaan halvemmaksi, kun osia ei asennettaisi muuta kuin kuljetuspakkauksiin. Semmoisiin kannibaaliystävällisiin.

Edit: kiroilu ei ihan istunut, tarkennus daijun kohdalle
 
Viimeksi muokattu:
Olen hieman hämmentynyt keskustelun saamasta käänteestä. Etteikö osia hyllyssä pölyttymässä? No ihan varmasti on. Muuten ne on itse koneet pölyttymässä ja se on pois pelotteesta ynnä puolustuskyvystä.

Mikä maksaa, on tarpeettomasti investoitu pääoma, seisomassa pikkuvikaisena hallissa, vrt. F-22 ja Saksan EF. Vielä enemmän maksaa puolustuskyvyn heikkeneminen. Sille pitäisi ilmeisesti myös laskea konkreettinen hinta, niin moni asia menisi paremmin daijuun, lähinnä poliitikoilla.

Koneiden ja varaosien määrälle ja arvolle, veikkaan, lasketaan PV:ssa sweet spot, jolla investointi optimoidaan. Jos optimoitiin väärin, kannibalisoidaan joskus pari vapaaehtoista yksilöä.

Helpommalla päästäisiin, jos tilattaisiin saman tien pari konetta osina. Tulisi varmaan halvemmaksi, kun osia ei asennettaisi muuta kuin kuljetuspakkauksiin. Semmoisiin kannibaaliystävällisiin.

Edit: kiroilu ei ihan istunut, tarkennus daijun kohdalle

En siis kommentoinut suomen tilannetta. En tiedä siitä mitään, Noin yleensä olen monista maista lukenut että osien puutteen vuoksi koneet seisovat. Ja jos suomi lähtee tuollaiseen kv-pooliin, niin siinä saa pitää varansa ettei päädy muiden maiden varaosavarastoksi.

En ole eri mieltä tuollaisen touhun tyhmyydestä. Mutta onhan se hienompaa ostaa uusia pumpum-laitteita ja ministerin/kenraalin seistä uudenkarhean vehkeen edessä samppanjalasi kädessä kuin pohdiskella jotain varaosalogistiikkaa ja nuohota pölyisiä luolastoja:(.
 
En siis kommentoinut suomen tilannetta. En tiedä siitä mitään, Noin yleensä olen monista maista lukenut että osien puutteen vuoksi koneet seisovat. Ja jos suomi lähtee tuollaiseen kv-pooliin, niin siinä saa pitää varansa ettei päädy muiden maiden varaosavarastoksi.

En ole eri mieltä tuollaisen touhun tyhmyydestä. Mutta onhan se hienompaa ostaa uusia pumpum-laitteita ja ministerin/kenraalin seistä uudenkarhean vehkeen edessä samppanjalasi kädessä kuin pohdiskella jotain varaosalogistiikkaa ja nuohota pölyisiä luolastoja:(.
No joojoo, en kommentoinut mitenkään erityisesti sinun kommenttiasi, vaan ketjussa kuvittelemaani ajattelua yleisemmin. Oma asiantuntemukseni ja sen puute tuli dokumentoitua aikaisemmin ja olen varma, että asiasta jotain tietävät nauravat (aika monelle) keskustelulle ja samalla kärsivät, kun eivät voi kertoa, miten asia on.
 
Tanskan vertailussa F-35:lle oli ainakin laskettu hyvin isot säästöt ylläpitokustannuksien osalta, käsittääkseni juuri siksi ettei siinä 'osteta varaosia hyllyyn pölyttymään'. Vaikea keksiä miten muutenkaan se onnistuisi.
 
Back
Top