En ole kuullutkaan että 220E:ssa olisi selkeästi kovempi työntövoima. Ymmärtääkseni -220 oli lähinnä luotettavuuspäivitys. Lisäksi F-16 tarvitsi ilmanottoaukon muutoksen pystyäkseen hyödyntämään alkuperäistä PW-200 -sarjan moottoreita voimakkaampien mottien työntövoimaa.
Norjan puolustusvoimien sivuilta: http://mil.no/organisation/equipmentfacts/air/Pages/default.aspx
Tuohon -220E malliin on lisäpäivitysmahdollisuus, jolla teho nostetaan juuri tuohon 27,000 lbf lukemaan. Norjalaiset ovat päivittäneet F-16 koneidensa moottoreita pariinkin kertaan ja tuo päivitys on nykyisissä koneissa.
http://edocs.nps.edu/npspubs/scholarly/theses/2005/Dec/05Dec_Amick.pdf
sivu 14:
The F100-PW-200+ is intended for foreign air forces which operate significant numbers of F-16s that are powered by -200 and -220E engines, but which are denied access to the more powerful -229. It combines the core of the - 220 with the fan, nozzle, and digital control system of the -229. It develops around 27,000 pounds of thrust with afterburning.
...nyt jää taas mysteeriksi miten tämän on tarkoitus osoittaa F-35 tässä suhteessa kilpailukykyiseksi uudempien hävittäjien kanssa, se että se on melkein yhtä hyvä kuin aikaisemman sukupolven kone?
Eli jos F-35 matkalentää kevyesti 10-15 tuhatta jalkaa korkeammalla kuin F-16AM niin se on melkein yhtä hyvä kuin aikaisemman sukupolven kone? F-16 matkalentokorkeus on 30-45 tuhatta jalkaa riippuen kuormasta joten matkalentokorkeutena 40-60 tuhatta jalkaa on melkoinen. Samaan kykenee länsikoneista vain F-22 ja mahdollisesti EF Typhoon kevyemmillä kuormilla.
Kaavion pointti olikin että siinä oli (luultavasti) keskenään vertailukelpoisia lukuja. Gripenin ylläpitokustannukset todennäköisesti tuossa kaaviossa sijoittuisivat johonkin samaan kohtaan A-10:n kanssa.
F-35:n huoltokustannuksia nostaa merkittävästi sekä koneen yleinen koko ja polttoaineen kulutus, myös asekuilujen vaatimat luukut ja muut mekanismit. Ja myös stealth-pinnoitteet, mutta niitä laitetaan nykyisin myös ei-stealth -koneisiin joten ne eivät ole F-35:lle ainutlaatuinen kuluerä.
Eivät ole mitenkään vertailukelpoisia.
Jane's taulukosta Saabin omalta sivulta (sivu 14 pdf:ssä):
http://saab.com/globalassets/commer...hure-gripen-ng-english-ver.2-jan-2015_low.pdf
Todellisia kokonaiskäyttökuluja F-35:lle ja F-16:lle sivulla 90:
http://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=6d290f5b-7b3b-4796-9e21-ede410713714&title=Rapport 'Selected Acquisition Report (SAR) 2014'.pdf
Huomattavaa on, että tuon kyseisen tutkimuksen on tilannut Saab...
JAS Gripenin osalta on siis laskettu mukaan vain pieni osa kustannuksista eli aivan välittömät lentämiseen liittyvät kulut (polttoaine, voiteluaineet ja välitön huolto ja varaosat). F-35:n kustannukset taas sisältävät kaikki mahdollisen eli lisäksi aivan kaikki huollot, kaikkien henkilöiden palkat, ylläpidon ja päivitykset koko 30 vuoden käyttöajalle. Todella yllättävää että F-35:n kustannukset ovat näin laskettuna suuremmat...
Totta kai tarkat sveitsiläiset budjetoivat heille tilattujen Gripeneiden käyttökulut ja heidän budjettinsa oli jotain ihan muuta kuin mitä Saab väittää:
http://www.bernerzeitung.ch/schweiz...aelt-umgebaute-OccasionsGripen/story/18471087
Pelkästään polttoaineeseen sveitsiläiset laskivat menevän enemmän rahaa kuin tuo 4700 dollaria tunti eli noin 5400 dollaria tunti. Tämä tosin on laskettu 180 lentotunnilla kun sveitsiläiset Hornetit ovat lentäneet n. 150 tuntia vuodessa. Lisäksi ylläpitoon oli laskettu menevän yli 13000 dollaria joka ikinen lentotunti. Kaikkineen lentotunnin hinnaksi tulee tuolla budjetilla noin 25000 dollaria tunti. Joko sveitsiläiset ovat maailman huonoimpia budjetoijia tai Gripenin todelliset käyttökulut ovat hurjasti korkeammat kuin mitä Saab mainostaa...
Näillä tiedoilla F-35A käyttökulut olisivat korkeintaan vain marginaalisesti suuremmat kuin JAS Gripenillä.
Viimeksi muokattu: