F-35 Lightning II

Muutamia F-35 juttuja.

The Golden Eagles are on their Way to Israel
http://www.israeldefense.co.il/en/content/golden-eagles-are-their-way-israel
The preparations for the arrival of the first F-35 aircraft are under way. An exclusive review of the cutting-edge fighter aircraft expected to revolutionize the Israeli Air Force and the aerial warfare doctrine employed in the Middle East

Marines Set to Standup New F-35B Squadron in June
http://news.usni.org/2016/03/23/stackley-marines-set-to-standup-new-f-35b-squadron-in-june
The Navy’s top acquisition official told a key congressional panel Wednesday that “Marines absolutely love this aircraft” and expect to be fielding a new squadron of F-35B Lightning II Joint Strike Fighters in June.

F-35 Will Fly Until 2070 — Six Years Longer Than Planned
http://www.defensenews.com/story/de...-2070-six-years-longer-than-planned/82224282/
The F-35 joint strike fighter will fly until 2070, reflecting a decision by the US armed services to extend the operational life of the fleet by six years.

All three services that operate the F-35 — the US Air Force, US Navy and US Marine Corps — increased the total flight hours for the fleet by 1.6 million, F-35 Joint Program Office Chief Lt. Gen. Christopher Bogdan told reporters March 24 at the Pentagon. Of the total, the Air Force added 1.3 million flight hours, while the Navy added 300,000 flight hours, according to the JPO.
 
Vastaan mielelläni.

Vastaappa näihin ennenkuin heitän shekkini roskiin:
- Ymmärtääkseni aesa tutkaa lpi moodissa ei ihan noin vain havaita, plus todennäköisesti salamalla tullaan operoimaan samanlailla kuin raptorilla. Yksi kone toimii "mini awacsina" muut passiivisia
-Julkisesti saatavilla olevan tiedon perusteella ols-35 ei laadullisesti vastaa länsimaisia pirateja yms, varsinkaan kun nyt puhutaan vastustajasta jossa myös lämpöjäljen pienentäminen on otettu jo suunnitteluvaiheessa huomioon. Uskallan väittää että lähes tilanteessa kuin tilanteessa f35 havaitsee sukhoin ensin
-nämä maatutkat eivät auta saamaan asevaikutusta perille, lähinnä kertovat su kuskille että kohta tulee puikkoa silmille tuosta suunnasta

Kuten mainitsin, tarkkaa tietoa LPI-tekniikoiden ja EW-järjestelmien kilpajuoksusta ei tiedetä.
  • EW-järjestelmällä on se etu, että tutkan lähettämä signaali on aina monin verroin voimakkaampi kuin takaisin heijastuva signaali. Tutka on vähän kuin auton valot pimeässä.
  • Tutkan etu on kuitenkin se, että se voi toimia yllätyksellisesti esim. vaihdellen taajuutta.
Todennäköistä on, että EW järjestelmä pystyy havaitsemaan LPI-tutkan, mutta sen paikallistaminen on vaikeampaa.

Venäläiset eivät välttämättä ole länsimaiden tasolla, mutta tekniikan kehitys heijastuu myös sinne, ja venäläiset ovat kuitenkin noita koko ajan kehittäneet. Mikä on tilanne 20 vuoden kuluttua?

Jos F-35 käyttää tutkaa, se kyllä havaitsee SU-35:den jo kaukaa.

F-35:den lämpöjäljen kanssa on tosin vähän haastava tilanne. Tiedetään, että kone käy todella kuumana. Jopa liian kuumana. Siten, että polttoaineen tulee olla viileää ja asekuilujakin joudutaan pitämään auki.

Mikä tähän on syynä? Kolme syytä:
  1. F-35 on maailman tehokkain ja samalla maailman kuumin moottori
  2. Se on täynnä kuumaa elektroniikkaa. Pelkästään Aesa-tutkan teho on useamman sähkökiukaan verran
  3. Koska F-35 on stealth-kone, ei siinä voi olla jäähdytysilmanottoaukkoja (joita muissa koneissa on lukuisia)
http://warisboring.com/articles/the-f-35-is-still-horribly-broken/

The heat issue may never be solved. “They’ve put too much heat generating stuff in an airplane that’s very hard to cool,” Sprey said.

