Niin, se piti mainita, että hyvä, että EOTSia olisi selkeästi pyrkimys päivittää ja parantaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
EOTSissa on mainittu "IRST moodi" muttei mitään tietoa millainen se on. Jos se on vastaava kuin muissa FLIR-tyyppisissä järjestelmissä niin se soveltuu lähinnä tutkalla havaittujen kohteiden tunnistamiseen visuaalisesti.
"The resulting AN/AAQ-40 electro-optical targeting system (EOTS) leverages on the
experience gained from producing the LANTIRN targeting system (‘the genesis of
night, precision weapons employment’), the AN/AAQ-33 Sniper advanced targeting
pod, and the AN/AAS-42 infrared search and track (IRST) system used on the F-14D
Super Tomcat. “The EOTS is the first sensor to combine a targeting FLIR and IRST.
Marrying the two capabilities into one sensor was the big technical challenge in
developing the system,” said Don Bolling, Lockheed Martin’s Business Development
Manager for EOTS."
"The EOTS provides laser designation,laser spot tracker for cooperative engagements, air-to-air and air-to-ground tracking FLIR, digital zoom, wide area IRST and generation of geo-coordinate to support GPS guided weapons."
Se on IRST, eli on tarkoitettu ilmamaalien etsintään. Aivan niinkuin kaikissa lähteissä mainitaan on EOTS ensimmäinen järjestelmä jossa FLIR ja IRST toiminnallisuudet yhdistetään. Ja EOTS:in etuna on erittäin tarkka ja herkkä sensori. Ja sen verran olen digitaalista signaalinkäsittelyä lukenut että suuri resoluutio on poikaa noissakin hommissa (hahmontunnistus, false alarms jne.).
Miksi F-35:n pitkän etäisyyden infrapuna-tunnistusta pitää kehittää, jos se olisi markkinoiden parhaiden tasolla?
Mitä tiedetään (tai edes oletetaan) EOTS:n kyvyistä tunnistaa maa- tai merimaali? Millaiselta etäisyydeltä (suunnilleen) pystytään havaitsemaan esimerkiksi kuorma-auto, panssarivaunu tai fregattti? Miten hyvin onnistuu ulkoisesti samantyylisten maalien erotusdiagnosointi, esim. rynnäkköpanssarivaunu ja taistelupanssarivaunu? Kuinka suuri määrä maaleja on mahdollista pitää seurannassa samanaikaisesti, ja pystytäänkö useat samanarvoiset maalit priorisoimaan sen mukaan, millaista uhkaa ne aiheuttavat muille omille yksiköille (esim. rintamalle päin ja sieltä pois päin kulkevat kuorma-autot)?
Ei me tiedetäkään. Mutta kai ne tietävät joiden kuuluukin tietää.
Mutta ylipäätään sen voin sanoa että prosessoritehoa tuo vaatii paljon, samoin hyvin suuriresoluutioisen kennon jotta hahmontunnistusalgorimit pääsevät tekemään työtään riittävin lähtötiedoin. Lisäksi se suurin magiikka tuossa tapahtuu sen ohjelmiston syövereissä, ja oletettavaa on että ohjelmistot myös kehittyvät/päivittyvät jatkuvasti noiden laitteiden palvelussaoloaikana.
Hyvä juttu F-35:n datafuusiosta:
https://www.f35.com/news/detail/elite-engineering-the-brain-of-the-f-35
http://www.defense-aerospace.com/ar.../f_35-engine-unit-costs-continue-to-grow.html
"...the cost of F-135 engines has moved irregularly up or down each year, but with no correlation to the number of engines produces..."
Mielestäni kiinnostavampaa on, että pelkkä moottori maksaa 30 miljoonaa. Vertaa - esim. superhornet maksaa kokonaisuudessaan 65 miljoonaa! Siitä moottorit ovat vajaa 10 miljoonaa, eli yksi moottori on viisi miljoonaa.
http://www.bga-aeroweb.com/Defense/F-18-Super-Hornet.html
Optimisti toteaa että varaa hinnan pudotukseen siis on. Tähän mennessä hintakäyrä ei vain ole vielä lähtenyt alaspäin. F135 on maailman tehokkain, mutta samalla varmaan sitten maailman kallein moottori?
URF hinnat F-35 moottoreille seuraavat. F-35A 11,7 milj $ ja F-35B 28 milj $. Eli ilmeisesti on kiva uutisoida erittelemättä moottorityyppejä. Lähde: F-35 SAR
ALIS ei toimi, ratkaisu?
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/163217/lockheed-wins-additional-$143m-for-f_35’s-alis-v2.html
Annetaan lisää rahaa LM:lle, jossain toisessa maassa LM maksaisi sakkoja.