Pistetäänpä välillä faktaa pöytään kun tuntuu taas samat vanhat jutut pyörivän täällä.
Täältä löytyy norjalaisen hävittäjälentäjän omakohtaiset kokemukset F-35:stä.
http://blogg.regjeringen.no/kampfly...stuff-top-gun-eller-noe-helt-annet/#more-1050
Kirjoittaja on siis Norjan ilmavoimien hävittäjälentäjä, jolla on yli 2000 lentotunnin kokemus F-16 hävittäjästä eli kyseessä on erittäin kokenut hävittäjälentäjä.
Täältä löytyy kyseisen kaverin muut kirjoitukset:
http://blogg.regjeringen.no/kampfly/author/dolby/
Esim. häiveominaisuuksista juttua
http://blogg.regjeringen.no/kampfly/2015/04/08/lavsignatur-og-stealth-myte-eller-fakta/
Itse uskoisin enemmän oikeaa hävittäjälentäjää, jolla on oikeaa kokemusta kuin vaikkapa Pierre Spreytä tai Carlo Koppia tai random-blogisteja, joiden kokemus on hyvin rajoitettua.
Jos norja ei taivu niin Google auttaa...
Fakta on, että jos ulkomaalaisille myydyissä koneissa olisi huonommat häiveominaisuudet, niin ostajat tietäisivät sen helposti eikä tuollaista asiaa voisi salata keneltäkään. Lisäksi noin suuri huononnus olisi erittäin vaikea tehdä siten, että sitä ei huomaisi jo paljaalla silmällä.
Toinen fakta on se, että JAS Gripenin usein mainostetut lentotuntien hinnat eivät sisällä muita kuin aivan välittömät kustannukset eli polttoaineen ja öljyt ja aivan alimman tason huollot. F-35:n mainitut lentotunnit sisältävät henkilöstöjen palkat, kaikki huollot, päivitykset ja valmistajan tuen. Nämä asiat voi helposti tarkistaa jos haluaa. Lentotuntihintoja ei voi noin verrata, koska pelkästään huollot ja palkat lisäävät lentotuntien hinnat noin kolminkertaisiksi. Fakta on että Sveitsin ilmavoimat laski Gripen NG:n lentotuntien hinnan olevan noin 24,000 dollaria.