F-35 Lightning II

Hieno lätsä!
Mistähän Saabin propagandalakkeja vielä mahtaisi saada?

Sain tuon suoraan LM:n edustajalta taannoin kaivarissa ilmavoimien 100 vuotisjuhlien lentonäytöksessä. Menivät kyllä kuin kuumille kiville. Samassa paketissa tuli mukana paperista taitelvava lentokone ja tuommoiset "3d" lasit joihin tungetaan kännykkä sisään näytöksi.

Oon mainostanut tuota maailman kalleimpana lippalakkina. Logiikkana tämä, että kun F-35 projekti on maailman kallein hanke, ja siihen hankkeeseen kuuluu tuo propagandamateriaali, niin hankkeeseen kuuluvana sen on yksinkertaisesti sitten oltava maailman kallein lippalakki.

Sain samalla reissulla lätsän myös Dassaultin edustajalta mutta lahjoitin sen pois vähäosaisemmille jotka olisivat jääneet muutoin kokonaan ilman propagandamateriaalia. Se oli tosin vielä irvokkaan oranssi joten ei sitä olisi kehdannut pitää edes täällä kotona joten jouti mennä.
 
https://www.dv.is/frettir/2020/02/07/hjolabunadur-vel-icelandair-brotnadi-mikil-ovissa/
Katso liite: 37138

Tuon myräkän ylikö pitäisi lentää ilmassa koneita tankaten ja pitäen Islantia mahollisena välilaskupaikkana?
Tuskinpa
Tuon myräkän ylikö pitäisi lentää ilmassa koneita tankaten ja pitäen Islantia mahollisena välilaskupaikkana?
Tuskinpa

Ei toki mikään pakko ole.

Kanadassa on muuten hienot maisemat.



east-coast-experiences-hopewell-rocks.jpg
 
——— OT ———
Sain tuon suoraan LM:n edustajalta taannoin kaivarissa ilmavoimien 100 vuotisjuhlien lentonäytöksessä. Menivät kyllä kuin kuumille kiville. Samassa paketissa tuli mukana paperista taitelvava lentokone ja tuommoiset "3d" lasit joihin tungetaan kännykkä sisään näytöksi.

Oon mainostanut tuota maailman kalleimpana lippalakkina. Logiikkana tämä, että kun F-35 projekti on maailman kallein hanke, ja siihen hankkeeseen kuuluu tuo propagandamateriaali, niin hankkeeseen kuuluvana sen on yksinkertaisesti sitten oltava maailman kallein lippalakki.

Sain samalla reissulla lätsän myös Dassaultin edustajalta mutta lahjoitin sen pois vähäosaisemmille jotka olisivat jääneet muutoin kokonaan ilman propagandamateriaalia. Se oli tosin vielä irvokkaan oranssi joten ei sitä olisi kehdannut pitää edes täällä kotona joten jouti mennä.
Höh. ”Oranjessa” on tyyliä ja se erottuu joukosta.

F-35: lippikset ovat olleet useimmiten jotenkin nuhruisen näköisiä. Ehkä se on ”stealthia”. Tyyliltään edellisen sivun F-35 FIN -lätsä on brodeerauksen suhteen ihan ok, mutta itse lakki on halpislätsän ja nukkavierun oloinen.

Gripenin lippiksistä tyylikkäin oli mielestäni harmaa piilokuvassa oleva versio, joka esitti C/D -mallia. Yhdellä tenavista oli aikanaan tuollainen (ostin ilmailumuseosta Linköpingistä tuliaisiksi), mutta se kirjattiin kalustotappioksi eräässä urheilutapahtumassa. Ilmeisesti kelpasi jollekulle. E/F -mallin lippiksiä, onkohan niitä tehty? Vai ovatko ne niitä kamalan näköisiä punaisia lakkeja?
Valitettavasti oheinen kuva ei tee täyttä oikeutta lakille, joka oli laadukas ja malliltaan erittäin tyylikäs.
28E05E79-7F97-4369-8718-9BCDBA9F9EEB.jpeg
Ja esimerkki siitä, kuinka ajatuspieru värin valinnassa voi pilata periaatteessa hyvän ratkaisun:
B859376F-A16E-446E-87E4-EA7003919255.jpeg

Rafalen lippis on ainoa, jolla on tosimiesten maailmassa käyttöä eli toiminnallinen funktio. Parisen syksyä sitten kun oli poikkeuksellisen lämpimiä kelejä se oli ainoa vaihtoehto. T-paitavarustuksessakin oli tuolloin lokakuussa hiki maan koilliskulmalla.
)2C2085A3-4BF9-4192-84B1-FA9EA924B8AC.jpeg
Ja se lätsä kaikessa tyylikkyydessään tässä. Toinen lakki on edustavia tilanteita varten (ja kiitokset näistä eräälle foorumiveljelle!) :
8F7D9552-83EC-4BDF-9B7C-C2E4F9F62397.jpeg
——— OT STOP ———

Mutta toivottavasti F-35 pääsee Pirkkalaan ajoissa. Meinaan vain sitä, että on meidän etumme, että kaikki koneet pääsevät tontille näyttämään samankaltaisissa ja vertailukelpoisissa olosuhteissa, mihin ne pystyvät. Neljän koneen tuomisella LM saattaa haluta esitellä testiohjelman ohella parvilinkkiä. Ja sehän ei olisi ollenkaan huono asia.
 