Packed full of high-powered electronics, the F-35 puts out a lot of heat. Traditional vents to suck in cool air would ruin the plane’s stealthy shape, so Lockheed’s design has a set of coolant-filled piping to try and mitigate the problem. The fuel tanks are supposed to further absorb some of the excess heat.


One of the white painted tankers at Luke Air Force Base. Air Force photo


But by using fuel tanks to help cool the plane, the F-35’s fuel … is heating up. The Air Force responded to painting fuel tankers on the ground white to try and chill their contents.

None of this has solved the problem. Between 5,000 and 25,000 feet in the air and at speeds between around 575 and 700 miles per hour, pilots cannot keep the plane’s weapon bay closed for more than 10 minutes at a time for fear of overheating the aircraft. With the doors open, the F-35 is no longer stealthy.

“This will require pilots to develop tactics to work around the restricted envelope,” Gilmore explained. “However, threat and/or weather conditions may make completing the mission difficult or impossible using the work around.”

And if the plane heats up too much, parts could fail or the plane might show up on an enemy’s infrared cameras. Any serious mechanic failure could be catastrophic as the coolant and the fuel are both flammable.

“This is like if you were using gasoline in your car radiator,” Sprey said of the setup.

Tätä ongelmaa on jo aikaisemmin pyritty helpottamaan sillä, että moottorista otetaan jäähdytysilmaa. Tämä valitettavasti heikentää moottorin hyötysuhdetta ja on johtanut siihen, ettei kone saavuta alkuperäistä minimi-toimintamatkavaatimusta.

http://www.defensetech.org/2011/05/13/f-35a-combat-radius-fails-to-meet-minimum-requirement/

What’s all that mean? Basically, the plane’s engine and avionics are running hotter than expected which requires “bleed air” from the F135 engine to be fed into the airframe to cool it down, as Steve Trimble at Flight Global points out. This reduces engine efficiency and therefore combat range. Additionally, the aircraft has less fuel capacity than planned and its stealth targeting pod is causing more drag than expected. All this has reduced the jet’s range.

Asiaan vaikuttaa myös esim. stealth-vaatimusten mukainen integroitu kulmikas ja aerodynaamisesti epäedullinen EOTS-podi.

--

Joo, eivät maatutkat välttämättä mahdollista asevaikutusta. Mutta ne kertovat kuitenkin F-35:den sijainnin.

Unohtui äskeisestä, jo tuo ensimmäisenä ampumaan pääseminen on aivan järkyttävän iso etulyöntiasema.
Joutuu vähintään tekemään väistöliikkeitä joka antaa omille koneilla mahdollisuuden pysyä askeleen edellä. Voidaan liikehtiä itselle edulliseen asemaan, vihollinen kuluttaa kuluttaa kallisarvoista löpöä yms.
Jos tekevät kuten ehdotit ja kääntyvät pois päin, tuo on nimeltään mission kill. Ei se vihollinen siellä huvin vuoksi lentele vaan on pommittamassa meidän maajoukkoja, suojaamassa maataistelukoneita yms

Näin on.

On hyvä huomata, että Euro-canardit pystyvät Meteorilla tuohon vielä kauempaa.
 
Todennäköistä on, että EW järjestelmä pystyy havaitsemaan LPI-tutkan, mutta sen paikallistaminen on vaikeampaa.

Kyllä sen LPI/LPD idea on juuri havaitsemisen vaikeuttaminen. Jos pystyt havaitsemaan niin todennäköisesti tiedät myös suunnan signaalilähteeseen. Etäisyyden arviointi onkin aina ollut hankalampaa.
 
