fulcrum
Greatest Leader
Pahoittelen että vastaus on kestänyt näin kauan.
Ensinnäkin Gripen E:ssä ei ole mitään suunnattuja datalinkkejä vaan ympärisäteilevät TIDLS- ja Link 16 -datalinkit. Molemmat toimivat UHF-alueella ja vaatisivat lähes metrin luokkaa olevat antennit jotta voisivat olla suunnattuja eikä niitä voi mitenkään muuttaa suunnattaviksi koska ne on suunniteltu ihan eri lähtökohdista. MADL käyttää Ku-aluetta jotta antennien koko pysyisi riittävän pienenä hävittäjäkoneeseen.
Saab on yksiselitteisesti sanonut että Gripen NG:n on suunnitteilla suunnatut datalinkit. Voivat tietysti valehdellakin.
This is how Saab perceives future air combat with the Gripen NG in an air-to-air scenario :
In practice, this means that the group of Gripens enter the combat area silently in a randomly spread out swarm. No active emissions are used but all sensors listen passively, including IRST, EW sensors, and the highly advanced AESA radar antenna. This can be complemented with short and random active emissions from the AESA radar. Any data on enemy aircraft is shared with beamed data links, thus enabling long range Meteor missile launches from Gripens with the most geometrically suitable positions within the swarm.
Ympärisäteilevä Link 16 löytyy tietysti myös F-35:stä. MADL on tarkoitettu vain parven sisäiseen kommunikointiin. Samanlainen systeemihän on ollut ruotsalaishävittäjissä jo pitkään.
Miten Gripeniin tarkoitettu Skyward-G olisi parempi kuin EOTS? Se ehkä näkee yläviistoon paremmin, mutta sitä varten F-35:ssä on DAS. Alaviistoon se näkee huonommin ja sivulle ja taakse vielä huonommin. EOTS näkee koneen eteen, taakse ja sivuille. Detektorien osalta Skyward-G käyttää tiettävästi LWIR (pitkiä aaltoja) detektoria kun taas EOTS käyttää MWIR (keski-pitkiä aaltoja) detektoria. Kun IR sensoreista puhutaan, niin yleensä paras suorituskyky saadaan MWIR sensoreilla (näkevät pidemmälle ja kontrasti on parempi) mutta ne ovat kalliimpia.
Skyward perustuu Eurofighterin PIRATE-sensoriin. Tämä on suunniteltu ensisijaisesti ilmataistelusensoriksi, mistä kertoo sen laaja skannausalue (30x24 astetta laajakulmalla, skannaten 160x60 asteen aluetta). EOTS taas perustuu FLIR-järjestelmään joka on tarkoitettu pääasiassa maamaaleja vastaan. Mikäli EOTSin skannausalueet ovat samanlaisia kuin vastaavassa Litening III-podissa niin ne ovat pienemmät (Liteningissä Wide scan on 24x18 ja skannausalue 150x45 eli käytännössä se näkee noin puolet vähemmän kuin Skyward).
Selexin mukaan Skyward G havaitsee "Mid or longwave IR". Sen tarkemmin ei kuitenkaan taajuuksia erotella.
DAS on tietysti täysin eri juttu. Sen kameroissa on kiinteä kalansilmäsuurennos. Niiden herkkyys on tietenkin selkeästi huonompi kuin EOTSilla.
MAWS on vain yksi DAS:n tehtävä, eikä läheskään aina välttämättä tärkein. Muut ovat pilotin yönäkökyky, omien koneiden jatkuva seuranta (estetään yhteentörmäykset ja omien ampuminen) ja viholliskoneiden havaitseminen, tunnistaminen ja jatkuva seuranta. Lisäksi sitä käytetään vihollisen ohjusten ja muiden aseiden laukaisupaikan tunnistamiseen, aseiden suuntaamiseen (vähän kuin kypärätähtäin) ja navigointiapuna. Gripenissä on pelkkä MAWS ja sekin toimii UV-säteilyn perusteella. Sen vuoksi se toimii käytännössä vain kun ohjuksen rakettimoottori toimii ja kun moottori sammuu, ei ohjuksesta tule UV-säteilyä ja MAWS ei enää näe sitä. Gripen NG:n kohdalla mainitaan mahdollisuus tulevaisuudessa käyttää IR-perustaista MAWS:a mutta saa nähdä tuleeko sellaista koskaan.
Mistä muuten tiedät kuinka hyvä Gripenin MAWS on ja kuinka paljon vääriä hälytyksiä DAS tällä hetkellä antaa? Tuollainen ongelma on puhtaasti algoritmien säätäminen kohdalleen (herkkyys vastaan väärien hälytysten minimointi) ja se ei varmasti ole mikään iso ongelma kokonaisuudessa. Faktahan edelleen on, että F-35:n järjestelmät ovat kehityksen ja testauksen alla ja havaittuja puutteita korjataan samalla kun uusia ominaisuuksia luodaan.
UV-pohjaista MAWSia pidetään kai yleisesti parempana: UV läpäisee pilvet, sumun ja sateen paljon paremmin kuin infrapuna tai näkyvä valo. Parasta olisi tietysti molemmat mutta tämä voi olla aika vaikea toteuttaa.
Tieto DASsin vääristä hälytyksistä perustuu aiheesta kertoneeseen uutiseen.
Gripen E:ssä on tosiaan AESA tutka, mutta se ei vielä tarkoita kykyä toimia hyökkäyksellisesti. Tätä varten tarvitaan erittäin kiinteä integrointi koneen ELSO-järjestelmän ja muiden järjestelmien kanssa. Lisäksi tutkan täytyy ominaisuuksiltaan tukea ELSOa. Ainakaan en ole nähnyt Raven ES-05 tutkan osalta mainintoja hyökkäyksellisistä ELSO kyvyistä.
Ei sellaista vielä olekaan, tänä päivänä se kuitenkin tarkoittaa käytännössä softapäivitystä. Mikä tietysti vaatii kehittelytyön jota ei ole vielä ES-05:lle tehty mutta eiköhän sekin ole tulossa. Se jää nähtäväksi miten hyödyllisiä nämä moodit tulevat olemaan koska käytännön kokemusta niistä ei ole. Kuulemma aussit valittivat ettei APG-79:n elso-moodit vielä oikein toimi joten myös jenkeillä on tässä työtä jäljellä.
Gripenin tutkan etuna on tietysti mekaanisen skannauksen mahdollistama laajempi keilausalue.
Gripen E:ssä on tosiaan sensorifuusio siinä mielessä että se osaa yhdistää eri sensoreilta tulevat seurannat yhdeksi seurannaksi. F-35:n sensorifuusio taas osaa tuon lisäksi yhdistää kaiken sensoridatan (koska data käsitellään keskitetysti koneen tietokoneissa) ja osaa lisäksi itsenäisesti ohjata sensoreita. Tällä tavalla se voi optimoida eri sensorien ominaisuuksia tilanteen mukaan (esim. herkkyys) ja lisäksi pilotin ei tarvitse manuaalisesti käyttää sensoreita (vähentää merkittävästi työkuormaa ja nopeuttaa toimintaa).
Eikai tuossa ole mitään mullistavaa? Sensorien autonomiahan on lisääntynyt sitä mukaa kun niiden määrä ja teho on koneissa kasvanut, ei tässä ole mitään erikoista jonka vain amerikkalaiset olisivat tykönään hiffanneet. 60-luvulla tutkat piti käsin suunnata kohteeseen, 70-luvulla tuli automaattisesti toimivat multimooditutkat, 90-luvulla alettiin yhdistämään datalinkkien ja tutkan tietoja jne.