F-35 Lightning II

http://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-f-35b-poised-for-prime-time-at-last-413469/

B-mallin rungossa on ratkaisemattomia kestävyysongelmia, mutta se ei näytä menoa haittaavan, uusimmasta aikataulusta ei haluta lipsua.

Moottorista:
“We flew it on on the 21st of May and flew it off on the 27th, and moved that thing around like we were putting it into an aircraft,” says Davis.

Siis tämän perusteella moottorivaihtoa ei suoritettu merellä, ymmärrettävistä syistä.

"In 2010, the Marines agreed to declare IOC in 2015 with a degraded software build called Block 2B"

Tämä toive ei toteutunut, edes 2B ei ole valmis:

"In March, F-35 programme executive officer Lt Gen Chris Bogdan acknowledged that a portion of the Block 2B software capability would not be ready when the USMC's window for declaring IOC opens in July."

Tuossa artikkelissa oli mielestäni mielenkiintoinen kohta siitä, kun Superhornettiin kehitettiin sensorifuusiota. Ei oo heleppoa.

One of the reasons for calling the F-35 a “fifth-generation fighter” is the aircraft’s ability to fuse data from multiple sensors, both on board and from other aircraft. The pilot can use that information to track and positively identify targets that could not be identified using a single sensor. But the Block 2B software’s fusion algorithms are still not working properly.

In formations of more than two aircraft, the F-35’s sensor fusion computer often gets confused: each sensor detects a target with varying degrees of resolution, and so the pilot is told by the computer that there are several targets where there is only one.

It is a problem that the navy encountered when developing a similar sensor fusion engine for the Boeing F/A-18E/F Super Hornet, programme manager Capt Frank Morley told Flightglobal in a recent interview. For the Super Hornet, the air-to-ground capability that is causing problems for the F-35B’s Block 2B software was still challenging, but turned out to be the easy part. Making the sensor fusion algorithms work in an air-to-air environment in three-dimensional space was much more difficult, Morley says.

“We spent about nine months beyond what we expected just to work out the kinks on that,” he says.
 
Sen verran ehtii vantaanjoessa virrata jätevesiä ja erilaisia pesuaineita, että F-35A:n ongelmat ehditään kyllä paikata(siis oletuksena, että meidän tuleva kone on F-35 A-malli). Itse rauta taitaa kuitenkin olla ihan ok, softapuolta voidaan hieroa vaikka sitten olemassa oleviin koneisiinkin.
 
"The more they overthink the plumbing, the easier it is to stop the drain", voisi tuohon sanoa. Monimutkainen on aina monimutkaista. Koneen kehittelyyn on käytetty järjettömän suuri summa rahaa mutta tulokset viivästyvät tavan takaa. Paljonko nyt ollaan jäljessä? Projektin todennäköisesti jatkuessa kone tullee kyllä aikanaan ihan oikeasti kokonaan valmiiksi, mutta milloin se tapahtuu?

F-35:n softan toimivuus on koneen sotilaskäytön kannalta kriittinen tekijä. Sillä, että kone "lentää" ei ole operatiivisen käytön kannalta merkitystä; koneen tulee pystyä täysipainoisesti taistelutoimintaan jotta sillä olisi sotilaallista merkitystä muualla kuin paperilla. Osittainen toimintakyky ei kovassa tilanteessa lämmitä.

Meidän nykynäkökulmastamme Hornetin korvaajan tulee ensisijaisesti kyetä ilmataisteluun ja sillä tulee olla myös ilmasta maahan -kykyä sellaisella aseistuksella, jota meillä on 2020 -luvulla ja sen jälkeen. BVR -ominaisuuksissa F-35 vaikuttaa tällä hetkellä lupaavalta pääosin etusektorin häiveensä ja kehittyneen AESA -tutkansa ansiosta, WVR -taistelu on sen sijaan ennakoitu jo tässä vaiheessa useissa lähteissä F-35:lle haasteelliseksi ympäristöksi.

Monipaikkatutkien yms. kehittäminen saattaa vähentää häiveen vaikutusta jopa merkittävästi, joten tulevaisuuden hävittäjäkoneen olisi syytä olla kova rassi muussakin kuin pelkässä häiveessä. F-35:n lähtökohdat eivät tässä suhteessa koneen suunnittelun kompromissiluonteesta johtuen ole optimaalisia vaikka koneessa onkin lukuisa joukko potentiaalisesti erittäin hyviä ominaisuuksia.