@Mustaruuti
Pierre sprey... En viitsi avata linkkiä, ei siitä enempää :)
Ja totta virkat, tuo optisilta sensoreilta kokonaan piiloutuminen varmasti on vaikeaa. Tuo ols-35 ei kuitenkaan ole mikään sauronin silmä jolta ei mikään piiloudu, puhutaan todennäköisesti muutaman kymmenen kilometrin havaintoetäisyydestä (jos se sattuu katsomaan oikeaan paikkaan) Häive yhdistettynä parempaan avioniikkaan yhdistettynä sensorifuusioon koneiden välillä tarkoittaa sitä että F35 tulee ampumaan ensin mitä suuremmalla todennäköisyydellä. Ja Engelsmanneilla tarkoituksena integroida meteor lightningiin? Ja taitaa gripenin ja rafalen easat hävitä koossa ja tehossa APG-81:lle.
 
Viimeksi muokattu:
F-35:den lämpöjäljen kanssa on tosin vähän haastava tilanne. Tiedetään, että kone käy todella kuumana. Jopa liian kuumana. Siten, että polttoaineen tulee olla viileää ja asekuilujakin joudutaan pitämään auki.

Mikä tähän on syynä? Kolme syytä:
  1. F-35 on maailman tehokkain ja samalla maailman kuumin moottori
  2. Se on täynnä kuumaa elektroniikkaa. Pelkästään Aesa-tutkan teho on useamman sähkökiukaan verran
  3. Koska F-35 on stealth-kone, ei siinä voi olla jäähdytysilmanottoaukkoja (joita muissa koneissa on lukuisia)
............
Tätä ongelmaa on jo aikaisemmin pyritty helpottamaan sillä, että moottorista otetaan jäähdytysilmaa. Tämä valitettavasti heikentää moottorin hyötysuhdetta ja on johtanut siihen, ettei kone saavuta alkuperäistä minimi-toimintamatkavaatimusta.
............
Asiaan vaikuttaa myös esim. stealth-vaatimusten mukainen integroitu kulmikas ja aerodynaamisesti epäedullinen EOTS-podi.

"Aerodynaamisesti epäedullinen EOTS-podi"? Miten tämä on aerodynaamisesti epäedullinen? Ei yhtään mitenkään!

1200036383.jpg


Varsinkin verrattuna tähän?

1065.jpg


Tai mitä nämä ovat jos eivät ilmanottoaukkoja jäähdytykselle?
GBce3p1.jpg


Kuka ylipäätään kuvittelee että moottorilta otettua kuumaa bleed air ilmaa käytettäisiin jäähdytykseen? Kun kylmää ilmaakin on saatavilla läheltä? Ja että toimintamatka on sen vuoksi pienentynyt? Jeesus mitä huttua noissa anti F-35 blogeissa. Meinaatteko että sen moottorin kylkeen on porattu lisää reikiä sen jälkeen kun on huomattu ylikuumenemista? Ja miten se monisata-asteinen bleed air edes auttaisi asiaa??? Ei mitään järkeä noissa jutuissa.

Kyllä siellä on ihan asiat mietitty etukäteen...
4iYA3rk.jpg
 
PAK-FA:ta vastaan?

Katsotaan, tuleeko Pak-faa koskaan taivaalle.

Monipuoliset aktiiviset ja erityisesti passiiviset maapohjaiset sensorit avittavat ohjuslaukaisua pitkiltä kantamilta.
 
Katsotaan, tuleeko Pak-faa koskaan taivaalle.

Monipuoliset aktiiviset ja erityisesti passiiviset maapohjaiset sensorit avittavat ohjuslaukaisua pitkiltä kantamilta.

PAK-FA:n toteutuminen on tosiaan erittäin suuri kysymysmerkki. Saattaa hyvinkin kuivua kasaan koko hanke rahojen loppuessa.
 
Sensorifuusio kuulostaa asialta jonka luulisi olevan selviö jo vuosikymmenien ajan. Vaikuttaa siltä että sellaisen sensorifuusion toteuttaminen, josta olisi suurta hyötyä, on vaikeaa. Jos näin on, niin miksi näin?
 