Vieläkö testien onnistuminen voi vaikuttaa Lämärin asettamaan lopulliseen tarjoukseen? Tammikuun loppuunhan tuli tarkennetut.
Tarkennetut ei ole viimeinen, BAFO eli best and final offer lähtee vielä ja se on lopullinen. Vastaukset vuoden loppuun mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Vieläkö testien onnistuminen voi vaikuttaa Lämärin asettamaan lopulliseen tarjoukseen? Tammikuun loppuunhan tuli tarkennetut.
Testien onnistuminen vaikuttaa suorituskyvyn pisteytykseen; paikanpäällä verifioiduilla näytöillä on parempi arvo kuin valmistajan ilmoittamilla. Ja paikanpäällä verfioidaan niitä näyttöjä joita HX haluaa verifioitavan. Itse tarjous lukitaan vasta myöhemmin erikseen, kuten @magitsu yllä toteaa.
 
Eli jos Lämäri epäonnistuu testeissä niin teoriassa hinta voi alentua. Taitaa vaan olla aika iso ehkä.

Ei taida olla hinnalla juuri merkitystä, kun on hankintaprosessiin on lähdetty suorituskyky edellä eikä raha edellä. Toki katetta leikkaamalla tarjoukseen voi olla mahdollista änkeä kone tai kaksi lisää.
 
Eli jos Lämäri epäonnistuu testeissä niin teoriassa hinta voi alentua. Taitaa vaan olla aika iso ehkä.
Vähän kärjistettynä:
Jos jokin kone floppaa testit, floppaa melko varmasti myös sen myöhemmin simuloitavan sotapelin eikä tule valituksi.

Silloin ei auta vaikka tarjoaisi romujaan ilmaiseksi, koska nyt haetaan parasta suorituskykyä jota kymppimiljardilla on mahdollista saada, eikä mitään minimivaatimukset täyttävää halvinta tarjousta.
 
Niin no meanwhile
Katso liite: 37137
Sen verran myräkkää Islannissa että Finnairin kone kääntyi Islannin sijasta Britteihin ja Keflavikissa taas tyhjästä koneesta murtuu teline alta kun puhaltelee https://www.dv.is/frettir/2020/02/07/hjolabunadur-vel-icelandair-brotnadi-mikil-ovissa/
Katso liite: 37138

Tuon myräkän ylikö pitäisi lentää ilmassa koneita tankaten ja pitäen Islantia mahollisena välilaskupaikkana?
Tuskinpa
Pointti on se toiseksi ylin laatikko, Bank of Norwegian.
Ei vaan, aika stormi.
 
Ja maapumpussa varmaan tuntuvan kokoinen aseistettu suojajoukko koneita varten. Voin meinaan kuvitella, että koneita vartioidaan 24/7 Suomessa olon ajan ja eivät luota vieraan tai siis edes isännän apuun tässä asiassa. Kertoo, kuinka tärkeä ja ennen kaikkea huippunykyaikainen ja salainen kone on kyseessä.
Ja milläköhän voimankäyttöoikeuksilla nämä suojamiehet toimivat, ja mihin lakiin ne oikeudet perustuvat?
 
Niin no meanwhile
Katso liite: 37137
Sen verran myräkkää Islannissa että Finnairin kone kääntyi Islannin sijasta Britteihin ja Keflavikissa taas tyhjästä koneesta murtuu teline alta kun puhaltelee https://www.dv.is/frettir/2020/02/07/hjolabunadur-vel-icelandair-brotnadi-mikil-ovissa/
Katso liite: 37138

Tuon myräkän ylikö pitäisi lentää ilmassa koneita tankaten ja pitäen Islantia mahollisena välilaskupaikkana?
Tuskinpa
Ei, mutta atlanttia on ylitetty jo silloin kun ilmatankkausta ei ollut edes keksitty, ja nykyisillä hävittäjillä on operoitu kovassakin tuulessa.
Onnistunee vaikkapa reittiä vaihtamalla, jos ajoittaa reisun oikein säätilan kannalta, esim näin: http://www.gcmap.com/mapui?P=THU-LYR-RVN&DU=nm&SG=0.8&SU=mach
Matkalla olevilta NATO mailta: Kanadalta, Tanskalta (jossa Grönlanti ja USA:n tukikohta Thule sijaitsee) sekä Norjalta saanee tarvittavat luvat välilaskuihin USA:n hävittäjille. Käsittääkseni ferry range F-35A:lle on 1200 meripeninkulmaa eli reissuun aivan riittävästi ilman ilmatankkaustakin, sekä eteläisen Grönlannin (esim IATA: SFJ, ICAO: BGSF ) ja Islannin kautta, että mainitsemallani pohjoisella reitillä.
Ja tämä vain jos tuollaiseen olisi oikeasti jotain tarvetta, etelämpääkin päässee ilmatankkauksen kanssa ajoissa kun hieman odottaa sopivampaa säätä. Kysehän on sentään vain rauhanajan toiminnasta ja kustannusten minimoimisesta.
 
Valmiuslentue 21 ei kotiudu koskaan!

Missä tämä oikein on ja miksi kone on keskellä skuttaa?
@peelo jo tunnistikin.

Kaksoisdeltasiipinen Saab 35 Draken -suihkuhävittäjäkone oli Ruotsin ilmavoimien päähävittäjätyyppi 1960- ja 1970-luvuilla. Erikoista siipiratkaisua testattiin ensin pienellä Saab 210 -koekoneella, joka lensi ensilentonsa 21.1.1952. Saab 35 Drakenin prototyyppi lensi ensilentonsa 25.10.1955. Saab 35 Draken oli toinen Suomen Ilmavoimien päähävittäjätyyppi vuosina 1974-2000. Suomen Ilmavoimille hankittiin kuusi käytettyä Saab 35F1 Drakenia vuonna 1976 ja 18 vuonna 1984.

Koneen tunnus: DK-229

Kone on harjoituskoneena Taipalsaaren ampuma-alueella.
 
Tuolta Espanjan kautta olisi nyt hyvä lennellä:
5D25D600-BAAF-46FB-AE9C-728772EB275B.jpeg
 
Back
Top