Toivottavasti kehittynyt kypärä-kamerajärjestelmä saadaan toimimaan luotettavasti toivotulla tavalla. Vielä se ei taida ihan toimia? (Vastaavia järjestelmiä tulevat myös muut kehittämään. Nyt muilla käytössä olevat kypärätähtäimet eivät kykene katsomaan "koneen läpi". Tulevaisuudessa asia on toisin.)

Häiveestä on hyötyä silloin kun konetta ei voi vielä havaita näköaistilla tai IRST -laitteilla. Tällä hetkellä asekuiluissa kuljetettava ohjusvarustus on köykäisen oloinen, mutta suunnitelmssa on ollut lisätä AMRAAMien määrää kuiluissa ja kehittelyn alla on pienikokoinen ohjus, joita voitaisiin sijoittaa useampia yhden AMRAAMin vaatimaan tilaan ja käyttää lähitaistelussa toisia koneita ja kohti tulevia ohjuksia vastaan. Se, milloin nämä ovat oikeasti totta ja käytössä, jää vielä nähtäväksi.
 
Neutraali viesti

Hienoa Sarekki - tuo oli varmasti asiallisin viestisi tähän asti tässä ketjussa. Koetetaan pitää sanan säilä kurissa, vaikka sillä tekisikin välillä mieli kutitella toisia :) Muut saattavat siitä kuitenkin pahastua.
 
F-35B saatetaan, poliittisista syistä, julistaa piankoin 10 koneen alustavaan "käyttövalmiuteen".

Tämä silmiin osunut maaliskuinen raportti on lisäys aiempaan "...provides an update to my fiscal year (FY)14 Annual Report...", ja valaisee hiukan tilannetta.
http://docs.house.gov/meetings/AS/AS25/20150414/103032/HHRG-114-AS25-Wstate-GilmoreM-20150414.pdf

"Weapons integration testing has provided valuable information about system deficiencies that must be corrected in Block 3F in order to provide the F-35 autonomous targeting capability. Weapons delivery events in developmental testing to date have been characterized by significant involvement of the test control team to assist in target acquisition and identification and monitoring of sensor performance, such as radar search volume and target track stability .

Additional restrictions due to a fuel siphon tank overpressure problem discovered last year may limit maneuverability by restricting g - load as a function of fuel weight as well."

Miten CAS sujuisi syksyllä 2B:llä?

"In a Close Air Support (CAS) mission, for example, F - 35B aircraft will need to operate under the direct control of a forward air controller, using voice communications to receive target information and clearance to attack. This is because of the combined effects of digital communications deficiencies , lack of infrared pointer capability, limited ability to detect infrared pointer indications by a controller, and inability to confirm coordinates loaded to GPS- aided weapons.

If F-35 aircraft are employed at night for combat, pilots will have no night vision capability available due to the restriction on using the current night vision camera

An F-35B, assuming, a 250 - nautical mile ingress to a CAS area contact point would have approximately 20 - 30 minutes to organize with the controller and execute an attack using its two air - to - surface weapons. This would have to be above or outside of threat engagement zones. By comparison, an Air Force A - 10 would have approximately one and one half hours of time in the CAS area under the same conditions but would be able to autonomously acquire and identify targets, while using datalink to receive and/or pass target and situation awareness information.

Although F-35 loiter time can be extended by air refueling, operational planners would have to provide sufficient tankers to make this happen. The F-35 fuel burn rate is very high compared to legacy strike fighters, at least 60 percent higher than the F-16C and 180 percent higher than the A-10. This creates a burden on the air refueling resources if used to increase F-35 loiter time"
 
F-35B saatetaan, poliittisista syistä, julistaa piankoin 10 koneen alustavaan "käyttövalmiuteen".

Tottakai kyse vain "politiikasta", niinkun siinä toukokuisessa testauksessakin USS Waspilla. :rolleyes:

F-35B on kohta operatiivisessa valmiudessa, ja jopa 500 koneen isoa ryhmätilausta suunnitellaan lähivuosiksi* jne. Varmaan nyppii kaikkia F-35 vastustajia suuresti, kunhan tuo IOC julkistetaan niin saamme lukea tusinoittain itkuporuraivareita näiltä peräkammarin pojilta...