"Aerodynaamisesti epäedullinen EOTS-podi"? Miten tämä on aerodynaamisesti epäedullinen? Ei yhtään mitenkään!

1200036383.jpg


Varsinkin verrattuna tähän?

1065.jpg


Tai mitä nämä ovat jos eivät ilmanottoaukkoja jäähdytykselle?
GBce3p1.jpg


Kuka ylipäätään kuvittelee että moottorilta otettua kuumaa bleed air ilmaa käytettäisiin jäähdytykseen? Kun kylmää ilmaakin on saatavilla läheltä? Ja että toimintamatka on sen vuoksi pienentynyt? Jeesus mitä huttua noissa anti F-35 blogeissa. Meinaatteko että sen moottorin kylkeen on porattu lisää reikiä sen jälkeen kun on huomattu ylikuumenemista? Ja miten se monisata-asteinen bleed air edes auttaisi asiaa??? Ei mitään järkeä noissa jutuissa.

Kyllä siellä on ihan asiat mietitty etukäteen...
4iYA3rk.jpg

Olen ennenkin huomannut, että vaikka Barreli on fiksu kaveri, hän ei jostain syystä aina lue viestejä kovin tarkasti. Näin käy esim. F-35-ketjussa.

Hyvä, F-35:dessä on erilliset jäähdytysilmanottoaukot. Onko tietoa, miten ne on stealth-suojattu? Ovat potentiaalisesti merkittävä heijasteen lähde?

Voitko Barreli sitten selittää, että miksi
  • Moottori on kärsinyt suurista luotettavuusongelmista?
  • Miksi toimintamatka on jäänyt tavoitteista?
  • Miksi kone käy kuumana?
  • Miksi on rajoitettu esim. sitä, miten kone saa lentää pommikuilut kiinni? Kuumuudesta johtuen siis.
“Testing of the weapons bays demonstrated that temperatures become excessive during ground operations in high ambient temperature conditions and in-flight under conditions of high speed and at altitudes below 25,000 feet. As a result, during ground operations, fleet pilots are restricted from keeping the weapons bay doors closed for more than 10 cumulative minutes prior to take-off when internal stores are loaded and the outside air temperature is above 90 degrees Fahrenheit.

In flight, the 10-minute restriction also applies when flying at airspeeds equal to or greater than 500 knots at altitudes below 5,000 feet; 550 knots at altitudes between 5,000 and 15,000 feet; and 600 knots at altitudes between 15,000 and 25,000 feet. Above 25,000 feet, there are no restrictions associated with the weapons bay doors being closed, regardless of temperature. The time limits can be reset by flying 10 minutes outside of the restricted conditions (i.e., slower or at higher altitudes). This will require pilots to develop tactics to work around the restricted envelope; however, threat and/ or weather conditions may make completing the mission difficult or impossible using the work around.”
 
Sensorifuusio kuulostaa asialta jonka luulisi olevan selviö jo vuosikymmenien ajan. Vaikuttaa siltä että sellaisen sensorifuusion toteuttaminen, josta olisi suurta hyötyä, on vaikeaa. Jos näin on, niin miksi näin?

Saksalaiset melkein ehtivät saada sen valmiiksi Me262:een keväällä -45 ;)

Sensorifuusiota on eri asteisesti toteutettu jo pidempäänkin (vuosikymmeniä). Mutta F-35 tosiaan tekee asiaa varsin haastavalla tavalla.
 
Sensorifuusio kuulostaa asialta jonka luulisi olevan selviö jo vuosikymmenien ajan. Vaikuttaa siltä että sellaisen sensorifuusion toteuttaminen, josta olisi suurta hyötyä, on vaikeaa. Jos näin on, niin miksi näin?