* http://www.defensenews.com/story/de...ckheed-block-buy-multiyear-purchase/71268726/
 
Koulutuskäyttöön kelpaa aivan hyvin jo IOC-vaiheessa. Ei sillä heti tarvitse olla rynnimässä tappeluun. Ottaa aikansa varustaa useampi lentue ja kouluttaa kaikki asianosaiset.

Gripen E:n osaltahan ensimmäisten toimitusten Ruotsin ilmavoimille on suunniteltu alkavan 2018. IOC varmaan 2018 puoliväli. Esim. se Selexin AESA tutka on proto, joten integrointiongelmissa menee varmaan aikansa.
 
Koulutuskäyttöön kelpaa aivan hyvin jo IOC-vaiheessa. Ei sillä heti tarvitse olla rynnimässä tappeluun. Ottaa aikansa varustaa useampi lentue ja kouluttaa kaikki asianosaiset.

Koulutuskäytössä konetyyppi on ollut jo 3 vuotta. Nyt nimenomaan haetaan rajoitettua taistelukelpoisuutta. Veikkaanpa että viimeistään ensi vuonna on ensimmäiset taistelulennot plakkarissa.
 
USA Kenraalin mukaan F-35B:tä ei olla lähettämässä lähivuosina yhtään mihinkään operaatioihin, tänä keväänä sanottu kun on kyselty tuolta IOC:sta. Koulutus on ollut hyvin rajoitettua käyttörajoitusten takia, sehän aloitettiin kanssa poliittisista syistä ennenaikaisesti, onneksi kukaan ei kuollut.
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai kyse vain "politiikasta", niinkun siinä toukokuisessa testauksessakin USS Waspilla. :rolleyes:

F-35B on kohta operatiivisessa valmiudessa, ja jopa 500 koneen isoa ryhmätilausta suunnitellaan lähivuosiksi* jne. Varmaan nyppii kaikkia F-35 vastustajia suuresti, kunhan tuo IOC julkistetaan niin saamme lukea tusinoittain itkuporuraivareita näiltä peräkammarin pojilta...


* http://www.defensenews.com/story/de...ckheed-block-buy-multiyear-purchase/71268726/

Se on jo todettu laittomaksi.
 
Tottakai kyse vain "politiikasta", niinkun siinä toukokuisessa testauksessakin USS Waspilla. :rolleyes:

F-35B on kohta operatiivisessa valmiudessa, ja jopa 500 koneen isoa ryhmätilausta suunnitellaan lähivuosiksi* jne. Varmaan nyppii kaikkia F-35 vastustajia suuresti, kunhan tuo IOC julkistetaan niin saamme lukea tusinoittain itkuporuraivareita näiltä peräkammarin pojilta...


* http://www.defensenews.com/story/de...ckheed-block-buy-multiyear-purchase/71268726/

Kyse on varmaankin politiikasta ja rahasta (kasvojen säilyttäminen ja kuittien lakaiseminen maton alle). Hankkeen sitouttava luonne ja kauppatapa taannee sen jatkumisen, mutta suuret ryhmätilaukset jäävät vielä nähtäväksi. Uskotaan sitten jos/kun tapahtuu. Mitä tulee koneiden todelliseen taisteluvalmiuteen, niin sitä ne eivät ilmeisesti (todella ikävä ja harmillinen juttu) vielä lainkaan ole.

F-35:tta ei kannata lähettää rampana tai vajaakykyisenä taisteluun. Se on aivan liian kallis ja arvokas riskeerattavaksi. Operaatioita varten on ostajamailla ainakin vielä nykyään toimivaa ja taistelukäytössä koeteltua kalustoa. Paine F-35:n käyttöön operaatiossa kasvaa kuitenkin koko ajan, vaikka se onkin vasta kehittelyasteella. Tätä dilemmaa kasvattaa se, että konetta on kehitelty jo pitkähkön aikaa ja näyttöjä eli vastinetta käytetylle rahamäärälle pitäisi saada poliittisista syistä.

Jos koneen kehitys viivästelee edelleen ja IOC on todellisuudessa vain osittain voimassa, ovat myös koneen käyttömahdollisuudet hyvin rajattuja. Jossain vaiheessa saatetaan juuri poliittisista syistä räätälöidä joku sopiva tehtävä johon kone osallistuu jopa hieman keskeneräisenä jonkin järjestelmän osalta, jotta koko hankkeen jatko voidaan turvata. Niin, näin on varmaan saatettu tehdä jonkin muunkin konehankkeen kohdalla jo aiemmin? Ei siis olisi uusi juttu.