Noista sensoreista tulee aivan järkyttävä määrä raakadataa joka tarvii seuloa ja käsitellä. Tämä vaatii paljon laskentatehoa, nopeat dataväylät ja aikas monta riviä koodia
 
Mutta F-35 tosiaan tekee asiaa varsin haastavalla tavalla.
Miksi? En ole insinörtti enkä edes tech junkie joten en tiedä.

Sensorifuusio on ilmeisesti sitä, että jos minulla esimerkiksi kännykkäni kamera kuvaa videota ja samalla kännykkäni mikrofoni nauhottaa ääntä, niin kun nämä yhdistetään (video jossa on ääni), se on sensorifuusiota?

Onko se sensorifuusiota, jos kännykkäni kameran laser mittaa etäisyyden kohteeseen ja säätää zoomin, ja toinen sensori mittaa värejä jotta se säätää ne kuvaan realistisiksi?
 
Miksi? En ole insinörtti enkä edes tech junkie joten en tiedä.

Sensorifuusio on ilmeisesti sitä, että jos minulla esimerkiksi kännykkäni kamera kuvaa videota ja samalla kännykkäni mikrofoni nauhottaa ääntä, niin kun nämä yhdistetään (video jossa on ääni), se on sensorifuusiota?

Onko se sensorifuusiota, jos kännykkäni kameran laser mittaa etäisyyden kohteeseen ja säätää zoomin, ja toinen sensori mittaa värejä jotta se säätää ne kuvaan realistisiksi?

Sensorifuusio on sitä, että
  • Koneen eri sensoreista muodostetaan yksi esitetty kuva kuskille usean eri "mittarin" sijaan
  • Lisäksi, parven koneiden, ja koko ilmapuolustuksen sensorien kautta saadut maalitiedot tuodaan kuskin näytölle
  • Tämän lisäksi, koneen eri sensorit ohjaavat toisia sensoreita. Jos yksi huomaa tai epäilee huomanneensa jotain, se voi sitten kehottaa muita sensoreita katsomaan samaan suuntaan.
  • Tätä voidaan tehdä myös useamman koneen kesken.
Näiden lisäksi F-35 laittaa ilmeisesti kaiken raakadatan yhteen isoon myllyyn ja koettaa sieltä löytää datoja yhdistelemällä jotain, mitä ei muuten löytäisi. Tämä viimeinen on sitten aika vaikeaa. Hankala sanoa, miten paljon se tuo lisähyötyä verrattuna noihin edeltäviin.
 
Näiden lisäksi F-35 laittaa ilmeisesti kaiken raakadatan yhteen isoon myllyyn ja koettaa sieltä löytää datoja yhdistelemällä jotain, mitä ei muuten löytäisi. Tämä viimeinen on sitten aika vaikeaa. Hankala sanoa, miten paljon se tuo lisähyötyä verrattuna noihin edeltäviin.

Kuulostaa varsin haastavalle tehtävälle. Toisaalta kyky havaita "häiriö voimassa" avaa myös mielenkiintoisia näköaloja.
 
Kuulostaa varsin haastavalle tehtävälle. Toisaalta kyky havaita "häiriö voimassa" avaa myös mielenkiintoisia näköaloja.

:)

Sitä se nimenomaan on. Ja F-35 hankkeessa on ollut siltä osin suuria vaikeuksia.

Olen esittänyt kysymyksen, että miten paljon lisäarvoa se tuo enää suhteessa muuhun sensorifuusioon, mutta se on jäänyt ilman vastausta.
 
:)

Sitä se nimenomaan on. Ja F-35 hankkeessa on ollut siltä osin suuria vaikeuksia.

Olen esittänyt kysymyksen, että miten paljon lisäarvoa se tuo enää suhteessa muuhun sensorifuusioon, mutta se on jäänyt ilman vastausta.

Tuskin minkäänlaista, turhaa hapatusta kuten häive. Muutenhan saabin hipsteri-insinöörit olisivat tehneet jo tämänkin kengännauha budjetilla ja paremmin :)
 
Back
Top