Heh, muuttuupa koneen kehitys, tuotanto ja toiminnallinen valmius suuntaan tai toiseen niin jonkinlaisia verbaalisia itkupotkuraivareita tai mykkäkouluja taitaa tulla peränurkasta. Kummalta puolen aitaa hyvänsä. Ja "voittavan" osapuolen totuuden torvi soi kuin vetopasuuna. Siinä ei kuitenkaan ole enää kyse itse koneesta vaan foorumikirjoittelijoiden oikeassa olemisen tarpeesta, mikä onkin sitten ihan eri asia.
 
Heh, muuttuupa koneen kehitys, tuotanto ja toiminnallinen valmius suuntaan tai toiseen niin jonkinlaisia verbaalisia itkupotkuraivareita tai mykkäkouluja taitaa tulla peränurkasta. Kummalta puolen aitaa hyvänsä. Ja "voittavan" osapuolen totuuden torvi soi kuin vetopasuuna. Siinä ei kuitenkaan ole enää kyse itse koneesta vaan foorumikirjoittelijoiden oikeassa olemisen tarpeesta, mikä onkin sitten ihan eri asia.

Tuo huvitti minuakin :) Ei se niin vakavaa ole... Mutta ehkä Barreli viittasi vain jenkkilän suuntaan?

Esim. meikäläinen on oikein tyytyväinen, jos ilmavoimat valitsee F-35:den. Silloin se on varmasti ollut ilmavoimien tarpeisiin kokonaisuudessaan paras valinta.
 
Tuo huvitti minuakin :) Ei se niin vakavaa ole... Mutta ehkä Barreli viittasi vain jenkkilän suuntaan?

Esim. meikäläinen on oikein tyytyväinen, jos ilmavoimat valitsee F-35:den. Silloin se on varmasti ollut ilmavoimien tarpeisiin kokonaisuudessaan paras valinta.

Tai sitten meillä on käsissä NH90 sählingin uusinta, joskin kustannusten puolesta mittakaava on x10.

Edit: Poliittiset syyt saattavat tälläkin kertaa ylittää harkinnan. F-35 koneen osalta näin on jo käynyt rapakon takana. Pahoin pelkkään meidän hyppäävän samaan kelkkaan läntisen yhteistyön nimissä.
 
Tai sitten meillä on käsissä NH90 sählingin uusinta, joskin kustannusten puolesta mittakaava on x10.

Edit: Poliittiset syyt saattavat tälläkin kertaa ylittää harkinnan. F-35 koneen osalta näin on jo käynyt rapakon takana. Pahoin pelkkään meidän hyppäävän samaan kelkkaan läntisen yhteistyön nimissä.

Toivotaan, että NH-90-hankkeesta on otettu opiksi. Marksman oli toinen esimerkki. Mielestäni ilmavoimat on painottanut, että valittavan koneen pitää olla jo valmis.

Sehän ikuisuusongelma tuossa on, että jos hankit koetellun ja vuorenvarman koneen, niin se on helposti 20 vuotta vanhempi ja tulevaisuuden elinkaari ja kyvykkyys epävarmoja. Uunituoreen koneen mukana tulee kaikki uusimmat "kellot ja pillit", mutta myös paljon kysymysmerkkejä. Ehdottoman oikeaa vastausta tähän ei siis ole olemassa.
 
Suomi ei ole ostamassa 10v päästä vaan paperit allekirjoitetaan 2021 helmikuussa ja tekninen päätös pitää tehdä todennäköisesti 2020, muussa tapauksessa 2021 helmikuu on vain aie-sopimus jonka jälkeen aletaan työstää teollisuus ja muita papereita. Yksityiskohdista sopimiseen pitää varata ainakin puoli vuotta aikaa.
 
Tartuit väärään juttuun kun NH90:sta oli kyse. Nimenomaan se 10v. päästä on oleellinen. NH90:ssä kusi ettei kenelläkään ollut käytössä vielä aikoihin. Eli "ostettiin proto", jonka nyt hävittäjähankinnan yhteydessä nimenomaisesti sanoivat ettei käy. 2025 F-35 on ollut käytössä aivan hemmetin usealla ja parhaimmillaan jo puoli vuosikymmentä. Ei siinä vaiheessa voi enää oikein tulla NH90-kunnossa kotimaahan.

Protoja kai olisi olleet kiinalaiset, ehkä myös jotkut venäläiset 5G-vaihtoehdot.
 
Back
Top